Sådan uploader du flere billeder ad gangen i et LinkedIn indlæg
Du har sikkert allerede set indlæg med mere end et billede, altså at der en slags fotoalbum i indlægget. Du har måske også lagt mærke til, at der sommetider kommer et +-tegn frem på nogle af dem. Du har måske endda klikket på +-tegnet og set, at der kommer flere billeder, når du trykker på det. Du er på den måde blevet præsenteret for LinkedIns såkaldte “multiupload” funktion.
Men det er faktisk ikke alle, som ved at man kan uploade flere billeder i et indlæg på LinkedIn. Andre sidder frustreret foran deres LinkedIn indlæg, fordi de ikke har kontrol over rækkefølgen af billederne – ligesom de har på Facebook.
Uanset hvilken én af typerne du er, så vil du lære noget af dette blogindlæg.
LinkedIn har ligesom med mange af deres andre funktioner valgt at gøre det på sin egen måde, hvorfor jeg vil gennemgå, hvad du skal være opmærksom på, når du uploader flere billeder. På den måde vil du kunne få det mest optimale ud af dine fremtidige indlæg.
1 billede siger mere end 1.000 ord. Det ordsprog har du sikkert hørt et utal af gange, men det gør det ikke mindre relevant. I et indlæg på LinkedIn kan du uploade op til 20 billeder ad gangen, hvilket jo så må give dig 20.000 ekstra ord at arbejde med – i hvert fald hvis det holder vand med at 1 billede siger mere end 1.000 ord 😉 Et indlæg med ren tekst giver dig ”kun” 3.000 tegn 😊
Men det er ikke kun mængden af ord, der taler til visuelt indholds fordel. Hjernen processerer visuelt indhold meget hurtigere end den fortolker tekst – faktisk op til 60.000 gange hurtigere. Billeder kan dermed hjælpe din modtager til at forstå dit budskab hurtigere, hvis det bruges på den rigtige måde.
Samtidig har vi oplevet et større engagement på indlæg med flere billeder. Vi har eksperimenteret med brugen af flere billeder et stykke tid og oplever selv en masse fine resultater med denne funktion. Vores antal af kliks pr. opslag er stigende og samtidig ser vi en stigning af engagement raten på indlæg med flere billeder. LinkedIn tolker et klik på et billede som et tegn på engagement. For LinkedIn betyder det, at folk er interesseret i dit indhold og engagerer sig i det.
Vores fortolkning er, at vi mennesker er nysgerrige væsner af natur, da vi generelt set er informationssøgende. Du kender det sikkert fra uheld på motorvejene, hvor bilister fra modsatte vejbane sænker farten og starter kiggekøer.
Samme nysgerrighed ser vi på LinkedIn, og den nysgerrighed og informationssøgning hos mennesket forsøger LinkedIn også at pirre med deres funktionalitet. De benytter et +-tegn til at pirre modtagernes nysgerrighed, hvilket er LinkedIns måde at “nudge” dem til at klikke på billederne.
Faktisk er det ikke så svært at uploade flere billeder.
Det minder på mange måder om den måde, som du gør, når du uploader et enkelt billede. Du kan benytte denne funktion på både virksomhedssider (også kendt som LinkedIn Company Pages) og din private LinkedIn profil.
Nedenfor vil jeg kort gennemgå, hvordan du gør det:
- Start med at klikke på “Startside” ikonet i midten af topmenubaren for at komme til startskærmen.
- Klik på knappen med foto-ikonet med teksten “Medie” for at uploade et eller flere billeder.
- Klik herefter på knappen “Upload fra computer”.
- Markér nu alle de billeder som du vil uploade i dit indlæg (minimum 1 og maksimalt 20).
- Klik herefter “Overfør”.
- Klik på blyant-ikonent, hvis du ønsker at redigere og beskære et eller flere billeder. Afslut ved at klikke på “Ansøg” knappen.
- Hvis du vil at tagge nogen på et eller flere billeder skal du bare klikke på det billede du ønsker at tagge og herefter søge efter den pågældende person.
- Hvis du ønsker at tilføje en såkaldt ALT-tekst (forkortelse for alternativ tekst) til et billede, skal du bare klikke på “ALT”-ikonet og herefter klikke på “Tilføj” knappen.
- Skriv nu den tekst som du ønsker at poste sammen med de valgte billeder og tilføj 3-5 relevante hashtags og tag op til 5 personer/virksomheder.
- Du kan nu publicere dit indlæg ved at klikke på “Slå op” knappen.
Jeg håber, at du kunne bruge denne guide, og at du er blevet klogere på, hvordan flere billeder kan hjælpe dig til at få mere engagement på dine indlæg på LinkedIn 😊
De venligste hilsner
Comments (4)
Hej Eva
Tak for fin beskrivelse. Når du refererer til kamera-ikonet, kan du så mene ‘foto’-ikonet? Jeg administrerer en virksomhedsside på LInkedIn og kan simpelthen ikke få det til at fungere at lægge flere billeder op i en post, så det ser pænt ud. Er det nødvendigt at have an Premium-konto for at bruge den feature, som du beskriver på denne side?
tak og venlige hilsner
Hanne
Hej Hanne.
Ja, du har ret i, at det er et “foto” ikon. LinkedIn laver fra tid til anden om på deres platform og det er en af de ting, de har ændret. Vi får opdateret vores guide, så den passer til den nuværende version af LinkedIn.
Den nemmeste måde at lægge flere billeder op, er ved at gemme dem i en mappe og navngive dem i den rækkefølge, du gerne vil have dem vist. Når du trykker på “foto” ikonet, kan du vælge mappen og markerer alle billederne. Så kommer de med over og du kan poste dem sammen med din tekst.
Du skal ikke have en Premium konto – det er muligt for alle brugere at bruge denne funktion.
Jeg håber det svarede på dit spørgsmål og at du får det til at virke med at poste flere billeder i et indlæg.
De venligste hilsner
Eva
Hejsa.
Hvis jeg har flere billeder i et opslag ligger de sig højre for 1 stort billede og ikke under 2 store billeder som i dit eksempel!
Jeg har 5 billeder – jeg vil gerne have 2 store og 3 små underneden – hvordan gør jeg det?
Hej Trine.
LinkedIn har ændret i multiupload-formatet, så der nu “kun” bliver vist i alt 4 billeder – enten et, der bliver vist i bredformat og med 3 mindre billeder nedenunder eller 1 billede i højformat (4:5) og 3 mindre billeder (5:4) i højre side.
Det, der afgør, om det er det ene eller det andet, der bliver vist, handler om formatet af første billede og hvad der bliver vist på billedet.
Jeg har netop opdateret guiden, så den viser de opdaterede skærmbilleder fra LinkedIn.