Et billede siger mere end tusind ord

Når virksomheder arbejder med social selling og content marketing og skal kommunikere med deres kunder, falder de ofte i den klassiske fælde med at blive så opslugt af sit eget produkt, at de helt glemmer at tale i et sprog som kunderne forstår.

Produktchefen kan ikke skjule sin enorme begejstring over produktets fantastiske egenskaber og muligheder, når der skal skrives tekster til websider, produktark og præsentationer. Det ender som regel med en stor mængde tekst, som ofte er skrevet i en slags tekno-latin, som er indforstået indenfor branchen, men som sjældent giver mening for kunderne.
 

Visuelt indhold kan hjælpe dig i din kommunikation

Hjernen processerer visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end hjernen kan nå at fortolke tekstUndersøgelser viser at hjernen processerer visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end den kan nå at fortolke tekst. Udover at du kan gøre dit indhold mere indbydende at se på, så hjælper visuelt indhold også modtageren til at forstå budskabet hurtigere.

Du kender det sikkert fra dig selv, når du kigger på “vandfaldet” af nyheder på LinkedIn eller Facebook. De rene tekstbudskaber forsvinder nemt blandt en post med et flot foto eller en lækker grafisk illustration. Din hjerne har ganske enkelt spottet og afkodet billedet på bare en tiendedel af et sekund, før du overhovedet er begyndt at tænkte over selve teksten.
 

Op til 94 % flere visninger

Brugen af visuelle elementer hjælper dig også til øget synlighed. Studier viser, at virksomheder der anvender billeder og visuelle elementer i deres social media kommunikation, får op til 94 % flere visninger. Visuelt indhold får ganske enkelt flere likes, kommentarer og delinger end ren tekst gør. Og det er vel egentlig ikke så overraskende. På de sociale medier har billeder og videoer en markant bedre stop-effekt end ren tekst har.
 

Flot grafik er ikke nok i sig selv

Du kan dog ikke komme uden om, at du kan lave nok så relevant indhold og putte super flot grafik på dit blogindlæg, uden at dit budskab nødvendigvis kommer bredt ud. Du er ganske enkelt nødt til at tænke i udbygning af dit netværk og trafik.

Her skal du tænke i netværkseffekten på eksempelvis LinkedIn og Facebook for at skabe en acceleret formidling af dit budskab. Altså det med at dit indhold bliver spredt via andres netværk. Dermed kan du nå både hurtigere og bredere ud til potentielle kunder, end du vil gøre med et statisk website.
 

En god tommelfingerregel

Social media content tommelfingerregelSom tommelfingerregel skal du tænke følgende elementer ind i content marketing og social media kommunikation:

  • Relevant indhold af høj kvalitet. Engang imellem må det gerne have kant eller humor.
  • Visuelt indhold af høj kvalitet.
  • Netværket skal have kritisk mængde
  • Timing: Ram din målgruppe på det rigtige tidspunkt (dag, klokkeslet, sæson, lanceringer o.s.v.)

Hvis du bringer alle disse elementer i spil, og specielt det visuelle indhold i din kommunikation på de sociale medier, øger du synligheden markant, og gør din virksomhed langt mere interessant for din målgruppe. Dermed kommer du også tættere på såvel nuværende som nye potentielle kunder, og gjort på den rigtige måde kan det også være med til at opbygge tillid til dig som ekspert på dit eget fagområde.

Der er faktisk noget om det gamle ordsprog, som lyder: Et billede siger mere end 1.000 ord :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *