Et billede siger mere end tusind ord
VISUEL SYNLIGGØRELSE: Når virksomheder arbejder med social selling og content marketing og skal kommunikere til og med deres kunder, falder de ofte i den klassiske fælde med at blive så opslugt af sit eget produkt, at de helt glemmer at tale i et sprog som kunderne forstår.
Produktchefen kan ikke skjule sin enorme begejstring over produktets fantastiske egenskaber og muligheder, når der skal skrives tekster til websider, produktark og præsentationer.
Det ender derfor som regel med en stor mængde tekst, som handler om selve produktet og dets funktioner, og ofte er skrevet i en slags tekno-latin, som er indforstået indenfor den givne branchen, men som sjældent giver mening for kunderne.
Undersøgelser viser at hjernen processerer visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end den kan nå at fortolke tekst. Udover at du kan gøre dit indhold mere indbydende at se på, så hjælper visuelt indhold både med at fange modtagerens opmærksomhed, og samtidigt med at forstå budskabet hurtigere.
Du kender det sikkert fra dig selv, når du kigger på “vandfaldet” af nyheder på LinkedIn eller Facebook. De rene tekstbudskaber forsvinder nemt blandt en post med et flot foto eller en lækker grafisk illustration. Din hjerne har ganske enkelt spottet og afkodet billedet på bare en tiendedel af et sekund, før du overhovedet er begyndt at tænkte over selve teksten.
Brugen af visuelle elementer hjælper dig også til øget synlighed. En undersøgelse fra den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research viser, at virksomheder, der anvender billeder og visuelle elementer i deres social media kommunikation, får op til 94 % flere visninger.
Visuelt indhold får ganske enkelt flere likes, kommentarer og delinger end ren tekst gør. Og det er vel egentlig ikke så overraskende. På de sociale medier har billeder og videoer en markant bedre stopeffekt end ren tekst har.
Du kan dog ikke komme uden om, at du kan lave nok så relevant indhold og putte super flot grafik på dit blogindlæg, uden at dit budskab nødvendigvis kommer bredt ud. Du er ganske enkelt nødt til at tænke i udbygning af dit netværk og trafik.
Her skal du tænke i netværkseffekten på eksempelvis LinkedIn og Facebook for at skabe en acceleret formidling af dit budskab. Altså det med at dit indhold bliver spredt via andres netværk. Dermed kan du nå både hurtigere og bredere ud til potentielle kunder, end du vil gøre med et statisk website.
Som tommelfingerregler skal du tænke følgende elementer ind i din kommunikation på de sociale medier:
- Du skal producere relevant og værdiskabende indhold af høj kvalitet.
- Brug visuelt indhold af høj kvalitet.
- Sørg for at have styr på rettighederne til det visuelle indhold.
- Dit netværk på de sociale medier skal have en kritisk mængde.
- Timing: Du skal ramme din målgruppe på det rigtige tidspunkt (dag, klokkeslet, sæson, lanceringer o.s.v.).
Hvis du bringer alle disse elementer i spil, og specielt det visuelle indhold i din kommunikation på de sociale medier, øger du synligheden markant, og gør din virksomhed langt mere interessant for din målgruppe.
Dermed kommer du også tættere på såvel nuværende som nye potentielle kunder, og gjort på den rigtige måde kan det også være med til at opbygge tillid til dig som ekspert på dit eget fagområde.
Der er faktisk noget om det gamle ordsprog, som lyder: Et billede siger mere end 1.000 ord 😊
De venligste hilsner
Comments (2)
Hej Leif, jeg ville gerne bruge den artikel som reference til en rapport om visuel kultur, men jeg kan ikke finde et årstal på denne artikel så, hvornår har du skrevet den?
Vh.
Lucas Lund
Hej Lucas.
Jeg har løbende opdateret blogindlægget, men vil tro at det er et par år siden at jeg oprindeligt publicerede den.
De venligste hilsner
Leif