5 grunde til at fotos og illustrationer skal indgå i dit indhold
VISUEL STOPEFFEKT: Selv om du og din virksomhed sikkert har mange læsere, der påskønner jeres skrevne ord i form af indlæg på de sociale medier, blogindlæg på websitet, LinkedIn artikler, rapporter, guider m.m., så vil I med stor sandsynlighed ramme en større målgruppe, hvis jeres indhold også indeholder visuelle elementer, som billeder, grafik, tegninger og video.
Det handler om, at vi mennesker fra naturens hånd er meget visuelt orienterede. Det ligger i vores DNA og vi orienterer os som mennesker gennem synet, som en af vores vigtigste sanser.
Derfor handler vi i høj grad på basis af visuelle indtryk. Det betyder blandt andet også, at vi tolker og reagerer markant hurtigere på visuelle indtryk end på skrevne ord.
Derfor er det en rigtig god idé, at du bruger visuelle elementer, som fotos og illustrationer i dit indhold og dine opslag på de sociale medier for netop at drage fordel af dette træk ved os mennesker.
For at overbevise dig endnu mere om fordelene ved at bruge visuelle elementer, har jeg fundet frem til 5 meget konkrete grunde til, hvorfor at du skal bruge fotos og illustrationer i skabelsen af dit indhold. Ved at gøre det kan du forstærke dine kommunikative budskaber uanset om de skal bruges på de social medier, på jeres website eller i en præsentation.
De 5 grunde er som følger:
Denne overskrift giver på mange måder sig selv og jeg har allerede været inde på det i afsnittet ovenfor. Mennesket er visuelt af natur, hvorfor det giver rigtig god mening, at du supplerer dit indhold med fotos og illustrationer. Hvis du eksempelvis ønsker at poste noget fra din hverdag, så fungerer det utrolig godt, såfremt du samtidig vedhæfter et billede af dig selv eller en kollega fra den givne situation.
Vi mennesker kan nemlig rigtig godt lide at se, hvem det er, vi læser om eller skriver med. Det taler til vores urinstinkt og ikke mindst vores nysgerrighed, og det gør det nemmere for din målgruppe at relatere til dig som person.
Det relationelle aspekt er vigtigt, da chancen for at dit indhold honoreres med enten kommentarer eller likes stiger betydeligt, såfremt din målgruppe kan relatere til dig.
Derudover vil det også være nemmere for dem såvel som for dig selv at starte en dialog med udgangspunkt i relationen. Relationer skaber nemlig nogle fælles forudsætninger, som gør det meget nemmere for os at kommunikere med hinanden.
Og husk nu, at du ikke behøves at være en ekspert til Adobe Photoshop eller Illustrator for at dele dine øjeblikke med dit netværk. Her arbejdes der nemlig ud fra devisen om, at det er tanken, der tæller. Så længe billedet ikke er fuldstændig sløret, så man hverken kan se dig eller den situation, som du beskriver, så skal det nok gå alt sammen.
Den anden grund handler om at du med fordel kan bruge fotos eller illustrationer som en slags visuel stopklods i dine opslag på sociale medier som LinkedIn, Facebook og Twitter.
Mange tror at når de har postet et indlæg på eksempelvis LinkedIn så er der nærmest statsgaranti for at hele deres netværk ser opslaget. Det er imidlertid ikke tilfældet.
Blandt andet har LinkedIn algoritmen en stor betydning for hvor bredt dit indlæg kommer ud til dit netværk, og i hvilket omfang at netværket interagerer med indlægget.
Men der er også en helt andet grund til at alle i dit netværk ikke ser dit indlæg. Det handler nemlig om opmærksomhed eller rettere mangel på samme.
Den gennemsnitlige social media bruger scroller igennem ikke mindre end cirka 90 meter indhold hver eneste dag jævnfør en undersøgelse som Facebook har lavet.
Det svarer cirka til højden på Frihedsgudinden så der bliver virkelig scrollet og dermed kæmper du i den grad om at fange din målgruppes opmærksomhed når de scroller løs på sociale medier som eksempelvis LinkedIn. Du har få millisekunder til at fange læserens opmærsomhed.
Så her kan et godt foto eller en stærk illustration være med til at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop dit opslag. Dermed bliver det dit opslag som fanger opmærksomheden fremfor et kedeligt tekstopslag uden visuel stopklods.
Du kender helt sikkert det gamle ordsprog som siger at et billede siger mere end tusind ord. Men ikke alene kan et billede sige mere end tusind ord. Det bliver også opfattet ufatteligt meget hurtigere af din hjerne end tekst gør.
Undersøgelser viser nemlig at hjernen processerer visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end den kan nå at fortolke tekst. Så brugen af visuelt indhold hjælper således modtageren til at forstå dit budskab meget hurtigere.
Du kender det måske fra at du ser nogle blokke af farver, hvor der også er skrevet farvernes navne på med tekst. Inden din hjerne overhovedet har nået at læse teksten, har hjernen allerede genkendt farven – også selv om det kun er et enkelt ord som eksempelvis blå.
Tænk også på hvordan du på et splitsekund kan afkode et logo, hvor du nærmest per automatik får en “melding” fra hjernen om at det er firma X’s logo som du kigger på lige nu.
Så ved at udnytte at hjernen arbejder på denne måde, kan du faktisk forstærke dit tekstmæssige budskab ved at skabe en visuel kobling til et billede eller en illustration.
Hvis du bruger visuelle elementer i din indlæg eller artikler på LinkedIn eller andre sociale medier eller i et blogindlæg på jeres website, så får du ikke alene fordelen af at det er med til at fange din målgruppe opmærksomhed. Du gør det også nemmere for dine læsere at forstå og huske dine budskaber.
Faktisk kan brugen af visuelle elementer forbedre indlæring med op til 400 procent! Selvfølgelig starter det hele med at du skriver en god og relevant tekst, men du kan gøre rigtig meget for at få din målgruppe til at forstå og huske dine budskaber ved at bruge fotos og illustrationer som en del af dit indlæg eller artikel på LinkedIn.
Det kræver selvfølgelig at du bruger tid på at tænke det visuelle ind for at understøtte din tekst, men efter min mening er det helt sikkert tiden værd at finde frem til gode fotos og illustrationer. Det gør en stor forskel, og samtidigt kan det være med at forstærke din personlige branding.
Den femte og sidste grund er særlig relevant, hvis du har en lille journalist gemt i maven og ønsker at blogge eller skrive artikler. Når du har at gøre med længere tekster, er det nemlig essentielt at læsevenligheden er i top. Det kan illustrationer være et rigtig godt redskab til.
Mange starter nemlig med at skimme teksten for at finde ud af, om de reelt ønsker at bruge tid på at læse hele indlægget. Hvis du derfor ikke vækker deres interesse eller opmærksomhed med en overskuelig tekst med klare og tydelige pointer, så finder de bare noget andet at læse i stedet.
Det er derfor ret vigtigt, at du både er meget klar på hovedbudskaberne i dit indlæg, samt laver eller finder en eller flere figurer, fotos eller infografikker, som understøtter disse budskaber. Her er det helt klart en fordel, hvis du er lidt af en haj til diverse Adobe-programmer.
Der findes dog også ganske udmærkede alternativer i form af gratis eller meget billige billeddatabaser, hvor du kan downloade diverse illustrationer og billeder, der på mange måde kan det samme.
Så heller ikke her kan din mangel på grafisk talent være en undskyldning for ikke at begive dig ud i at få billeder og illustrationer med i dine artikler.
Du kan i denne sammenhæng også få hjælp ved at bruge et værktøj som Canva. Denne grafiske service indeholder en lang række skabeloner og billeder, der gør det forholdsvist nemt at skabe visuelle elementer af høj kvalitet og i et professionelt look.
Det var mine 5 argumenter for, hvorfor det er vigtigt at huske visuelle elementer, når du eksempelvis publicerer indlæg eller artikler på LinkedIn, skriver blogindlæg til jeres website eller når du laver en PowerPoint præsentation til et internt møde eller en kundepræsentation.
Det er vigtigt at pointere her til slut, at du selvfølgelig bør huske på, at for mange billeder og illustrationer i eksempelvis et blogindlæg også kan blive for meget af det gode.
Det handler om at finde billeder, som understøtter dine pointer og skaber blikfang, men som ikke tager al fokus fra det reelle indhold. Jeg synes, at du skal se fotos og illustrationer som en slags krydderi, der kan bruges til at forstærke den samlede oplevelse af dit indhold.
Jeg vil runde mit blogindlæg af med at opfordre dig til at komme i gang med at bruge fotos og illustrationer i blogindlæg eller dine opslag på LinkedIn, Facebook og Twitter, og så ellers finde ud af hvad der virker bedst for dig.
De venligste hilsner
Skriv et svar