Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
25. maj 2017
25 maj 2017

Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?

Blogindlæg om hvad en LinkedIn anbefaling skal indeholdeHvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde? Hvordan giver jeg en anbefaling på LinkedIn? Hvordan beder jeg om en anbefaling på LinkedIn? Det er spørgsmål som jeg nogle gange får, når jeg er ude for at undervise i social selling og brugen af de sociale medier i professionel sammenhæng, og det er gode og relevante spørgsmål, fordi det er en god ide at have anbefalinger på sin LinkedIn profil.

Anbefalinger på din LinkedIn profil er nemlig med til at opbygge din digitale egenkapital, som er værdien af dit professionelle digitale omdømme. Din personlige LinkedIn profil er således ikke kun en digital udgave af dit CV. Det er dit digitale visitkort, som både nuværende og kommende kunder kigger på, og det samme gælder selvfølgelig også din arbejdsgiver.

Du bør derfor bede dine kunder og samarbejdspartnere om at give dig anbefalinger. Det er en rigtig god idé at gøre det lige efter et godt afsluttet projekt eller opgave, hvor kunden har rost dig for din opgaveløsning. Det siger næsten sig selv, at det bedste og nok også nemmeste tidspunkt at bede om en anbefaling, er når kunden har den gode oplevelse i baghovedet.

Hvis det er et stykke tid siden at projektet eller opgaven blev afsluttet, så kan du sagtens spørge kunden alligevel, hvis du fornemmer at han eller hun fortsat har den positive oplevelse i baghovedet.
 

Anbefalingen kan bruges både på LinkedIn og dit website

Du kan bruge anbefalingen både på din LinkedIn profil, men også på din virksomheds website, hvis du bare husker at spørger om tilladelse til det fra den som skriver anbefalingen til dig. Anbefalinger er således en god måde til at øge din og din virksomheds troværdighed over for både nuværende og kommende kunder.

Den moderne beslutningstager tager nu om dage cirka 60 procent af købsprocessen selv, og en vigtig del af dette handler om at opbygge tillid. Det sker når beslutningstageren indsamler oplysninger og laver en evaluering af både produkt eller service og af dig som leverandør. Her er anbefalinger et rigtig effektivt middel til at skabe tillid, da det er dine kunder, der udtaler sig om dig og din virksomhed.
 

Sådan beder du om en anbefaling på LinkedIn

Det er ret nemt at bede om en anbefaling på LinkedIn. Du skal selvfølgelig være logget ind på LinkedIn med dit brugernavn og password, hvorefter du skal igennem nedenstående 6 trin:

    Guide til hvordan du beder om en anbefaling på LinkedIn

  1. Start med at søge efter den person, som du gerne vil bede om en anbefaling fra. Gå derfor op i søgefeltet i den øverst venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast navnet på personen og når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens “stamkort”
  2. Når du står på personens “stamkort”, skal du klikke på “…” til højre for billedet af din kontakt. Klik nu på menupunktet “Request a recommendation” (dansk: “Bed om en anbefaling”)
  3. Du skal nu vælge hvad din relation til personen er.
  4. Dernæst skal du vælge hvilket job du har/havde i relation til det som du ønsker at blive anbefalet for.
  5. Du skal nu skrive en tekst, hvor du beder personen om at skrive en anbefaling. Du kan få inspiration til, hvad du kan skrive i afsnittet nedenfor.
  6. Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anmodningen afsted.

Når du får en anbefaling retur, bliver den først lagt på din profil, når du har godkendt den. Du har også mulighed for at bede om en rettelse, hvis du ikke er tilfreds med anbefalingen.

 

Hvad skal selve anbefalingen indeholde?

For ikke at skræmme folk væk, når du beder om en anbefaling, er det en god ide at gøre det meget konkret for dem, hvad det egentlig er at du gerne vil have anbefalingen til at indeholde. Vi anbefaler at du beder personen om at skrive en tekst på 6-8 linier og så skal du bede dem om at svare på følgende 4 spørgsmål:

  1. Hvad gik opgaven ud på?
  2. Hvordan løste jeg den?
  3. Hvilken værdi fik du ud af det?
  4. Kan du anbefale mig til andre virksomheder med samme behov eller udfordring?

Det er 4 lette spørgsmål, som skulle være lige til at svare på. Ved at være så specifik, har du hjulpet personen meget på vej til at skrive anbefalingen. Det er i hvert fald min erfaring, at det hjælper til at give en meget høj svarprocent på anmodninger om en anbefaling på LinkedIn.
 

Sådan giver du en anbefaling på LinkedIn

Det er også en god ide at starte med at give anbefalinger til andre, inden du selv spørger om en anbefaling. Der er masser af god karma i at udvise overskud til at give en anbefaling af sig selv til en person, hvis indsatser og arbejdsmetodikker du sætter stor pris på.

Du skal igennem næsten den samme proces, som når du beder om en anbefaling. Helt præcist skal du igennem nedenstående 7 trin:

    Guide til hvordan du giver en anbefaling på LinkedIn

  1. Start med at søge efter den person, som du gerne vil give en anbefaling. Gå derfor op i søgefeltet i den øverst venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast navnet på personen og når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens “stamkort”
  2. Når du står på personens “stamkort”, skal du klikke på “…” til højre for billedet af din kontakt. Klik nu på menupunktet “Recommend [navn på den person du vil give en anbefaling]” (dansk: Anbefal [navn på den person du vil give en anbefaling])
  3. Du skal nu igen søge efter personen som du vil give en anbefaling til.
  4. Du skal nu vælge hvad din relation til personen er.
  5. Dernæst skal du vælge hvilket job du har/havde i relation til det job som personen skal anbefales for.
  6. Du skal nu skrive selve anbefalingen. Her kan du med fordel bruge samme fremgangsmåde med de 4 spørgsmål, som du bruger når du beder om en anbefaling. Her er det så bare dig, som “svarer” på spørgsmålene i form af selve anbefalingen.
  7. Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anbefalingen afsted.

 

Kom i gang med at give anbefalinger

Jeg håber du har fået mod på at skrive anbefalinger til andre, som har fortjent det samtidigt med, at du nu på en nemmere og mere personlig måde kan bede andre om at skrive en anbefaling på et godt projekt eller en god opgave, som du har udført.
 

Vi har også lavet en podcast om emnet

Min kollega Leif og jeg har også lavet en podcast om hvad en LinkedIn anbefaling skal indeholde og hvordan du gør det, hvis du hellere vil lytte til vores budskaber og pointer via din smartphone eller computer.

Du kan lytte til podcasten ved at klikke på en af knapperne nedenfor:

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud

Hvis du får værdi ud af podcast episoden, vil jeg blive rigtig glad, hvis du vil gå ind på iTunes og give den 5 stjerner og måske også skrive en kort anbefaling på bare et par linjer. Det hjælper os nemlig med at få spredt historien til andre interesserede via iTunes’ hitlister.

Hvis du vil have hjælp til hvordan du giver os en 5-stjernet anbefaling, så har vi lavet en visuel guide til, hvordan du helt præcis skal gøre det. Denne guide finder du i linket lige her.

God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , ,
3 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Skab kundeambassadører: Udover at det altid er en god idé at have glade og tilfredse kunder, så tænk også i at skabe kundeambassadører. Det er kunder, der faktisk vil kæmpe på jeres side, hvis der er nogen som angriber jeres virksomhed. Kundeambassadører er de personer, der tør udtrykke sig på de sociale medier og fortælle om de mange gode oplevelser, som de har med jer. Husk at det er ikke nok bare at have god kundeservice, hvis I skal få skabt et korps af kundeambassadører. I skal levere topklasse service og give kunderne oplevelser, som de ikke får andre steder. Når så disse kunder udtrykker deres tilfredshed, er det en god idé at spørge dem, om de har lyst til at dele deres oplevelse på de sociale medier som eksempelvis Facebook og LinkedIn, og anbefale andre med lignende behov at handle med din virksomhed. Måske kan du lige frem få en glad kunde til at give dig en personlig anbefaling på LinkedIn. […]

  2. […] Vi har også lavet en guide til, hvad en LinkedIn anbefaling skal indeholde og hvordan du kan gøre det let for andre at give dig en anbefaling. Du finder denne guide i linket her. […]

  3. […] Anbefalinger: Bed dine kunder om at give dig anbefalinger på LinkedIn, da det vil øge din troværdighed overfor både nuværende og kommende kunder. Husk selv at give anbefalinger til andre. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company