Guide til hvordan du gennem 5 trin kan opbygge din digitale egenkapital

5 trin til at opbygge din digitale egenkapital

Jeg vil starte mit indlæg med en påstand: Hvis du er sælger (eller sidder i et andet kundevendt job) skal du indstille dig på, via LinkedIn, at kunne dokumentere din ekspertise og dit professionelle netværk samt dine evner til at dyrke netværket og kapitalisere på det. Du kommer med meget stor sandsynlighed også at opleve, at din arbejdsgiver forventer at du proaktivt stiller din profil og dit LinkedIn netværk til rådighed for virksomheden.

Med dokumentere mener jeg, at fremtidige arbejdsgivere vil kræve at kunne se følgende på din LinkedIn profil:

  • At du er proaktiv på LinkedIn i form af du regelmæssigt poster relevante indlæg, og kommentarer og liker andres indhold
  • At du jævnligt (en gang om måneden eller i hvert fald en gang i kvartalet) deler ud af din viden og ekspertise gennem artikler og måske også videoer
  • At dit netværk på LinkedIn har et ret præcist billede af hvad det er du laver og hvilken værdi du kan skabe
  • At du har et stort (+500 forbindelser) og attraktivt netværk (læs mange influenter og beslutningstagere) som du løbende udbygger

Den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research har i en rapport tilbage fra 2015 anslået, at 1 million B2B sælgere i USA vil miste deres job til e-handel og webshops frem til og med 2020. Vi ser samme tendens her i Danmark, hvor klassiske salgsstillinger nedlægges til fordel for jobs, hvor det handler om at skabe leads via digitale salgs- og markedføringsindsatser.

Samtidigt oplever de fleste, der arbejder med salg, at kold canvas virker langt dårligere end tidligere, og nu er det i højere grad kunderne, der ringer til dig, men først når de har fundet frem til dig via Google og LinkedIn.

Vi bevæger os derfor med hastige skridt mod en ændring, fra den bredtfavnende og generelle salgskonsulent over imod en række af salgs- og markedsføringsmedarbejdere, der er specialister og eksperter i hver deres del af salgsprocessen.

Det betyder at du som sælger er en truet dyreart, og at du derfor – hvis du skal overleve som sælger fremover – ganske enkelt er nødt til at lære nye tricks. Du skal derfor “efteruddanne” og dygtiggøre dig i digitale salgs- og markedsføringsmetodikker såsom social selling og content marketing, og indarbejde de digitale platforme i dine daglige salgsindsatser.

Et af de vigtigste elementer i den sammenhæng er, at du skal have et synligt, tydeligt og professionelt digitalt fodaftryk – ellers gør du det svært for både kunder og fremtidige arbejdsgivere at finde frem til dig.

Og det siger sig selv, at det er bedre, at du gør noget ved det nu (som i nu), end at vente yderligere 5 år med det, indtil at den digitale udvikling i kundernes købsproces har slået endnu mere igennem. Så kom i gang med at “efteruddanne” dig i social selling og content marketing allerede nu således, at du bliver blandt de bedste på dit felt i løbet af de kommende 5 år.

0
amerikanske B2B-sælgere mister deres job i perioden 2015-2020 som følge af digitalisering og e-commerce
Blogindlæg om hvordan du kan undgå at uddø som sælger

For at hjælpe dig i gang med at opbygge din digitale egenkapital, har jeg lavet en 5 trins model, som du kan bruge i hverdagen – både for at komme i gang, men også som holdepunkt på den lange bane. For lige som at økonomisk egenkapital skal passes og plejes på regelmæssig basis, så gælder nøjagtig det samme princip, når det gælder din digitale egenkapital.

  1. Din LinkedIn personprofil skal have et professionelt og appellerende look og altid være ajourført med relevante oplysninger om din erhvervsmæssige erfaring.
  2. Udstil din ekspertise og faglighed ved regelmæssigt at dele ud af inspiration og viden ved blandt andet at skrive indlæg og artikler på LinkedIn.
  3. Dyrk relationerne i dit professionelle netværk på LinkedIn og udvid det løbende med nye relevante kontakter
  4. Udvis engagement på LinkedIn ved at like, share og kommentere relevante opslag fra nyhedsstrømmen. Tilbyd gerne din hjælp, hvis der er nogen som stiller spørgsmål.
  5. Bed dine kunder om at give dig anbefalinger på LinkedIn, da det vil øge din troværdighed overfor både nuværende og kommende kunder. Husk også selv at give anbefalinger til andre.

Du kan for øvrigt downloade den visuelle pyramidemodel bag de 5 trin og udskrive den. I så fald skal du bare klikke på linket her. Herefter kan du udskrive modellen på din printer.

Blogindlæg om hvordan du gennem 5 trin kan opbygge digital egenkapital

Hvad kan du få ud af din digitale egenkapital? Kommer der automatisk penge i kassen, bare fordi du har et højt SSI-tal? Svaret på dette er selvfølgelig nej. For det drejer sig i den sidste ende om at være dygtig til at fange kundernes købssignaler via de digitale platforme, og så konvertere disse signaler til konkrete handlinger, og i den sidste ende at få lukket ordren.

Faktisk er det her, at den klassiske salgsmodel kommer i spil og tager over i salgsprocessen i form af eksempelvis møder, telefonsamtaler, udarbejdelse af tilbud, forhandling, opfølgning, “Proof of concept”, testleverancer og i den sidste ende forhåbentlig en ordre fra kunden o.s.v.

Efter min mening kan din digitale egenkapital konverteres til

  • at skabe nye kunder = ny forretning og salg
  • at skabe mersalg = øget vækst og indtjening
  • at skabe endnu stærkere kunderelationer
  • at øge loyaliteten mod dig som sælger og din virksomhed = gensalg
  • at styrke brandingen af din virksomhed = øget attraktivitet
  • at styrke din personlig branding af dig som ekspert på dit område
  • at hjælpe med at tiltrække nye talenter til din virksomhed

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Har du brug for sparring og rådgivning?

Information om hvordan du kan få det bedste ud af din profil ved at få hjælp af LinkedIn ekspert Leif Carlsen
Information om Linkedin profil opdatering og sparring med LinkedIn ekspert Eva Sachse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *