Blogindlæg om, hvordan du kan blive set på Linkedin og få kunder via Google med den samme tekst

Bliv set på Linkedin og få kunder via Google med den samme tekst

TEKSTFORFATNING: ”Kan du ikke hjælpe mig med at formulere nogle opslag til LinkedIn, så folk køber mine produkter?”

Et spørgsmål, jeg desværre får jævnligt. Og det kan jeg ikke. For hele præmissen med social selling på LinkedIn er fuldstændig misforstået med det spørgsmål.

Og selv om LinkedIn kan være en attraktiv markedsføringskanal, kræver det, at vi bruger den rigtigt. Ingen er på LinkedIn for at blive solgt noget til. Samtidig er mange købsprocesser så krævende, at det kræver langt mere end en påvirkning – eventuelt på LinkedIn – at foretage købet.

Det, du kan gøre på LinkedIn, er at dele relevant indhold. Indhold, hvor du opbygger ekspertstatus, så du er top of mind, når dit netværk får brug for nogen med dine kompetencer. Eller kender nogen, der gør.

Blandt andet kan du publicere indlæg. Og søgemaskineoptimerer du blogindlæg på din egen hjemmeside, kan de fremover arbejde for dig på mange måder. Disse blogindlæg kaldes også SEO-blogs og skrives på en anden måde end blogindlæg, hvor du ikke tager udgangspunkt i, hvad folk googler.

Her finder du et blogindlæg om, hvordan du bliver set på Linkedin og få kunder via Google med den samme tekst

SEO-blogindlæg er guld for din markedsføring og dit tidsforbrug af mange grunde:

Du kan undersøge på forhånd, hvilke søgeord din målgruppe googler. Du kan finde konkrete tal for, hvor mange der søger hvilke ord og søgefraser hver måned gennem et søgeordsværktøj som eksempelvis det dansk-udviklede Storybase.

Ofte googler de hele spørgsmål. Derfor kan du give dem et præcist svar på deres spørgsmål eller søgning, så de oplever, at du er servicemindet og kompetent.

Og du kan både skrive SEO-blogindlæg ud fra ordene og bruge din nye viden som inspiration til, hvad du kan skrive om i dine almindelige opdateringer på LinkedIn.

Når du laver søgeordsanalysen, finder du måske ud af, at ingen søger det, du helst vil blogge om. Og at de i stedet spørger om noget andet, det også vil være relevant for dig at svare på i et blogindlæg.

Her finder du et blogindlæg om, hvordan du bliver set på Linkedin og få kunder via Google med den samme tekst

I modsætning til hvad mange tror, er SEO-tekster ikke længere mekaniske tekster fyldt med søgeordsspam. I dag honorerer Google kvalitetstekster, der gør læseren klogere og er skrevet på en særlig måde. Så du bliver ikke alene belønnet af dine læsere for at gøre dig umage. Det kan også sagtens blive din genvej til de attraktive placeringer på søgemaskinen.

Derfor skriver vi SEO-tekstforfattere ikke længere tekster til Google, men til læserne – indenfor en ramme, som Google definerer. Og derfor kan du også bruge dine SEO-tekster på tværs af din markedsføring, uden at læseren opdager, at der er tale om en SEO-tekst. Formentligt vil mange læsere heller ikke opdage den særlige måde, du har skrevet teksten på, selv om de finder den på Google.

  1. Vælg dit søgeord eller søgefrase via et søgeordsværktøj. Begynd gerne dit SEO-projekt med en præcis frase eller et præcist spørgsmål, for det er det nemmeste.
  2. Skriv en tekst, hvor du fortæller alt det, du formoder, læseren gerne vil vide ud fra den søgning, han har foretaget. Ofte kan du snildt skrive mellem 500 og 1.500 ord. Husk: Din læser har jo netop søgt på Google, fordi han eller hun ikke har din viden. Derfor kan vedkommende sagtens have interesse i det, du som fagmand vurderer, er for banalt. Skriv samtidig kun det, der er relevant, for både læseren og Google værdsætter kvalitet
  3. I dit søgeordsværktøj kan du ofte se ”relaterede søgeord”, når du finder dit søgeord. Disse søgeord kan give dig inspiration til teksten. Samtidig får du lettere ved at ramme din læsers sprog, når du underbygger din tekst med ord, de også søger på*.
  4. Skriv kun, hvad der hører naturligt ind under søgefrasen eller det søgte spørgsmål. Strukturen er meget vigtig, for det skal være let for Googles robotter at afkode, hvilken tekst der handler om hvad. Og det kan de ikke, hvis du blander dine emner. Eksempelvis er der stor forskel på, om en læser har googlet ”sociale medier”, ”Facebook”, ”LinkedIn profil” eller ”LinkedIn annoncer”.
  5. Du hjælper Google yderligere med at afkode, hvilket ord og emne din tekst handler om, når du skriver dit søgeord de tydeligste steder i teksten: Overskriften, indledningen samt titel og description og på dine billeder.

Bonus

Når du skriver de relaterede søgeord ind i din tekst, får du ikke alene lettere ved at svare på det, din læser gerne vil vide.

Ofte er der tale om ord, som 50-70 søger på hver måned. Derfor har dine konkurrenter sjældent skrevet en god SEO-tekst ud fra dem, hvorfor konkurrenten på at blive fundet på ordene ofte er lav. Nogle gange er den så lav, at du forholdsvis let kan nå en side 1 placering. Og får du den placering med i købet, når du laver SEO på et andet søgeord, er 50-70 søgninger om måneden jo en god gevinst.

Samtidig holder Google øje med, hvad der sker på internettet. Så den trafik kan vise Google, at nogen finder din side interessant, hvilket fremmer sidens placering. Nogle gange også på dit primære søgeord.

Du kan læse mere om SEO-blogs her: https://www.majbrittlund.dk/tiltraek-kommende-kunder-med-seo-blogs/

close

Abonnér på vores LinkedIn nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.