Bruger du samme opskrift i din markedsføring som for 10 år siden?
Forestil dig for et øjeblik at din virksomheds markedsføringsbudget er en stor pizza, hvor de enkelte stykker repræsenterer de forskellige markedsføringsindsatser og -områder.
Først og fremmest har din markedsføringspizza med stor sandsynlighed nogenlunde samme størrelse som sidste år. For det hører nok til sjældenhederne, at du går fra en normal størrelse pizza til en kæmpe familiepizza fra et år til et andet.
Hvis du er heldig, er pizzaen måske blevet 3-5 % større, fordi I har fået et krav fra bestyrelsen om, at omsætningen skal vækstes.
For at det kan lade sig gøre, skal der også følge lidt flere markedsføringskroner med, og derfor bliver pizzaen også en smule større, men kun en smule.
Men bortset fra det, er det stort set den samme pizza som sidste år. Og året forinden. Og for tre år siden o.s.v. Altså nogenlunde samme størrelse pizza, den samme type dej og ikke mindst de samme toppings. Pepperoni er altid et hit, men da vi kun har én pizza at gøre godt med, bliver vi også nødt til at lave pizzaen med flere slags toppings på.
Det betyder desværre at vores markedsføringspizza bliver ikke så lidt af en blandet oplevelse rent smagsmæssigt, men det kan jo ikke være anderledes. For alle har jo deres favoritter, og vi har jo spist det samme stykke år efter år.
Det er præcis det samme vi ofte gør når det gælder vores markedsføring.
Vi kører ofte løs med de samme markedsføringsindsatser og -kanaler som vi gjorde sidste år, forrige år og for tre år siden.
For det trykte katalog tør vi ikke opgive – alle vores konkurrenter bliver jo ved med at udsende deres. Det samme gælder måske annoncerne i dagbladene eller magasinerne. Vi holder naturligvis også fat i tv- og radiospottene, for den form for markedsføring har vi jo anvendt i utallige år.
Sidst, men ikke mindst, så skal vi jo også deltage i de samme messer og udstillinger, som vi har gjort igennem de sidste 10 år.
Samtidigt er de nye digitale platforme kommet til, og dermed skal der være plads til endnu en smagsvariant på vores markedsføringspizza. Altså skal pizzaen skæres ud i endnu flere (og mindre) stykker – for vi skal jo også være tilstede på LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat, TikTok, Pinterest o.s.v.
I den sidste ende står man med en markedsføringspizza, som minder om den fra sidste år, og er skåret ud i mange små stykker, hvilket er ensbetydende med begrænsede ressourcer til den enkelte markedsføringskanal. Dermed bliver effekten sandsynligvis også begrænset.
Det mange virksomheder desværre overser er, at kundernes købsproces er under stor forandring i disse år. Beslutningstagere og influenter er blevet digitale superbrugere, og anvender Google og de sociale medier som kilde til at få afdækket behov, indsamle informationer og gennemføre evaluering før de beslutter sig.
Den gennemsnitlige kunde tager nu om dage cirka 60 procent af købsprocessen selv, før han/hun kontakter en sælger. Og forandringerne er ikke slut. I takt med at de såkaldte digitale indfødte fylder mere og mere på arbejdsmarkedet, er virksomheder ganske enkelt nødt til at tænke i helt nye baner for at nå ud til deres målgruppe. Eller for dens sags skyld nye medarbejdere til virksomheden.
Jeg ved godt at mit eksempel med markedsføringspizzaen og de mange smagsvarianter er sat på spidsen, og at nogle virksomheder faktisk er begyndt at komponere helt nye markedsføringspizzaer, specielt i takt med at de nye digitale platforme og de sociale medier er dukket op.
Men når det er sagt, så møder jeg stadig mange virksomheder, hvor de netop har den samme markedsføringspizza som de havde sidste år, forrige år og for ti år siden.
Der er afsat meget små midler til de digitale platforme – ganske enkelt fordi at disse virksomheder endnu ikke har forstået betydningen af den digitale transformation, som i høj grad er brændstoffet i forandringen i kundernes købsproces.
Sandsynligvis drejer det sig om, at forandringerne ikke gør ”ondt” nok endnu, og ikke mindst at ”det vi plejer” stadigvæk føles som det rigtige valg.
Jeg tror, at rigtig mange virksomheder vil have gavn af at stoppe op og gentænke deres markedsføringspizza.
Prøv følgende tankeeksperiment: Hvis vi skulle starte vores virksomhed helt fra bunden i morgen, ville vi så rent faktisk vælge de nøjagtig samme smagsvarianter og antal stykker i vores nye markedsføringspizza? Ville vi så holde fast i de trykte kataloger, annoncerne, outdoor-reklamerne eller tv-spottene?
Eller ville vi i større omfang gå den digitale vej og opprioritere ressourcer og indsatser indenfor de sociale medier, content marketing og social selling?
En rigtig god øvelse i denne sammenhæng er at stille jer selv følgende spørgsmål?
- Hvordan ser vores kunder ud i forhold til personaer, demografi, beslutnings- og influenttyper o.s.v.?
- Hvordan ser kundernes købsproces ud? Og hvor og med hvilke midler kan vi rent faktisk påvirke processen?
- Hvor henter/finder kunderne oplysninger og inspiration, når de har et problem eller et behov?
Denne øvelse vil først og fremmest hjælpe jer til at at vælge smagsvarianter for jeres markedsføringspizza. Dernæst vil det også hjælpe jer til at prioritere størrelserne på pizzastykkerne.
Jeg er klar over, at det kan resultere i nogle hårde beslutninger, og jeg husker selv fra et tidligere job, hvor ondt det gjorde at sige farvel til det trykte katalog og deltagelse i en messe, ikke mindst på det mentale plan.
Men omvendt tror jeg ikke at man kan komme uden om disse forandringer. For kunderne flytter sig med større fart end nogensinde før, og er lynhurtige til at udnytte de mange muligheder, som de digitale platforme giver.
Måske er det tid for din virksomhed at prøve nogle nye smagsvarianter af jeres markedsføringspizza, og ikke bare altid vælge pepperoni 😊
Velbekomme!
De venligste hilsner
Skriv et svar