Derfor skal du bruge podcast som en del af din virksomheds markedsføring
PODCASTNING: Er podcast ikke noget der primært er forbeholdt radiostationer som Danmarks Radio som en måde for dem at tilbyde deres lyttere at kunne lytte til deres programmer “asynkront”, altså på andre tidspunkter end lige netop på udsendelsestidspunktet? Eller er det noget som virksomheder rent faktisk kan bruge som en del af deres markedsføringsindsatser?
Efter min mening er svaret, at podcast ikke kun er noget som er forbeholdt radiostationer. Det er i den grad et medie, som virksomheder – små som store – kan have stor glæde og gavn af som en anderledes måde at kommunikere med kunder og brugere – såvel potentielle som nuværende.
Podcast kan nemlig noget helt specielt, som andre former for medier ikke kan, og det kommer jeg meget mere ind på i løbet af dette blogindlæg.
Hør blogindlægget som podcast
Men inden da, så lad os lige få defineret hvad podcast er.
For selv om vi er mange, der kender til podcast som begreb og teknologi, så er det langt fra alle, der ved hvad podcast er for en størrelse. Ganske vist har cirka 88 procent af den danske befolkning en smartphone (2017), men det er ikke det samme som at de alle sammen ved hvad podcast er og hvad det kan gøre for dem.
Jeg hørte for et års tid siden, at cirka en halv million danskere regelmæssigt lytter til podcasts, så der er endnu et godt stykke op til at det er noget som alle danskere kender til.
En podcast er en måde at distribuere lyd på via internettet således, at du som lytter kan downloade lydfiler på din smartphone, tablet eller computer.
Det kan være som en enkelt episode eller at du abonnerer på nye episoder, og automatisk får dem overført til eksempelvis din smartphone via en podcast app.
Dette kan lade sig gøre ved at du som podcastudbyder tilmelder et såkaldt “RSS-feed” til iTunes eller andre platforme, der muliggør distribution (også kendt som “syndikering”) af podcast.
Nu skriver jeg, at podcast er en måde at distribuere lyd på, men det kan i princippet også være video. Det er imidlertid sjældent at jeg støder på videopodcast. Udover at det kræver mere produktionsmæssigt at lave videoer, så fylder de også markant mere end lydfiler. Det passer heller ikke særlig godt ind i idéen med, at du hurtigt skal kunne downloade en podcast på din smartphone. Her er en videotjeneste som YouTube ganske enkelt en bedre løsning.
Selve ordet podcast er oprindeligt en sammentrækning af ordene iPod og broadcastning. Apple havde lanceret deres iPod MP3-musikafspiller tilbage i 2001, og få år senere, nærmere præcis i 2004, begyndte en række personer, radiostationer og virksomheder at broadcaste lydfiler.
Dermed var begrebet podcast opfundet. Nu om dage bliver podcast oftere defineret som “Personal On Demand Casting”.
Som jeg teasede for i starten af dette blogindlæg, så kan podcast efter min mening noget helt specielt, som andre former for medier ikke kan.
Det umiddelbart mest specielle ved podcast handler om måden som langt de fleste lytter til podcast på. De har som regel deres headset på og lytter til podcast medens de gør noget andet.
Det kan være på kontoret, hvor de sidder og arbejder med noget, der har et koncentrationsniveau, som gør det muligt at lytte til en podcast – lidt lige som hvis der stod en radio i baggrunden og spillede. Det kan også være når de kører i bil, løber en tur i naturen eller står på løbebåndet i fitnesscentret.
Dernæst kan podcastformatet hjælpe dig med til at skabe en slags nærvær og intimitet mellem den eller de, der indtaler selve podcasten, og den som lytter med. Det skyldes blandt andet, at du kan tale til lytteren over længere tid, typisk mange minutter og ofte i halve eller hele timer (vores længste og faktisk også mest downloadede podcast er på hele 3 timer og 22 minutter).
Det kan have den potentielle effekt, at lytteren kan lære dig at kende som person, og forstå hvad du står for og hvilken ekspertise og erfaring du har. Og her har det altså en betydning, at du kan være i dine kunder og potentielle kunders ører i ret lang tid ad gangen, og begynde at “fylde” i deres univers indenfor dit fagområde.
Dermed kan podcast i høj grad også være med til at opbygge tillid hos en potentiel kunde, inden du overhovedet møder vedkommende første gang. Det kan blandt andet lade sig gøre gennem ekspertdebatter, hvor den potentielle kunde kan få indsigt i din ekspertise eller via konkrete kundecases, hvor en af dine kunder fortæller om sine erfaringer med en given problemstilling og hvordan den blev løst.
Podcast kan også virke kontaktskabende, og vi oplever det selv i form af, at det ofte får lyttere til at connecte med os på LinkedIn eller følge vores LinkedIn virksomhedsside. Det ved vi fordi at mange skriver en lille hilsen og henviser til en bestemt podcast episode. Så udover at kunne kommunikere til dem via podcasten, får vi nu også muligheden for at kommunikere med dem via LinkedIn.
Mange af disse ting kan du enten slet ikke eller ikke i samme omfang, hvis der er tale om video eller et blogindlæg. Hvis der er tale om video, så kan dette format selvfølgelig noget helt andet, men vi kan typiske ikke fastholde en seer af en video i tilnærmelsesvis så lang tid som en podcast. Det samme gælder en blogindlæg, som måske ofte bare bliver skimmet igennem og helst skal kunne læses på få minutter.
Så podcastformatet kan noget helt særligt, som du kan bruge til at komme endnu tættere på din målgruppe, og samtidigt opbygge tillid og fortrolighed med dine lyttere.
Sidst, men ikke mindst, så kan du på løbende basis få adgang til dine lytteres ører. Det gør du ved at få dem til at abonnere på din podcast. Så downloader dine lytteres podcast app helt automatisk nye episoder, når du udgiver dem.
Dermed har du chancen for på regelmæssig basis, at påvirke målgruppen med ny inspiration, viden og indsigt i forhold til dig som ekspert på dit fagområde og din virksomhed.
Det er lidt lige som at få nogen til at tilmelde sig et nyhedsbrev, men her får du dem til at abonnere på noget, hvor du får betydelig mere taletid end det typiske nyhedsbrev kan give.
Mange podcastlyttere starter med at lære formatet at kende gennem eksempelvis underholdningsprogrammer som “Sara & Monopolet“, nyhedspodcasten “Genstart” eller den amerikanske krimipodcast “Serial“.
Sidstnævnte blev så populær på verdensplan, at den gav hele podcastformatet ny energi og vitalitet, og tiltrak mange helt nye podcastlyttere.
Jeg oplever dog også en klar stigning i lyttere, der starter med at få kendskab til podcasts gennem virksomheder, der bruger dette medie til at kommunikere til eksempelvis kunder, brugere og samarbejdspartnere. Og det er lige præcis her, at podcast kan bruges som en effektiv måde at markedsføre din virksomhed og jeres ekspertise overfor de målgrupper, som I ønsker at ramme.
Du kan blandt andet bruge podcast til:
- Vidensdeling: Du deler ud af din egen ekspertise og faglighed og inspirerer andre i forhold til bestemte emner eller problemstillinger.
- Ekspertdebatter: Du interviewer en ekspert eller specialist og udstiller på den måde ekspertens viden samtidigt med at du selv kan demonstrere din faglighed og erfaring.
- Emnedebatter: Det minder lidt om ekspertdebatter, og handler om at belyse en aktuel problemstilling.
- Kundecases: Du interviewer en af dine kunder, der deler ud af viden og erfaring med et bestemt fagområde, implementering af eksempelvis ny teknologi eller en problemstilling, som de har arbejdet med.
- Tips og tricks: Du deler ud af konkrete tips og tricks som lytterne kan have glæde og gavn af.
- “How to” guider: Det er en mere avanceret udgave af tips og tricks podcast, hvor du går lidt mere i dybden med at fortælle hvordan lytterne eksempelvis kan arbejde med en given problemstilling.
- Kurser og undervisning: Hvis det passer ind i forhold til emnet, er podcast også rigtig godt til kurser og undervisning, hvor kombinationen af at lytte samtidigt med at man gør et eller andet passer godt sammen. Det kan eksempelvis være, hvordan du opdaterer din LinkedIn profil. Podcast kan også bruges i forlængelse af et fysisk kursus, hvor kursisterne får en eller flere podcast som en slags pensum
- “White paper” podcasts: Normalvis bliver begrebet “White paper” brugt i forbindelse med et længere dokument, der har til formål at beskrive eksempelvis en strategiproces. Dette kan også overføres til podcast, hvor lytteren bliver guidet igennem det pågældende white paper – bare via lyd i stedet for tekst. Samme metode kan også bruges på eksempelvis rapporter og analyser.
Vi etablerede vores egen podcast i oktober 2015 under navnet Social Selling Radio, som er Danmarks første podcast, der har social selling metodikken som omdrejningspunkt. Vi har lige siden starten haft særdeles positive erfaringer med podcasten, som først og fremmest har givet os en øget synlighed i det marked som vi opererer på.
Dernæst har det hjulpet os med at få udstillet vores holdninger og ekspertise omkring social selling og content marketing metoderne på en meget effektiv måde. Endelig er podcasten faktisk også en stor hjælp for os i undervisningsmæssig sammenhæng, da vi bruger udvalgte episoder som en slags pensum i forlængelse af workshops og foredrag.
Hvis vi skal sætte lidt tal på vores podcast episoder, så har de været downloadet næsten 300.000 gange (februar 2021) siden vi startede. Et andet “tal” handler om, at Social Selling Radio som podcastkanal ofte har været på top-10 listen over de mest populære podcasts indenfor kategorien “Ledelse og marketing” på iTunes.
Så selv om vi “bare” er en lille podcast sammenlignet med eksempelvis DR, så er det altså muligt at opnå en markant synlighed og tiltrække en stor skare af lyttere. Det handler om at du regelmæssigt skal producere podcast episoder om relevante og interessante emner. I starten skal der selvfølgelig kæmpes mere for at blive fundet og hørt, men hvis du bliver ved med at tænke inspiration og relevans ind i dine podcast episoder, så skal lyttertallet nok stige og nå en kritisk masse.
Men en ting er masser af downloads. En anden ting er forretning. Er podcasting overhovedet noget, der resulterer i konkrete ordrer og dermed forretning? Svaret er for vores vedkommende et klart ja, det giver os forretning at lave podcast. Udover at Social Selling Radio giver os synlighed i markedet, så får vi faktisk konkrete kundehenvendelser ud af podcasten. Specielt de podcast episoder, hvor vi har inviteret en kunde i studiet for at tale om deres erfaringer med social selling, afstedkommer kundemøder og ultimativt også ordrer.
Så for vores eget vedkommende er konklusionen meget klar: Podcasting er for os en fast forankret del af vores virksomheds markedsføring. Ikke fordi det er smart og moderne, men fordi at det virker forretningsmæssigt. Ja, det kræver selvfølgelig noget tid og udstyr, men der er for os en klar positiv “Return On Investment” ved at lave podcast.
Jeg har haft fornøjelsen af, at have besøg af den tidligere Danmarks Radio journalist Anders Høeg Nissen, der er sprunget ud som selvstændig med virksomheden podLAB.
Anders stod sammen med sin medvært Henrik Føhns i mange år bag DR P1-programmet “Harddisken”, hvor de interviewede i hundredvis af gæster omkring teknologi.
Anders er således en særdeles erfaren interviewer. Den erfaring bruger Anders nu i podLAB-regi til at hjælpe virksomheder og organisationer med at lave podcasts, både i forhold til konceptudvikling og planlægning, men også hvis der er behov for hjælp til at producere podcasts.
Endvidere driver Anders også hobbypodcasten “work.flow“, som handler om personlig effektivitet og hvilke værktøjer vi bruger i hverdagen for at nå vores ting.
I Social Selling Radio episode 60 taler jeg med Anders om, hvorfor at podcast er et helt unikt medie på så mange måder og hvad du kan bruge podcastformatet til i kommerciel sammenhæng, herunder til markedsføring af din virksomhed og jeres faglige kompetencer. Vi får også vendt lidt om, hvordan du kan komme i gang med at lave din egen podcast i form af, hvad du som minimum skal have af udstyr.
Jeg håber at ovenstående blogindlæg og tilhørende podcast med Anders Høeg Nissen har givet dig tilstrækkeligt med inspiration og indsigt til, at du nu har et grundlag til i hvert fald at overveje om podcast er noget for dig og din virksomhed.
Der er selvfølgelig et teknisk setup, der skal etableres, men det behøver hverken at være særligt svært eller dyrt. Du kan faktisk starte med at podcaste ved at købe en god USB-mikrofon og bruge nogle af de gratis softwareværktøjer, der findes til redigering af lyd. Så du kan komme i gang for en meget begrænset investering.
Det handler i bund og grund mest om, at du skal finde en rød tråd i det som du vil bruge podcasten til, Hvad skal idéen med podcasten være? Hvilke emner vil du gerne berøre? Skal der være gæster med? Hvor lang skal den enkelte episode være? Hvor ofte skal podcasten udkomme?
Det behøver for øvrigt på ingen måde at være hver uge eller nødvendigvis hver måned. Det er vigtigste er, at du gør det 100 procent og laver eksempelvis en 12 måneders plan, så du har noget at planlægge og styre efter.
Jeg vil slutte mit blogindlæg af med at ønske dig rigtig god fornøjelse, hvis/når du går i gang med at etablere din egen podcast 😊
De venligste hilsner
Comment (1)
Bliv inspireret af andre podcasts på denne top-100 hitliste: https://podcastnews.dk/hitliste/