Her finder du den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil med både video, lydbog og tekst

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil

LINKEDIN GUIDE: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er et gratis LinkedIn kursus til dig, der gerne vil opdatere din profil, og gøre den mere appellerende og søgbar. Det er uanset, om du ønsker at arbejde med personlig branding, er på udkig efter et nyt job eller du har brug for at få nye kunder gennem brugen af social selling metodikken på din personlige LinkedIn profil.

Vi har lavet guiden som en slags LinkedIn brugervejledning i form af et letforståeligt trin-for-trin online kursus, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practices med hvordan en professionel profil skal se ud.

LinkedIn profil guiden er efter vores mening Danmarks bedste og mest omfangsrige uanset om du skal starte med at oprette en LinkedIn profil eller optimere din nuværende profil.

Guiden er lavet i et intuitivt og letforståeligt format, der gør det nemt for dig at oprette en LinkedIn profil og få den optimeret.

Og så er guiden som nævnt helt gratis :-)

Den her guide er virkelig et super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500.000 medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!

Henrik Lykke Appelquist

Henrik Lykke AppelquistLedelsesrådgiver og direktør - Appelquist & Co.

Hvis du vil se guiden som video

Er LinkedIn ikke bare noget som jeg skal bruge, når jeg har brug for at søge et nyt job? Jo, du kan også bruge LinkedIn til at søge job med, da hele din profil er bygget op omkring dit CV.

Men du kan også bruge LinkedIn til så meget andet.

Det kan eksempelvis være:

En af de største styrker ved LinkedIn er, at du kan bruge platformen til at kommunikere til og med, dels dit eget netværk, men også til dit netværks netværk. På den måde bliver din LinkedIn profil til en slags professionel sendemast.

Dermed kan du – hvis du ønsker det – potentielt set komme langt ud med dine budskaber, når du poster eksempelvis indlæg eller artikler på LinkedIn. Selv dine kommentarer til andres indlæg og artikler kan blive set af mange.

Hvis du ikke har oprettet en LinkedIn profil endnu, så tager det heldigvis ikke særligt lang tid at gøre det. Helt præcist kan du faktisk gøre det på under 6 minutter :-)

For at hjælpe dig med dette, har vi lavet en særskilt kvikguide, der både gennem video og en trin-for-trin tekstguide med tilhørende visuel guide, der trin for trin viser dig, hvordan du opbygger en LinkedIn profilguide fra bunden af.

Hvad er det så, der kendetegner et professionelt LinkedIn profilbillede?

Efter vores mening er der 9 ting som du skal tjekke i forhold til dit profilfoto:

  1. Det er et profilfoto af dig og kun dig.
  2. Smil til kameraet og se imødekommende ud.
  3. Undgå elementer og baggrunde, som kan virke forstyrrende på dit profilfoto.
  4. Brug den type tøj, som du har på i professionel øjemed.
  5. Det er bedst med et decideret profilfoto – alternativt skal fotoet være beskåret fra albuer og opefter, da mange ser din profil på en smartphone, hvor profilbilledet er lille. Sørg for, at det er et reelt profilfoto, hvor dit ansigt fylder mest.
  6. Det skal helst være i farver. Et sort/hvid foto kan sagtens være flot, men det drukner nemt i det lidt småkedelige grå/blå look, der kendetegner LinkedIn.
  7. Det skal være skarpt og i høj opløsning.
  8. Undgå skygger og dårlig belysning.
  9. Jævnfør LinkedIns betingelser må profilfotoet ikke udelukkende bestå af et logo, landskabsbilleder, dyrefotos eller tekst.
  10. Fotoet skal være aktuelt (<5 år gammelt).

LinkedIn profilfoto format og størrelse

  • Størrelse: Minimum 400×400 pixels, maksimalt 4.320×7.680 pixels.
  • Billedeformat: 1×1 kvadratisk.
  • Filstørrelse: Maksimalt 8 MB.
  • Filformater: JPG, PNG eller GIF (GIF-filer animeres dog ikke).

Sådan tilføjer eller redigerer du dit profilfoto

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Klik nu på dit profilfoto for at kunne redigere i det.
  4. Tilføj nu et ny profilfoto og/eller lav nu de rettelser som du ønsker.
  5. Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profilfoto, skal du huske at klikke på “Gem foto” knappen, for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profilfoto.

Sørg for at dit profilfoto er synligt

Det er en god idé at gøre dit profilfoto synligt for alle, der besøger din LinkedIn profil, da det ellers kan opfattes som om at din profil er inaktiv.

Samtidigt vil også gøre, at når du liker eller kommentere på indlæg hos personer, som du ellers ikke er forbundet med, så bliver dit profilfoto også vist.

Sådan gør du dit profilfoto synligt

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Klik nu på dit profilfoto for at kunne redigere i det.
  4. Klik på ikonet med øjet for at redigere i synligheden af dit profilfoto.
  5. Vælg “Offentligheden” at synligheden af dit profilfoto slår igennem på både LinkedIn og i Google søgninger.
  6. Afslut redigeringen i synligheden af dit profilfoto ved at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

LinkedIn Cover Story: Tilføj en kort videopræsentation af dig

Eksempel på hvordan en LinkedIn Cover Story ser ud

Med LinkedIn Cover Story funktionen har du mulighed for at tilføje en videopræsentation af dig selv på op til 30 sekunder.

Cover Story er en god og effektiv måde at lave en kort visuel præsentation af dig selv gennem levende billede og lyd.

Alle kan i princippet bruge Cover Story til at præsentere sig selv med, men det er særligt ideelt for dig, der er jobsøgende, er soloselvstændig og gerne vil sælge dine ydelser eller er specialist og gerne vil sætte billede og lyd på dit virke.

Når du har uploadet din præsentationsvideo, vil besøgende til din profil se en kort forhåndsvisning uden lyd af videoen for at vise, at du har en Cover Story på din profil.

Selve afspilningen af din Cover Story video inklusive lydspor starter først, når en person, der besøger din profil, klikker på dit profilfoto via desktop eller tapper på profilfotoet via mobilapp’en.

Sådan tilføjer du en Cover Story til din profil

OBS: Du kan kun tilføje en coverstory via din smartphone.

  1. Klik på dit profilfoto i øverste venstre del af mobilapp’en.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Klik nu på det lille plus-tegn i højre nederste bund af profilfoto.
  4. Vælg nu menupunktet “Tilføj coverstory”.
  5. Klik nu på den røde optageknap for at optage din personlige coverstory (du kan også uploade en allerede optaget video ved at klikke på foto-ikonet).
  6. Når du har optaget din coverstory eller uploadet en allerede optaget video, kan du tilføje stickers eller tekst til dit foto ved at klikke på ikonerne i højre øverste hjørne.
  7. Tag nu stilling til om det er alle på LinkedIn, der skal kunne se din coverstory eller, om det kun er personer, som du er forbundet med 1. led (vi anbefaler alle på LinkedIn).
  8. Rediger nu beskæringen af forhåndsvisningen, altså de første tre sekunder af din coverstory.
  9. Afslut ved at klikke på “Føj til profil”.

Du kender måske begrebet søgeordsoptimering fra Google-verdenen, hvor det gælder om at optimere eksempelvis jeres website således, at det bliver fundet på bestemte søgeord.

Det samme gør sig faktisk gældende på LinkedIn, da det her gælder om at gøre det nemt for andre at finde frem til dig i forhold til de nøgleord, som du gerne vil findes på i søgninger på LinkedIn.

Og der, hvor der så bliver blandet lidt Google ind i tingene, handler om at din samlede LinkedIn profil faktisk også bliver Google-indekseret.

Så uanset om det drejer sig om, hvad du vil findes på i søgninger på LinkedIn eller Google, gælder det om at være bevidst om, hvilke ord du ønsker at blive fundet på.

Du skal derfor bruge lidt tid og kræfter på at finde frem til disse søgeord. I denne sammenhæng er det også vigtigt at tænke formålet med din tilstedeværelse på LinkedIn ind i søgeordene.

For hvis du eksempelvis skal bruge din profil til at finde et nyt job med, er det vigtigt at du tænker i de søgeord (ikke mindst titler) som en rekrutteringskonsulent, headhunter eller HR-medarbejder anvender i deres søgninger efter kandidater (se eksempel nedenfor for at få en idé om, hvad det er, der umiddelbart vises når der søges via LinkedIns Recruiter Lite værktøj).

For at finde frem til egnede søgeord, kan du med fordel kigge relevante stillingsopslag igennem og se, hvilke titler, stillingsbetegnelser og andre nøgleord, der går igen i teksterne. For der vil være god chance for, at det også er disse nøgleord, der vil blive brugt i søgningerne.

Hvis du ønsker at bruge din profil til social selling, skal du tænke i søgeord, som dine kunder og potentielle kunder kan finde på at søge på. Her er det næppe din titel som målgruppen søger på, men derimod industritermer og nøgleord indenfor deres branche og fagområde. Så tænk i hvad dine potentielle kunder kan finde på at søge på, hvis de er på udkig efter en ny leverandør eller samarbejdspartner.

I forhold til at måle på effekten af dine søgeord, så kan du via “Dit dashboard” på din LinkedIn profil (se nedenstående screendump) se hvor mange visninger profilen har haft i søgninger. Du kan samme sted se, hvor mange visninger din profil og seneste indlæg har haft.

Screenshot af hvordan "Dit dashboard" ser ud på din LinkedIn profil

Hvis du ellers har ramt nogenlunde plet med de søgeord, som du gerne vil findes på, skal dashboard tallet for søgninger gerne stige. Det er dog vigtigt at nævne, at det ikke er noget, der sker fra den ene dag til anden, og at du derfor skal have lidt tålmodighed i denne sammenhæng.

Dernæst skal du heller ikke begynde at søge på dig selv via LinkedIns søgefunktion med henblik på at se, om du dukker op i søgninger på nøgleordene.

Måden som LinkedIns søgefunktion virker på, er meget personaliseret fra person til person, så det kommer ikke til at give et retvisende billede ved at du søger efter dig selv. Så er det trods alt bedre at få en kollega eller en fra netværket til at prøve på nogle af de ord du gerne vil findes på.

Sådan opbygger du dine professionelle overskrift

Der er typisk tre måder at opbygge en professionelt overskrift på:

Værdimodellen

Denne model handler i bund og grund om at beskrive hvilken værdi du kan skabe gennem det, som du hjælper med og har spidskompetencer indenfor. Husk at bruge de vigtigste af de søgeord som du gerne vil findes på i søgninger.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring værdimodellen kunne være:

“Jeg hjælper med at skabe værdifulde relationer som du kan konvertere til kunder via social selling metodikken”

Nøgleordsmodellen

Her bruger du primært eller udelukkende nøgleord indenfor din ekspertise og faglighed, den branche som du er i og/eller nøgleord og industritermer, som din målgruppe bruger. Igen her skal du huske at bruge de vigtigste af de søgeord, som du gerne vil findes på i søgninger.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring nøgleordsmodellen kunne være:

“LinkedIn ekspert | Social selling | Bedre bundlinje | B2B | Relationssalg | Købsproces | Salgsproces | Salgsudvikling”

Kombimodellen

Denne model er en blanding af værdi- og nøgleordsmodellen, hvor du har mulighed for både at skrive en sætning eller to og supplere med relevante nøgleord. Hvis du bruger denne model skal du også her bruge de vigtigste søgeord, som en del af din tekst.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring kombimodellen kunne være:

“Social selling og LinkedIn ekspert | Jeg hjælper med at skabe værdifulde relationer som du kan konvertere til kunder via social selling metodikken | Foredragsholder | B2B-relationssalg | Face-to-face og online sparring”

Du behøver ikke at bruge plads på at skrive firmanavnet

Vi anbefaler, at du som udgangspunkt ikke bruger plads på at skrive den virksomhed som du er ansat i. Den oplysning fremgår nemlig alligevel i et felt i umiddelbar nærhed af den professionelle overskrift.

Hvis du bruger emojis så hold det på et minimum

Du kan også medtage emojis i din professionelle overskrift, men vi anbefaler at du holder det på et minimum, da emojis ellers godt kan ende med at fjerne opmærksomhed fra selve ordene.

Så brug emojis med måde ;-)

Sådan redigerer du i din professionelle overskrift

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.

Når du er færdig med at redigere i din professionelle overskrift, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Her finder du information om hvordan du udfylder "Om" afsnittet på din LinkedIn profil

Lige under dit navn, professionelle overskrift og kontaktoplysninger finder du “Om” afsnittet, som i bund og grund er et kæmpe fritekstfelt, som kan indeholde op til 2.600 tegn inklusive mellemrum.

Hvis du forestiller dig at din professionelle overskrift er en bouillonterning, så er dit “Om” afsnit den suppe som du laver på basis af bouillonterningen.

Det er her, hvor du har muligheden for at præsentere dig selv med flere ord og detaljer i en slags LinkedIn “elevatortale”, og på den måde kan sætte ord på din person, dine kompetencer og baggrund.

Det er også i “Om” afsnittet at du skal huske at få tilføjet de søgeord, som du gerne vil findes på i søgninger på LinkedIn.

Det kan være en blanding af sætninger og bullets med henblik på både at sætte ord på dig selv og samtidigt øge læsbarheden og skabe overblik ved at indsætte bullets, hvor det giver mening.

Du skal være opmærksom på, at når en person besøger din profil, vil vedkommende få præsenteret de førte 2-3 linjer af dit “Om” afsnit. Så det gælder om at være ekstra skarp med den indledende del af dette afsnit.

Længden af dit 'Om' afsnit

Vi anbefaler generelt set, at du bruger så stor en del af de 2.600 tegn som muligt, da det også kan hjælpe dig i forhold til Googles indeksering af din profil.

Så den lange tekst handler mest af alt om at “please” Google og hjælpe dig til at blive fundet i søgninger. Ergo skal du ikke satse på, at alle dem, der besøger din profil, kommer til at læse hele dit “om” afsnit igennem ;-)

Men det gør Google til gengæld. For Google elsker tekst, og derfor er det som udgangspunkt bedre, at du skriver en tekst til dit “om” afsnit på eksempelvis 2.000 tegn end på bare 200 tegn – specielt hvis du også får tænkt relevante søgeord ind i teksten. Du giver ganske enkelt Google mere at arbejde med, når du skriver en god lang tekst.

Dit “Om” afsnit kan eksempelvis indeholde noget om:

  • Hvem du er?
  • Hvad brænder du for og er passioneret omkring?
  • Hvad er dine professionelle værdier?
  • Hvis du er jobsøgende: Hvilke brancher/fagområder/geografisk område søger du så indenfor og hvilken titel/rolle/funktion kan det være?
  • Hvad er dine metodikker i forhold til din faglige rolle?
  • Hvordan bruger du din uddannelsesmæssige baggrund?
  • Hvordan bruger du din erhvervsmæssige erfaring?
  • Er der fritidsmæssige interesser som er relevante at kende til?

I selve teksten er det en god idé at de tidligere omtalte søgeord samt industritermer og nøgleord indenfor din branche, da der er en god chance for at det er noget som folk vil søge på.

Skrivestil

Vi anbefaler at du skriver “Om” afsnittet i første person (“Jeg”) med henblik på at skabe en personlig kontakt til den, der besøger din profil.

Skriv i en tone og stil, der minder om, hvis du havde en dialog med en person. Det gør dit “Om” afsnit mere vedkommende og personligt.

Da det kun er muligt at se dine kontaktoplysninger, hvis man er connectet med dig, kan det være en god idé at medtage en kort tekst i bunden af dit “Om” afsnit. Man kan nemlig godt se din “Om” tekst uden at være forbundet, og på den måde gør du det nemmere for andre at komme i kontakt med dig, hvis du har anført oplysninger om dit mobilnummer og e-mail.

Du kan eksempelvis skrive noget i retning af:

“Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller på anden måde ønsker dialog, er du meget velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 41 900 800 eller e-mail lc@socialsellingcompany.dk”.

Du kan også med fordel indsætte 5-10 hashtags i slutningen af dit “Om” afsnit. Hashtags på LinkedIn er generelt set begyndt at blive mere udbredt, og det samme gælder specifikke danske hashtags.

Lige nu kommer hashtags i “Om” afsnittet ikke med i normale hashtag-søgninger, men det gør det, hvis eksempelvis en headhunter laver fritekstsøgninger. Så ved at du også har hashtags med i din “Om” tekst, øger du chancen for at din profil bliver fundet i denne sammenhæng.

Sørg for at bruge hashtags med industritermer og relevante nøgleord indenfor dit fagområde.

Sådan tilføjer du “Om” afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Klik nu på “Tilføj sektion”.
  4. Vælg herefter menupunktet med “Om” for at tilføje dette afsnit til din profil.

Når du er færdig med at tilføje “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at afsnittet bliver gemt på din LinkedIn profil.

Sådan redigerer du i “Om” afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af “Om” afsnittet.

Når du er færdig med at redigere i “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

  • Din LinkedIns webadresse: Du har mulighed for at lave en tilpasset webadresse (også kendt som en såkaldt “Vanity URL”) til din offentlige profil på LinkedIn. Det er den profil, folk du endnu ikke er connectet med, ser. Hvis du ikke har opdateret webadressen endnu, kan denne adresse indeholde en masse cifre og tal efter dit navn. Din unikke profilwebadresse kan du eventuelt bruge i din e-mail autosignatur, så det er nemt at finde din LinkedIn profil.
  • Link til website: Du kan indsætte op til 3 unikke webadresser i dine kontaktoplysninger på LinkedIn. Vi anbefaler at den ene er dit firmas website. Derudover kan du henvise til en support side, en produktoversigt eller en kontaktformular på jeres website. I stedet for at vælge ”Firma” i den dropdown menu, der dukker op, når du indsætter websteder, så anbefaler vi at du vælger ”Anden”. Det gør, at du får lov til at skrive op til 30 tegn om linket. Du kan for eksempel skrive ”Besøg FIRMA NAVN” eller ”Få hjælp fra FIRMA NAVN”.
  • Telefonnummer: Her kan du indtaste det telefonnummer som du ønsker at blive kontaktet på. Husk at anføre om det er dit mobil, firma eller privat nummer.
  • Besøgsadresse: Her indtaster du oplysninger om din fysiske besøgsadresse. Vi anbefaler at du indsætter dit firmas adresse således, at netværket kan se hvor du normalvis er at finde, hvis man eksempelvis skal mødes med dig.
  • E-mail adresse: I forhold til din e-mail adresse, så anbefaler vi at du indsætter din firma e-mail adresse som din primære e-mail adresse. Hvis den ikke er valgt, skal du klikke på den lille pil til højre for den nuværende e-mail adresse. Så kommer du over i dine kontoindstillinger, hvor du kan vælge din firma e-mail adresse som primær, hvis du har tilføjet den allerede. Ellers kan du tilføje den ved at klikke på “Tilføj e-mail adresse”. Når du har tilføjet den, får du tilsendt en godkendelses e-mail til din e-mail adresse og du skal klikke på et link i e-mailen for at LinkedIn kan indsætte den nye e-mail adresse i din oversigt. Klik herefter på ”Brug som primær” på den e-mail du vil have på dine kontaktoplysninger. Klik på “Luk” når du er færdige med dine rettelser. Vi anbefaler for øvrigt, at du altid har minimum to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn profil af sikkerhedsmæssige årsager således, at du har en backup e-mail adresse i tilfælde af problemer med den anden e-mail adresse..
  • Twitter konto: Hvis du har en Twitter konto kan du indtaste dit Twitter navn i dette felt.
  • Chat services: Her kan du indtaste oplysninger om eksempelvis dit Skype brugernavn, hvis du har sådan en konto eller andre chat services. Vi anbefaler at du kun udfylder dette punkt, hvis du har lyst til at folk kan kontakte dig på denne måde.
  • Fødselsdato: I dette felt kan du indtaste oplysninger om din fødselsdato, hvis du ønsker at gøre dette. Det er selvfølgelig helt valgfrit om at du ønsker at gøre det. Bemærk at du selv kan vælge hvem på LinkedIn, der skal kunne se din fødselsdato.

Du kan bede om en anbefaling fra en forbundet person på følgende måde:

  1. Søg efter den person som du ønsker at give en anbefaling til.
  2. Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil.
  3. Klik herefter på “Mere …” knappen.
  4. Klik nu på menpunktet “Anmod om en anbefaling”.
  5. Angiv hvor du kender den pågældende person fra.
  6. Angiv hvad din stilling var på dette tidspunkt.
  7. Klik herefter på “Næste” knappen.
  8. Skriv en besked til personen som du ønsker en anbefaling fra med henblik på dels at bede om en anbefalingen og dels at hjælpe personen til at målrette anbefalingen.
  9. Afslut ved at klikke på “Send” knappen.

Din opfordring til at få en anbefaling bliver nu sendt til vedkommende. Når vedkommende har skrevet sit forslag til en anbefaling, får du en besked om det på LinkedIn. Her kan du så enten godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på din profil.

Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så få det endelig gjort ved at spørge om dem. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater.

Sådan kan du se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet

Du har også mulighed for at se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet, og om hvordan de skal være synlige overfor dit netværket og andre på LinkedIn.

Du finder overbliksbilledet over anbefalinger på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Anbefalinger”.
  4. Klik nu på blyant-ikonet for at foretage rettelser.

Her kan du så vælge mellem at se de anbefalinger som du har modtaget ved at klikke på “Modtaget” fanebladet eller de anbefalinger som du har givet givet ved at klikke på “Givet” fanebladet.

Du har også mulighed for at administrere alle anbefalingerne ved at klikke på blyant-ikonet.

I starten af guiden skrev vi om, at det er en god idé at gøre sig tanker om, hvilket sprog du ønsker at din profil skal være på. Hvis det er relevant for dig for at have eksempelvis en engelsk sprogvariant, er det via funktionen “Understøttede sprog” at du gør dette.

Hvis du opretter en engelsk sprogvariant af din profil, vil personer, der besøger din profil fra udlandet eller som har sat LinkedIn systemsproget (menuer og lignende) til engelsk, få præsenteret den engelske udgave af profilen.

Det kræver selvfølgelig at du dels får oversat teksterne fra din professionelle overskrift, “Om” afsnittet samt dine arbejdserfaringer og uddannelser til eksempelvis engelsk. Så vores anbefaling er, at det skal du kun gøre, hvis det reelt set er relevant for dig at have både en dansk og engelsk profil.

Du har mulighed for at se hvor godt din profil er udfyldt ved at tjekke din såkaldte LinkedIn profilstyrkemåler (på engelsk “Profile Strength meter”).

Den måler på hvor godt din profil er udfyldt med de væsentligste oplysninger, som er:

  • Profilfoto.
  • Stilling.
  • “Om” afsnit.
  • Kompetencer.
  • Uddannelse.
  • Erhvervserfaring.
  • Beliggenhed.
  • Branche.

Indtil at du har fået udfyldt alle ovenstående oplysninger, vil LinkedIn minde dig om, at du mangler at få udfyldt en eller flere af oplysningerne.

Jo mere din profil er udfyldt, desto større chance vil der også være for at du dukker op i søgninger. På den måde gør du det også nemmere for andre at finde dig på LinkedIn.

Så det betyder noget, at du har en så høj profilstyrke som muligt.

Derfor vil vi også helt klart anbefale, at du får udfyldt alle de nævnte oplysninger således, at du går efter at opnå den maksimale profilstyrke, som du kan læse mere om nedenfor.

Skalaen for din profilstyrke har 5 niveauer og starter på “Begynder” og slutter på “Stjerne”.

De 5 niveauer er:

  1. Begynder (“Beginner”).
  2. Mellemniveau (“Intermediate”).
  3. Avanceret (“Advanced”).
  4. Ekspert (“Expert”).
  5. Stjerne (“All Star”).

Det er vigtigt at nævne, at profilstyrkemåleren alene måler på den tekniske styrke af din profil. Det handler altså hvor mange af de felter, som LinkedIn bedømmer som værende de vigtigste felter, som du rent faktisk har udfyldt.

Så der bliver ikke målt på selve kvaliteten af dine tekster. Derfor kan der som regel justeres og optimeres lidt på disse tekster – også selvom din profilstyrke viser, at du har opnået topniveauet “Stjerne :-)

Vær opmærksom på, at du udover at have udfyldt alle de vigtigste informationer, også skal have minimum 50 forbindelser for at opnå den maksimale profilstyrke.

Under fanebladet “Kontopræferencer” finder du de grundlæggende oplysninger og præferencer, der er tilknyttet din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”.
  3. Vælg nu fanebladet “Kontopræferencer” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.

Bonustip

Det er en god idé at have to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn konto for at sikre, at du til enhver tid kan få adgang til kontoen.

Det handler især om, at hvis du udelukkende bruger din arbejdsmail som login på LinkedIn og du skifter job. Hvis du så efterfølgende ikke kan huske dit password, og du ikke længere har adgang til arbejdsmailen, så kan du heller ikke få adgang til et nyt password via din tidligere arbejdsmail.

Det er derfor en rigtig god idé, at tilføje en privat e-mail adresse som login mulighed på din LinkedIn profil. På den måde kan du til enhver tid bruge din private e-mail adresse som login til din LinkedIn konto.

Under fanebladet “Synlighed” finder du indstillinger og præferencer i forhold til hvem, der kan se din LinkedIn profil og kontaktoplysninger. Her kan du indstille også se, hvad andre skal kan se, når du besøger deres profiler eller hvis de besøger din profil.

Det kan eksempelvis kan være:

  • Vælg om du vil være synlig eller anonym når du kigger på andres profiler.
  • Redigering af din offentlige LinkedIn profil.
  • Ændring af hvem, der kan se eller downloade din e-mail adresse.
  • Tilpasning af hvem, der kan se dine forbindelser.
  • Tilpasning af hvem, der kan se dit efternavn.
  • Se listen med personer som du har valgt at blokere.
  • Tilpasning af online status.
  • Deling af profilopdateringer med dit netværk.

Anonymitet på LinkedIn

Du kan som udgangspunkt altid se, hvem der kigger forbi din LinkedIn profil – dog med den begrænsning, at hvis du bruger gratisudgaven af LinkedIn, så kan du kun se de seneste fem besøgende til din profil.

I forhold til hvem der kan se, at du har været forbi deres profil, så kan du ændre i dine indstillinger således, at du kan vælge at være anonym. Dermed kan du sagtens “lure” på andre profiler uden at de kan se, at du har gjort det.

Du skal være opmærksom på, at hvis du vælger at være anonym på, og du har gratisudgaven af LinkedIn, så kan du ikke se hvem, der har besøgt din profil sålænge at du har slået anonymitetsfunktionen til.

I nogle sammenhænge kan det give god mening at være anonym på LinkedIn. Det kan eksempelvis handle om, at du er på udkig efter nye udfordringer, men du ønsker ikke at den potentielle nye chef eller headhunteren skal se, at du har været forbi deres profil.

Det kan også handle om, at du er på udkig efter en ny medarbejder, og at du ikke i første omgang ønsker at give dig tilkende overfor vedkommende.

Når det er sagt, så skal du huske at en af de væsentlige årsager til at vi er på LinkedIn, handler om at synliggøre faglighed og ekspertise. Har du sat din profil til at være anonym i forhold til når du besøger andres profiler, så mister du selvfølgelig muligheden for at blive set på LinkedIn.

Så generelt set kan det ikke anbefales, at du sætter din profil til at være anonym.

Under fanebladet “Annonceindstillinger” finder du alle indstillinger relateret til visningen af jobannoncer og kommercielle annoncer på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:

  • at LinkedIn ønsker at lave målrettet markedsføring på basis af de websteder du besøger.
  • at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af dine forbindelser.
  • at du kommer til at se annoncer på websteder og apps uden for LinkedIn.
  • at du kommer til at se annoncer på basis af de grupper som du har tilmeldt dig.
  • at du kommer til at se annoncer baseret på din uddannelse.

LinkedIn har ikke overraskende valgt at sætte ja til alle menupunkterne under annonceindstillinger. Det betyder at dine profiloplysninger og din gøren og laden på LinkedIn vil blive brugt til at målrette markedsføring mod dig.

Hvis du har det fint med det, så behøver du ikke at ændre noget. Hvis du til gengæld har en holdning til, at du ikke ønsker at blive udsat for meget målrettet markedsføring på LinkedIn, så skal du ind og tage stilling til det enkelte menupunkt og vælge det fra.

Vores anbefaling er igen at du skal tage et aktivt valg i forhold til hvordan du ønsker at LinkedIn anvender oplysninger om dig i forhold til målrettet markedsføring overfor dig. Det tager heldigvis kun få minutter at gøre det.

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”.
  3. Vælg nu fanebladet “Annoncedata” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.

Vi anbefaler at du følger nedenstående 4 trin:

  1. Brug 10-15 minutter hver dag på LinkedIn: Bevæg dig rundt på LinkedIn og like, del og kommentér relevante indlæg og artikler. Specielt det at kommentere andres indlæg vil hjælpe dig til øget synlighed.
  2. Udvid dit netværk med 25 relevante forbindelser hver måned: Dermed kan du udbygge dit professionelle netværk og bruge din LinkedIn profil som en slags sendemast over for nuværende og potentielle nye kunder. Lad være med at connecte med hvem som helst, og fokusér i stedet på kvalitet og relevans i valget af hvem du vil dele netværk med på LinkedIn.
  3. Lav 1-2 indlæg hver uge på LinkedIn: Skriv indlæg hvor du deler ud af din viden og erfaringer med dit netværk på LinkedIn. Lad gerne indlægget indholde relevante og interessante links, artikler, billeder, videoer, PDF-filer, infografikker, podcast episoder m.m. Eksperimenter også gerne med nogle af de forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn.
  4. Skriv en LinkedIn artikel hver måned på LinkedIn: Derigennem kan du udstille din ekspertise og faglighed i flere detaljer end du kan gøre via et indlæg.

Vi anbefaler at du ser de 4 trin som en slags løbende ”hjemmearbejde”, hvor du skal investere lidt tid i at dygtiggøre dig i brugen af LinkedIn og det som vi kalder for social selling metodikken.

Gevinsten er til gengæld, at du kommer til at opbygge din digitale egenkapital, som på et tidspunkt kan konverteres til nye muligheder og forretning.

Information om sparring med LinkedIn ekspert Eva Sachse
close

Abonnér på vores LinkedIn og social selling nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Comments (20)

  • Lene Andersen Reply

    Perfekt guide.

    18. juni 2018 at 20:03
  • Birgit Reply

    Lige hvad jeg søgte! Af hjertet tak :)

    5. december 2019 at 22:02
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Birgit. Dejligt at høre at du kunne bruge guiden :-)

      19. december 2019 at 14:24
  • Martin Thorborg Reply

    Rigtig fin guide Leif og Eva, tak for den :-)

    30. december 2019 at 18:38
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Martin. Dejligt at høre du synes om den :-)

      31. december 2019 at 10:59
      • Susanne Reply

        En rigtig fin guide I har lavet Eva og Leif. Den er rigtig brugbar for nye og forståelsen af Linkedin når man skal begynde at udfylde sin profil. Derudover syntes jeg også at jeg får en masse brugbart med på min vej

        20. april 2020 at 22:07
        • Leif Carlsen Reply

          Mange tak for de venlige ord, Susanne :-) Eva og jeg er meget glade for at høre at du synes om guiden og får værdi ud af at bruge den.

          20. april 2020 at 23:02
  • Henrik L. Appelquist Reply

    Det her guide er virkelig en super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500t medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!

    8. januar 2020 at 13:06
    • Leif Carlsen Reply

      Kære Henrik, tusind tak for de venlige ord. Eva og jeg er virkelig glade for roserne og for at du synes om guiden. Må vi have love til at bruge din anbefaling andre steder på websitet og i vores undervisningsmaterialer?

      9. januar 2020 at 22:24
  • Stephan Jensen Reply

    Fantastisk LinkedIn guide – tak for den :-)

    6. marts 2020 at 9:54
    • Leif Carlsen Reply

      Mange tak for dit positive feedback, Stephan. Det er dejligt at høre at du synes om guiden :-)

      6. marts 2020 at 10:51
  • Casper Reply

    Fremragende guide! Tak for den :)

    14. maj 2020 at 15:23
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Casper og tak for venlige ord :-)

      14. maj 2020 at 16:01
  • Emma Reply

    Super fin artikel! Mange tips jeg sagtens kan bruge i det daglige, mange tak.

    18. december 2020 at 14:01
    • Eva Sachse Reply

      Mange tak for din positive feedback, Emma. Det er vi meget glade for at høre.

      Mange hilsner
      Eva

      22. december 2020 at 16:15
  • Per Krægh Pedersen Reply

    Da jeg er pensionist har jeg ikke brug for jer med hensyn til job, derfor ønsker jeg ikke at I kontakter mig mere.

    M:V:H.
    Per Krægh Pedersen

    23. januar 2021 at 10:22

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *