LinkedIn guide: Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er et gratis LinkedIn kursus til dig, der gerne vil have en stærk LinkedIn profil, uanset om du ønsker at arbejde med personlig branding, er på udkig efter et nyt job eller du har brug for at få nye kunder gennem brugen af social selling metodikken på din personlige LinkedIn profil.

Vi har lavet guiden som et letforståeligt trin-for-trin online kursus, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practices med hvordan en professionel LinkedIn profil skal se ud.

LinkedIn profil guiden er efter vores mening Danmarks bedste og mest omfangsrige. Den er lavet i et intuitivt og letforståeligt format, der gør det nemt for dig at få optimeret din profil.

Den findes i tre versioner:

  • Video opdelt i 7 afsnit med en samlet spilletid på 48 minutter
  • Lydbog af 1 time og 13 minutters varighed
  • Tekstguide med trin-for-trin instruktioner på mere end 5.400 ord og 60 screenshots

Og så er guiden som nævnt helt gratis for dig at bruge :-)

Hvordan vil du gennemgå guiden?

Jeg vil gerne se guiden som samlet video
Her kan du lytte til LinkedIn profil guiden som lydbog
Jeg vil gerne se guiden som tekst og grafik

LYDGUIDEHør guiden

For dig som foretrækker at lytte til trin-for-trin profil guiden i form af en indtalt lydbog med instruktioner.

Du kan også vælge at lytte til vores lydbogsudgave af LinkedIn profil guiden. Denne udgave henvender sig til dig, der foretrækker talte instruktioner og derigennem blive guidet gennem opdateringen af din LinkedIn profil. Du finder denne guide ved at klikke her.

Lyt

TEKSTGUIDELæs guiden

For dig som foretrækker en trin-for-trin guide bestående af tekst, grafik og skærmdumps.

Du kan også vælge at læse vores tekst- og grafikbaserede profilguide. Denne udgave henvender sig til dig, der foretrækker at læse dig igennem skrevne instruktioner og se skærmdumps for at få tilrettet din profil. Du finder denne guide ved at klikke her.

Læs

Videoudgave af den ultimative LinkedIn profil guide

Synliggør din opdaterede profil overfor dit netværk

Nu, hvor din profil er blevet ajourført, gælder det om at få bragt den i spil og synliggøre den overfor dit netværk. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at skabe trafik til din LinkedIn profil og derigennem øge din synlighed. For at hjælpe dig på vej med dette, har vi lavet en kort 4-trins guide, som du finder i linket her.

Lydbogsudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide

Lydbogsudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide indeholder følgende trin:

  1. Introduktion
  2. Indstillinger
  3. Kontaktoplysninger
  4. Profil- og baggrundsbillede
  5. Navn, overskrift og “Om” afsnit
  6. Erfaring og uddannelse
  7. Sprog
  8. Kompetencer og anerkendelser
  9. Anbefalinger
  10. Afrunding

Du starter lydbogsudgaven af guiden ved at klikke på “play” knappen ovenfor.

Du kan også lytte til lydbogsudgaven som podcast episode på:

Tillykke med din opdaterede LinkedIn profil

Du har nu været igennem hele vores LinkedIn profil guide, og du står derfor nu med en professionel, tidsaktuel og appellerende LinkedIn profil. Din opdaterede profil vil helt sikkert hjælpe med at understøtte din faglighed og ekspertise overfor dit netværk, når der er nogen som besøger profilen.

Nu, hvor du er færdig med at lave rettelser på din profil, skal du lige huske at slå den funktion til, der giver dit netværk besked om fremtidige jobændringer og jubilæer.

Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion til:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik nu på “Privatliv”
  4. Scroll lidt ned og klik herefter på “Del jobændringer og jubilæer”
  5. Vælg “Ja” som indstilling under dette punkt

Sådan synliggør du din opdaterede profil overfor dit netværk

Nu, hvor din profil er blevet ajourført, gælder det om at få bragt den i spil og synliggøre den overfor dit netværk. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at skabe trafik til din LinkedIn profil og derigennem øge din synlighed. For at hjælpe dig på vej med dette, har vi nedenfor lavet en kort 4-trins guide, som du finder i linket her.

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide

Denne udgave af LinkedIn profil guiden er udstyret med en tekstbaseret instruktion og tilhørende screendumps for at hjælpe dig på vej, når du skal opdatere din LinkedIn profil.

Vi har gjort det på den måde, at vi har markeret det område, som du skal have opmærksomhed på med en rød kasse og en sort eller hvid pil, der peger på det menupunkt eller den knap, som du skal klikke på med din mus eller tilsvarende (se eksempel).

Hvis du skal følge en bestemt rækkefølge er dette visualiseret på det enkelte screendump med en nummerrækkkefølge i form af “talbobler”.

Eksempel på skærmdump i den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil

Menubaren i desktop udgaven af LinkedIn har følgende menupunkter:

  • LinkedIn logo (startside)
  • Søgefelt
  • Startside
  • Dit netværk
  • Job
  • Meddelelser
  • Notifikationer
  • Dig
  • Arbejde
Introduktion til LinkedIns topmenubar

Menubaren i LinkedIns mobil app har følgende menupunkter:

  • Dig
  • Søgefelt
  • LinkedIn-kode
  • Meddelelser
  • Startside
  • Dit netværk
  • Opslå
  • Notifikationer
  • Job
Sådan ser hovedfunktioner ud på Linked In mobil app'en

Før du går i gang med at rette i din profil

Inden du starter med at lave en masse rettelser i din profil, er det en god idé at slå den funktion fra, der giver dit netværk besked om når du laver rettelser i din profil.

Og da du sandsynligvis skal lave en del rettelser og tilføjelser, er der ingen grund til at spamme dit netværk med alle disse rettelser.

Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion fra:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik nu på “Privatliv”
  4. Scroll lidt ned og klik herefter på “Del jobændringer og jubilæer”
  5. Vælg “Nej” som indstilling under dette punkt

Nu kan du begynde at lave rettelser på din profil uden at dit netværk bliver notificeret om det, og dermed fortsætte til trin 2 i denne guide.

Her får du adgang til LinkedIn indstillingerne

For at få adgang til LinkedIn indstillingerne skal du følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”

Herefter får du adgang til alle indstillinger, som er fordelt på følgende 4 hovedområder:

  • Konto
  • Privatliv
  • Annoncer
  • Kommunikation

De 4 hovedområder er beskrevet nedenfor.

Information om hvordan du kan rette i dine LinkedIn indstillinger

LinkedIn kontoindstillinger

Under fanebladet “Konto” finder du alle de generelle kontoindstillinger til din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

  • Dine e-mail adresser: Her kan du tilføje og fjerne e-mailadresser på din konto
  • Password og sikkerhed: Her kan du ændre dit password, tjekke hvor du er logget ind og aktivere såkaldt totrinsverifikation for at øge sikkerheden på din profil
  • Valg af sprog: På hvilket sprog ønsker du at se menuer og dialogbokse på din profil?
  • Sammenlægning af LinkedIn konti: Hvis du er kommet til at oprette en dubletkonto på et tidspunkt, kan du sammenlægge denne og din nuværende konto under kontoadministration
  • Lukning af din konto, hvis du ønsker at nedlægge den pågældende konto
Information om hvordan du kan ændre på dine LinkedIn kontoindstillinger

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kontoindstillingerne

LinkedIn privatlivsindstillinger

Under fanebladet “Privatliv” finder du alle privatlivsindstillinger til din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

  • Hvad kan besøgende på din profil se af oplysninger
  • Hvem kan se din e-mail adresse
  • Hvem kan se dine forbindelser
  • Vælg om du vil være synlig eller anonym når du kigger på andres profiler
  • Sådan behandler LinkedIn dine data
  • Blokering og anonymitet

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på “Privatliv”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i privatlivsindstillingerne
Sådan retter du i dine privatlivsindstillinger på LinkedIn

LinkedIn annonceindstillinger

Under fanebladet “Annonceindstillinger” finder du alle indstillinger relateret til visningen af jobannoncer og kommercielle annoncer på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:

  • Vil du acceptere at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af de websteder, du har besøgt?
  • Vil du acceptere at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af dine forbindelser?
  • Vil du acceptere at se annoncer på websteder og apps uden for LinkedIn?
  • Vil du acceptere at se annoncer på basis af de grupper som du har tilmeldt dig på LinkedIn?
  • Vil du acceptere at se annoncer baseret på din uddannelse?

I det foregående afsnit med privatlivsindstillinger opfordrede vi dig til at tage stilling til alle menupunkter og vælge de indstillinger, der passer til din holdning til hvilke oplysninger og i hvilket omfang du ønsker at dele disse oplysninger. Det nøjagtigt samme gør sig gældende i forhold til annonceindstillingerne.

LinkedIn har ikke overraskende valgt at sætte ja til alle menupunkterne under annonceindstillinger. Det betyder at dine profiloplysninger og din gøren og laden på LinkedIn vil blive brugt til at målrette markedsføring mod dig.

Hvis du har det fint med det, så behøver du ikke at ændre noget. Hvis du til gengæld har en holdning til, at du ikke ønsker at blive udsat for meget målrettet markedsføring på LinkedIn, så skal du ind og tage stilling til det enkelte menupunkt og vælge det fra.

Vores anbefaling er igen at du skal tage et aktivt valg i forhold til hvordan du ønsker at LinkedIn anvender oplysninger om dig i forhold til målrettet markedsføring overfor dig. Det tager heldigvis kun få minutter at gøre det.

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Annoncer”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i annonceindstillingerne
Sådan retter du i annonceindstillingerne på din LinkedIn profil

LinkedIn kommunikationsindstillinger

Under fanebladet “Kommunikation” finder du alle kommunikationsindstillinger relateret til din LinkedIn profil, altså hvordan du ønsker at LinkedIn skal kommunikere med dig, om hvad og hvor ofte. Det kan eksempelvis kan være:

  • Hvor ofte ønsker du at få notifikationer og underretninger fra LinkedIn?
  • Hvilke e-mails ønsker du at modtage fra LinkedIn og hvor ofte?
  • Hvem kan sende dig invitationer?
  • Ønsker du at modtage invitationer til grupper?
  • Ønsker du at modtage invitationer til at deltage i research på LinkedIn?

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Kommunikation”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kommunikationsindstillingerne
Information om LinkedIns kommunikationsindstillinger

Trin 3: Kontaktoplysninger

Det skal være nemt at komme i kontakt med dig. Det er i hvert fald vores anbefaling, hvis du skal bruge LinkedIn til eksempelvis social selling og personlig branding. Det er derfor vigtigt at kontaktoplysningerne på din LinkedIn profil dels er fuldstændige, dels er ajourførte og dels er indtastet i de korrekte felter på LinkedIn.

Eksempelvis er det lettere at ringe til dig, hvis dit telefonnummer er indtastet i lige præcis det felt, hvor dit netværk og andre på LinkedIn vil lede efter dit nummer. Det gør nemlig også at folk bare kan klikke på dit telefonnummer på deres smartphone, hvorefter de bliver spurgt om de vil ringe op til dig.

Du skal derfor se din LinkedIn profil som en slags elektronisk og interaktiv visitkort, som indeholder alle relevante kontaktoplysninger til dig. Det være sig e-mail adresse, mobiltelefonnummer, besøgsadresse, webadresser o.s.v.

Sådan tilføjer og retter du dine kontaktoplysninger på LinkedIn (Redigering af sektionen Kontaktoplysninger på din profil):

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil”
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet til højre for “Se kontaktoplysninger”
  4. Klik nu på blyant-ikonet
  5. Du er nu klar til at tilføje eller rette i felterne i dine kontaktoplysninger

De nævnte fire trin er også visualiseret i de vedhæftede skærmdumps (klik på billederne for at få dem vist i stor udgave).

Du kan nu tilføje/rette i kontaktoplysningerne

Du kan nu tilføje eller rette i følgende kontaktoplysninger:

  1. LinkedIn profilwebadresse
  2. Website adresse(r)
  3. Telefonnummer
  4. E-mail adresse
  5. Skype konto eller anden form for chat services.
  6. Fødselsdag
  7. Besøgsadresse
  8. Twitter konto, hvis du har en sådan.

Når du har tilføjet eller rettet i dine kontaktoplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at tilføjelser eller ændringer slår igennem på din profil..

Du er nu færdig med at opdatere dine LinkedIn kontaktoplysninger, og er således klar til næste trin i LinkedIn profil guiden.

Information om hvordan du tilføje eller rette i dine kontaktoplysninger

1. LinkedIn webadresse

Du har mulighed for at lave en tilpasset webadresse (også kendt som en såkaldt “Vanity URL”) til din offentlige profil på LinkedIn. Det er den profil, folk du endnu ikke er connectet med, ser. Hvis du ikke har opdateret webadressen endnu, kan denne adresse indeholde en masse cifre og tal efter dit navn.

Din unikke profilwebadresse kan du eventuelt bruge i din e-mail autosignatur, så det er nemt at finde din LinkedIn profil.

2. Link til website

Du kan indsætte op til 3 unikke webadresser i dine kontaktoplysninger på LinkedIn. Vi anbefaler at den ene er dit firmas website. Derudover kan du henvise til en support side, en produktoversigt eller en kontaktformular på jeres website.

I stedet for at vælge ”Firma” i den dropdown menu, der dukker op, når du indsætter websteder, så anbefaler vi at du vælger ”Anden”. Det gør, at du får lov til at skrive op til 30 tegn om linket. Du kan for eksempel skrive ”Besøg FIRMA NAVN” eller ”Få hjælp fra FIRMA NAVN”.

3. Telefonnummer

Her kan du indtaste det telefonnummer som du ønsker at blive kontaktet på. Husk at anføre om det er dit mobil, firma eller privat nummer.

4. E-mail adresse

I forhold til din e-mail adresse, så anbefaler vi at du indsætter din firma e-mail adresse som din primære e-mail adresse. Hvis den ikke er valgt, skal du klikke på den lille pil til højre for den nuværende e-mail adresse. Så kommer du over i dine kontoindstillinger, hvor du kan vælge din firma e-mail adresse som primær, hvis du har tilføjet den allerede.

Ellers kan du tilføje den ved at klikke på “Tilføj e-mail adresse”. Når du har tilføjet den, får du tilsendt en godkendelses e-mail til din e-mail adresse og du skal klikke på et link i e-mailen for at LinkedIn kan indsætte den nye e-mail adresse i din oversigt. Klik herefter på ”Brug som primær” på den e-mail du vil have på dine kontaktoplysninger. Klik på “Luk” når du er færdige med dine rettelser.

Vi anbefaler for øvrigt, at du altid har minimum to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn profil af sikkerhedsmæssige årsager således, at du har en backup e-mail adresse i tilfælde af problemer med den anden e-mail adresse.

5. Chat service

Her kan du indtaste oplysninger om eksempelvis dit Skype brugernavn, hvis du har sådan en konto eller andre chat services. Vi anbefaler at du kun udfylder dette punkt, hvis du har lyst til at folk kan kontakte dig på denne måde.

6. Fødselsdato

I dette felt kan du indtaste oplysninger om din fødselsdato, hvis du ønsker at gøre dette. Det er selvfølgelig helt valgfrit om at du ønsker at gøre det. Bemærk at du selv kan vælge hvem på LinkedIn, der skal kunne se din fødselsdato.

7. Besøgsadresse

Her indtaster du oplysninger om din fysiske besøgsadresse. Vi anbefaler at du indsætter dit firmas adresse således, at netværket kan se hvor du normalvis er at finde, hvis man eksempelvis skal mødes med dig.

8. Twitter konto

Hvis du har en Twitter konto kan du indtaste dit Twitter navn i dette felt.

Trin 4: Profil- og baggrundsbillede

Det allerførste folk kigger på når de besøger din LinkedIn profil er dit profilbillede. Vi er som mennesker meget visuelt orienteret, og fra naturens side bliver vores opmærksomhed fanget af ansigter.

Det er derfor utroligt vigtigt at du giver dem, der kigger på din profil, et godt førstegangsindtryk. LinkedIn har lavet analyser på dette, og det tager faktisk kun cirka ét sekund for at gøre sig et indtryk af personen ud fra profilbillede.

Det dur derfor ikke at du har det som vi betegner som et ikke-professionelt profilbillede. Med det mener vi at det eksempelvis er i dårlig opløsning, uskarpt og/eller at motivet indeholder noget, der ikke har en professionel relevans. Ergo er det “no go” til et profilbillede hvor man kan se skistave, jägerte, champagneglas, børn eller lignende.

Hvad kendetegner et professionelt LinkedIn profilfoto?

Hvad er det så, der kendetegner et professionelt LinkedIn profilbillede? Efter vores mening er der 9 ting som du skal tjekke i forhold til dit profilfoto:

  1. Det er et profilfoto af dig og kun dig
  2. Smil til kameraet og se imødekommende ud
  3. Brug den type tøj som du har på i professionel øjemed
  4. Undgå elementer og baggrunde som kan virke virke forstyrrende på dit profilfoto
  5. Fotoet skal være aktuelt (<5 år gammelt)
  6. Det er bedst med et decideret profilfoto – alternativt at fotoet er beskåret fra albuer og opefter, da mange ser din profil på en smartphone, hvor profilbilledet ikke særligt stort. Sørg derfor at det er et reelt profilfoto hvor dit ansigt fylder mest.
  7. Det skal være skarpt og i høj opløsning
  8. Det skal helst være i farver. Et sort/hvid foto kan sagtens være flot, men det drukner nemt i det lidt småkedelige grå/blå look, der kendetegner LinkedIn
  9. Undgå skygger og dårlig belysning

Størrelsen skal dit profilfoto skal være på mellem 400 × 400 pixels og op til 4.320 x 7.680 pixels. Filstørrelsen må maksimalt være 8 MB og filformatet skla være JPG, GIF eller PNG.

Med hensyn til baggrundsbilledet, så kan du bruge dette til visuelt at forstærke din LinkedIn profil, eksempelvis ved at visualiserer din ekspertise eller synliggøre hvilke virksomhed du arbejder for. Baggrundsbilledet kan også bruges til at synliggøre en større begivenhed.

Baggrundsbilledet skal ideelt være 1.584 x 396 pixels. Filstørrelsen må maksimalt være 8 MB og det skal være i JPG, GIF eller PNG filformat.

Vær opmærksom på at der er forskel på hvordan baggrundsbilledet vises på desktop, mobil og tablet i forhold til hvilken side at dit profilfoto bliver vist. Så pas på med at tilføje tekst til baggrundsbilledet da det dels kan være svært at se og dels at kan være at profilfotoet dækker ind over teksten.

Sådan tilføjer eller redigere du dit profil- og baggrundsbillede

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil”
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede
  4. Klik nu på blyant-ikonet ud for profilbilledet for at tilføje eller rette i dit billede
  5. Klik på blyant-ikonet i højre øverste side for at tilføje eller rette i dit baggrundsbillede

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profil- og baggrundsbillede, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profil- og baggrundsbillede, og du er således klar til næste trin i LinkedIn profilguiden.

Trin 5: Navn, overskrift og om-afsnit

Dit navn, din professionelle overskrift og om-afsnit er nogle af de vigtigste felter på din LinkedIn profil. Det er nemlig det som afgør om du først og fremmest kan blive fundet på LinkedIn, hvis man søger efter dit navn.

Dernæst kan øger du chancen for at blive fundet på andre parametre som eksempelvis din ekspertise og faglighed. Din LinkedIn profil bliver nemlig indekseret af Google, og derfor er det vigtigt at din professionelle overskrift og om-afsnittet indholder de nøgleord, som kendetegner dig.

Samtidigt giver det dig også mulighed for at præsentere dig selv på en indbydende og professionel måde, hvor du kan sætte ord på hvem du er, hvad du står for, hvad du brænder for og ikke mindst hvilken værdi du kan skabe.

Dit navn på din LinkedIn profil

Det er vigtigt at du bruger det navn som folk kender dig under i professionel sammenhæng således, at du gør det så nemt som muligt for folk at finde frem til dig på LinkedIn.

Selve navnefelterne skal du kun bruge til dit fornavn, eventuelt mellemnavn og dit efternavn. Undlad at skrive titel, telefonnummer, e-mail adresse eller lignende som en del af dit navn. Først og fremmest kan det virke sælgende og desperat. Samtidigt vil du – i fald at du alligevel vælger at have mobilnummer og/eller e-mail som en del af dit navn – komme nederst i søgninger, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen grund til. LinkedIn “straffer” på den måde folk som bruger telefonnummer og e-mail adresse i deres navn, da LinkedIn ønsker at felterne skal blive brugt til det som er formålet.

En anden god grund til at dit telefonnummer skal anføres under kontaktoplysningerne handler om at gøre det nemt for for folk at ringe op til det. Ved at dit telefonnummer står anført det rigtige sted, kan man nemlig bare klikke på det via sin smartphone app, hvorefter man får muligheden for at ringe op til dig.

Du har også mulighed for at tilføje tidligere navne, hvis du eksempelvis har fået foretaget navneforandring i forbindelse med at du er blevet gift eller lignende.

Din professionelle overskrift

Lige under dit navn er din professionelle overskrift. Her har du mulighed for at fortælle hvad du hjælper med og hvilken værdi du skaber.

Du har 120 tegn inklusive mellemrum til din disposition så brug dem med omhu og brug dem alle sammen. Fortæl i stikord eller sætninger om, hvad det er du hjælper med og har spidskompetencer indenfor. Brug gerne nøgleord som folk vil søge på.

Den professionelle overskrift bliver vist sammen med dit billede og navn i søgeresultater, så sørg for at du skiller dig ud og skriv det vigtigste først.

Sådan tilføjer eller redigere du i dit navn, din professionelle overskrift og resumé:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil”
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit navn, din professionelle overskrift og øvrige oplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Om-afsnittet

Lige under dit navn, professionelle overskrift og kontaktoplysninger finder du om-afsnittet. Her har du mulighed for at uddybe din professionelle overskrift og gå mere i dybden med hvad det er som du laver og den hvilken værdi du skaber.

Du har 2.000 tegn inklusive mellemrum til din disposition og vi anbefaler faktisk at du udnytter de mange tegn til at fortælle i detaljer om dine professionelle værdier, din metodikker i forhold til dine faglige rolle samt hvordan du bruger din erfaringer og uddannelse. Brug gerne industritermer og nøgleord som folk vil søge på.

Sådan tilføjer eller redigere du i om-afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil”
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af om-afsnittet

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i om-afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at redigere om-afsnittet, og du er således klar til at gå videre til næste trin i den ultimative LinkedIn profil guide.

Trin 6: Erfaring og uddannelse

Den del af din LinkedIn profil som handler om afsnittet med dine erhvervserfaringer, uddannelser, sprogevner, certificeringer, kurser m.m. har en stor betydning i forhold til at opbygge troværdighed omkring din profil.

Helt oprindeligt startede LinkedIn som et online CV værktøj, der nærmest kun blev opdateret når man skulle søge nyt job – enten fordi at man selv søger, blive prikket på skulderen af en headhunter eller bliver bedt om at søge nye udfordringer.

Nu om dage skal det opfattes mere som et digitalt visitkort og et relations- og markedsføringsværktøj, men derfor skal vores CV stadig være opdateret. Det er derfor altid en god idé at holde det ajourført således, at din LinkedIn profil giver et fuldstændigt billede af dine uddannelser, erfaringer og kompetencer.

Sådan tilføjer du en stilling til din LinkedIn profil

Nedenfor kan du se en beskrivelse af, hvordan du tilføjer en stilling til din LinkedIn profil.

Sørg for at profilen er ajourført med både nuværende job og forrige jobs. Tjek gerne til og fra datoerne en ekstra gang således, at disse felter er korrekt udfyldt. Det samme gælder selvfølgelig ansvarsområder, resultater og lignende.

Skriv en kort tekst for hvert job du har haft og brug gerne nogle af de samme nøgleord, som du har i din korte beskrivelse. Brug gerne nogle af de samme termer som du har brugt i den professionelle overskrift og resuméet. Dermed er der også en rød tråd i forhold til din personlige beskrivelse, hvor du skriver om, hvad du gør og hvad du hjælper med.

Sådan gør du:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj profilsektion”
  4. Klik nu på “Tilføj profilsektion” knappen
  5. Klik herefter på “Arbejdserfaring” menupunktet
  6. Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer
  7. Tilføj eventuelt YouTube videoer, PDF-dokumenter eller billeder, der understøtter din beskrivelse

Når du er færdig med at indtaste oplysningerne skal du huske at klikke på “Gem” knappen.

Sådan tilføjer du en uddannelse til din LinkedIn profil

Nedenfor kan du se en beskrivelse af, hvordan du tilføjer en uddannelse til din LinkedIn profil.

Med hensyn til uddannelser, så bør du tilføje alle relevante uddannelser fra efter folkeskolen og indtil nu. Sørg for at være korrekt med årstal og udfyld tekst for de enkelte uddannelser, hvis du synes at det giver mening og værdi.

Sådan tilføjer du en uddannelse til din profil:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj profilsektion”
  4. Klik nu på “Tilføj profilsektion” knappen
  5. Klik herefter på “Uddannelse” menupunktet
  6. Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer
  7. Tilføj eventuelt YouTube videoer, PDF-dokumenter eller billeder, der understøtter din beskrivelse
  8. Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil

Sådan linker du en virksomhedsside til en bestemt stilling

For de jobs du har og har haft, kan du for hvert af dem linke til virksomhedssiden for det firma du arbejdede for, hvis de har oprettet en virksomhedsside. Det gør du ved at indsætte det, når du opretter jobbet. Hvis jobbet allerede er oprettet, men du ikke har linket til virksomhedssiden, kan du efterfølgende associere stillingen med den pågældende virksomhed ved at følgende nedenstående procedure.

Sådan linker du en virksomhedsside til en stilling:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil du finder den stilling som du ønsker at linke til en virksomhedsside
  4. Klik herefter på blyan-ikonet
  5. Klik nu på virksomhedsfeltet og søg efter navnet på virksomheden og vælg den virksomhed, der skal associeres med stillingen
  6. Klik på “Gem” knappen for at få ændringen til at slå igennem på din LinkedIn profil

Du er nu færdig med at tilføje og redigere i din erfaring og uddannelse, og du er nu klar til at gå videre til næste trin i guiden.

Trin 7: Sprog

Du har mulighed for at tilføje dine sprogmæssige kompetencer til din LinkedIn profil således, at omverdenen kan se, hvilke sprog du mestrer.

Hvis du ikke allerede har tilføjet dine sproglige kompetencer og dit færdighedsniveau indenfor hvert sprog, så kan du tilføje disse på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj profilsektion”
  4. Klik nu på “Tilføj profilsektion” knappen
  5. Klik herefter på “Præstationer” menupunktet
  6. Scroll ned i menuen indtil du når punktet “Sprog”
  7. Vælg menupunktet “Sprog” for at tilføje et nyt sprog
  8. Søg efter det ønskede sprog og vælg det
  9. Vælg nu dit færdighedsniveau indenfor det pågældende sprog
  10. Klik på “Gem” knappen for at få ændringen til at slå igennem på din LinkedIn profil

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere i dine sproglige kompetencer, og du kan nu fortsætte til næste trin i LinkedIn profil guiden.

Trin 8: Kompetencer og anerkendelser

Du har mulighed for at tilføje det som LinkedIn kalder for kompetencer og anerkendelser til din profil. Det er en slags nøgleord, der kendetegner dine kompetencer og faglighed, og som dit netværk anerkender dig for. Det siger selvfølgelig ikke direkte om du er begynder eller ekspert indenfor en bestemt kompetence, men hvis der er 50 personer, der anerkender dig for kompetencen, er det nok sandsynligvis noget som du har et vist niveau indenfor.

Du vælger selv hvilke kompetencer, du vil have på din profil og du kan have op til 50 kompetencer. Hvis du bliver anerkendt for en kompetence, som du ikke ønsker være kendt for, kan du bare slette den.

Hvis du ikke allerede har tilføjet kompetence sektionen på din LinkedIn profil, så kan du tilføje dem på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj profilsektion”
  4. Klik nu på “Tilføj profilsektion” knappen
  5. Vælg nu “Kompetencer” for at tilføje en eller flere kompetencer
  6. Tilføj nu den eller de kompetencer du ønsker skal fremgå på din profil (maksimalt 50 kompetencer)
  7. Klik på “Tilføj” knappen for at få ændringerne til at slå igennem på din LinkedIn profil

Sådan omorganiserer eller sletter du kompetencer og anerkendelser

Du kan også omorganisere eller helt slette allerede eksisterende kompetencer og anerkendelser.

LinkedIn viser umiddelbart dine kompetencer i faldende orden efter hvor mange personer, der har givet dig anerkendelser på kompetencerne og grupperet efter mest repræsenterede kompetencer, brancheindsigt, interpersonelle evner og andre kompetencer. Du kan ændre rækkefølgen indenfor hver gruppering ved at bruge ”drag og drop” så du flytter rundt på dem, og dermed prioritere dem som du ønsker.

Måden du omorganiserer og eventuelt sletter kompetencer er følgende:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Kompetencer og anerkendelser”
  4. Klik nu på blyant-ikonet for at foretage rettelser
  5. Klik og hold nede på den kompetence som du ønsker at ændre rækkefølgen for
  6. Klik på skraldespands-ikonet for at slette en kompetence
  7. Klik på “Gem” knappen for at få ændringerne til at slå igennem på din LinkedIn profil

Trin 9: Anbefalinger

Sådan giver du en anbefaling på LinkedIn

Inden du beder andre om en anbefaling, er det god karma at starte med selv at give andre en anbefaling. Det gør du på følgende måde:

  1. Søg efter den person som du ønsker at give en anbefaling til
  2. Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil
  3. Klik herefter på “Mere …” knappen
  4. Klik nu på menpunktet “Anbefal”
  5. Angiv hvor du kender den pågældende person fra
  6. Angiv nu personens stilling på dette tidspunkt
  7. Klik herefter på “Næste” knappen
  8. Skriv den anbefaling som du ønsker at give vedkommende
  9. Afslut ved at klikke på “Send” knappen

Din anbefaling bliver nu sendt til vedkommende, som skal godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på personens LinkedIn profil.

Sådan beder du om at få en anbefaling på LinkedIn

Du kan selv bede om en anbefaling på LinkedIn ved at gøre følgende:

  1. Søg efter den person som du ønsker at give en anbefaling til
  2. Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil
  3. Klik herefter på “Mere …” knappen
  4. Klik nu på menpunktet “Anmod om en anbefaling”
  5. Angiv hvor du kender den pågældende person fra
  6. Angiv hvad din stilling var på dette tidspunkt
  7. Klik herefter på “Næste” knappen
  8. Skriv en besked til personen som du ønsker en anbefaling fra med henblik på dels at bede om en anbefalingen og dels at hjælpe personen til at målrette anbefalingen
  9. Afslut ved at klikke på “Send” knappen

Din opfordring til at få en anbefaling bliver nu sendt til vedkommende. Når vedkommende har skrevet sit forslag til en anbefaling, får du en besked om det på LinkedIn. Her kan du så enten godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på din profil.

Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så få det endelig gjort ved at spørge om dem. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater.

Sådan kan du se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet

Du har også mulighed for at se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet, og om hvordan de skal være synlige overfor dit netværket og andre på LinkedIn.

Du finder overbliksbilledet over anbefalinger på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Anbefalinger”

Her kan du så vælge mellem at se de anbefalinger som du har modtaget ved at klikke på “Modtaget” fanebladet eller de anbefalinger som du har givet givet ved at klikke på “Givet” fanebladet. Du har også mulighed for at administrere alle anbefalingerne ved at klikke på blyant-ikonet.

Tillykke med din opdaterede LinkedIn profil

Du har nu været igennem hele vores LinkedIn profil guide, og du står derfor nu med en professionel, tidsaktuel og appellerende LinkedIn profil. Din opdaterede profil vil helt sikkert hjælpe med at understøtte din faglighed og ekspertise overfor dit netværk, når der er nogen som besøger profilen.

Nu, hvor du er færdig med at lave rettelser på din profil, skal du lige huske at slå den funktion til, der giver dit netværk besked om fremtidige jobændringer og jubilæer.

Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion fra:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik nu på “Privatliv”
  4. Scroll lidt ned og klik herefter på “Del jobændringer og jubilæer”
  5. Vælg “Ja” som indstilling under dette punkt

Nu skal du have synliggjort din opdaterede profil

Nu, hvor din profil er blevet ajourført, gælder det om at få bragt den i spil og synliggøre den overfor dit netværk. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at skabe trafik til din LinkedIn profil og derigennem øge din synlighed. For at hjælpe dig på vej med dette, har vi nedenfor lavet et kort 4-trins guide som du finder i næste afsnit.

Nu, hvor din profil er blevet opdateret, gælder det om at få bragt den i spil. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at få succes med din nye LinkedIn profil, og for at hjælpe dig på vej har vi nedenfor lavet nedenstående korte guide, som vil hjælpe dig med at få øget synlighed i dit netværk på LinkedIn og netværkets netværk.

Det drejer sig nemlig om at være aktiv på LinkedIn på regelmæssig basis, og i den sammenhæng anbefaler vi at du følger nedenstående 4 trin:

  1. Brug 10-15 minutter hver dag på LinkedIn: Bevæg dig rundt på LinkedIn og like, del og kommentér relevante indlæg og artikler. Specielt det at kommentere andres indlæg vil hjælpe dig til øget synlighed.
  2. Lav 1-3 indlæg hver uge på LinkedIn: Del relevante og interessante links, artikler, billeder, videoer, PDF-filer, infografikker, podcast episoder m.m. På den måde kan du dele viden og inspirere dit netværk på LinkedIn.
  3. Skriv en LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg) hver måned på LinkedIn: Derigennem kan du udstille din ekspertise og faglighed i flere detaljer end du kan gøre via et indlæg.
  4. Udvid dit netværk med 25 relevante forbindelser hver måned: Dermed kan du udbygge dit professionelle netværk og bruge din LinkedIn profil som en slags sendemast over for nuværende og potentielle nye kunder. Lad være med at connecte med hvem som helst, og fokusér i stedet på kvalitet og relevans i valget af hvem du vil dele netværk med på LinkedIn.

Vi anbefaler at du ser de 4 trin som en slags løbende ”hjemmearbejde”, hvor du skal investere lidt tid i at dygtiggøre dig i brugen af LinkedIn og det som vi kalder for social selling metodikken. Gevinsten er til gengæld, at du kommer til at opbygge din digitale egenkapital, som på et tidspunkt kan konverteres til nye muligheder og forretning.

God fornøjelse :-)

Vi vil runde den ultimative LinkedIn guide af med at ønske dig god fornøjelse med brugen af LinkedIn :-) Det er markedets bedste og stærkeste relationsværktøj når det gælder erhvervsrettede sociale medier, og vi er overbeviste om, at du vil få succes med det, hvis du dels giver det en chance og dels arbejder regelmæssigt med at være synlig på LinkedIn.

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen, Social Selling Company

Leif Carlsen er passioneret LinkedIn ekspert og social selling specialist, og lever og ånder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skal vi hjælpe dig med sparring og rådgivning?

Information om Linkedin profil opdatering og sparring med LinkedIn ekspert Eva Sachse
Information om hvordan du kan få det bedste ud af din profil ved at få hjælp af LinkedIn ekspert Leif Carlsen

Comments (2)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *