Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
23. april 2018
23 apr 2018

LinkedIn video guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil

LinkedIn video guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profilLinkedIn video guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er til dig, der gerne vil have en professionel LinkedIn profil. Det er en trin-for-trin LinkedIn guide, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practice med hvordan en professionel Linkedin profil skal se ud. Formålet er at hjælpe dig med at få den perfekte LinkedIn profil med det sigte, at skabe en professionel digital identitet, øge din synlighed på de sociale medier og opbygge din digitale egenkapital.

I en verden, hvor de erhvervsorienterede sociale medier fylder mere og mere, bliver vores personlige online profiler også mere synlige for andre. Vi bliver ganske enkelt googlet på kryds og tværs og undersøgt på eksempelvis LinkedIn, når en virksomhed skal vælge ny leverandør eller samarbejdspartner, når vi skal afholde møde og ønsker at forberede os til mødet, eller for den sags skyld ny medarbejder.

Det er derfor mere vigtigt end nogensinde før, at have en tydelig og professionel profil og et digitalt omdømme, som klart kommunikerer både din faglighed og personlighed. Det vil vi gerne hjælpe dig med, og til brug for det har vi udarbejdet, efter vores mening, den ultimative LinkedIn guide, der hjælper dig til at lave den perfekte LinkedIn profil.
 
Blogindlæg og video om den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guideDu kan se den ultimative LinkedIn profilguide som et gratis videokursus bestående af 7 enkeltstående afsnit med tilhørende videoer som hver varer cirka 3 og op til 13 minutter. Det har vi gjort for at du frit vælge de afsnit, som du har brug for at arbejde med, eksempelvis kontaktoplysninger og overskrift og resumé.

Hvis du derimod gerne vil igennem hele videokurset, kan du vælge at se den fulde video, der har en samlet spilletid på cirka 57 minutter (klik her for at se den samlede video). Den samlede video henvender sig til dig, der ønsker at gennemgå og opdatere din fulde LinkedIn profil.

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn guideDu kan også vælge at læse og følge den tekst- og grafikbaserede LinkedIn guide i dette blogindlæg. Denne udgave af den ultimative LinkedIn guide henvender sig til dig, der helst vil læse dig igennem instruktioner og bruge de vedhæftede skærmdumps til at få rettet din LinkedIn profil til. Du kan selvfølgelig også her vælge at gå guiden minutiøst igennem eller springe til det eller de afsnit, som du ønsker at opdatere. Den guide kommer efter videoerne og du finder den ved at klikke her.

Tekstudgaven af guiden er udstyret med en række screendumps for at hjælpe dig på vej, når du skal opdatere din LinkedIn profil. Vi har gjort det på den måde, at vi har markeret det område, som du skal have opmærksomhed på med en rød kasse og en sort eller hvid pil, der peger på det menupunkt eller den knap, som du skal klikke på med din mus eller tilsvarende (se nedenstående eksempel).
 
Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil
 
 


Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide
 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide indeholder følgende trin:

  1. Introduktion
  2. Indstilinger
  3. Kontaktoplysninger
  4. Profil- og baggrundsbillede
  5. Navn, overskrift og resumé
  6. Erfaring og uddannelse
  7. Afrunding


Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

I det første trin af videoudgaven af den ultimative LinkedIn profilguide får du en introduktion til selve guiden og hvorfor at det er en god idé at have en rigtig god og professionel LinkedIn profil. Det handler blandt andet om, at det kun tager 2,5 sekunder at vurdere om din LinkedIn profil har et professionelt og appellerende look. Du får også information om hvilke elementer som den professionelle profil skal indeholde, eksempelvis hvordan dit profilfoto ideelt set bør se ud og hvordan du kan bruge et baggrundsbillede til at forstærke din profil med. Vi taler også om betydningen af at have en god professionel overskrift og et fyldestgørende resumé.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Trin 2 Indstillinger i den ultimative LinkedIn guide

Andet trin i LinkedIn guiden handler om at gøre dig fortrolig med indstillingerne af din LinkedIn profil. Vi kommer blandt andet til at tale om indstillinger indenfor konto, privatliv og kommunikation. Du kan blandt andet ændre om dit netværk skal se rettelser i dine profiloplysninger, om folk på LinkedIn kan se når du besøger deres profil eller om du ønsker at være anonym. Vi taler også om hvor du skifter password, om dit profilfoto skal vises og hvordan du tilføjer din firma e-mail adresse.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

Tredje trin i den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil omhandler hvordan du kan opdatere kontaktoplysningerne på din profil. Med kontaktoplysninger mener vi eksempelvis telefonnummer, fysisk besøgsadresse, oplysninger om din virksomheds website, Twitter og Skype handle og fødselsdato. Formålet med at opdatere dette afsnit af din LinkedIn profil handler om at gøre det så nemt som muligt for dit netværk at komme i kontakt med dig uanset om de skal skrive eller ringe til dig eller ligefrem besøge dig på din fysiske besøgsadresse.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

Fjerde trin i vores Linked guide drejer sig om indsættelse eller opdatering af dit profilfoto, som er det allerførste som besøgende på profil får øje på. Faktisk tager det kun cirka ét sekund for hjernen at vurderer kvaliteten af dit profilfoto. Det er derfor vigtigt at du bruger et professionelt og godt farvefoto for i ordets bogstaveligste forstand at få sat ansigt på dig. I dette afsnit taler vi også om hvordan du med fordel kan tilføje et baggrundsbillede for at forstærke den visuelle oplevelse af din LinkedIn profil.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

Femte trin i den ultimative guide til en prof. LinkedIn profil drejer som hvordan du blandt andet kan søgeordsoptimere din profil ved at bruge navnefelterne samt din professionelle overskrift og resumé på den mest effektive måde. Google indekserer nemlig din LinkedIn profil, og det er derfor vigtigt at du udfylder denne del af profilen på en meget bevidst måde for at komme frem i søgeresultaterne på Google. Dernæst handler det også om at du kan give både dit eget netværk og dem som søger efter dig på LinkedIn et meget bedre billede af hvad det præcist er at du beskæftiger dig med, hvad du kan hjælpe andre med og hvor du har dine styrker og kompetencer.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

Sjette trin i guiden omhandler hvordan du tilføjer eller retter i erfarings- og uddannelsesafsnittet på din LinkedIn profil. Det er ofte et af de afsnit, der ikke er udfyldt særligt grundigt, og det er lidt ærgerligt for du har netop muligheden for at gøre din profil mere fyldelstgørende – også selv om det er flere år siden at du arbejdede hos din forrige arbejdsgiver. Det drejer sig jo igen om at give folk, der besøger din profil, et detaljeret og dækkende billede af dine erhvervsmæssige erfaringer og de uddannelser som du har taget. Vi kommer også ind på hvordan du kan arbejde med anbefalinger på LinkedIn – både dem som du giver til andre, men også dem som du selv kan bede om og modtage.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

Syvende og sidste trin i denne LinkedIn guide er en afrunding på alt det som du har været igennem. Nu har du fået din profil opdateret med blandt andet et professionelt profilfoto, baggrundsbillede, overskrift og resumé. Dermed er du også klar til at bruge din profil mere målrettet i forhold til at dyrke dit netværk på LinkedIn. Det handler blandt andet om at blive mere aktiv på LinkedIn ved at poste indlæg (også kendt som statusopdateringer) og de såkaldte LinkedIn artikler. Det kunne også være at du skulle komme i gang med at poste videoer på din personlige profil. Det og meget mere taler vi om i afslutningen af videoudgaven af den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guide

Her finder du den samlede udgave af videoguiden indeholdende alle syv trin til at få den perfekte LinkedIn profil, det vil sige: Trin 1: Indledning. Trin 2: Indstillinger/settings. Trin 3: Kontaktoplysninger. Trin 4: Profil- og baggrundsbillede. Trin 5: Navn, overskrift og resumé. Trin 6: Erfaring/uddannelse. Trin 7: Afrunding. Den samlede videoguide anbefales til dig, der ønsker at komme hele vejen omkring din profil, og derfor ønsker at se alle syv trin af vores LinkedIn guide i kronologisk rækkefølge.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn guide
 

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn guide indeholder følgende trin:

  1. Introduktion
  2. Indstilinger
  3. Kontaktoplysninger
  4. Profil- og baggrundsbillede
  5. Navn, overskrift og resumé
  6. Erfaring og uddannelse
  7. Afrunding


Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn guide
 
Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profilDu kender sikkert ordsproget med, at du skal ikke dømme en bog på omslaget, men det er jo rent faktisk hvad vi gør når vi kigger på en LinkedIn profil. For vi kan ganske ikke lade være. Vi er som mennesker generelt visuelt orienteret, og derfor laver vi også en vurdering af de LinkedIn profil som vi besøger.

Faktisk tager det kun cirka 2,5 sekunder for dig at vurdere om en LinkedIn profil ser professionel ud. Det har LinkedIn lavet målinger på, og rent faktisk tager det endda kun ét sekund for din hjerne at vurdere kvaliteten af et profilfoto på en LinkedIn profil.

Det er derfor utroligt vigtigt at din LinkedIn profil fremstår ajourført, professionel og indbydende således at dem, der kigger på din profil, får et rigtig godt førstegangsindtryk af dig. Det skal også være det, som får dem til at blive på din profil, og kigge videre på eksempelvis dine LinkedIn aktiviteter i form af kommentarer, indlæg og artikler.
 

Vi kommer hele vejen rundt om din profil i denne guide

For at hjælpe dig med at give dit netværk og netværkets netværk et godt og professionelt indtryk af dig, kommer vi hele vejen rundt om din LinkedIn profil i denne guide. Vi kommer blandt andet ind på indstillinger, hvad der kendetegner et godt profilfoto, hvordan du kan forstærke din profil med et baggrundsbillede, hvordan du opbygger en god overskrift og skriver et interessant resumé for blot at nævne nogle af elementerne.
 

Inden du går i gang med at lave rettelser i din profil

Inden du starter med at lave en masse rettelser i profil, skal du slå den funktion fra, der giver dit netværk besked om rettelserne i din profil. Da du sandsynligvis skal lave en del rettelser, er der ingen grund til at spamme dit netværk med alle disse rettelser.

Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion fra:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik nu på “Privatliv”
  4. Klik herefter på “Profilopdateringer”
  5. Vælg “Nej” som indstilling under dette punkt

De nævnte 5 trin er også visualiseret i nedenstående skærmdumps.

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Nu kan du begynde at lave rettelser på din profil uden at dit netværk bliver notificeret om det, og dermed fortsætte til trin 2 i denne guide.
 

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Den ultimative LinkedIn guide
 
For flertallet af LinkedIn brugere er indstillinger et af de mindste besøgte afsnit på LinkedIn. Det er der sådan set ikke noget i vejen med, for den daglige brug af LinkedIn involverer sjældent brugen af indstillinger. Det er som regel kun noget du arbejder med, hvis du er i gang med at opdatere din profil og eksempelvis har brug for at rette i telefonnummer eller e-mail adresse.

Der er faktisk nogle funktioner under indstillinger er smarte at kende til. Du kan blandt andet ændre på om hvad netværket og netværkets netværk kan se når de besøger din profil. Du kan også slå til og fra i forhold til at være anonym når du besøger en profil – eksempelvis hvis du vil tjekke profilen på en potentiel ny medarbejder eller kunde.

Det er derfor en god idé at bruge nogle minutter på at blive fortrolig med de mange indstillinger som LinkedIn tilbyder. LinkedIn har også en tendens til løbende at tilføje, rette og fjerne indstillingsmuligheder, hvorfor at det kan være en fordel at tjekke indstillingsafsnittet regelmæssigt.
 

Her får du adgang til LinkedIn indstillinger

For at få adgang til LinkedIn indstillingerne skal du følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”

De nævnte 2 trin er også visualiseret i nedenstående skærmdump.

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Herefter får du nu adgang til alle indstillinger, som er fordelt på følgende 4 hovedområder:

  • Konto
  • Privatliv
  • Annoncer
  • Kommunikation

De 4 hovedområder er beskrevet nedenfor.
 

LinkedIn kontoindstillinger

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Under fanebladet “Konto” finder du alle de generelle kontoindstillinger til din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

  • Dine e-mail adresser: Her kan du tilføje og fjerne e-mailadresser på din konto
  • Password og sikkerhed: Her kan du ændre dit password, tjekke hvor du er logget ind og aktivere såkaldt totrinsverifikation for at øge sikkerheden på din profil
  • Valg af sprog: På hvilket sprog ønsker du at se menuer og dialogbokse på din profil?
  • Sammenlægning af LinkedIn konti: Hvis du er kommet til at oprette en dubletkonto på et tidspunkt, kan du sammenlægge denne og din nuværende konto under kontoadministration
  • Lukning af din konto, hvis du ikke længere ønsker at være på LinkedIn

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kontoindstillingerne
Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

LinkedIn privatlivsindstillinger

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Under fanebladet “Privatliv” finder du alle indstillinger relateret til privatlivsoplysninger på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:

  • Skal din LinkedIn profil være synlig eller anonym? Vi anbefaler for øvrigt at din profil generelt set er sat til at være synlig
  • Hvordan ønsker du at din profil skal fremstå for andre LinkedIn medlemmer
  • Hvem skal kunne se din e-mail adresse og forbindelser
  • Synkronisering af din kalender for at få opdateringer om dine møder
  • Du kan vælge hvem der kan følge dig og se dine opdateringer

Helt generelt anbefaler vi at alle punkter i privatlivsindstillingerne er noget som du tager stilling til. I en tid, hvor der er meget fokus på indsamling af data og brugen af disse, er det en rigtig god idé at du tager kontrol over hvilke oplysninger du ønsker at andre skal have adgang til. Så vores opfordring er meget klar: Tag et aktivt valg i forhold til dine privatlivsindstillinger på LinkedIn.
 

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Privatliv”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i privatlivsindstillingerne
Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

LinkedIn annonceindstillinger

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Under fanebladet “Annonceindstillinger” finder du alle indstillinger relateret til visningen af jobannoncer og kommercielle annoncer på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:

  • Vil du acceptere at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af de websteder, du har besøgt?
  • Vil du acceptere at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af dine forbindelser?
  • Vil du acceptere at se annoncer på websteder og apps uden for LinkedIn?
  • Vil du acceptere at se annoncer på basis af de grupper som du har tilmeldt dig på LinkedIn?
  • Vil du acceptere at se annoncer baseret på din uddannelse?

I det foregående afsnit med privatlivsindstillinger opfordrede vi dig til at tage stilling alle menupunkter og vælge de indstillinger, der passer til din holdning til hvilke oplysninger og i hvilket omfang du ønsker at dele disse oplysninger. Det nøjagtigt samme gør sig gældende i forhold til annonceindstillingerne.

LinkedIn har ikke overraskende valgt at sætte ja til alle menupunkterne under annonceindstillinger. Det betyder at dine profiloplysninger og din gøren og laden på LinkedIn vil blive brugt til at målrette markedsføring mod dig.

Hvis du har det fint med det, så behøver du ikke at ændre noget. Hvis du til gengæld har en holdning til, at du ikke ønsker at blive udsat for meget målrettet markedsføring på LinkedIn, så skal du ind og tage stilling til det enkelte menupunkt og vælge det fra.

Vores anbefaling er igen at du skal tage et aktivt valg i forhold til hvordan du ønsker at LinkedIn anvender oplysninger om dig i forhold til målrettet markedsføring overfor dig. Det tager heldigvis kun få minutter at gøre det.
 

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Annoncer”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i annonceindstillingerne
Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

LinkedIn kommunikationsindstillinger

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 

Under fanebladet “Kommunikation” finder du alle kommunikationsindstillinger relateret til din LinkedIn profil, altså hvordan du ønsker at LinkedIn skal kommunikere med dig, om hvad og hvor ofte. Det kan eksempelvis kan være:

  • Hvor ofte ønsker du at få notifikationer og underretninger fra LinkedIn?
  • Hvilke e-mails ønsker du at modtage fra LinkedIn og hvor ofte?
  • Hvem kan sende dig invitationer?
  • Ønsker du at modtage invitationer til grupper?
  • Ønsker du at modtage invitationer til at deltage i research på LinkedIn?

 

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Kommunikation”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kommunikationsindstillingerne
Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Den ultimative LinkedIn guide
 
Det skal være nemt at komme i kontakt med dig. Det er i hvert fald vores anbefaling, hvis du skal bruge LinkedIn til eksempelvis social selling og personlig branding. Det er derfor vigtigt at kontaktoplysningerne på din LinkedIn profil dels er fuldstændige, dels er ajourførte og dels er indtastet i de korrekte felter på LinkedIn.

Eksempelvis er det lettere at ringe til dig, hvis dit telefonnummer er indtastet i lige præcis det felt, hvor dit netværk og andre på LinkedIn vil lede efter dit nummer. Det gør nemlig også at folk bare kan klikke på dit telefonnummer på deres smartphone, hvorefter de bliver spurgt om de vil ringe op til dig.

Du skal derfor se din LinkedIn profil som en slags elektronisk og interaktiv visitkort, som indeholder alle relevante kontaktoplysninger til dig. Det være sig e-mail adresse, mobiltelefonnummer, besøgsadresse, webadresser o.s.v.
 

Sådan tilføjer og retter du dine kontaktoplysninger på LinkedIn (Redigering af sektionen Kontaktoplysninger på din profil)

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil”
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet til højre for “Kontaktoplysninger”
  4. Du er nu klar til at tilføje eller rette i felterne i dine kontaktoplysninger

De nævnte 4 trin er også visualiseret i nedenstående skærmdumps.

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 

Du kan nu gå i gang med at tilføje eller rette i følgende kontaktoplysninger:

  1. LinkedIn profilwebadresse
  2. Website adresse(r)
  3. Telefonnummer
  4. E-mail adresse
  5. Skype konto eller anden form for chat services.
  6. Fødselsdag
  7. Besøgsadresse
  8. Twitter konto, hvis du har en sådan.

Når du har tilføjet eller rettet i dine kontaktoplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen.

De nævnte 8 trin er også visualiseret i nedenstående skærmdump.

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 

1. LinkedIn webadresse

Du har mulighed for at lave en tilpasset webadresse (også kendt som en såkaldt “Vanity URL”) til din offentlige profil på LinkedIn. Det er den profil, folk du endnu ikke er connectet med, ser. Hvis du ikke har opdateret webadressen endnu, kan denne adresse indeholde en masse cifre og tal efter dit navn.

Din unik profilwebadresse kan du eventuelt bruge i din e-mail autosignatur, så det er nemt at finde din LinkedIn profil.
 

2. Link til website

Du kan indsætte op til 3 unikke webadresser i dine kontaktoplysninger på LinkedIn. Vi anbefaler at den ene er dit firmas website. Derudover kan du henvise til en support side, en produktoversigt eller en kontaktformular på jeres website.

I stedet for at vælge ”Firma” (dansk: Virksomhedswebsted) i den dropdown, der dukker op, når du indsætter websteder, så anbefaler vi at du vælger ”Anden”. Det gør, at du får lov til at skrive op til 30 tegn om linket. Du kan for eksempel skrive ”Besøg FIRMA NAVN” eller ”Få hjælp fra FIRMA NAVN”.
 

3. Telefonnummer

Her kan du indtaste det telefonnummer som du ønsker at blive kontaktet på. Husk at anføre om det er dit mobil, firma eller privat nummer.
 

4. E-mail adresse

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profilI forhold til din e-mail adresse, så anbefaler vi at du indsætter din firma e-mail adresse som din primære e-mail adresse. Hvis den ikke er valgt, skal du klikke på den lille pil til højre for den nuværende e-mail adresse. Så kommer du i dine kontoindstillinger vælge din firma e-mail adresse som primær, hvis du har tilføjet den allerede.

Ellers kan du tilføje den ved at klikke på “Tilføj e-mail adresse”. Når du har tilføjet den, får du tilsendt en godkendelses e-mail til din e-mail adresse og du skal klikke på et link i e-mailen for at LinkedIn kan indsætte den nye e-mail adresse i din oversigt. Klik herefter på ”Brug som primær” på den e-mail du vil have på dine kontaktoplysninger. Klik på “Luk” når du er færdige med dine rettelser.

Vi anbefaler for øvrigt, at du altid har minimum to e-mail adresser tilknyttet dit LinkedIn profil af sikkerhedsmæssige årsager således, at du har en backup e-mail adresse i tilfælde med problemer med den anden e-mail adresse.
 

5. Chat service

Her kan du indtaste oplysninger om eksempelvis dit Skype brugernavn, hvis du har sådan en konto eller andre chat services. Vi anbefaler at du kun udfylder dette punkt, hvis du har lyst til at folk kan kontakte dig på denne måde.
 

6. Fødselsdato

I dette felt kan du indtaste oplysninger om din fødselsdato, hvis du ønsker at gøre dette. Det er selvfølgelig helt valgfrit om at du ønsker at gøre det. Bemærk at andre medlemmer på LinkedIn kan ikke se din fødselsdato.
 

7. Besøgsadresse

Her indtaster du oplysninger om din fysiske besøgsadresse. Vi anbefaler at du indsætter dit firmas adresse således, at netværket kan se hvor du normalvis er at finde, hvis man eksempelvis skal mødes med dig.
 

8. Twitter konto

Hvis du har en Twitter konto kan du indtaste dit Twitter navn i dette felt.
 
Du er nu færdig med at opdatere dine LinkedIn kontaktoplysninger, og er således klar til næste trin i LinkedIn profilguiden.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Den ultimative LinkedIn guide
 
TEKST.
 

Den ultimative LinkedIn guide
 
TEKST.
 

Den ultimative LinkedIn guide
 
TEKST.
 

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 
Vi gennemgår allerførst de ting, du skal opdatere på selve profilen og derefter går vi igennem indstillingerne, som du kan ændre så det passer til dig og det du skal bruge LinkedIn til.

Vi starter ud med den grundlæggende opbygning og opdatering af selve din LinkedIn profil.

Hvis du stadig er i editeringstilstand, så er du klar. Ellers klik på ”Profile” (dansk: Profil) i menuen for oven.

Sådan redigere du din LinkedIn profil
 

1.1: Profile Photo (dansk: Profil foto)

Sørg for at have et opdateret professionelt profil foto på din LinkedIn profil. Det skal være i god kvalitet, være vellignende og gerne med et imødekommende smil. Ikke noget med et foto af dig sammen med børnene eller lignende, da LinkedIn er et rendyrket professionelt værktøj.

Vi anbefaler at du bruger et farvefoto, da sort/hvid fotos har det med at blegne fordi LinkedIns profilfarver er grå/blå. Overvej eventuelt at få taget et foto hos en professionel fotograf – det kan gøres for rimelige penge.

Du har mulighed for at indsætte eller ændre dit foto. Bevæg musen hen over dit billede, hvis du allerede har et billede, eller det grå område, hvis du endnu ikke har indsat et billede, og klik på ”Change photo” (dansk: Udskift foto). Hent dit nye foto og vælg den måde du vil vise det på.

Skift foto på din LinkedIn profil
 
Efter at have valgt foto og eventuelt rettet på beskæringen af det, skal du klikke på ”Save” knappen (dansk: Gem).

Dit profilfoto skal være mellem 200×200 og 20.000×20.000 pixels. Størrelsen må maksimalt være 10 MB og det skal være JPG, GIF eller PNG format.
 

1.2: Background photo (dansk: Baggrundsbillede)

Du kan vælge at indsætte et baggrundsbillede på din LinkedIn profil, som visualiserer din ekspertise eller det kan være et godt billede fra din virksomhed.

I området over dit profilfoto kan du enten vælge ”Add a background photo” (dansk: Tilføj et baggrundsbillede) eller ”Edit background” (dansk: Rediger baggrund). Hent dit baggrundsbillede og klik herefter på ”Save” knappen (dansk: Gem).

Tilføj baggrundsbillede til din LinkedIn profil
 
Billedet skal ideelt være 1.400 x 425 pixels. Størrelsen må max være 4 MB og det skal være i JPG, GIF eller PNG format.
 

1.3: Navn

Skriv kun dit navn i dette felt. Det navn som folk kender dig under. Ikke noget med kælenavne eller at skrive titel, telefonnummer eller e-mail. Din titel findes et andet sted på din profil. Dit telefonnummer og din e-mail adresse findes også andetsteds på din profil og desuden vil det virke alt for sælgende. Samtidigt vil du – i fald at du alligevel vælger at have mobilnummer og/eller e-mail som en del af dit navn – komme nederst i søgninger, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen grund til.

Tilføj navn på din LinkedIn profil
 
 
 
Vi fortsætter med din professionelle overskrift og den korte beskrivelse. Disse to felter på din LinkedIn profil skal du bruge til at udstille din ekspertise, fortælle om hvad du hjælper med og hvem du hjælper samt hvilken værdi du skaber.

Professionel overskrift og kort beskrivelse i din LinkedIn profil
 

2.1: Professional headline (dansk: Professionel overskrift)

Hvis du er i editeringstilstand, så er du klar ellers klik på ”Profile” (dansk: Profil).
Lige under dit navn er din ”Professional Headline” (dansk: Professionelle overskrift). Her har du mulighed for at fortælle hvad du hjælper med og hvilken værdi du skaber. Du har 120 tegn inklusive mellemrum til din disposition så brug dem med omhu og brug dem alle sammen. Fortæl i stikord eller sætninger om, hvad det er du hjælper med og har spidskompetencer indenfor. Brug gerne nøgleord som folk vil søge på.

Den professionelle overskrift bliver vist sammen med dit billede og navn i søgeresultater, så sørg for at du skiller dig ud og skriv det vigtigste først.

Tilføj professionel overskrift og kort beskrivelse til din LinkedIn profil
 
Tag din professionelle overskrift og fold den ud, når du skal skrive dit ”Summary” (dansk: Korte beskrivelse). Lav en fyldestgørende og alligevel kort beskrivelse af dig selv på minimum 3-4 afsnit med hver 3-5 liniers tekst. Du har 2.000 tegn inklusive mellemrum til din rådighed. Brug bestemte nøgleord som går igen igennem din profil for at gøre det tydelig, hvad du er for en størrelse – fagligt så-vel som personligt. Tænk også i, hvilke ord en kunde vil søge dig på.

Hvis du ikke allerede har tilføjet en kort beskrivelse på din profil, så kan du tilføje den fra boksen lige under dit profilfoto og kontaktinformationer. Klik eventuelt på ”View More” (dansk: Vis mere), hvis den ikke lige er en af de to første der dukker op.

Tilføj kort beskrivelse til din LinkedIn profil
 
Så klikker du på ”Add summary” (dansk: Tilføj kort beskrivelse)”, hvorefter der dukker en tekstbokst op, hvori du kan skrive din korte beskrivelse

Skriv altid din tekst i første person om dig selv og brug termer som eksempelvis ”jeg brænder for…”, ”jeg er stærk indenfor…” og lignende. Hvad angår dit ordvalg, så skriv altid i et sprog som din LinkedIn målgruppe kan identificere sig med.

Tilføj kort beskrivelse til din LinkedIn profil
 

2.2: Add Media (dansk: Tilføjer medier)

Tilføj ”Media” (dansk: Medier) under dit ”Summary” (dansk: Kort beskrivelse), eksempelvis links til firmawebsitet, PDF-dokumenter, SlideShare præsentationer, YouTube eller Vimeo videoer og lignende for at understøtte din ekspertise og erfaring.

Tilføj medier til din LinkedIn profil
 
Husk at opdatere overskrift og tekst for hvert element du tilføjer, så du eksempelvis skriver “VIDEO: Har du defineret din virksomheds Value Propositions”.

Eksempler på brug af medier på en LinkedIn profil
 

Eksempel på LinkedIn profil

Nedenfor kan du se et eksempel på en LinkedIn profil med en opdateret professionel overskrift, en fyldestgørende kort beskrivelse og tilføjelse af medier.

Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
 
 
 
 
 
LinkedIn startede oprindeligt ud som et online CV værktøj, der nærmest kun blev opdateret når man skulle søge nyt job – enten fordi at man selv søger, blive prikket på skulderen af en headhunter eller bliver bedt om at søge nye udfordringer.

Nu om dage skal det opfattes mere som et digitalt visitkort og et relations- og markedsføringsværktøj, men derfor skal vores CV stadig være opdateret.

Vi kigger derfor kort på dine erfaringer og uddannelser, som er to områder du skal sørge for altid er opdateret og ajourført.
 

3.1: Erfaring og uddannelser

Opdatér din erfaring og uddannelser således, at du har et komplet CV. Tilføj nu-værende job og forrige jobs. Sørg for at det er korrekt med specielt datoer, men selvfølgelig også i forhold til ansvarsområder, resultater og lignende.

Skriv en kort tekst for hvert job du har haft og brug gerne nogle af de samme nøgleord, som du har i din korte beskrivelse. Brug gerne termer som ”vi hjælper”, ”vi gør” og lignende. Dermed er der også en rød tråd i forhold til din personlige beskrivelse, hvor du skriver om, hvad du gør og hvad du hjælper med.

Opdatér din erfaring og uddannelse i LinkedIn
 
Med hensyn til uddannelser, så bør du tilføje alle relevante uddannelser fra efter folkeskolen og indtil nu. Sørg for at være korrekt med årstal og udfyld tekst for de enkelte uddannelser, hvis du synes at det giver mening og værdi.
 

3.2: Link til firmaside under din erfaring

For de jobs du har og har haft, kan du for hvert af dem linke til firmaprofilen for det firma du arbejdede for, hvis de har oprettet en firmaside. Det gør du ved at indsætte det, når du opretter jobbet. Hvis jobbet allerede er oprettet, men du ikke har linket til firmasiden, skal du bevæge musen hen over den aktuelle job sektion, således at der kommer små blyanter frem. Klik på en af blyanterne for at komme i editeringstilstand.

Change Company på din LinkedIn profil
 
Klik på ”Change Company” (dansk: Rediger virksomhed) og begynd at skrive firmaets navn i det tomme felt.

Change Company på din LinkedIn profil
 
 
 
 
 
 
 
Firma navnet dukker på i dropdown menuen, hvis der er en firmaside. Så vælger du det og du er associeret med firmaet (hvilket vil sige at du følger firmasiden og dens opdateringer samt at dit navn vil fremgå af listen over medarbejder når man går ind og ser på firmasiden) og firmaets logo vil dukke op på din profil.

Find din virksomhed på LinkedIn
 
Klik på ”Save” (dansk: Gem) når du har tilføjet dit firmanavn.
 
 
 
 
 
 
Kompetencer og anerkendelser kan bruges til at understøtte dine ekspertise områder. Dit netværk kan se hvilke kompetenceområder du har kendskab til og hvem der har anerkendt dig for de forskellige kompetencer.
 

4.1: Skills & Endorsements (dansk: Kompetencer og anerkendelser)

Hvis du er i editeringstilstand på LinkedIn, så er du klar ellers klik på ”Profile” (dansk: Profil) i menuen for oven. Scrol ned til du når til sektionen om Kompetencer og anerkendelser.

Hvis du ikke allerede har tilføjet kompetence sektionen på din LinkedIn profil, så kan du tilføje den fra boksen lige under dit profilfoto og kontaktinformationer. Klik eventuelt på ”View More” (dansk: Vis mere) hvis den ikke lige er en af de to første der dukker op.

Tilføj en sektion til din LinkedIn profil
 
Så klikker du på ”Add skills and endorsements” (dansk: Tilføj kompetencer og anerkendelser) og der dukker en tekstboks op.

Du vælger selv hvilke kompetencer, du vil have på din profil og du kan have op til 50 kompetencer. Hvis du bliver anerkendt for en kompetence, som du ikke vil være kendt for, kan du bare slette den.
 

4.2: Sådan tilføjer, sletter og omorganisere du dine kompetencer på din profil

Måden du tilføjer, sletter og omorganiserer kompetencer på, er ved at klikke på ”Add skills” (dansk: Tilføj kompetencer).

Sådan tilføjer du kompetencer til din LinkedIn profil
 
Her har du mulighed for at vælge indstillinger for kompetencer og anerkendelser. Sæt et flueben i de bokse, der passer til dig. Du har også mulighed for at tilføje kompetencer ved at skrive dem ind i tekstboksen og klikke på ”Add” (dansk: Tilføj)
Hvis du vil slette en kompetence, så klik på ”X” efter kompetencen, og den forsvinder.

LinkedIn viser dine kompetencer i faldende orden efter hvor mange personer, der har givet dig anerkendelser på kompetencerne. Du kan ændre rækkefølgen ved at bruge ”drag og drop” så du flytter rundt på dem, og dermed prioritere dem som du ønsker.

Sådan omorganiserer du anerkendelser på din LinkedIn profil
 
Når du er tilfreds med dine indstillinger, de valgte kompetencer og rækkefølgen, klikker du på ”Save” (dansk: Gem).
 
 
 
 
 
Du har mulighed for at tilføje dine sprogmæssige kompetencer til din LinkedIn profil således, at omverdenen kan se, hvilke sprog du mestrer.
 

5.1: Language (dansk: Sprog)

Hvis du er i editeringstilstand, så er du klar. Ellers klik på ”Profile” (dansk: Profil) i menuen for oven. Scrol ned til du når til sektionen om Sprog.

Hvis du ikke allerede har tilføjet sprog sektionen på din LinkedIn profil, så kan du tilføje den fra boksen lige under dit profilfoto og kontaktinformationer. Klik eventuelt på ”View More” (dansk: Vis mere) hvis den ikke lige er en af de to første der dukker op.

Sådan tilføjer du sprog på din LinkedIn
 
Så klikker du på ”Languages” (dansk: Sprog) og der dukker en tekstboks op. Du vælger selv hvilke sprog, du vil have på din profil og der er ikke umiddelbart nogen begrænsning i antallet.

Måden du tilføjer og sletter sprog på, er ved at klikke på ”Add language” (dansk: Tilføj sprog). For hvert sprog kan du vælge hvilket færdighedsniveau du har.

Sådan tilføjer du sprog til din LinkedIn profil
 
Når du har valgt dine relevante sprog og niveau, klikker du på ”Save” (dansk: Gem).
 
 
 
 
 
Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så gør det endelig. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater.
 

6.1: Start med at give andre i dit netværk en anbefaling

Inden du beder andre om en anbefaling, er det god karma at starte med selv at give andre en anbefaling. Det gør du ved at gå ind på den pågældende persons LinkedIn profil og klikke på den lille trekantspil til højre for ”Send a message” (dansk: Send en besked).

Start med at give andre i dit LinkedIn netværk  en anbefaling
 
Vælg nu menupunktet ”Recommend” (dansk: Anbefal).

Sådan giver du en anbefaling i LinkedIn
 
Her kan du skrive din anbefaling til vedkommende, sende en besked til personen om at du har givet en anbefaling og hvad jeres forhold er og hvilken stilling I hver især havde på det tidspunkt, hvor I arbejdede sammen.

Eksempel på LinkedIn anbefaling
 
Når du har udfyldt felterne, klikker du på ”Send” (dansk: Send).
 

6.2: Sådan beder du om at få en anbefaling

Du kan selv bede om anbefalinger ved at gå i editeringstilstand på din egen profil, klik på ”Profile” (dansk: Profil) i menuen for oven. Klik herefter på den lille trekantspil til højre for ”View profile as” (dansk: Se profil som).

Sådan beder du om at få en anbefaling i LinkedIn
 
Her kan du klikke på ”Ask to be recommended” (dansk: Bed om en anbefaling).

Sådan beder du om at få en anbefaling i LinkedIn
 
Herefter kommer du over i en wizard, som guider dig gennem processen.

I toppen af anbefalingssiden kan du altid se antallet af anmodninger du har sendt og hvem du har bedt om anbefalinger fra. Det er synligt der, indtil de svarer med en anbefaling.

Vælg den stilling du ønsker at få en anbefaling for, hvilken person du ønsker anbefalingen fra, hvad jeres forhold er og hvilken stilling personen havde på det tidspunkt hvor I arbejdede sammen og skriv en kort besked til vedkommende om hvorfor du ønsker en anbefaling.

Sådan beder du om at få en anbefaling i LinkedIn
 
Klik på ”Send” (dansk: Send) når du har udfyldt det hele.
 
 
 

4 trin til at få succes med din LinkedIn profil

LinkedIn hjemmearbejde i.f.m. den ultimative LinkedIn guideDet er heldigvis forholdsvist nem at få succes med din nye LinkedIn profil. Det drejer sig nemlig om at være aktiv på LinkedIn på regelmæssig basis, og i den sammenhæng anbefaler vi at du følger nedenstående 4 trin:

  1. Brug 10 minutter hver dag på LinkedIn: Bevæg dig rundt på LinkedIn og like, del og kommentér relevante opslag
  2. Lav 2-3 statusopdateringer hver uge på LinkedIn: Del relevante og interessante links, artikler, videoer m.m. med dit netværk
  3. Skriv 1 LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg) hver måned på LinkedIn: Derigennem kan du udstille din ekspertise og faglighed
  4. Udvid dit netværk med 25 kundeforbindelser hver måned: Dermed kan du udbygge dit professionelle netværk og dermed bruge din LinkedIn profil som en slags sendemast over for nuværende og potentielle nye kunder

Se det som en slags ”hjemmearbejde”, hvor du skal investere lidt tid i at dygtiggøre dig i brugen af LinkedIn og det som vi kalder for social selling metodikken. Gevinsten er til gengæld, at du kommer til at opbygge din digitale egenkapital.
 

God fornøjelse!

Vi vil runde den ultimative LinkedIn guide af med at ønske dig god fornøjelse med brugen af LinkedIn som et moderne og professionelt relationsværktøj. Vi er overbeviste om, at du vil få succes med det, hvis du dels giver det en chance og dels arbejder regelmæssigt med at være synlig på LinkedIn.

De venligste hilsner
Social Selling Company

Eva Sachse og Leif Carlsen

23 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] mod på at arbejde endnu mere målrettet med din LinkedIn profil, kan du med fordel besøge vores ultimative video LinkedIn profilguide. Denne guide hjælper dig nemlig igennem alle elementerne af din LinkedIn profil på det mere […]

  2. […] Har du brug for hjælp og inspiration til at opsætte en god og professionel LinkedIn profil, så se… […]

  3. […] researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere. Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke […]

  4. […] researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere. Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke […]

  5. […] Din LinkedIn personprofil skal have et professionelt og appellerende look og altid være ajourført med relevante oplysninger om din erhvervsmæssige erfaring. […]

  6. […] profil tilbage fra 1999, men havde aldrig brugt den eller connectet med nogen. Derfor fik han sin LinkedIn profil opdateret således, at den netop fremstod professionelt og med et klart afsæt i, hvad FDIH står for når […]

  7. […] Hvis du vil vide hvordan du helt konkret giver en anbefaling på LinkedIn, kan du med fordel få hjælp til hvordan du gør i vores guide til den perfekte LinkedIn profil. Du finder den specifikke guide i linket her: https://www.socialsellingcompany.dk/saadan-faar-du-den-perfekte-linkedin-profil/#trin6 […]

  8. […] den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil […]

  9. […] Som du kan se af kvadranten, er det er selvfølgelig vigtigt at have en opdateret LinkedIn profil og LinkedIn Company Page, men det giver i sig selv ikke værdi eller skaber forretning. Det svarer […]

  10. […] Din LinkedIn personprofil skal have et professionelt og appellerende look og altid være ajourført. […]

  11. […] vi er ude hos kunder i forbindelse med social selling projekter, gennemgår og “tuner” vi som regel medarbejdernes LinkedIn profiler, og tjekker ofte også, hvordan deres digitale […]

  12. […] vi er ude hos kunder i forbindelse med social selling projekter, gennemgår og “tuner” vi som regel medarbejdernes LinkedIn profiler, og tjekker ofte også, hvordan deres digitale […]

  13. […] ser ganske vist stadigvæk LinkedIn og deres personlige LinkedIn profil som et online CV værktøj, der nærmest kun opdateres når de skal søge nyt job – enten […]

  14. […] Det er nemlig ikke til at komme uden om LinkedIn i dag som en moderne salgs- og relationsværktøj. LinkedIn er blevet stedet for vores professionelle identitet på nettet, og det er også her, at vi i stigende grad søger information om mulige leverandører, kunder og […]

  15. […] personer i virksomheden har en opdateret personprofil. Der findes masser af guides til hvordan den perfekte LinkedIn profil kan se ud. Min kollega Dorthe har netop lavet et par guides til hvordan man kan opdatere sin […]

  16. […] kold canvas. Har du styr på din kundes købsproces? Sådan får du kunderne til at komme til dig. Sådan får du den perfekte LinkedIn profil. 10 grunde til at videoer er mere […]

  17. […] gør du ved at være proaktiv, og det betyder at du først og fremmest skal sørge for at have en skarp og professionel LinkedIn profil. Dernæst skal skabe din egen såkaldte content marketing strategi. Det kan ske ved eksempelvis at […]

  18. […] Du finder checklisten lige her. […]

  19. […] dag er LinkedIn blevet din de facto professionelle identitet på nettet, og muligheden for at dokumentere din karriere og resultater. Dermed har LinkedIn […]

  20. […] se dine aktiviteter, det vil sige også folk du endnu ikke har i dit netværk. Når de går ind på din profil, kan de se din seneste aktivitet. Du kan begrænse det til at det kun er dit eget netværk, (dine […]

  21. […] at alle med kundekontakt har en personprofil, der afspejler deres faglighed og personlighed. Klik her for at få tips til, hvordan du får den perfekte LinkedIn profil. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company