Her finder du den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil med både video, lydbog og tekst

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er et gratis LinkedIn kursus til dig, der gerne vil have en stærk LinkedIn profil, uanset om du ønsker at arbejde med personlig branding, er på udkig efter et nyt job eller du har brug for at få nye kunder gennem brugen af social selling metodikken på din personlige LinkedIn profil.

Vi har lavet guiden som et letforståeligt trin-for-trin online kursus, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practices med hvordan en professionel LinkedIn profil skal se ud.

LinkedIn profil guiden er efter vores mening Danmarks bedste og mest omfangsrige. Den er lavet i et intuitivt og letforståeligt format, der gør det nemt for dig at få optimeret din profil.

Den findes i tre versioner:

  • Video opdelt i 7 afsnit med en samlet spilletid på 48 minutter
  • Lydbog af 1 time og 13 minutters varighed
  • Tekstguide med trin-for-trin instruktioner på over 8.000 ord og mere end 60 screenshots

Og så er guiden som nævnt helt gratis for dig at bruge :-)

Hvordan vil du gennemgå guiden?

LYDGUIDEHør guiden

For dig som foretrækker at lytte til trin-for-trin profil guiden i form af en indtalt lydbog med instruktioner.

Du kan også vælge at lytte til vores lydbogsudgave af LinkedIn profil guiden. Denne udgave henvender sig til dig, der foretrækker talte instruktioner og derigennem blive guidet gennem opdateringen af din LinkedIn profil. Du finder denne guide ved at klikke her.

Lyt

TEKSTGUIDELæs guiden

For dig som foretrækker en trin-for-trin guide bestående af tekst, grafik og skærmdumps.

Du kan også vælge at læse vores tekst- og grafikbaserede profilguide. Denne udgave henvender sig til dig, der foretrækker at læse dig igennem skrevne instruktioner og se skærmdumps for at få tilrettet din Linkedin profil. Du finder denne guide ved at klikke her.

Læs

Videoudgave af den ultimative LinkedIn profil guide

Synliggør din opdaterede profil overfor dit netværk

Nu, hvor din profil er blevet ajourført, gælder det om at få bragt den i spil og blandt andet synliggøre den overfor dit netværk. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at skabe trafik til din LinkedIn profil og derigennem øge din synlighed. For at hjælpe dig på vej med dette, har vi lavet en kort 4-trins guide, som du finder i linket her.

0
trin som bringer din opdaterede profil i spil overfor dit netværk

Lydbogsudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide

Her kan du lytte til LinkedIn profil guiden som lydbog

Lydbogsudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide indeholder følgende trin:

  1. Introduktion
  2. Indstillinger
  3. Kontaktoplysninger
  4. Profil- og baggrundsbillede
  5. Navn, overskrift og “Om” afsnit
  6. Erfaring og uddannelse
  7. Sprog
  8. Kompetencer og anerkendelser
  9. Anbefalinger
  10. Afrunding

Du starter lydbogsudgaven af guiden ved at klikke på “play” knappen nedenfor.

Du kan også lytte til lydbogsudgaven som podcast episode på:

Tillykke med din opdaterede LinkedIn profil

Du har nu været igennem hele vores LinkedIn profil guide, og du står derfor nu med en professionel, tidsaktuel og appellerende LinkedIn profil. Din opdaterede profil vil helt sikkert hjælpe med at understøtte din faglighed og ekspertise overfor dit netværk, når der er nogen som besøger profilen.

Nu, hvor du er færdig med at lave rettelser på din profil, skal du lige huske at slå den funktion til, der giver dit netværk besked om fremtidige jobændringer og jubilæer.

Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion til:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik nu på “Privatliv”
  4. Scroll lidt ned og klik herefter på “Del jobændringer og jubilæer”
  5. Vælg “Ja” som indstilling under dette punkt

Sådan synliggør du din opdaterede profil overfor dit netværk

Nu, hvor din profil er blevet ajourført, gælder det om at få bragt den i spil og synliggøre den overfor dit netværk. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at skabe trafik til din LinkedIn profil og derigennem øge din synlighed. For at hjælpe dig på vej med dette, har vi nedenfor lavet en kort 4-trins guide, som du finder i linket her.

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide

Denne udgave af LinkedIn profil guiden er udstyret med en tekstbaseret instruktion og tilhørende screendumps for at hjælpe dig på vej, når du skal opdatere din LinkedIn profil.

Vi har gjort det på den måde, at vi har markeret det område, som du skal have opmærksomhed på med en rød kasse og en sort eller hvid pil, der peger på det menupunkt eller den knap, som du skal klikke på med din mus eller tilsvarende (se eksempel nedenfor).

Eksempel på skærmdump i den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil

Hvis du skal følge en bestemt rækkefølge er dette visualiseret på det enkelte screendump med en nummerrækkkefølge i form af “talbobler”.

LinkedIn er verdens største erhvervsorienterede sociale medie med over 660 millioner brugere fordelt på mere end 200 lande.

Her i Danmark findes der cirka 2,6 millioner registrerede brugere.

Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om at give verdens fagfolk mulighed for at etablere netværk, der kan gøre dem mere produktive og succesfulde.

Idéen til LinkedIn blev oprindeligt skabt i december 2002 i dagligstuen hos Reid Hoffman, hvor han sammen med Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly og Jean-Luc Vaillant stiftede LinkedIn. Et halvt års tid senere, nærmere præcis 5. maj 2003, blev virksomheden officielt lanceret.

I 2016 blev LinkedIn opkøbt af Microsoft for ikke mindre end 26,2 milliarder dollars. Med opkøbet ønskede Microsoft blandt andet at skabe koblinger mellem LinkedIn og en række af Microsofts egne produkter såsom Office 365 og Microsoft CRM.

Virksomheden har i dag mere end 15.000 ansatte og har hovedkvarter i Sunnyvale, Californien.

De nævnte tal og oplysninger er opdateret pr. 4. januar 2020.

0
millioner LinkedIn brugere findes der på verdensplan
0
danskere har oprettet en profil på LinkedIn

Brug din profil som en professionel sendemast

En af de største styrker ved LinkedIn er, at du kan bruge platformen til at kommunikere til og med, dels dit eget netværk, men også til dit netværks netværk.

Dermed kan du – hvis du ønsker det – potentielt set komme langt ud med dine budskaber, når du poster eksempelvis et indlæg eller en artikel på LinkedIn. Ja, selv dine kommentarer til andres indlæg og artikler kan blive set af mange, og på den måde indirekte give dig synlighed, hvis det er det som du har brug for.

Så din profil kan på den måde bruges som en slags sendemast, hvor du kommunikere til og med dit netværk på LinkedIn.

I bund og grund handler det jo om, at din profil skal virke tiltrækkende og ikke det modsatte uanset, om formålet handler om at bruge din profil til social selling, personlig branding, networking eller fordi du har brug for at finde et nyt job.

Så derfor er det et krav, at din LinkedIn profil har et professionelt udseende.

Som du kan se af ovenstående skærmpdump af desktop menubaren, så er det generelt set i toppen af skærmen at det foregår, når du skal vælge mellem de forskellige hovedfunktioner.

Menubaren i desktop udgaven af LinkedIn har følgende hovedpunktioner:

  • LinkedIn logo (startside)
  • Søgefelt
  • Startside
  • Dit netværk
  • Job
  • Meddelelser
  • Notifikationer
  • Dig
  • Arbejde

LinkedIns mobil app: Sådan ser menuerne ud

Her kan du se et skærmdump af hvordan LinkedIns menubar ser ud

Når du skal bevæge dig rundt på mobiludgaven af LinkedIn er det fortrinsvis forneden i app’en at du vælger mellem de forskellige hovedfunktioner.

“Dig”, søgebaren og indbakken findes dog fortsat i toppen af app’en.

Menubaren i LinkedIns mobil app har følgende funktioner:

  • Dig
  • Søgefelt
  • LinkedIn-kode
  • Meddelelser
  • Startside
  • Dit netværk
  • Indlæg
  • Notifikationer
  • Job

Det allerførste folk kigger på når de besøger din LinkedIn profil er dit profilbillede. Vi er som mennesker meget visuelt orienteret, og fra naturens side bliver vores opmærksomhed fanget af ansigter.

Det er derfor utroligt vigtigt at du giver dem, der kigger på din profil, et godt førstegangsindtryk. LinkedIn har lavet analyser på dette, og det tager faktisk kun cirka ét sekund for at gøre sig et indtryk af personen ud fra profilbillede.

Det dur derfor ikke med det vi betegner som et ikke-professionelt profilbillede. Med det mener vi at det eksempelvis er i dårlig opløsning, uskarpt og/eller at motivet indeholder noget, der ikke har en professionel relevans. Ergo er det “no go” med et profilbillede hvor man kan se skistave, jägerte, champagneglas, børn eller lignende.

Hvad kendetegner et godt LinkedIn profilfoto?

Hvad er det så, der kendetegner et professionelt LinkedIn profilbillede? Efter vores mening er der 9 ting som du skal tjekke i forhold til dit profilfoto:

  1. Det er et profilfoto af dig og kun dig.
  2. Smil til kameraet og se imødekommende ud.
  3. Brug den type tøj som du har på i professionel øjemed.
  4. Undgå elementer og baggrunde som kan virke virke forstyrrende på dit profilfoto.
  5. Fotoet skal være aktuelt (<5 år gammelt).
  6. Det er bedst med et decideret profilfoto – alternativt at fotoet er beskåret fra albuer og opefter, da mange ser din profil på en smartphone, hvor profilbilledet ikke særligt stort. Sørg derfor for at det er et reelt profilfoto hvor dit ansigt fylder mest.
  7. Det skal være skarpt og i høj opløsning.
  8. Det skal helst være i farver. Et sort/hvid foto kan sagtens være flot, men det drukner nemt i det lidt småkedelige grå/blå look, der kendetegner LinkedIn.
  9. Undgå skygger og dårlig belysning.

Størrelsen skal dit profilfoto skal være på mellem 400 × 400 pixels og op til 4.320 x 7.680 pixels.

Filstørrelsen må maksimalt være 8 MB og filformatet skal være JPG, GIF eller PNG.

Du kan tilføje et baggrundsbillede til din profil med henblik på at forstærke det visuelle indtryk. Det kan eksempelvis være at du ønsker at visualisere din ekspertise eller synliggøre hvilke virksomhed du arbejder for. Baggrundsbilledet kan også bruges til at synliggøre en større begivenhed.

Baggrundsbilledet skal ideelt være 1.584 x 396 pixels.

Filstørrelsen må maksimalt være 8 MB og det skal være i JPG, GIF eller PNG filformat.

Vær opmærksom på at der er forskel på hvordan baggrundsbilledet vises på desktop, mobil og tablet i forhold til hvilken side at dit profilfoto bliver vist. Så pas på med at tilføje tekst til baggrundsbilledet da det dels kan være svært at se og dels at kan være at profilfotoet dækker ind over teksten.

Sådan tilføjer eller redigere du dit profil- og baggrundsbillede

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
  4. Klik nu på blyant-ikonet ud for profilbilledet for at tilføje eller rette i dit billede.
  5. Klik på blyant-ikonet i højre øverste side for at tilføje eller rette i dit baggrundsbillede.

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profil- og baggrundsbillede, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profil- og baggrundsbillede, og du er således klar til næste trin i LinkedIn profilguiden.

Dit navn er et af de vigtigste felter på din LinkedIn profil. Det er nemlig det som afgør, om du overhovedet kan blive fundet på LinkedIn, hvis man søger efter dit navn.

Dernæst øger du chancen for at blive fundet på andre parametre som eksempelvis din ekspertise og faglighed. Din LinkedIn profil bliver nemlig indekseret af Google, og derfor er det vigtigt at din professionelle overskrift og “Om” afsnittet indeholder de nøgleord, som kendetegner dig professionelt og som person.

Samtidigt giver det dig også mulighed for at præsentere dig selv på en indbydende og professionel måde, hvor du kan sætte ord på hvem du er, hvad du står for, hvad du brænder for og ikke mindst hvilken værdi du kan skabe.

Dit navn på din LinkedIn profil

Det er vigtigt at du bruger det navn, som folk kender dig under i professionel sammenhæng således, at du gør det så nemt som muligt for folk at finde frem til dig på LinkedIn.

Selve navnefelterne skal du kun bruge til dit fornavn, eventuelt mellemnavn og dit efternavn. Undlad at skrive titel, telefonnummer, e-mail adresse eller lignende som en del af dit navn.

Først og fremmest kan det virke sælgende og desperat. Samtidigt vil du – i fald at du alligevel vælger at have mobilnummer og/eller e-mail som en del af dit navn – komme nederst i søgeresultaterne, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen grund til. LinkedIn “straffer” på den måde folk, som bruger telefonnummer og e-mail adresse i deres navn, da LinkedIn ønsker at felterne skal blive brugt til det som er formålet.

En anden god grund til at dit telefonnummer skal anføres under kontaktoplysningerne, handler om at gøre det nemt for folk at ringe op til dig. Ved at dit telefonnummer står anført det rigtige sted, kan man nemlig bare klikke på det via sin smartphone app, hvorefter man får muligheden for at ringe op til dig.

Du har også mulighed for at tilføje tidligere navne, hvis du eksempelvis har fået foretaget navneforandring i forbindelse med at du er blevet gift eller lignende.

Uanset om du “kun” bruger de 120 tegn eller skriver flere via mobil app’en, så gælder det om at lave en overskrift, der kan vække en eller anden form for interesse hos dem, der enten søger på dit navn (den professionelle overskrift vises også som en del af søgeresultater) eller ligefrem besøger din profil.

Den professionelle overskrift optræder også sammen med dit navn, når du skriver et indlæg, en artikel eller kommenterer på LinkedIn.

Så derfor gælder det om at bruge lidt tid på at tænke den professionelle overskrift godt igennem, og eventuelt få noget feedback fra andre i dit netværk for at nå frem til en overskrift, der virker godt.

Der er typisk tre måder at opbygge en professionelt overskrift på:

  1. Værdimodellen
  2. Nøgleordsmodellen
  3. Kombimodellen som er en kombination af værdi- og nøgleordsmodellen

Klik på nedenstående faneblade for at se forklaringen på de forskellige modeller.

Denne model handler i bund og grund om at beskrive hvilken værdi du kan skabe gennem det som du hjælper med og har spidskompetencer indenfor.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring værdimodellen kunne være:

“Jeg hjælper virksomheder med at skabe værdifulde B2B-relationer og en bedre bundlinje via LinkedIn og social selling”

Her bruger du primært eller udelukkende nøgleord indenfor din ekspertise og faglighed, den branche som du er i og/eller nøgleord og industritermer som din målgruppe bruger.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring nøgleordsmodellen kunne være:

“LinkedIn ekspert | Social selling | Bedre bundlinje | B2B | Relationssalg | Købsproces | Salgsproces | Salgsudvikling”

Denne model er en blanding af værdi- og nøgleordsmodellen, hvor du har mulighed for både at skrive en sætning eller to og supplerer med relevante nøgleord.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring kombimodellen kunne være:

“Jeg hjælper dig med at skabe værdifulde B2B-relationer | LinkedIn og social selling ekspert | Foredragsholder”

Undlad at bruge plads på at skrive navnet på din virksomhed

Vi anbefaler, at du ikke bruger plads på at skrive hvilken virksomhed som du er ansat i. Den oplysning fremgår nemlig alligevel i et felt i umiddelbar nærhed af den professionelle overskrift.

Brug gerne emojis men hold det på et minimum

Du kan også medtage emojis i din professionelle overskrift, men vi anbefaler at du holder det på et minimum, da emojis ellers godt kan ende med at fjerne opmærksomhed fra selve ordene.

Samtidigt kan det jo, hvis du bruger rigtig mange emojis, gør det sværere for folk at finde frem til dig via søgninger.

Så brug emojis med måde ;-)

Sådan redigerer du i din professionelle overskrift

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.

Når du er færdig med at redigere i din professionelle overskrift, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Lige under dit navn, professionelle overskrift og kontaktoplysninger finder du “Om” afsnittet, som i bund og grund er et kæmpe fritekstfelt. Du har nemlig ikke mindre end 2.600 tegn inklusive mellemrum til din disposition.

Vi anbefaler generelt set, at du bruger så stor en del af de 2.600 tegn som muligt, da det også kan hjælpe dig i forhold til Googles indeksering af din profil.

Så den lange tekst handler mest af alt om at “please” Google og hjælpe dig til at blive fundet i søgningeer. Ergo skal du ikke satse på, at alle dem, der besøger din profil, kommer til at læse hele dit “om” afsnit igennem ;-)

Men det gør Google til gengæld. For Google elsker tekst, og derfor er det som udgangspunkt bedre, at du skriver en tekst til dit “om” afsnit på eksempelvis 2.000 tegn end på bare 200 tegn – specielt hvis du også får tænkt relevante søgeord og termer ind i teksten. Du giver ganske enkelt Google mere at arbejde med, når du skriver en god lang tekst.

0
er det maksimale antal tegn som dit 'Om' afsnit kan bestå af

Hvad skal der stå i dit “Om” afsnit?

Hvis du forestiller dig at din professionelle overskrift er en bouillonterning, så er dit “Om” afsnit den suppe som du laver på basis af bouillonterningen.

Det er her, hvor du har muligheden for at præsentere dig selv med flere ord og detaljer i en slags LinkedIn “elevatortale”, og på den måde kan sætte ord på din person, dine kompetencer og baggrund.

Så dit “Om” afsnit kan eksempelvis indeholde noget om:

  • Hvem du er?
  • Hvad brænder du for og er passioneret omkring?
  • Hvad er dine professionelle værdier?
  • Hvad er dine metodikker i forhold til din faglige rolle?
  • Hvordan bruger du din uddannelsesmæssige baggrund?
  • Hvordan bruger du din erhvervsmæssige erfaring?
  • Er der fritidsmæssige interesser som er relevante at kende til?

I selve teksten er det en god idé at bruge industritermer og nøgleord indenfor din branche, da der er en god chance for at det er noget som folk vil søge på.

Da det kun er muligt at se dine kontaktoplysninger, hvis man er connectet med dig, kan det være en god idé at medtage en kort tekst i bunden af dit “Om” afsnit. Man kan nemlig godt se din “Om” tekst uden at være forbundet, og på den måde gør du det nemmere for andre at komme i kontakt med dig, hvis du har anført oplysninger om dit mobilnummer og e-mail.

Du kan eksempelvis skrive noget i retning af:

“Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller på anden måde ønsker dialog, er du meget velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 41 900 800 eller e-mail lc@socialsellingcompany.dk”.

Du kan også med fordel indsætte 5-10 hashtags i slutningen af dit “Om” afsnit. Hashtags på LinkedIn er nemlig begyndt at blive mere udbredt. Ved at du også har hashtags med i din “Om” tekst, øger du chancen for at din profil bliver fundet, når det bliver søgt på hashtags på LinkedIn.

Sørg for at bruge hashtags med industritermer og relevante nøgleord indenfor dit fagområde.

Sådan tilføjer du “Om” afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af om-afsnittet.

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Sådan redigere du i “Om” afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af “Om” afsnittet.

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at redigere “Om” afsnittet, og du er således klar til at gå videre til næste trin i den ultimative LinkedIn profil guide.

Det skal være nemt at komme i kontakt med dig. Det er i hvert fald vores anbefaling, hvis du skal bruge LinkedIn til eksempelvis social selling og personlig branding. Det er derfor vigtigt at kontaktoplysningerne på din LinkedIn profil dels er fuldstændige, dels er ajourførte og dels er indtastet i de korrekte felter på LinkedIn.

Eksempelvis er det lettere at ringe til dig, hvis dit telefonnummer er indtastet i lige præcis det felt, hvor dit netværk og andre på LinkedIn vil lede efter dit nummer. Det gør nemlig også at folk bare kan klikke på dit telefonnummer på deres smartphone, hvorefter de bliver spurgt om de vil ringe op til dig.

Du skal derfor se din LinkedIn profil som en slags elektronisk og interaktiv visitkort, som indeholder alle relevante kontaktoplysninger til dig. Det være sig e-mail adresse, mobiltelefonnummer, besøgsadresse, webadresser o.s.v.

Du kan tilføje/rette i følgende kontaktoplysninger

Information om hvordan du tilføje eller rette i dine kontaktoplysninger
  • Din LinkedIns webadresse: Du har mulighed for at lave en tilpasset webadresse (også kendt som en såkaldt “Vanity URL”) til din offentlige profil på LinkedIn. Det er den profil, folk du endnu ikke er connectet med, ser. Hvis du ikke har opdateret webadressen endnu, kan denne adresse indeholde en masse cifre og tal efter dit navn. Din unikke profilwebadresse kan du eventuelt bruge i din e-mail autosignatur, så det er nemt at finde din LinkedIn profil.
  • Link til website: Du kan indsætte op til 3 unikke webadresser i dine kontaktoplysninger på LinkedIn. Vi anbefaler at den ene er dit firmas website. Derudover kan du henvise til en support side, en produktoversigt eller en kontaktformular på jeres website. I stedet for at vælge ”Firma” i den dropdown menu, der dukker op, når du indsætter websteder, så anbefaler vi at du vælger ”Anden”. Det gør, at du får lov til at skrive op til 30 tegn om linket. Du kan for eksempel skrive ”Besøg FIRMA NAVN” eller ”Få hjælp fra FIRMA NAVN”.
  • Telefonnummer: Her kan du indtaste det telefonnummer som du ønsker at blive kontaktet på. Husk at anføre om det er dit mobil, firma eller privat nummer.
  • Besøgsadresse: Her indtaster du oplysninger om din fysiske besøgsadresse. Vi anbefaler at du indsætter dit firmas adresse således, at netværket kan se hvor du normalvis er at finde, hvis man eksempelvis skal mødes med dig.
  • E-mail adresse: I forhold til din e-mail adresse, så anbefaler vi at du indsætter din firma e-mail adresse som din primære e-mail adresse. Hvis den ikke er valgt, skal du klikke på den lille pil til højre for den nuværende e-mail adresse. Så kommer du over i dine kontoindstillinger, hvor du kan vælge din firma e-mail adresse som primær, hvis du har tilføjet den allerede. Ellers kan du tilføje den ved at klikke på “Tilføj e-mail adresse”. Når du har tilføjet den, får du tilsendt en godkendelses e-mail til din e-mail adresse og du skal klikke på et link i e-mailen for at LinkedIn kan indsætte den nye e-mail adresse i din oversigt. Klik herefter på ”Brug som primær” på den e-mail du vil have på dine kontaktoplysninger. Klik på “Luk” når du er færdige med dine rettelser. Vi anbefaler for øvrigt, at du altid har minimum to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn profil af sikkerhedsmæssige årsager således, at du har en backup e-mail adresse i tilfælde af problemer med den anden e-mail adresse.
  • Twitter konto: Hvis du har en Twitter konto kan du indtaste dit Twitter navn i dette felt.
  • Chat service: Her kan du indtaste oplysninger om eksempelvis dit Skype brugernavn, hvis du har sådan en konto eller andre chat services. Vi anbefaler at du kun udfylder dette punkt, hvis du har lyst til at folk kan kontakte dig på denne måde.
  • Fødselsdato: I dette felt kan du indtaste oplysninger om din fødselsdato, hvis du ønsker at gøre dette. Det er selvfølgelig helt valgfrit om at du ønsker at gøre det. Bemærk at du selv kan vælge hvem på LinkedIn, der skal kunne se din fødselsdato.

Sådan tilføjer og retter du dine kontaktoplysninger

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil”
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet til højre for “Se kontaktoplysninger”
  4. Du er nu klar til at tilføje eller rette i felterne i dine kontaktoplysninger

De nævnte fire trin er også visualiseret i de vedhæftede skærmdumps (klik på billederne for at få dem vist i stor udgave).

Når du har tilføjet eller rettet i dine kontaktoplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at tilføjelser eller ændringer slår igennem på din profil.

Sådan linker du en virksomhedsside til en bestemt stilling

For de jobs du har og har haft, kan du for hvert af dem linke til virksomhedssiden for det firma du arbejdede for, hvis de har oprettet en virksomhedsside. På den måde vises virksomhedens logo ud for din stilling. Det gør du ved at linke til det, når du opretter jobbet. Hvis jobbet allerede er oprettet, men du ikke har linket til virksomhedssiden, kan du efterfølgende associere stillingen med den pågældende virksomhed ved at følge nedenstående procedure.

Sådan linker du en virksomhedsside til en stilling:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil du finder den stilling som du ønsker at linke til en virksomhedsside
  4. Klik herefter på blyan-ikonet
  5. Klik nu på virksomhedsfeltet og søg efter navnet på virksomheden og vælg den virksomhed, der skal associeres med stillingen
  6. Klik på “Gem” knappen for at få ændringen til at slå igennem på din LinkedIn profil

Du er nu færdig med at tilføje og redigere i din erfaring og uddannelse, og du er nu klar til at gå videre til næste trin i guiden.

Sådan omorganiserer eller sletter du kompetencer og anerkendelser

Du kan også omorganisere eller helt slette allerede eksisterende kompetencer og anerkendelser.

LinkedIn viser umiddelbart dine kompetencer i faldende orden efter hvor mange personer, der har givet dig anerkendelser på kompetencerne og grupperet efter mest repræsenterede kompetencer, brancheindsigt, interpersonelle evner og andre kompetencer. Du kan ændre rækkefølgen indenfor hver gruppering ved at bruge ”drag og drop” så du flytter rundt på dem, og dermed prioritere dem som du ønsker.

Måden du omorganiserer og eventuelt sletter kompetencer er følgende:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Kompetencer og anerkendelser”
  4. Klik nu på blyant-ikonet for at foretage rettelser
  5. Klik og hold nede på den kompetence, som du ønsker at ændre rækkefølgen for
  6. Klik på skraldespands-ikonet for at slette en kompetence
  7. Klik på “Gem” knappen for at få ændringerne til at slå igennem på din LinkedIn profil

Du er nu færdig med at tilføje eller omorganiserer dine kompetencer, og er nu klar til at gå videre til næste trin i LinkedIn guiden.

Sådan beder du en anbefaling på LinkedIn

Du kan selv bede om en anbefaling på LinkedIn ved at gøre følgende:

  1. Søg efter den person som du ønsker at give en anbefaling til
  2. Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil
  3. Klik herefter på “Mere …” knappen
  4. Klik nu på menpunktet “Anmod om en anbefaling”
  5. Angiv hvor du kender den pågældende person fra
  6. Angiv hvad din stilling var på dette tidspunkt
  7. Klik herefter på “Næste” knappen
  8. Skriv en besked til personen som du ønsker en anbefaling fra med henblik på dels at bede om en anbefalingen og dels at hjælpe personen til at målrette anbefalingen
  9. Afslut ved at klikke på “Send” knappen

Din opfordring til at få en anbefaling bliver nu sendt til vedkommende. Når vedkommende har skrevet sit forslag til en anbefaling, får du en besked om det på LinkedIn. Her kan du så enten godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på din profil.

Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så få det endelig gjort ved at spørge om dem. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater.

Sådan kan du se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet

Du har også mulighed for at se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet, og om hvordan de skal være synlige overfor dit netværket og andre på LinkedIn.

Du finder overbliksbilledet over anbefalinger på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Anbefalinger”

Her kan du så vælge mellem at se de anbefalinger som du har modtaget ved at klikke på “Modtaget” fanebladet eller de anbefalinger som du har givet givet ved at klikke på “Givet” fanebladet. Du har også mulighed for at administrere alle anbefalingerne ved at klikke på blyant-ikonet.

For flertallet af LinkedIn brugere er indstillinger et af de mindste besøgte afsnit på LinkedIn. Det er der sådan set ikke noget i vejen med, for den daglige brug af LinkedIn involverer sjældent brugen af indstillinger. Det er som regel kun noget du arbejder med, hvis du er i gang med at opdatere din profil og eksempelvis har brug for at rette i telefonnummer eller e-mail adresse.

Der er dog nogle funktioner under indstillinger, som er smarte at kende til. Du kan blandt andet ændre på hvad netværket og netværkets netværk kan se, når de besøger din profil. Du kan også slå til og fra i forhold til at være anonym når du besøger en profil – eksempelvis hvis du vil tjekke profilen på en potentiel ny medarbejder eller kunde.

Det er derfor en god idé at bruge nogle minutter på at blive fortrolig med de mange indstillinger som LinkedIn tilbyder. LinkedIn har også en tendens til løbende at tilføje, rette og fjerne indstillingsmuligheder, hvorfor at det kan være en fordel at tjekke indstillingsafsnittet regelmæssigt.

For at få adgang til LinkedIn indstillingerne skal du følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”

Herefter får du adgang til alle indstillinger, som er fordelt på følgende 4 hovedområder:

De 4 hovedområder er beskrevet nedenfor.

Under fanebladet “Konto” finder du alle de generelle kontoindstillinger til din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

  • Dine e-mail adresser: Her kan du tilføje og fjerne e-mailadresser på din konto
  • Password og sikkerhed: Her kan du ændre dit password, tjekke hvor du er logget ind og aktivere såkaldt totrinsverifikation for at øge sikkerheden på din profil
  • Valg af sprog: På hvilket sprog ønsker du at se menuer og dialogbokse på din profil?
  • Sammenlægning af LinkedIn konti: Hvis du er kommet til at oprette en dubletkonto på et tidspunkt, kan du sammenlægge denne og din nuværende konto under kontoadministration
  • Lukning af din konto, hvis du ønsker at nedlægge den pågældende konto

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på “Konto”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kontoindstillingerne

Under fanebladet “Privatliv” finder du alle privatlivsindstillinger til din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

  • Hvad kan besøgende på din profil se af oplysninger
  • Hvem kan se din e-mail adresse
  • Hvem kan se dine forbindelser
  • Vælg om du vil være synlig eller anonym når du kigger på andres profiler
  • Sådan behandler LinkedIn dine data
  • Blokering og anonymitet

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Du kan nu se fanebladet “Privatliv”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i privatlivsindstillingerne

Under fanebladet “Annonceindstillinger” finder du alle indstillinger relateret til visningen af jobannoncer og kommercielle annoncer på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:

I det foregående afsnit med privatlivsindstillinger opfordrede vi dig til at tage stilling til alle menupunkter og vælge de indstillinger, der passer til din holdning til hvilke oplysninger og i hvilket omfang du ønsker at dele disse oplysninger. Det nøjagtigt samme gør sig gældende i forhold til annonceindstillingerne.

LinkedIn har ikke overraskende valgt at sætte ja til alle menupunkterne under annonceindstillinger. Det betyder at dine profiloplysninger og din gøren og laden på LinkedIn vil blive brugt til at målrette markedsføring mod dig.

Hvis du har det fint med det, så behøver du ikke at ændre noget. Hvis du til gengæld har en holdning til, at du ikke ønsker at blive udsat for meget målrettet markedsføring på LinkedIn, så skal du ind og tage stilling til det enkelte menupunkt og vælge det fra.

Vores anbefaling er igen at du skal tage et aktivt valg i forhold til hvordan du ønsker at LinkedIn anvender oplysninger om dig i forhold til målrettet markedsføring overfor dig. Det tager heldigvis kun få minutter at gøre det.

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Annoncer”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i annonceindstillingerne

Under fanebladet “Kommunikation” finder du alle kommunikationsindstillinger relateret til din LinkedIn profil, altså hvordan du ønsker at LinkedIn skal kommunikere med dig, om hvad og hvor ofte. Det kan eksempelvis kan være:

  • Hvor ofte ønsker du at få notifikationer og underretninger fra LinkedIn?
  • Hvilke e-mails ønsker du at modtage fra LinkedIn og hvor ofte?
  • Hvem kan sende dig invitationer?
  • Ønsker du at modtage invitationer til grupper?
  • Ønsker du at modtage invitationer til at deltage i research på LinkedIn?

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Kommunikation”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kommunikationsindstillingerne

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål via oversigten med oftest stillede spørgsmål eller kan finde frem til svaret via søgefunktionen, har du mulighed for at skrive til LinkedIns hjælpecenter.

Det gør du via linket her: https://www.linkedin.com/help/linkedin/solve

Du skal dog være indstillet på at der kan gå op til flere dage, inden du får svar fra LinkedIn. Det er dog vores erfaring, at LinkedIns hjælpecenter rent faktisk svarer dig, og du kan jo altid sende dem en rykker, hvis du bliver utålmodig :-)

Information om LinkedIns hjælpecenterfunktion

Premium produkt

Pr. måned ekskl. moms

Pr. måned inkl. moms
Sales Navigator Basic
455,99
569,99
Sales Navigator Team Edition
700,00
875,00
Sales Navigator Enterprise
*
*
Premium Career
159,99
199,99
Premium Business
263,99
329,99
Recruiter Lite
719,99
899,99
Recruiter Corporate
6.459,00
8.073,75

Hvis du ikke er sikker på at du vil få værdi ud af et Premium abonnement, så anbefaler vi at du starter med månedlig betaling. Så kan du altid opsige abonnementet fra en måned til en anden.

LinkedIn tilbyder også i et vist omfang, at du gratis kan prøve visse typer af Premium abonnementet i en kort periode, men tjek LinkedIns website for aktuelle muligheder og detaljer.

Med gratisudgaven af LinkedIn kan du:

Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.

  1. Brug 10-15 minutter hver dag på LinkedIn: Bevæg dig rundt på LinkedIn og like, del og kommentér relevante indlæg og artikler. Specielt det at kommentere andres indlæg vil hjælpe dig til øget synlighed.
  2. Lav 1-3 indlæg hver uge på LinkedIn: Del relevante og interessante links, artikler, billeder, videoer, PDF-filer, infografikker, podcast episoder m.m. På den måde kan du dele viden og inspirere dit netværk på LinkedIn.
  3. Skriv en LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg) hver måned på LinkedIn: Derigennem kan du udstille din ekspertise og faglighed i flere detaljer end du kan gøre via et indlæg.
  4. Udvid dit netværk med 25 relevante forbindelser hver måned: Dermed kan du udbygge dit professionelle netværk og bruge din LinkedIn profil som en slags sendemast over for nuværende og potentielle nye kunder. Lad være med at connecte med hvem som helst, og fokusér i stedet på kvalitet og relevans i valget af hvem du vil dele netværk med på LinkedIn.

Vi anbefaler at du ser de 4 trin som en slags løbende ”hjemmearbejde”, hvor du skal investere lidt tid i at dygtiggøre dig i brugen af LinkedIn og det som vi kalder for social selling metodikken.

Gevinsten er til gengæld, at du kommer til at opbygge din digitale egenkapital, som på et tidspunkt kan konverteres til nye muligheder og forretning.

Eva Sachse og Leif Carlsen, Social Selling Company

Jeg kan hjælpe dig med at få det bedste ud af din LinkedIn profil uanset, om du skal bruge den til social selling, til personlig branding eller søge et nyt job.

Comments (8)

  • Lene Andersen Reply

    Perfekt guide.

    18. juni 2018 at 20:03
  • Birgit Reply

    Lige hvad jeg søgte! Af hjertet tak :)

    5. december 2019 at 22:02
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Birgit. Dejligt at høre at du kunne bruge guiden :-)

      19. december 2019 at 14:24
  • Martin Thorborg Reply

    Rigtig fin guide Leif og Eva, tak for den :-)

    30. december 2019 at 18:38
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Martin. Dejligt at høre du synes om den :-)

      31. december 2019 at 10:59
  • Henrik L. Appelquist Reply

    Det her guide er virkelig en super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500t medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!

    8. januar 2020 at 13:06
    • Leif Carlsen Reply

      Kære Henrik, tusind tak for de venlige ord. Eva og jeg er virkelig glade for roserne og for at du synes om guiden. Må vi have love til at bruge din anbefaling andre steder på websitet og i vores undervisningsmaterialer?

      9. januar 2020 at 22:24

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *