LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil
LINKEDIN GUIDE: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er et gratis LinkedIn kursus til dig, der gerne vil opdatere din profil, og gøre den mere appellerende og søgbar. Det er uanset, om du ønsker at arbejde med personlig branding, er på udkig efter et nyt job eller du har brug for at få nye kunder gennem brugen af social selling metodikken på din personlige LinkedIn profil.
Vi har lavet guiden som en slags LinkedIn brugervejledning i form af et letforståeligt trin-for-trin online kursus, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practices med hvordan en professionel profil skal se ud.
LinkedIn profil guiden er efter vores mening Danmarks bedste og mest omfangsrige uanset om du skal starte med at oprette en LinkedIn profil eller optimere din nuværende profil.
Guiden er lavet i et intuitivt og letforståeligt format, der gør det nemt for dig at oprette en LinkedIn profil og få den optimeret.
Og så er guiden som nævnt helt gratis 😊
Opdateret 5. august 2024
Overblik
Den her guide er virkelig et super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500.000 medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!
Se guiden som video
INTRODUKTION
Denne udgave af LinkedIn profil guiden er udstyret med en blanding af tekstbaseret instruktion, tilhørende screendumps (se eksempel nedenfor) og videoer for at hjælpe dig på vej, når du skal opdatere din LinkedIn profil.
På screendumps har vi markeret de menupunkter eller knapper, som du skal have opmærksom på, med en rød kasse og en sort eller hvid pil.
Hvis du skal følge en bestemt rækkefølge, er dette visualiseret på det enkelte screendump med “talbobler”.
LinkedIn er verdens største erhvervsorienterede sociale medie med over 1 milliard brugere fordelt på mere end 200 lande.
Her i Danmark findes der cirka 3,4 millioner registrerede brugere.
Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om, at give verdens fagfolk og professionelle mulighed for, på en nem måde, at etablere netværk samt skabe og dyrke relationer, der kan gøre dem mere produktive og succesfulde.
I 2016 blev LinkedIn opkøbt af Microsoft for ikke mindre end 26,2 milliarder dollars. Med opkøbet ønskede Microsoft blandt andet at skabe koblinger mellem LinkedIn og en række af Microsofts egne produkter såsom Office 365 og Microsoft CRM.
Virksomheden har i dag over 18.500 ansatte og har hovedkvarter i Sunnyvale, Californien.
De nævnte tal og oplysninger stammer fra guiden “Alt om LinkedIn: Historie, statistik og hvad du kan bruge LinkedIn til”.
Grunden til at du skal være på LinkedIn, er fordi at det er de facto standarden når det gælder professionel networking og vidensdeling på sociale medier.
LinkedIn er som tidligere nævnt verdens største erhvervsorienterede sociale medie, og det er stedet, hvor virksomhederne og deres medarbejdere er.
Det er også der, hvor ansættende chefer, headhuntere og rekrutteringsfolk befinder sig.
Sidst, men ikke mindst, er LinkedIn stedet, hvor alle, som ønsker at arbejde med professionel networking samt lave erfarings- og vidensdeling, befinder sig.
Og da LinkedIn er den professionelle standard i langt de fleste brancher, er du nødt til at være tilstede på denne platform.
Hvis du er nyuddannet, er det en god idé at komme i gang med at få oprettet en LinkedIn profil, og begynde at være aktiv på platformen.
Er LinkedIn ikke bare noget som jeg skal bruge, når jeg har brug for at søge et nyt job? Jo, du kan også bruge LinkedIn til at søge job med, da hele din profil er bygget op omkring dit CV.
Men du kan også bruge LinkedIn til så meget andet.
Det kan eksempelvis være:
- Skabe øget synlighed omkring din person
- Uddanne dit netværk til at forstå hvad du laver og hvilken værdi du skaber
- Sætte fokus på særlige agendaer eller faglige områder
- Arbejde målrettet med personlig branding
- Udstille din ekspertise og faglighed
- Dyrke og udvide dit professionelle LinkedIn netværk
- Opbygge tillid og troværdighed i dit netværk
- Salg via social selling metodikken
- Employee Advocacy
- Employer Branding
- Jobsøgning
En af de største styrker ved LinkedIn er, at du kan bruge platformen til at kommunikere til og med, dels dit eget netværk, men også til dit netværks netværk. På den måde bliver din LinkedIn profil til en slags professionel sendemast.
Dermed kan du – hvis du ønsker det – potentielt set komme langt ud med dine budskaber, når du poster eksempelvis indlæg eller artikler på LinkedIn. Selv dine kommentarer til andres indlæg og artikler kan blive set af mange.
Du har sikkert hørt det gamle ordsprog om at “Man skal ikke dømme en bog på dens omslag”.
Men det er jo desværre præcis hvad vi gør på de sociale medier. For vi scroller løs i et tempo, som gør at vi ofte kun skimmer overskrifter og budskaber igennem, og det samme gælder også din LinkedIn profil.
Ifølge LinkedIn har du faktisk kun 2,5 sekunder til at efterlade et godt og professionelt indtryk til den, som besøger din profil.
Det er derfor afgørende, at du opbygger din LinkedIn profil således, at den har et professionelt udtryk og virker appellerende, og dermed give et godt førstegangsindtryk til dem, der besøger din profil.
HVIS DU IKKE ALLEREDE HAR EN PROFIL
Hvis du ikke har oprettet en LinkedIn profil endnu, så tager det heldigvis ikke særligt lang tid at gøre det. Helt præcist kan du faktisk gøre det på under 6 minutter :-)
For at hjælpe dig med dette, har vi lavet en særskilt kvikguide, der både gennem video og en trin-for-trin tekstguide med tilhørende visuel guide, der trin for trin viser dig, hvordan du opbygger en LinkedIn profilguide fra bunden af.
Hvis du har brug for inspiration i forhold til at se, hvordan andre brugere har opbygget deres LinkedIn profiler, så kig gerne forbi vores side med profileksempler.
DE GRUNDLÆGGENDE ELEMENTER
I “gamle dage” var LinkedIn flittig til at fortælle dit netværk om stort set enhver ændring , som du lavede på din profil.
Heldigvis er LinkedIn stoppet med denne form for “profilopdateringsspam”.
Nu om dage er det kun følgende opdateringer, der automatisk kommer ud til dit netværk:
- Jobændringer
- Ændringer i uddannelse
- Jubilæer
Inden du begynder at lave en masse rettelser i din profil vil vi anbefale, at du slår funktionen fra, der giver dit netværk besked, hvis du laver større rettelser i din profil.
Hvis du vil vide mere om, hvad andre kan se af information på din LinkedIn profil, så kig gerne forbi vores guide “Hvem kan se min profil på profil?”.
Så følg nedenstående proces på desktop udgaven af LinkedIn for at slå denne funktion fra:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”.
- Klik på fanebladet “Synlighed” i venstre side af skærmen.
- Klik nu på fanebladet “Synlighed for din aktivitet på LinkedIn”.
- Scroll lidt ned og klik herefter på “Del profilopdateringer med dit netværk” og vælg “Nej” som indstilling under dette punkt.
Nu kan du begynde at lave rettelser på din profil, uden at dit netværk bliver notificeret om det.
Inden du begynder enten at oprette din profil eller opdatere den, er det en god idé at du gør dig tanker om, hvilket sprog profilen skal være skrevet på. Med det menes der selve teksterne, som din profil består af, bl.a. den professionelle overskrift, “Om” afsnit, erhvervserfaringer, uddannelse o.s.v.
Hvis du primært har et dansk netværk, og interagerer med folk i Danmark, så er det fint at du “bare” har din profil på dansk.
Hvis du derimod har et stort internationalt netværk og/eller har mange udenlandske kunder, kan det til gengæld give god mening at lave din profil på engelsk.
Du har også mulighed for at oprette en såkaldt sprogvariant af din profil således, at du har profilen på dansk, og at du så eksempelvis opretter en engelsk sprogvariant.
Ved at have eksempelvis både en dansk og en engelsk sprogversion af din profil, så vil personer, der sidder i udlandet eller har sat deres systemsprog til engelsk, få vist din engelske sprogversion.
En anden grund til, at du skal gøre dig tanker om sproget på din profil, handler om, at rekrutteringskonsulenter, headhuntere og HR-medarbejdere, der leder efter kandidater på LinkedIn, søger på både danske og engelske nøgleord for at finde frem til potentielle kandidater.
Sådan opretter du en ny sprogvariant
Du kan oprette en ny sprogvariant ved at følge nedenstående procedure:
- Start med at klikket på “Dig” i topmenubaren.
- Vælg nu menupunktet “Vis profil”.
- Klik herefter på “Tilføj sektion”.
- Vælg menupunktet “Understøttede sprog”.
- Vælg nu eksempelvis engelsk.
- Indtast nu for- og efternavn samt din professionelle overskrift i engelsk udgave.
- Klik herefter på “Opret profil” for at fortsætte med oprettelsen af den engelske sprogversion.
Det allerførste folk kigger på, når de besøger din LinkedIn profil, er dit profilbillede.
Vi er som mennesker meget visuelt orienteret, og fra naturens side bliver vores opmærksomhed fanget af ansigter. Det er derfor vigtigt at du giver dem, der kigger på din profil, et godt førstegangsindtryk.
LinkedIn har lavet analyser på dette, og det tager faktisk kun cirka ét sekund at få et indtryk af personen ud fra profilbilledet.
Det dur derfor ikke, at du har et dårligt profilbillede uanset om det er fordi at billedet er i dårlig opløsning, uskarpt og/eller indeholder noget, der ikke har en professionel relevans.
Ergo er det “no go” med et profilbillede, hvor man kan se skistave, jägertee, champagneglas, børn eller lignende.
Hvad kendetegner et godt LinkedIn profilfoto?
Hvad er det så, der kendetegner et professionelt LinkedIn profilbillede?
Efter vores mening er der 9 ting som du skal tjekke i forhold til dit profilfoto:
- Det er et profilfoto af dig og kun dig.
- Smil til kameraet og se imødekommende ud.
- Undgå elementer og baggrunde, som kan virke forstyrrende på dit profilfoto.
- Brug den type tøj, som du har på i professionel øjemed.
- Det er bedst med et decideret profilfoto – alternativt skal fotoet være beskåret fra albuer og opefter, da mange ser din profil på en smartphone, hvor profilbilledet er lille. Sørg for, at det er et reelt profilfoto, hvor dit ansigt fylder mest.
- Det skal helst være i farver. Et sort/hvid foto kan sagtens være flot, men det drukner nemt i det lidt småkedelige grå/blå look, der kendetegner LinkedIn.
- Det skal være skarpt og i høj opløsning.
- Undgå skygger og dårlig belysning.
- Jævnfør LinkedIns betingelser må profilfotoet ikke udelukkende bestå af et logo, landskabsbilleder, dyrefotos eller tekst.
- Fotoet skal være aktuelt (<5 år gammelt).
Sådan tilføjer eller redigerer du dit profilfoto
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Klik nu på dit profilfoto for at kunne redigere i det.
- Tilføj nu et ny profilfoto og/eller lav nu de rettelser som du ønsker.
- Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profilfoto, skal du huske at klikke på “Gem foto” knappen, for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profilfoto.
Sørg for at dit profilfoto er synligt
Det er en god idé at gøre dit profilfoto synligt for alle, der besøger din LinkedIn profil, da det ellers kan opfattes som om at din profil er inaktiv.
Samtidigt vil også gøre, at når du liker eller kommentere på indlæg hos personer, som du ellers ikke er forbundet med, så bliver dit profilfoto også vist.
Sådan gør du dit profilfoto synligt
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Klik nu på dit profilfoto for at kunne redigere i det.
- Klik på ikonet med øjet for at redigere i synligheden af dit profilfoto.
- Vælg “Offentligheden” at synligheden af dit profilfoto slår igennem på både LinkedIn og i Google søgninger.
- Afslut redigeringen i synligheden af dit profilfoto ved at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Du kan tilføje et baggrundsbillede til din profil med henblik på at forstærke det visuelle indtryk. Det kan eksempelvis være at du ønsker at visualisere din ekspertise eller synliggøre hvilke virksomhed du arbejder for. Baggrundsbilledet kan også bruges til at synliggøre en større begivenhed.
Vær opmærksom på at der er forskel på hvordan baggrundsbilledet vises på desktop, mobil og tablet i forhold til hvilken side at dit profilfoto bliver vist. Så pas på med at tilføje tekst til baggrundsbilledet da det dels kan være svært at se og dels at kan være at profilfotoet dækker ind over teksten.
Sådan tilføjer eller redigerer du et baggrundsbillede
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
- Klik på blyant-ikonet i højre øverste side for at tilføje eller rette i dit baggrundsbillede.
- Når du er færdig med at tilføje eller redigere i baggrundsbillede, skal du huske at klikke på “Anvend” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit baggrundsbillede.
Dit navn er et af de vigtigste felter på din LinkedIn profil. Det er nemlig det som afgør, om du overhovedet kan blive fundet på LinkedIn, hvis man søger efter dit navn.
Dernæst øger du chancen for at blive fundet på andre parametre som eksempelvis din ekspertise og faglighed. Din LinkedIn profil bliver nemlig indekseret af Google, og derfor er det vigtigt at din professionelle overskrift og “Om” afsnittet indeholder de nøgleord, som kendetegner dig professionelt og som person.
Samtidigt giver det dig også mulighed for at præsentere dig selv på en indbydende og professionel måde, hvor du kan sætte ord på hvem du er, hvad du står for, hvad du brænder for og ikke mindst hvilken værdi du kan skabe.
Dit navn på din LinkedIn profil
Det er vigtigt at du bruger det navn, som folk kender dig under i professionel sammenhæng således, at du gør det så nemt som muligt for folk at finde frem til dig på LinkedIn.
Selve navnefelterne skal du kun bruge til dit fornavn, eventuelt mellemnavn og dit efternavn. Undlad at skrive titel, telefonnummer, e-mail adresse eller lignende som en del af dit navn.
Først og fremmest kan det virke sælgende og desperat. Samtidigt vil du – i fald at du alligevel vælger at have mobilnummer og/eller e-mail som en del af dit navn – komme nederst i søgeresultaterne, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen grund til.
LinkedIn “straffer” på den måde folk, som bruger telefonnummer og e-mail adresse i deres navn, da LinkedIn ønsker at felterne skal blive brugt til det som er formålet.
En anden god grund til at dit telefonnummer skal anføres under kontaktoplysningerne, handler om at gøre det nemt for folk at ringe op til dig.
Ved at dit telefonnummer står anført det rigtige sted, kan man nemlig bare klikke på det via sin smartphone app, hvorefter man får muligheden for at ringe op til dig.
Du har også mulighed for at tilføje tidligere navne, hvis du eksempelvis har fået foretaget navneforandring i forbindelse med at du er blevet gift eller lignende.
Sådan redigerer du i dit navn
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
- Når du er færdig med at redigere i navnefelterne, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Du er nu færdig med at redigere dit navn.
Lige under dit navn er din professionelle overskrift. Her har du mulighed for at fortælle hvad du hjælper med og hvilken værdi du skaber.
Den professionelle overskrift bliver vist sammen med dit billede og navn i søgeresultater, så sørg for at du skiller dig ud og skriv det vigtigste først.
Du har 220 tegn inklusive mellemrum til din disposition, så brug dem med omhu og brug gerne dem alle i forhold til at gøre din profil så søgbar som muligt.
Hvad skal der stå i din professionelle overskrift?
Det gælder om at lave en overskrift, der kan vække en eller anden form for interesse hos dem, der enten søger på dit navn (den professionelle overskrift vises også som en del af søgeresultater) eller ligefrem besøger din profil.
Den professionelle overskrift optræder også sammen med dit navn, når du skriver et indlæg, en artikel eller kommenterer på LinkedIn.
Så derfor gælder det om at bruge lidt tid på at tænke den professionelle overskrift godt igennem, og eventuelt få noget feedback fra andre i dit netværk for at nå frem til en overskrift, der virker godt.
Vær opmærksom på, at det er de første 70-80 tegn, som er de vigtigste, da det nogenlunde er antallet af tegn, som man ser på mobilen, når du poster eller kommenterer noget.
Når det så, er sagt er det bestemt en god idé, at bruge så mange som muligt af de 220 tegn. For det gør jo, at du kan tilføje flere nøgleord, som du gerne vil findes på i søgninger.
Søgeordsoptimering: Hvilke søgeord vil du findes på?
Du kender måske begrebet søgeordsoptimering fra Google-verdenen, hvor det gælder om at optimere eksempelvis jeres website således, at det bliver fundet på bestemte søgeord.
Det samme gør sig faktisk gældende på LinkedIn, da det her gælder om at gøre det nemt for andre at finde frem til dig i forhold til de nøgleord, som du gerne vil findes på i søgninger på LinkedIn.
Og der, hvor der så bliver blandet lidt Google ind i tingene, handler om at din samlede LinkedIn profil faktisk også bliver Google-indekseret.
Så uanset om det drejer sig om, hvad du vil findes på i søgninger på LinkedIn eller Google, gælder det om at være bevidst om, hvilke ord du ønsker at blive fundet på.
Du skal derfor bruge lidt tid og kræfter på at finde frem til disse søgeord. I denne sammenhæng er det også vigtigt at tænke formålet med din tilstedeværelse på LinkedIn ind i søgeordene.
For hvis du eksempelvis skal bruge din profil til at finde et nyt job med, er det vigtigt at du tænker i de søgeord (ikke mindst titler) som en rekrutteringskonsulent, headhunter eller HR-medarbejder anvender i deres søgninger efter kandidater (se eksempel nedenfor for at få en idé om, hvad det er, der umiddelbart vises når der søges via LinkedIns Recruiter Lite værktøj).
For at finde frem til egnede søgeord, kan du med fordel kigge relevante stillingsopslag igennem og se, hvilke titler, stillingsbetegnelser og andre nøgleord, der går igen i teksterne. For der vil være god chance for, at det også er disse nøgleord, der vil blive brugt i søgningerne.
Hvis du ønsker at bruge din profil til social selling, skal du tænke i søgeord, som dine kunder og potentielle kunder kan finde på at søge på. Her er det næppe din titel som målgruppen søger på, men derimod industritermer og nøgleord indenfor deres branche og fagområde. Så tænk i hvad dine potentielle kunder kan finde på at søge på, hvis de er på udkig efter en ny leverandør eller samarbejdspartner.
I forhold til at måle på effekten af dine søgeord, så kan du via “Dit dashboard” på din LinkedIn profil (se nedenstående screendump) se hvor mange visninger profilen har haft i søgninger. Du kan samme sted se, hvor mange visninger din profil og seneste indlæg har haft.
Hvis du ellers har ramt nogenlunde plet med de søgeord, som du gerne vil findes på, skal dashboard tallet for søgninger gerne stige. Det er dog vigtigt at nævne, at det ikke er noget, der sker fra den ene dag til anden, og at du derfor skal have lidt tålmodighed i denne sammenhæng.
Dernæst skal du heller ikke begynde at søge på dig selv via LinkedIns søgefunktion med henblik på at se, om du dukker op i søgninger på nøgleordene.
Måden som LinkedIns søgefunktion virker på, er meget personaliseret fra person til person, så det kommer ikke til at give et retvisende billede ved at du søger efter dig selv. Så er det trods alt bedre at få en kollega eller en fra netværket til at prøve på nogle af de ord du gerne vil findes på.
Sådan opbygger du dine professionelle overskrift
Der er typisk tre måder at opbygge en professionelt overskrift på:
Du behøver ikke at bruge plads på at skrive firmanavnet
Vi anbefaler, at du som udgangspunkt ikke bruger plads på at skrive den virksomhed som du er ansat i. Den oplysning fremgår nemlig alligevel i et felt i umiddelbar nærhed af den professionelle overskrift.
Hvis du bruger emojis så hold det på et minimum
Du kan også medtage emojis i din professionelle overskrift, men vi anbefaler at du holder det på et minimum, da emojis ellers godt kan ende med at fjerne opmærksomhed fra selve ordene.
Så brug emojis med måde 😉
Sådan redigerer du i din professionelle overskrift
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
Når du er færdig med at redigere i din professionelle overskrift, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Lige under dit navn, professionelle overskrift og kontaktoplysninger finder du “Om” afsnittet, som i bund og grund er et kæmpe fritekstfelt, som kan indeholde op til 2.600 tegn inklusive mellemrum.
Hvis du forestiller dig at din professionelle overskrift er en bouillonterning, så er dit “Om” afsnit den suppe som du laver på basis af bouillonterningen.
Det er her, hvor du har muligheden for at præsentere dig selv med flere ord og detaljer i en slags LinkedIn “elevatortale”, og på den måde kan sætte ord på din person, dine kompetencer og baggrund.
Det er også i “Om” afsnittet at du skal huske at få tilføjet de søgeord, som du gerne vil findes på i søgninger på LinkedIn.
Det kan være en blanding af sætninger og bullets med henblik på både at sætte ord på dig selv og samtidigt øge læsbarheden og skabe overblik ved at indsætte bullets, hvor det giver mening.
Du skal være opmærksom på, at når en person besøger din profil, vil vedkommende få præsenteret de første 2-3 linjer af dit “Om” afsnit. Så det gælder om at være ekstra skarp med den indledende del af dette afsnit.
Hvad skal der stå i dit “Om” afsnit?
Dit “Om” afsnit kan eksempelvis indeholde noget om:
- Hvem du er?
- Hvad brænder du for og er passioneret omkring?
- Hvad er dine professionelle værdier?
- Hvis du er jobsøgende: Hvilke brancher/fagområder/geografisk område søger du så indenfor og hvilken titel/rolle/funktion kan det være?
- Hvad er dine metodikker i forhold til din faglige rolle?
- Hvordan bruger du din uddannelsesmæssige baggrund?
- Hvordan bruger du din erhvervsmæssige erfaring?
- Er der fritidsmæssige interesser som er relevante at kende til?
I selve teksten er det en god idé at de tidligere omtalte søgeord samt industritermer og nøgleord indenfor din branche, da der er en god chance for at det er noget som folk vil søge på.
Da det kun er muligt at se dine kontaktoplysninger, hvis man er connectet med dig, kan det være en god idé at medtage en kort tekst i bunden af dit “Om” afsnit. Man kan nemlig godt se din “Om” tekst uden at være forbundet, og på den måde gør du det nemmere for andre at komme i kontakt med dig, hvis du har anført oplysninger om dit mobilnummer og e-mail.
Du kan eksempelvis skrive noget i retning af:
“Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller på anden måde ønsker dialog, er du meget velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 41 900 800 eller e-mail lc@socialsellingcompany.dk”.
Sådan tilføjer du “Om” afsnittet
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Klik nu på “Tilføj sektion”.
- Vælg herefter menupunktet med “Om” for at tilføje dette afsnit til din profil.
Når du er færdig med at tilføje “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at afsnittet bliver gemt på din LinkedIn profil.
Sådan redigerer du i “Om” afsnittet
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af “Om” afsnittet.
Når du er færdig med at redigere i “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Via det såkaldte “Fremhævet” afsnit på din profil, har du mulighed for at fremhæve:
- Indhold (indlæg og artikler) som du har publiceret på din profil.
- Andres indlæg og artikler som du har delt på din profil.
- Links til eksterne websites, eksempelvis din virksomheds website, din personlige blog eller YouTube videoer.
- Medier, eksempelvis billeder, præsentationer, dokumenter eller videoer.
På den måde kan du give din profil et visuelt “pift”, og samtidigt præsentere besøgende til din profil for eksempler på dit indhold, og derigennem udstille din ekspertise og faglighed.
Sådan tilføjer du “Fremhævet” afsnittet
- Klik på “Dig” i topmenubaren
- Vælg herefter “Vis profil”
- Klik nu på “Tilføj profilsektion”
- Klik på “Anbefalet”
- Vælg herefter “Tilføj fremhævet”
- Klik nu på plustegnet for at vælge hvad du vil tilføje til fremhævet-afsnittet
- Når du er færdig med at vælge, hvad du ønsker fremhævet, så klik på “Afslut” knappen for at tilføjelserne får effekt på din LinkedIn profil
Sådan redigerer du i “Fremhævet” afsnittet
Det skal være nemt at komme i kontakt med dig. Det er i hvert fald vores anbefaling, hvis du skal bruge LinkedIn til eksempelvis social selling og personlig branding. Det er derfor vigtigt at kontaktoplysningerne på din LinkedIn profil dels er fuldstændige, dels er ajourførte og dels er indtastet i de korrekte felter på LinkedIn.
Eksempelvis er det lettere at ringe til dig, hvis dit telefonnummer er indtastet i lige præcis det felt, hvor dit netværk og andre på LinkedIn vil lede efter dit nummer. Det gør nemlig også at folk bare kan klikke på dit telefonnummer på deres smartphone, hvorefter de bliver spurgt om de vil ringe op til dig.
Du skal derfor se din LinkedIn profil som en slags elektronisk og interaktiv visitkort, som indeholder alle relevante kontaktoplysninger til dig. Det være sig e-mail adresse, mobiltelefonnummer, besøgsadresse, webadresser o.s.v.
Sådan tilføjer og retter du dine kontaktoplysninger
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet til højre for “Se kontaktoplysninger”.
- Du er nu klar til at tilføje eller rette i felterne i dine kontaktoplysninger.
- Når du har tilføjet eller rettet i dine kontaktoplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at tilføjelser eller ændringer slår igennem på din profil.
Du kan tilføje/rette i følgende kontaktoplysninger
- Din LinkedIns webadresse: Du har mulighed for at lave en tilpasset webadresse (også kendt som en såkaldt “Vanity URL”) til din offentlige profil på LinkedIn. Det er den profil, folk du endnu ikke er connectet med, ser. Hvis du ikke har opdateret webadressen endnu, kan denne adresse indeholde en masse cifre og tal efter dit navn. Din unikke profilwebadresse kan du eventuelt bruge i din e-mail autosignatur, så det er nemt at finde din LinkedIn profil.
- Link til website: Du kan indsætte op til 3 unikke webadresser i dine kontaktoplysninger på LinkedIn. Vi anbefaler at den ene er dit firmas website. Derudover kan du henvise til en support side, en produktoversigt eller en kontaktformular på jeres website. I stedet for at vælge ”Firma” i den dropdown menu, der dukker op, når du indsætter websteder, så anbefaler vi at du vælger ”Anden”. Det gør, at du får lov til at skrive op til 30 tegn om linket. Du kan for eksempel skrive ”Besøg FIRMA NAVN” eller ”Få hjælp fra FIRMA NAVN”.
- Telefonnummer: Her kan du indtaste det telefonnummer som du ønsker at blive kontaktet på. Husk at anføre om det er dit mobil, firma eller privat nummer.
- Besøgsadresse: Her indtaster du oplysninger om din fysiske besøgsadresse. Vi anbefaler at du indsætter dit firmas adresse således, at netværket kan se hvor du normalvis er at finde, hvis man eksempelvis skal mødes med dig.
- E-mail adresse: I forhold til din e-mail adresse, så anbefaler vi at du indsætter din firma e-mail adresse som din primære e-mail adresse. Hvis den ikke er valgt, skal du klikke på den lille pil til højre for den nuværende e-mail adresse. Så kommer du over i dine kontoindstillinger, hvor du kan vælge din firma e-mail adresse som primær, hvis du har tilføjet den allerede. Ellers kan du tilføje den ved at klikke på “Tilføj e-mail adresse”. Når du har tilføjet den, får du tilsendt en godkendelses e-mail til din e-mail adresse og du skal klikke på et link i e-mailen for at LinkedIn kan indsætte den nye e-mail adresse i din oversigt. Klik herefter på ”Brug som primær” på den e-mail du vil have på dine kontaktoplysninger. Klik på “Luk” når du er færdige med dine rettelser. Vi anbefaler for øvrigt, at du altid har minimum to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn profil af sikkerhedsmæssige årsager således, at du har en backup e-mail adresse i tilfælde af problemer med den anden e-mail adresse..
- Chat services: Her kan du indtaste oplysninger om eksempelvis dit Skype brugernavn, hvis du har sådan en konto eller andre chat services. Vi anbefaler at du kun udfylder dette punkt, hvis du har lyst til at folk kan kontakte dig på denne måde.
- Fødselsdato: I dette felt kan du indtaste oplysninger om din fødselsdato, hvis du ønsker at gøre dette. Det er selvfølgelig helt valgfrit om at du ønsker at gøre det. Bemærk at du selv kan vælge hvem på LinkedIn, der skal kunne se din fødselsdato.
Dette punkt i din LinkedIn profil skal du sørge for altid er opdateret, da det hjælper personer, der bruger geografi i deres søgninger, til at finde frem til dig.
Det kan også være dig selv, der bruger det i egne søgninger, hvor du kender navnet på personen, men der kommer mange forslag frem i søgning, og du har derfor brug for at indsnævre søgningen. I så fald kan du sætte et filter på, hvor du eksempelvis vælger kun at få vist personer med det pågældende navn i Region Nordjylland.
Det er ligeledes en funktion som headhuntere, rekrutteringskonsulenter og HR-medarbejdere bruger i deres søgning efter potentielle kandidater.
Det kan også være personer, der anvender LinkedIn Sales Navigator, når der søges på mulige kundeemner.
Men uanset om det bruges i den ene eller anden sammenhæng, er det selvfølgelig en god idé, at dette felt også er opdateret på din profil.
Sådan retter du dine lokationsoplysninger
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side lige neden under baggrundsbilledet.
- Scroll ned til punktet “Land/region” og “Postnummer” for at rette i dine lokationsoplysninger.
- Når du har tilføjet eller rettet i dine lokationsoplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at tilføjelser eller ændringer slår igennem på din profil.
I lighed med at det det er en god idé at dine lokationsoplysninger altid er ajourførte, så gælder det også din branchekode, da det kan hjælpe andre med at finde frem til dig via søgninger på branchekoder.
Sådan retter du din branchekode
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet til højre for “Se kontaktoplysninger”.
- Scroll ned til punktet “Branche” for at rette i din branchekode.
- Når du har tilføjet eller rettet i dine branchekode, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at tilføjelser eller ændringer slår igennem på din profil.
DE VIGTIGE DETALJER
Den del af din LinkedIn profil, som handler om afsnittet med dine erhvervserfaringer, uddannelser, sprogevner, certificeringer, kurser m.m. har en stor betydning i forhold til at opbygge troværdighed omkring din profil.
Helt oprindeligt startede LinkedIn som et online CV værktøj, der nærmest kun blev opdateret når man skulle søge nyt job – enten fordi at man selv søger, blive prikket på skulderen af en headhunter eller bliver bedt om at søge nye udfordringer.
Nu om dage skal det opfattes mere som et digitalt visitkort og et relations- og markedsføringsværktøj, men derfor skal vores CV stadig være opdateret. Det er derfor altid en god idé at holde det ajourført således, at din LinkedIn profil giver et fuldstændigt billede af dine uddannelser, erfaringer og kompetencer.
Nedenfor kan du se en beskrivelse af, hvordan du tilføjer en stilling til din LinkedIn profil.
Sørg for at profilen er ajourført med både nuværende job og forrige jobs. Tjek gerne til og fra datoerne en ekstra gang således, at disse felter er korrekt udfyldt. Det samme gælder selvfølgelig ansvarsområder, resultater og lignende.
Skriv en kort tekst for hvert job du har haft og brug gerne nogle af de samme nøgleord, som du har i din korte beskrivelse. Brug gerne nogle af de samme termer som du har brugt i den professionelle overskrift og resuméet. Dermed er der også en rød tråd i forhold til din personlige beskrivelse, hvor du skriver om, hvad du gør og hvad du hjælper med.
Sådan tilføjer du en stilling til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Klik herefter på “Tilføj stilling” menupunktet.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Tilføj eventuelt YouTube videoer, PDF-dokumenter eller billeder, der understøtter din beskrivelse som Medie.
Når du er færdig med at indtaste oplysningerne skal du huske at klikke på “Gem” knappen.
Sådan linker du en virksomhedsside til en bestemt stilling
For de jobs du har og har haft, kan du for hvert af dem linke til virksomhedssiden for det firma du arbejdede for, hvis de har oprettet en virksomhedsside. På den måde vises virksomhedens logo ud for din stilling.
Det gør du ved at linke til det, når du opretter jobbet. Hvis jobbet allerede er oprettet, men du ikke har linket til virksomhedssiden, kan du efterfølgende associere stillingen med den pågældende virksomhed.
Sådan linker du en virksomhedsside til en stilling:
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil du finder den stilling som du ønsker at linke til en virksomhedsside.
- Klik herefter på blyant-ikonet.
- Klik nu på virksomhedsfeltet og søg efter navnet på virksomheden og vælg den virksomhed, der skal associeres med stillingen.
- Klik på “Gem” knappen for at få ændringen til at slå igennem på din LinkedIn profil.
Nedenfor kan du se en beskrivelse af, hvordan du tilføjer en uddannelse til din LinkedIn profil.
Med hensyn til uddannelser, så bør du tilføje alle relevante uddannelser fra efter folkeskolen og indtil nu. Sørg for at være korrekt med årstal og udfyld tekst for de enkelte uddannelser, hvis du synes at det giver mening og værdi.
Sådan tilføjer du en uddannelse til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Klik herefter på “Uddannelse” menupunktet.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Tilføj eventuelt YouTube videoer, PDF-dokumenter eller billeder, der understøtter din beskrivelse som Medier.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Du kan tilføje licenser og certificeringer som du har taget. Det kan eksempelvis være i forbindelse med dit job, hvis du har gennemført et træningsforløb, der giver en licens eller et certificeringsbevis.
Sådan tilføjer du en licens eller certificering til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Klik herefter på “Licens og certificeringer” menupunktet.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Hvis du har eller har haft erfaringer som frivillig i en organisation eller lignende, kan du også tilføje dette til din LinkedIn profil.
Sådan tilføjer du erfaring som frivillig til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Klik herefter på “Erfaring som frivillig” menupunktet.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Du har mulighed for at tilføje det som LinkedIn kalder for kompetencer og anerkendelser til din profil. Det er en slags nøgleord, der kendetegner dine kompetencer og faglighed, og som dit netværk anerkender dig for.
Det siger selvfølgelig ikke direkte om du er begynder eller ekspert indenfor en bestemt kompetence, men hvis der er 50 personer, der anerkender dig for kompetencen, er det nok sandsynligvis noget, som du har et vist niveau indenfor.
Du vælger selv hvilke kompetencer, du vil have på din profil og du kan have op til 100 kompetencer. Som standard vises de tre kompetencer, som har fået fleste “stemmer” fra dit netværk, men du kan vælge at ændre på hvilke tre kompetencer, der skal stå øverst.
Hvis du bliver anerkendt for en kompetence, som du ikke ønsker være kendt for, kan du bare slette den. Det kan eksempelvis være generiske kompetencer som “Excel”, “Word” eller “Danish”.
Sådan tilføjer du kompetence sektionen til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion” i toppen af skærmbilledet.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu “Kompetencer” for at tilføje en eller flere kompetencer.
- Tilføj nu den eller de kompetencer du ønsker skal fremgå på din profil (maksimalt 50 kompetencer).
- Klik på “Tilføj” knappen for at få ændringerne til at slå igennem på din LinkedIn profil.
Sådan omorganiserer eller sletter du kompetencer og anerkendelser
Du kan også omorganisere eller helt slette allerede eksisterende kompetencer og anerkendelser.
LinkedIn viser umiddelbart dine kompetencer i faldende orden efter hvor mange personer, der har givet dig anerkendelser på kompetencerne og grupperet efter mest repræsenterede kompetencer, brancheindsigt, interpersonelle evner og andre kompetencer.
Du kan ændre rækkefølgen indenfor hver gruppering ved at bruge ”drag og drop” så du flytter rundt på dem, og dermed prioritere dem som du ønsker.
Måden du omorganiserer og eventuelt sletter kompetencer er følgende:
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll indtil at du kan se sektionen “Kompetencer og anerkendelser”.
- Klik nu på blyant-ikonet for at foretage rettelser.
- Klik og hold nede på den kompetence, som du ønsker at ændre rækkefølgen for.
- Klik på skraldespands-ikonet for at slette en kompetence.
- Klik på “Gem” knappen for at få ændringerne til at slå igennem på din LinkedIn profil.
Du er nu færdig med at tilføje eller omorganiserer dine kompetencer, og er nu klar til at gå videre til næste trin i LinkedIn guiden.
Hvis du har udgivet publikationer som eksempelvis artikler, afhandlinger, bøger eller lignende, kan du tilføje disse under punktet “Udgivelser”.
Sådan tilføjer du udgivelser til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Udgivelser”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Hvis du har taget patent på noget, kan du tilføje dette under punktet “Patenter”.
Sådan tilføjer du patenter til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Patenter”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Hvis du på et tidspunkt har taget fag eller kurser kan du tilføje disse på din profil, og på den måde synliggøre det som en del af din faglige baggrund. Du tilføjer fag og kurser under punktet “Fag/kurser”.
Sådan tilføjer du fag og kurser til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Fag/kurser”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Har du deltaget i projekter og du ønsker at synliggøre dette via din LinkedIn profil, kan du tilføje disse under punktet “Projekter”.
Sådan tilføjer du projekter til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Projekter”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Hvis du har modtaget udmærkelser eller priser og du vil synliggøre dette via din profil, kan du tilføje disse under punktet “Udmærkelser og priser”.
Sådan tilføjer du udmærkelser og priser til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Udmærkelser og priser”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Du har også mulighed for at tilføje dine karakterer for eksamener og lignende som du har gennemført. Du tilføjer dette under punktet “Karakterer”.
Sådan tilføjer du dine karakterer til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Karakterer”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Du har mulighed for at tilføje dine sprogmæssige kompetencer til din LinkedIn profil således, at omverdenen kan se, hvilke sprog du mestrer.
Sådan tilføjer du dine sprogfærdigheder til din profil
Hvis du ikke allerede har tilføjet dine sproglige kompetencer og dit færdighedsniveau indenfor hvert sprog, så kan du tilføje disse på følgende måde:
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion” i toppen af skærmbilledet.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Klik herefter på “Præstationer” menupunktet.
- Scroll ned i menuen indtil du når punktet “Sprog”.
- Vælg menupunktet “Sprog” for at tilføje et nyt sprog.
- Søg efter det ønskede sprog og vælg det.
- Vælg nu dit færdighedsniveau indenfor det pågældende sprog.
- Klik på “Gem” knappen for at få ændringen til at slå igennem på din LinkedIn profil.
Du har også mulighed for at vise dit engagement i organisationer som du er tilknyttet og måske ligefrem brænder for. Du tilføjer sådan organisationer under punktet “Organisationer”.
Sådan tilføjer du organisationer til din profil
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll ned indtil at du kan se menubaren “Tilføj sektion”.
- Klik nu på “Tilføj sektion” knappen.
- Vælg nu menupunktet “Præstationer”.
- Klik herefter på “Organisationer”.
- Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer.
- Klik på “Gem” for at tilføje oplysningerne til din LinkedIn profil.
Sådan giver du en anbefaling på LinkedIn
Du kan give anbefalinger til personer som du er forbundet med på LinkedIn, og på den måde anerkende en person i forhold til eksempelvis et ansættelsesforhold, et projekt eller lignende.
Du kan give en forbundet person en anbefaling på følgende måde:
- Søg efter den person som du ønsker at få en anbefaling fra.
- Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil.
- Klik herefter på “Mere …” knappen.
- Klik nu på menupunktet “Anbefal”.
- Angiv hvor du kender den pågældende person fra.
- Angiv nu personens stilling på dette tidspunkt.
- Klik herefter på “Næste” knappen.
- Skriv den anbefaling som du ønsker at give vedkommende.
- Afslut ved at klikke på “Send” knappen.
Din anbefaling bliver nu sendt til vedkommende, som skal godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på personens LinkedIn profil. Man kan nu se på din profil, hvem du har anbefalet og hvad du har skrevet i selve anbefalingen.
Sådan beder du en anbefaling på LinkedIn
Du har også mulighed for at bede en person i dit netværk om en anbefaling, hvilket du kan bruge til at øge din digitale egenkapital med.
Du kan bede om en anbefaling fra en forbundet person på følgende måde:
- Søg efter den person som du ønsker at give en anbefaling til.
- Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil.
- Klik herefter på “Mere …” knappen.
- Klik nu på menpunktet “Anmod om en anbefaling”.
- Angiv hvor du kender den pågældende person fra.
- Angiv hvad din stilling var på dette tidspunkt.
- Klik herefter på “Næste” knappen.
- Skriv en besked til personen som du ønsker en anbefaling fra med henblik på dels at bede om en anbefalingen og dels at hjælpe personen til at målrette anbefalingen.
- Afslut ved at klikke på “Send” knappen.
Din opfordring til at få en anbefaling bliver nu sendt til vedkommende. Når vedkommende har skrevet sit forslag til en anbefaling, får du en besked om det på LinkedIn. Her kan du så enten godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på din profil.
Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så få det endelig gjort ved at spørge om dem. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater.
Sådan kan du se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet
Du har også mulighed for at se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet, og om hvordan de skal være synlige overfor dit netværket og andre på LinkedIn.
Du finder overbliksbilledet over anbefalinger på følgende måde:
- Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil” menupunktet.
- Scroll indtil at du kan se sektionen “Anbefalinger”.
- Klik nu på blyant-ikonet for at foretage rettelser.
Her kan du så vælge mellem at se de anbefalinger som du har modtaget ved at klikke på “Modtaget” fanebladet eller de anbefalinger som du har givet givet ved at klikke på “Givet” fanebladet.
Du har også mulighed for at administrere alle anbefalingerne ved at klikke på blyant-ikonet.
I starten af guiden skrev vi om, at det er en god idé at gøre sig tanker om, hvilket sprog du ønsker at din profil skal være på. Hvis det er relevant for dig for at have eksempelvis en engelsk sprogvariant, er det via funktionen “Understøttede sprog” at du gør dette.
Hvis du opretter en engelsk sprogvariant af din profil, vil personer, der besøger din profil fra udlandet eller som har sat LinkedIn systemsproget (menuer og lignende) til engelsk, få præsenteret den engelske udgave af profilen.
Det kræver selvfølgelig at du dels får oversat teksterne fra din professionelle overskrift, “Om” afsnittet samt dine arbejdserfaringer og uddannelser til eksempelvis engelsk. Så vores anbefaling er, at det skal du kun gøre, hvis det reelt set er relevant for dig at have både en dansk og engelsk profil.
DIN PROFILSTYRKE
Indholdsfortegnelse for dette afsnit
Du har mulighed for at se hvor godt din profil er udfyldt ved at tjekke din såkaldte LinkedIn profilstyrkemåler (på engelsk “Profile Strength meter”).
Den måler på hvor godt din profil er udfyldt med de væsentligste oplysninger, som er:
- Profilfoto
- “Om” afsnit
- Kompetencer
- Uddannelse
- Erhvervserfaring
- Beliggenhed
- Branche
Indtil at du har fået udfyldt alle ovenstående oplysninger, vil LinkedIn minde dig om, at du mangler at få udfyldt en eller flere af oplysningerne.
Jo mere din profil er udfyldt, desto større chance vil der også være for at du dukker op i søgninger. På den måde gør du det også nemmere for andre at finde dig på LinkedIn.
Så det betyder noget, at du har en så høj profilstyrke som muligt.
Derfor vil vi også helt klart anbefale, at du får udfyldt alle de nævnte oplysninger således, at du går efter at opnå den maksimale profilstyrke, som du kan læse mere om nedenfor.
Skalaen for din profilstyrke har tre niveauer.
De tre niveauer er:
- Begynder (“Beginner”)
- Mellemniveau (“Intermediate”)
- Stjerne (“All Star”)
Det er vigtigt at nævne, at profilstyrkemåleren alene måler på den tekniske styrke af din profil. Det handler altså hvor mange af de felter, som LinkedIn bedømmer som værende de vigtigste felter, som du rent faktisk har udfyldt.
Så der bliver ikke målt på selve kvaliteten af dine tekster. Derfor kan der som regel justeres og optimeres lidt på disse tekster – også selvom din profilstyrke viser, at du har opnået topniveauet “Stjerne” :-)
Vær opmærksom på, at du udover at have udfyldt alle de vigtigste informationer, også skal have minimum 50 forbindelser for at opnå den maksimale profilstyrke.
Du finder din LinkedIn profilstyrke på følgende måde:
I desktop udgaven af LinkedIn:
- Klik på “Dig” i topmenubaren.
- Vælg menupunktet “Vis profil”.
- Scroll nu ned til punktet “Udvalgt til dig” (OBS: Hvis du allerede har stjernestatus, vil du ikke kunne se dette punkt).
- Hvis din profilstyrke ikke er på stjerne-niveau, vil du kunne se en informationsboks med overskriften “Udvalgt til dig”. Her kan du se mere information om, hvilke felter du mangler at udfylde.
- Når du har udfyldt de påkrævede felter og har opnået stjerne-niveauet, forsvinder informationsboksen med “Udvalgt til dig”.
I mobil udgaven af LinkedIn
- Tap på dit profilfoto i øverste venstre hjørne af app’en.
- Tap nu på “Vis profil”.
- Scroll ned til punktet “Udvalgt til dig” (OBS: Hvis du allerede har stjernestatus, vil du ikke kunne se dette punkt).
- Har du ikke opnået stjerne-niveaut, vil du kunne se en informationsboks med overskriften “Udvalgt til dig”, hvor du finder mere information om, hvilke felter du mangler at udfylde.
- Når du har udfyldt alle påkrævede felter og har opnået stjernestatus, forsvinder informationsboksen med “Udvalgt til dig”.
INDSTILLINGER
For flertallet af LinkedIn brugere er indstillinger et af de mindste besøgte afsnit på LinkedIn.
Det er der sådan set ikke noget i vejen med, for den daglige brug af LinkedIn involverer sjældent brugen af indstillinger. Det er som regel kun noget du arbejder med, hvis du er i gang med at opdatere din profil og eksempelvis har brug for at rette i telefonnummer eller e-mail adresse.
Der er dog nogle funktioner under indstillinger, som er smarte at kende til. Du kan blandt andet ændre på hvad netværket og netværkets netværk kan se, når de besøger din profil. Du kan også slå til og fra i forhold til at være anonym når du besøger en profil – eksempelvis hvis du vil tjekke profilen på en potentiel ny medarbejder eller kunde.
Det er derfor en god idé at bruge nogle minutter på at blive fortrolig med de mange indstillinger som LinkedIn tilbyder. LinkedIn har også en tendens til løbende at tilføje, rette og fjerne indstillingsmuligheder, hvorfor at det kan være en fordel at tjekke indstillingsafsnittet regelmæssigt.
For at få adgang til indstillingerne til din LinkedIn profil, skal du følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”
Herefter får du adgang til alle indstillinger, som er fordelt på følgende 6 hovedområder:
- Kontopræferencer
- Login og sikkerhed (kontoadgang)
- Synlighed
- Kommunikation
- Beskyttelse af persondata
- Annoncedata
De 6 hovedområder er beskrevet nedenfor.
Under fanebladet “Kontopræferencer” finder du de grundlæggende oplysninger og præferencer, der er tilknyttet din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:
- Navn, beliggenhed og branche
- Valg af sprog: På hvilket sprog ønsker du at se menuer og dialogbokse på din profil?
- Automatisk afspilning af videoer i din nyhedsstrøm
- Visning af profilfotos
- Folk kiggede også på funktionen
- Redigering af din “Følger ikke længere” liste
- Synkronisering af kalender og kontakter
- Håndtering af Premium abonnement og betaling
- Tjenester som du har knyttet til din LinkedIn profil
- Sammenlægning af LinkedIn konti: Hvis du er kommet til at oprette en dubletkonto på et tidspunkt, kan du sammenlægge denne og din nuværende konto under kontoadministration
- Midlertidig deaktivering af din LinkedIn profil
- Lukning af din konto, hvis du ønsker at nedlægge den pågældende konto
Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”.
- Vælg nu fanebladet “Kontopræferencer” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.
Under fanebladet “Login og sikkerhed” finder du indstillinger, der kan hjælpe med at holde din LinkedIn konto sikker.
I skrivende stund kan du adgang til følgende menupunkter:
- E-mail adresser
- Telefonnumre
- Ændring af din adgangskode
- Overblik over dine aktive sessioner
- Overblik over enheder, der husker din adgangskode
- Totrinsverifikation (giver øget sikkerhed)
Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”.
- Vælg nu fanebladet “Login og sikkerhed” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.
Under fanebladet “Synlighed” finder du indstillinger og præferencer i forhold til hvem, der kan se din LinkedIn profil og kontaktoplysninger. Her kan du indstille også se, hvad andre skal kan se, når du besøger deres profiler eller hvis de besøger din profil.
Det kan eksempelvis kan være:
- Vælg om du vil være synlig eller anonym når du kigger på andres profiler.
- Redigering af din offentlige LinkedIn profil
- Ændring af hvem, der kan se eller downloade din e-mail adresse
- Tilpasning af hvem, der kan se dine forbindelser
- Tilpasning af hvem, der kan se dit efternavn
- Se listen med personer som du har valgt at blokere
- Tilpasning af online status
- Deling af profilopdateringer med dit netværk
Under fanebladet “Kommunikation” finder du alle kommunikationsindstillinger relateret til din LinkedIn profil, altså hvordan du ønsker at LinkedIn skal kommunikere med dig, om hvad og hvor ofte. Det kan eksempelvis kan være:
- Hvor ofte ønsker du at få notifikationer og underretninger fra LinkedIn?
- Hvilke e-mails ønsker du at modtage fra LinkedIn og hvor ofte?
- Hvem kan sende dig invitationer?
- Ønsker du at modtage invitationer til at deltage i research på LinkedIn?
Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”.
- Vælg nu fanebladet “Kommunikation” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.
Under fanebladet “Beskyttelse af persondata” finder du alle indstillinger og præferencer relateret til, hvordan LinkedIn behandler dine data og oplysninger.
Det kan eksempelvis kan være:
- Administration af data og aktivitet
- Download af en kopi af dine data
- Administration af annoncepræferencer (cookies)
- Personligt tilpasset annoncering
- Lønoplysninger
- Din LinkedIn søgehistorik
- Præferencer for jobsøgning
Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”
- Vælg nu fanebladet “Beskyttelse af persondata” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.
Under fanebladet “Annonceindstillinger” finder du alle indstillinger relateret til visningen af jobannoncer og kommercielle annoncer på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:
- at LinkedIn ønsker at lave målrettet markedsføring på basis af de websteder du besøger
- at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af dine forbindelser
- at du kommer til at se annoncer på websteder og apps uden for LinkedIn
- at du kommer til at se annoncer på basis af de grupper som du har tilmeldt dig
- at du kommer til at se annoncer baseret på din uddannelse
LinkedIn har ikke overraskende valgt at sætte ja til alle menupunkterne under annonceindstillinger. Det betyder at dine profiloplysninger og din gøren og laden på LinkedIn vil blive brugt til at målrette markedsføring mod dig.
Hvis du har det fint med det, så behøver du ikke at ændre noget. Hvis du til gengæld har en holdning til, at du ikke ønsker at blive udsat for meget målrettet markedsføring på LinkedIn, så skal du ind og tage stilling til det enkelte menupunkt og vælge det fra.
Vores anbefaling er igen at du skal tage et aktivt valg i forhold til hvordan du ønsker at LinkedIn anvender oplysninger om dig i forhold til målrettet markedsføring overfor dig. Det tager heldigvis kun få minutter at gøre det.
Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”.
- Vælg nu fanebladet “Annoncedata” for at se dine valgmuligheder i.f.t. disse indstillinger.
AFRUNDING
Indholdsfortegnelse for dette afsnit
Du har nu været igennem hele vores LinkedIn profil guide, og du står derfor nu med en professionel, tidsaktuel og appellerende LinkedIn profil.
Din opdaterede profil vil helt sikkert hjælpe med at understøtte din faglighed og ekspertise overfor dit netværk, når der er nogen som besøger profilen.
Samtidigt vil den opdaterede profil også hjælpe dig i forhold til at udvide dit netværk med relevante personer. For når en profil har et professionelt og appellerende udsende, øger du chancen for at få accepteret din LinkedIn invitationer.
Nu, hvor du er færdig med at lave alle rettelser og eventuelle tilføjelser på din LinkedIn profil, skal du lige huske at slå den funktion til, der giver dit netværk besked om fremtidige jobændringer og jubilæer.
Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion fra:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Privatliv og indstillinger”.
- Klik nu på “Privatliv”.
- Scroll lidt ned og klik herefter på “Del jobændringer og jubilæer”.
- Vælg “Ja” som indstilling under dette punkt.
Nu, hvor din profil er blevet opdateret, gælder det om at få bragt den i spil.
For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.
Det er heldigvis forholdsvist nemt at få succes med din opdaterede LinkedIn profil. Det handler nemlig om at være aktiv på LinkedIn på regelmæssig basis. Det vil hjælpe dig med at få øget synlighed i dit netværk og netværkets netværk.
Vi anbefaler at du følger nedenstående 4 trin:
- Brug 10-15 minutter hver dag på LinkedIn: Bevæg dig rundt på LinkedIn og like, del og kommentér relevante indlæg og artikler. Specielt det at kommentere andres indlæg vil hjælpe dig til øget synlighed.
- Udvid dit netværk med 25 relevante forbindelser hver måned: Dermed kan du udbygge dit professionelle netværk og bruge din LinkedIn profil som en slags sendemast over for nuværende og potentielle nye kunder. Lad være med at connecte med hvem som helst, og fokusér i stedet på kvalitet og relevans i valget af hvem du vil dele netværk med på LinkedIn.
- Lav 1-2 indlæg hver uge på LinkedIn: Skriv indlæg hvor du deler ud af din viden og erfaringer med dit netværk på LinkedIn. Lad gerne indlægget indholde relevante og interessante links, artikler, billeder, videoer, PDF-filer, infografikker, podcast episoder m.m. Eksperimenter også gerne med nogle af de forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn.
- Skriv en LinkedIn artikel hver måned på LinkedIn: Derigennem kan du udstille din ekspertise og faglighed i flere detaljer end du kan gøre via et indlæg.
Vi anbefaler at du ser de 4 trin som en slags løbende ”hjemmearbejde”, hvor du skal investere lidt tid i at dygtiggøre dig i brugen af LinkedIn og det som vi kalder for social selling metodikken.
Gevinsten er til gengæld, at du kommer til at opbygge din digitale egenkapital, som på et tidspunkt kan konverteres til nye muligheder og forretning.
Vi vil runde “Den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil” af med at ønske dig god fornøjelse med brugen af LinkedIn 😊
Det er markedets bedste og stærkeste relationsværktøj når det gælder erhvervsrettede sociale medier, og vi er overbeviste om, at du vil få succes med det, hvis du dels giver det en chance og dels arbejder regelmæssigt med at være synlig på LinkedIn.
De venligste hilsner
VIDEOUDGAVE AF LINKEDIN PROFIL GUIDEN
Indholdsfortegnelse for dette afsnit
- Introduktion (5 minutter og 35 sekunder)
- Indstillinger (6 minutter og 32 sekunder)
- Kontaktoplysninger (6 minutter og 54 sekunder)
- Profil- og baggrundsbillede (3 minutter og 8 sekunder)
- Navn, overskrift og resumé (8 minutter og 26 sekunder)
- Erfaring og uddannelse (7 minutter og 56 sekunder)
- Afrunding (3 minutter og 33 sekunder)
Trin 1: Introduktion
Varighed: 5 minutter og 39 sekunder
I det første trin af videoudgaven af den ultimative LinkedIn profilguide får du en introduktion til selve guiden og hvorfor at det er en god idé at have en rigtig god og professionel LinkedIn profil.
Det handler blandt andet om, at det kun tager 2,5 sekunder at vurdere, om din LinkedIn profil har et professionelt og appellerende look.
Du starter dette afsnit af videoguiden ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Trin 2: Indstillinger
Varighed: 6 minutter og 32 sekunder
Andet trin i LinkedIn guiden handler om at gøre dig fortrolig med indstillingerne af din LinkedIn profil.
Vi kommer blandt andet til at tale om indstillinger indenfor konto, privatliv, annoncer og kommunikation. Du kan blandt andet ændre om dit netværk skal se rettelser i dine profiloplysninger, om folk på LinkedIn kan se når du besøger deres profil eller om du ønsker at være anonym.
Vi taler også om hvor du skifter password, om dit profilfoto skal vises og hvor du tilføjer din firma e-mail adresse.
Du starter dette afsnit af videoguiden ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Trin 3: Kontaktoplysninger
Varighed: 6 minutter og 59 sekunder
Tredje trin i den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil omhandler hvordan du kan opdatere kontaktoplysningerne på din profil.
Med kontaktoplysninger mener vi eksempelvis telefonnummer, fysisk besøgsadresse, oplysninger om din virksomheds website, Twitter og Skype handle og fødselsdato.
Formålet med at opdatere dette afsnit af din LinkedIn profil handler om, at gøre det så nemt som muligt for dit netværk at komme i kontakt med dig uanset om de skal skrive eller ringe til dig eller ligefrem besøge dig på din fysiske besøgsadresse.
Du starter dette afsnit af videoguiden ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Trin 4: Profil- og baggrundsbillede
Varighed: 3 minutter og 8 sekunder
Fjerde trin i profil guiden drejer sig om indsættelse eller opdatering af dit profilfoto, som er det allerførste, som besøgende på din profil får øje på.
Faktisk tager det kun cirka ét sekund for hjernen at vurdere kvaliteten af dit profilfoto. Det er derfor vigtigt at du bruger et professionelt og godt farvefoto for i ordets bogstaveligste forstand at få sat ansigt på dig.
I dette afsnit taler vi også om hvordan du med fordel kan tilføje et baggrundsbillede for at forstærke den visuelle oplevelse af din LinkedIn profil.
Du starter afsnittet ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Trin 5: Navn, overskrift og resumé
Varighed: 8 minutter og 26 sekunder
Femte trin i den ultimative guide til en prof. LinkedIn profil drejer sig som hvordan du blandt andet kan søgeordsoptimere din profil ved at bruge navnefeltet samt din professionelle overskrift og “Om” afsnittet på den mest effektive måde.
Google indekserer nemlig din LinkedIn profil, og det er derfor vigtigt at du udfylder denne del af profilen på en meget bevidst måde for at komme frem i søgeresultaterne på Google.
Dernæst handler det også om, at du kan give både dit eget netværk og dem, som søger efter dig på LinkedIn, et meget bedre billede af hvad det præcist er at du beskæftiger dig med, hvad du kan hjælpe andre med og hvor du har dine styrker og kompetencer.
Du starter afsnittet ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Trin 6: Erfaring og uddannelse
Varighed: 7 minutter og 56 sekunder
Sjette trin i guiden omhandler hvordan du tilføjer eller retter i erfarings- og uddannelsesafsnittet på din LinkedIn profil.
Det er ofte et af de afsnit, der ikke er udfyldt særligt grundigt, og det er lidt ærgerligt for du har netop muligheden for at gøre din profil mere fyldestgørende – også selv om det er flere år siden at du arbejdede hos din forrige arbejdsgiver.
Det drejer sig jo igen om at give folk, der besøger din profil, et detaljeret og dækkende billede af dine erhvervsmæssige erfaringer og de uddannelser som du har taget.
Vi kommer også ind på hvordan du kan arbejde med anbefalinger på LinkedIn – både dem som du giver til andre, men også dem som du selv kan bede om og modtage.
Du starter dette afsnit af videoguiden ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Trin 7: Afrunding
Varighed: 5 minutter og 40 sekunder
Syvende og sidste trin i denne LinkedIn guide er en afrunding på alt det som du har været igennem.
Nu har du fået din profil opdateret med blandt andet et professionelt profilfoto, baggrundsbillede, overskrift og “Om” afsnit. Dermed er du også klar til at bruge din profil mere målrettet i forhold til at dyrke dit netværk på LinkedIn.
Det handler blandt andet om at blive mere aktiv på LinkedIn ved at poste indlæg (også kendt som statusopdateringer) og de såkaldte LinkedIn artikler.
Det og meget mere taler vi om i afslutningen af videoudgaven af den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil.
Du starter dette afsnit ved at klikke på “play” knappen ovenfor.
Comments (18)
Perfekt guide.
Mange tak, Lene
Lige hvad jeg søgte! Af hjertet tak :)
Velbekomme, Birgit. Dejligt at høre at du kunne bruge guiden :-)
Rigtig fin guide Leif og Eva, tak for den :-)
Velbekomme, Martin. Dejligt at høre du synes om den :-)
En rigtig fin guide I har lavet Eva og Leif. Den er rigtig brugbar for nye og forståelsen af Linkedin når man skal begynde at udfylde sin profil. Derudover syntes jeg også at jeg får en masse brugbart med på min vej
Mange tak for de venlige ord, Susanne :-) Eva og jeg er meget glade for at høre at du synes om guiden og får værdi ud af at bruge den.
Det her guide er virkelig en super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500t medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!
Kære Henrik, tusind tak for de venlige ord. Eva og jeg er virkelig glade for roserne og for at du synes om guiden. Må vi have love til at bruge din anbefaling andre steder på websitet og i vores undervisningsmaterialer?
Fantastisk LinkedIn guide – tak for den :-)
Mange tak for dit positive feedback, Stephan. Det er dejligt at høre at du synes om guiden :-)
Fremragende guide! Tak for den :)
Velbekomme, Casper og tak for venlige ord :-)
Super fin artikel! Mange tips jeg sagtens kan bruge i det daglige, mange tak.
Mange tak for din positive feedback, Emma. Det er vi meget glade for at høre.
Mange hilsner
Eva
Da jeg er pensionist har jeg ikke brug for jer med hensyn til job, derfor ønsker jeg ikke at I kontakter mig mere.
M:V:H.
Per Krægh Pedersen
Kære Per,
Vi hjælper ganske vist folk med at bruge LinkedIn, men vi er ikke ansat af LinkedIn eller på anden måde repræsenterer LinkedIn her i Danmark.
Så vi kan desværre ikke hjælpe dig i forhold til at slippe for at få mails fra LinkedIn.
Du kan eventuelt læse om, hvordan du kan lukke din LinkedIn profil via dette link: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/29039/om-at-lukke-din-linkedin-konto?lang=da
De venligste hilsner
Leif Carlsen