LinkedIn profil guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profi
Her finder du den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil med både video, lydbog og tekst

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil

LinkedIn guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er et gratis LinkedIn kursus til dig, der gerne vil have en stærk LinkedIn profil, uanset om du ønsker at arbejde med personlig branding, er på udkig efter et nyt job eller du har brug for at få nye kunder gennem brugen af social selling metodikken på din personlige LinkedIn profil.

Vi har lavet guiden som en slags LinkedIn brugervejledning i form af et letforståeligt trin-for-trin online kursus, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practices med hvordan en professionel LinkedIn profil skal se ud.

LinkedIn profil guiden er efter vores mening Danmarks bedste og mest omfangsrige. Den er lavet i et intuitivt og letforståeligt format, der gør det nemt for dig at få optimeret din profil.

Den findes i tre versioner:

  • Videoguide opdelt i 7 afsnit (48 minutters spilletid i alt).
  • Lydbog opdelt i 10 afsnit (1 time og 13 minutters spilletid i alt).
  • Tekstguide (+12.000 ord og mere end 60 screenshots).

Og så er guiden som nævnt helt gratis :-)

Anbefaling af LinkedIn guiden

Henrik Lykke Appelquist fra Appelquist & Co.“Det her guide er virkelig en super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500.000 medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!”

Henrik Lykke Appelquist, ledelsesrådgiver og direktør, Appelquist & Co.

Jeg vil gerne se guiden som samlet video

For dig som vil se trin-for-trin videoer om hvordan din profil opdateres.

Klik her for at se videoguiden.


Her kan du lytte til LinkedIn profil guiden som lydbog

For dig som vil lytte til en indtalt lydbog med trin-for-trin instruktioner.

Klik her for at lytte til lydbogen.


Jeg vil gerne se guiden som tekst og grafik

For dig som vil læse en trin-for-trin guide med tekst og skærmdumps.

Klik her for at læse guiden.


Videoudgave af den ultimative LinkedIn profil guide

Lydbogsudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide

Indholdsfortegnelse for dette afsnit

Lydbogsudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide indeholder følgende trin:

  1. Introduktion
  2. Indstillinger
  3. Kontaktoplysninger
  4. Profil- og baggrundsbillede
  5. Navn, overskrift og “Om” afsnit
  6. Erfaring og uddannelse
  7. Sprog
  8. Kompetencer og anerkendelser
  9. Anbefalinger
  10. Afrunding
Her kan du lytte til LinkedIn profil guiden som lydbog

Du starter lydbogsudgaven af guiden ved at klikke på “play” knappen nedenfor.

Du kan også lytte til lydbogsudgaven som podcast episode på:

Tillykke med din opdaterede LinkedIn profil

Du har nu været igennem hele vores LinkedIn profil guide, og du står derfor nu med en professionel, tidsaktuel og appellerende LinkedIn profil. Din opdaterede profil vil helt sikkert hjælpe med at understøtte din faglighed og ekspertise overfor dit netværk, når der er nogen som besøger profilen.

Nu, hvor du er færdig med at lave rettelser på din profil, skal du lige huske at slå den funktion til, der giver dit netværk besked om fremtidige jobændringer og jubilæer.

Så du skal følge nedenstående proces for at slå denne funktion til:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik nu på “Privatliv”
  4. Scroll lidt ned og klik herefter på “Del jobændringer og jubilæer”
  5. Vælg “Ja” som indstilling under dette punkt

Sådan synliggør du din opdaterede profil overfor dit netværk

Nu, hvor din profil er blevet ajourført, gælder det om at få bragt den i spil og synliggøre den overfor dit netværk. For desværre er det ikke nok i sig selv at have en skarp og professionel LinkedIn profil for at få trafik på selve profilen. Du er nødt til at være proaktiv på LinkedIn og være tilstede gennem nogle bestemte handlinger.

Det er heldigvis forholdsvist nemt at skabe trafik til din LinkedIn profil og derigennem øge synligheden overfor dit netværk. For at hjælpe dig på vej med dette, har vi nedenfor lavet en kort 4-trins guide, som du finder i linket her.

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn profil guide indeholder følgende trin:

INTRODUKTION

I dette afsnit får du en introduktion til profilguiden, hvad LinkedIn er og hvad du kan bruge det til m.m.

DIN LINKEDIN PROFILSTYRKE

I dette afsnit får du indsigt i hvad LinkedIns profilstyrkemåler er og hvor du finder den henne.

AFRUNDING

Dette afsnit indeholder anbefalinger til, hvordan du kan bringe din profil i spil overfor dit netværk.

Her kan du se hvordan Linked in logoet ser ud
0
millioner LinkedIn brugere findes der på verdensplan

LinkedIn er verdens største erhvervsorienterede sociale medie med over 706 millioner brugere fordelt på mere end 200 lande.

0
millioner danskere har oprettet en profil på LinkedIn

Her i Danmark findes der cirka 2,6 millioner registrerede brugere (2.585.000).

Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om at give verdens fagfolk mulighed for at etablere netværk, der kan gøre dem mere produktive og succesfulde.

Idéen til LinkedIn blev oprindeligt skabt i december 2002 i dagligstuen hos Reid Hoffman, hvor han sammen med Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly og Jean-Luc Vaillant stiftede LinkedIn. Et halvt års tid senere, nærmere præcis 5. maj 2003, blev virksomheden officielt lanceret.

I 2016 blev LinkedIn opkøbt af Microsoft for ikke mindre end 26,2 milliarder dollars. Med opkøbet ønskede Microsoft blandt andet at skabe koblinger mellem LinkedIn og en række af Microsofts egne produkter såsom Office 365 og Microsoft CRM.

Virksomheden har i dag mere end 16.000 ansatte og har hovedkvarter i Sunnyvale, Californien.

De nævnte tal og oplysninger er opdateret pr. 30. august 2020.

Er LinkedIn ikke bare noget som jeg skal bruge, når jeg har brug for at søge et nyt job? Jo, du kan også bruge LinkedIn til at søge job med, da hele din profil er bygget op omkring dit CV.

Men du kan også bruge LinkedIn til så meget andet.

Det kan eksempelvis være:

Brug din profil som en professionel sendemast

En af de største styrker ved LinkedIn er, at du kan bruge platformen til at kommunikere til og med, dels dit eget netværk, men også til dit netværks netværk.

Dermed kan du – hvis du ønsker det – potentielt set komme langt ud med dine budskaber, når du poster eksempelvis et indlæg eller en artikel på LinkedIn. Ja, selv dine kommentarer til andres indlæg og artikler kan blive set af mange, og på den måde indirekte give dig synlighed, hvis det er det som du har brug for.

Så din profil kan på den måde bruges som en slags sendemast, hvor du kommunikere til og med dit netværk på LinkedIn.

Du har sikkert hørt det gamle ordsprog om at “Man skal ikke dømme en bog på dens omslag”. Men det er jo desværre præcis hvad vi gør på de sociale medier. For vi scroller løs i et tempo, som gør at vi ofte kun flygtigt skimmer overskrifter og budskaber igennem, og det samme gælder også din LinkedIn profil.

0
sekunder er tiden du har til at give et godt førstegangsindtryk til den som besøger din LinkedIn profil

Ifølge LinkedIn selv har du faktisk kun 2,5 sekunder til at efterlade et godt og professionelt indtryk til den, som besøger din profil. Og i det første sekund drejer det sig om dit profilfoto. Faktisk er profilfotoet det allerførste som vi kigger på, når vi besøger en LinkedIn profil.

Det er derfor afgørende at din LinkedIn profil har et professionelt udtryk og virker appellerende således, at den netop kan bestå testen på de 2,5 sekunder.

Her finder du information om hvorfor at du skal have en professionel LinkedIn profil

Det dur derfor ikke at din LinkedIn profil ligner en gammel og slidt Ford Taunus fra 1977. Om du så mere er til en flot Audi, BMW, Tesla eller en Volkswagen er ikke vigtigt. Det handler om at have en ajourført profil, og dermed give et godt professionelt førstegangsindtryk til dem, der besøger din profil.

Her finder du information om hvorfor at du skal have en professionel LinkedIn profil

I bund og grund handler det jo om, at din profil skal virke tiltrækkende og ikke det modsatte uanset, om formålet handler om at bruge din profil til social selling, personlig branding, networking eller fordi du har brug for at finde et nyt job.

Så derfor er det et krav, at din LinkedIn profil har et professionelt udseende.

Som du kan se af ovenstående skærmpdump af desktop menubaren, så er det generelt set i toppen af skærmen at det foregår, når du skal vælge mellem de forskellige hovedfunktioner.

LinkedIns iOS (Apple iPhone) mobil app: Sådan ser startskærmen ud

Her kan du se et skærmdump af hvordan startskærmen på LinkedIns iOS mobil app ser ud

Når du skal bevæge dig rundt på mobiludgaven af LinkedIn er det fortrinsvis forneden i app’en at du vælger mellem de forskellige hovedfunktioner.

“Dig”, søgebaren og indbakken findes dog fortsat i toppen af app’en.

LinkedIns Android mobil app: Sådan ser startskærmen ud

Her kan du se et skærmdump af hvordan startskærmen på LinkedIns Android mobil app ser ud

Lige som med iOS udgaven af LinkedIns mobil app, er det fortrinsvis forneden i app’en at du vælger mellem de forskellige hovedfunktioner.

“Dig”, søgebaren og indbakken tilgår du i toppen af app’en.

LinkedIns iPadOS tablet app: Sådan ser startskærmen ud

Her kan du se et skærmdump af hvordan startskærmen på LinkedIns iPadOS tablet app ser ud

iPadOS udgaven af LinkedIn er stort set identisk med iOS udgaven, hvilket betyder at det fortrinsvis er forneden i app’en at du vælger mellem de forskellige hovedfunktioner.

“Dig”, søgebaren og indbakken findes i toppen af app’en.

Inden du begynder enten at oprette din LinkedIn profil eller opdatere den, er det en god idé at du gør dig tanker om, hvilket sprog profilen skal være skrevet på. Med det menes der selve teksterne, som din profil består af, bl.a. den professionelle overskrift, “Om” afsnit, erhvervserfaringer, uddannelse o.s.v.

Grunden til, at du skal gøre dig tanker om sproget på din profil, handler ofte om at rekrutteringskonsulenter, headhuntere og HR-medarbejdere, der søger på LinkedIn efter kandidater, både laver danske og engelske søgninger for at finde frem til potentielle kandidater.

Det kan også give mening at have en eller flere sprogvarianter, hvis du arbejder i en international virksomhed eller har internationale kunder og samarbejdspartnere.

Ved at have eksempelvis både en dansk og en engelsk sprogversion af din profil, så vil en person, der sidder i eksempelvis Storbrittanien eller Tyskland få vist din engelske profil som standard. Er det en dansker og vedkommende har sat systemsproget på LinkedIn til dansk, så vil vedkommende få vist den danske udgave af din profil. Har personen sat systemsproget til engelsk, vil det være den engelske udgave af din profil, som vedkommende får at se.

Her finder du information om, at du skal gøre dig tanker om, hvilket sprog din LinkedIn profil skal være på

Sådan opretter du en ny sprogvariant

Du kan oprette en ny sprogvariant ved at følgende nedenstående procedure:

  1. Start med at klikket på “Dig” i topmenubaren.
  2. Vælg nu menupunktet “Vis profil”.
  3. Klik herefter på “Tilføj profilsektion”.
  4. Vælg menupunktet “Understøttede sprog”.
  5. Vælg nu eksempelvis engelsk.
  6. Indtast nu for- og efternavn samt din professionelle overskrift i engelsk udgave.
  7. Klik herefter på “Opret profil” for at fortsætte med oprettelsen af den engelske sprogversion.

Bonusinformation

Hvis din LinkedIn profil er oprettet før 2013, bliver den som standard opfattet som værende engelsk – også selvom du har udfyldt den med danske tekster.

Du har dog muligheden for at tilføje en dansk sprogversion. I så fald skal du bare sørge for, at du kopierer dine tekster fra over i den danske sprogversion, og efterfølgende retter teksterne i standardudgaven til engelsk.

Sådan tilføjer eller redigere du dit profilfoto

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
  4. Klik nu på blyant-ikonet ud for profilbilledet for at tilføje eller rette i dit billede.
  5. Klik herefter på “Anvend” knappen.
  6. Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profilfoto, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profilfoto.

Sørg for at dit profilfoto er synligt

Det er en god idé at gøre dit profilfoto synligt for alle, der besøger din LinkedIn profil, da det ellers kan opfattes som om at din profil er inaktiv.

Samtidigt vil også gøre, at når du liker eller kommentere på indlæg hos personer, som du ellers ikke er forbundet med, så bliver dit profilfoto også vist.

Sådan gør du dit profilfoto synligt

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
  4. Klik nu på blyant-ikonet ud for profilbilledet for at tilføje eller rette i dit billede.
  5. Klik på blyant-ikonet i højre øverste side for at tilføje eller rette i dit baggrundsbillede.
  6. Klik hefter på “Synlighed” og vælg “Offentligheden” at synligheden af dit profilfoto slår igennem på både LinkedIn og i Google søgninger.
  7. Klik herefter på “Vælg” knappen.
  8. Klik nu på “Anvend” knappen.
  9. Afslut redigeringen i synligheden af dit profilfoto ved at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du kan tilføje et baggrundsbillede til din profil med henblik på at forstærke det visuelle indtryk. Det kan eksempelvis være at du ønsker at visualisere din ekspertise eller synliggøre hvilke virksomhed du arbejder for. Baggrundsbilledet kan også bruges til at synliggøre en større begivenhed.

Vær opmærksom på at der er forskel på hvordan baggrundsbilledet vises på desktop, mobil og tablet i forhold til hvilken side at dit profilfoto bliver vist. Så pas på med at tilføje tekst til baggrundsbilledet da det dels kan være svært at se og dels at kan være at profilfotoet dækker ind over teksten.

LinkedIn baggrundsbillede størrelse og format

  • Størrelse: 1.584 x 396 pixels.
  • Filstørrelse: Maksimalt 8 MB.
  • Filformater: JPG, PNG eller GIF (GIF-filer animeres dog ikke).

Sådan tilføjer eller redigere du baggrundsbillede

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
  4. Klik på blyant-ikonet i højre øverste side for at tilføje eller rette i dit baggrundsbillede.
  5. Når du er færdig med at tilføje eller redigere i baggrundsbillede, skal du huske at klikke på “Anvend” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit baggrundsbillede.

Dit navn er et af de vigtigste felter på din LinkedIn profil. Det er nemlig det som afgør, om du overhovedet kan blive fundet på LinkedIn, hvis man søger efter dit navn.

Dernæst øger du chancen for at blive fundet på andre parametre som eksempelvis din ekspertise og faglighed. Din LinkedIn profil bliver nemlig indekseret af Google, og derfor er det vigtigt at din professionelle overskrift og “Om” afsnittet indeholder de nøgleord, som kendetegner dig professionelt og som person.

Samtidigt giver det dig også mulighed for at præsentere dig selv på en indbydende og professionel måde, hvor du kan sætte ord på hvem du er, hvad du står for, hvad du brænder for og ikke mindst hvilken værdi du kan skabe.

Dit navn på din LinkedIn profil

Det er vigtigt at du bruger det navn, som folk kender dig under i professionel sammenhæng således, at du gør det så nemt som muligt for folk at finde frem til dig på LinkedIn.

Selve navnefelterne skal du kun bruge til dit fornavn, eventuelt mellemnavn og dit efternavn. Undlad at skrive titel, telefonnummer, e-mail adresse eller lignende som en del af dit navn.

Først og fremmest kan det virke sælgende og desperat. Samtidigt vil du – i fald at du alligevel vælger at have mobilnummer og/eller e-mail som en del af dit navn – komme nederst i søgeresultaterne, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen grund til. LinkedIn “straffer” på den måde folk, som bruger telefonnummer og e-mail adresse i deres navn, da LinkedIn ønsker at felterne skal blive brugt til det som er formålet.

En anden god grund til at dit telefonnummer skal anføres under kontaktoplysningerne, handler om at gøre det nemt for folk at ringe op til dig. Ved at dit telefonnummer står anført det rigtige sted, kan man nemlig bare klikke på det via sin smartphone app, hvorefter man får muligheden for at ringe op til dig.

Du har også mulighed for at tilføje tidligere navne, hvis du eksempelvis har fået foretaget navneforandring i forbindelse med at du er blevet gift eller lignende.

Det gælder om at lave en overskrift, der kan vække en eller anden form for interesse hos dem, der enten søger på dit navn (den professionelle overskrift vises også som en del af søgeresultater) eller ligefrem besøger din profil.

Den professionelle overskrift optræder også sammen med dit navn, når du skriver et indlæg, en artikel eller kommenterer på LinkedIn.

Så derfor gælder det om at bruge lidt tid på at tænke den professionelle overskrift godt igennem, og eventuelt få noget feedback fra andre i dit netværk for at nå frem til en overskrift, der virker godt.

Vær opmærksom på, at det er de første 70-80 tegn, som er de vigtigste, da det nogenlunde er antallet af tegn, som man ser på mobilen, når du poster eller kommenterer noget.

Når det så, er sagt er det bestemt en god idé, at bruge så mange som muligt af de 220 tegn. For det gør jo, at du kan tilføje flere nøgleord, som du gerne vil findes på i søgninger.

Søgeordsoptimering: Hvilke søgeord vil du findes på?

Du kender måske begrebet søgeordsoptimering fra Google-verdenen, hvor det gælder om at optimere eksempelvis jeres website således, at det bliver fundet på bestemte søgeord.

Det samme gør sig faktisk gældende på LinkedIn, da det her gælder om at gøre det nemt for andre at finde frem til dig i forhold til de nøgleord, som du gerne vil findes på i søgninger på LinkedIn.

Og der, hvor der så bliver blandet lidt Google ind i tingene, handler om at din samlede LinkedIn profil faktisk også bliver Google-indekseret.

Så uanset om det drejer sig om, hvad du vil findes på i søgninger på LinkedIn eller Google, gælder det om at være bevidst om, hvilke ord du ønsker at blive fundet på.

Du skal derfor bruge lidt tid og kræfter på at finde frem til disse søgeord. I denne sammenhæng er det også vigtigt at tænke formålet med din tilstedeværelse på LinkedIn ind i søgeordene.

For hvis du eksempelvis skal bruge din profil til at finde et nyt job med, er det vigtigt at du tænker i de søgeord (ikke mindst titler) som en rekrutteringskonsulent, headhunter eller HR-medarbejder anvender i deres søgninger efter kandidater (se eksempel nedenfor for at få en idé om, hvad det er, der umiddelbart vises når der søges via LinkedIns Recruiter Lite værktøj).

Her finder du information om, hvordan du skal tænke i søgeordsoptimering af din LinkedIn profil

For at finde frem til egnede søgeord, kan du med fordel kigge relevante stillingsopslag igennem og se, hvilke titler, stillingsbetegnelser og andre nøgleord, der går igen i teksterne. For der vil være god chance for, at det også er disse nøgleord, der vil blive brugt i søgningerne.

Hvis du ønsker at bruge din profil til social selling, skal du tænke i søgeord, som dine kunder og potentielle kunder kan finde på at søge på. Her er det næppe din titel som målgruppen søger på, men derimod industritermer og nøgleord indenfor deres branche og fagområde. Så tænk i hvad dine potentielle kunder kan finde på at søge på, hvis de er på udkig efter en ny leverandør eller samarbejdspartner.

I forhold til at måle på effekten af dine søgeord, så kan du via “Dit dashboard” på din LinkedIn profil (se nedenstående screendump) se hvor mange visninger profilen har haft i søgninger. Du kan samme sted se, hvor mange visninger din profil og seneste indlæg har haft.

Screenshot af hvordan "Dit dashboard" ser ud på din LinkedIn profil

Hvis du ellers har ramt nogenlunde plet med de søgeord, som du gerne vil findes på, skal dashboard tallet for søgninger gerne stige. Det er dog vigtigt at nævne, at det ikke er noget, der sker fra den ene dag til anden, og at du derfor skal have lidt tålmodighed i denne sammenhæng.

Dernæst skal du heller ikke begynde at søge på dig selv via LinkedIns søgefunktion med henblik på at se, om du dukker op i søgninger på nøgleordene.

Måden som LinkedIns søgefunktion virker på, er meget personaliseret fra person til person, så det kommer ikke til at give et retvisende billede ved at du søger efter dig selv. Så er det trods alt bedre at få en kollega eller en fra netværket til at prøve på nogle af de ord du gerne vil findes på.

Sådan opbygger du dine professionelle overskrift

Der er typisk tre måder at opbygge en professionelt overskrift på:

Værdimodellen

Denne model handler i bund og grund om at beskrive hvilken værdi du kan skabe gennem det, som du hjælper med og har spidskompetencer indenfor. Husk at bruge de vigtigste af de søgeord som du gerne vil findes på i søgninger.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring værdimodellen kunne være:

“Jeg hjælper virksomheder med at skabe værdifulde B2B-relationer og øget omsætning via LinkedIn og social selling”

Nøgleordsmodellen

Her bruger du primært eller udelukkende nøgleord indenfor din ekspertise og faglighed, den branche som du er i og/eller nøgleord og industritermer, som din målgruppe bruger. Igen her skal du huske at bruge de vigtigste af de søgeord, som du gerne vil findes på i søgninger.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring nøgleordsmodellen kunne være:

“LinkedIn ekspert | Social selling | Bedre bundlinje | B2B | Relationssalg | Købsproces | Salgsproces | Salgsudvikling”

Kombimodellen

Denne model er en blanding af værdi- og nøgleordsmodellen, hvor du har mulighed for både at skrive en sætning eller to og supplere med relevante nøgleord. Hvis du bruger denne model skal du også her bruge de vigtigste søgeord, som en del af din tekst.

Et eksempel på en professionel overskrift bygget op omkring kombimodellen kunne være:

“Jeg hjælper dig med at skabe værdifulde B2B-relationer | LinkedIn og social selling ekspert | Foredragsholder”

Undlad at bruge plads på at skrive navnet på din virksomhed

Vi anbefaler, at du som udgangspunkt ikke bruger plads på at skrive den virksomhed som du er ansat i. Den oplysning fremgår nemlig alligevel i et felt i umiddelbar nærhed af den professionelle overskrift.

Hvis du bruger emojis så hold det på et minimum

Du kan også medtage emojis i din professionelle overskrift, men vi anbefaler at du holder det på et minimum, da emojis ellers godt kan ende med at fjerne opmærksomhed fra selve ordene.

Så brug emojis med måde ;-)

Sådan redigerer du i din professionelle overskrift

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.

Når du er færdig med at redigere i din professionelle overskrift, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Lige under dit navn, professionelle overskrift og kontaktoplysninger finder du “Om” afsnittet, som i bund og grund er et kæmpe fritekstfelt, som kan indeholde op til 2.600 tegn inklusive mellemrum.

Hvis du forestiller dig at din professionelle overskrift er en bouillonterning, så er dit “Om” afsnit den suppe som du laver på basis af bouillonterningen.

Det er her, hvor du har muligheden for at præsentere dig selv med flere ord og detaljer i en slags LinkedIn “elevatortale”, og på den måde kan sætte ord på din person, dine kompetencer og baggrund.

Det er også i “Om” afsnittet at du skal huske at få tilføjet de søgeord, som du gerne vil findes på i søgninger på LinkedIn.

Det kan være en blanding af sætninger og bullets med henblik på både at sætte ord på dig selv og samtidigt øge læsbarheden og skabe overblik ved at indsætte bullets, hvor det giver mening.

Du skal være opmærksom på, at når en person besøger din profil, vil vedkommende få præsenteret de førte 2-3 linjer af dit “Om” afsnit. Så det gælder om at være ekstra skarp med den indledende del af dette afsnit.

Længden af dit 'Om' afsnit

Vi anbefaler generelt set, at du bruger så stor en del af de 2.600 tegn som muligt, da det også kan hjælpe dig i forhold til Googles indeksering af din profil.

Så den lange tekst handler mest af alt om at “please” Google og hjælpe dig til at blive fundet i søgninger. Ergo skal du ikke satse på, at alle dem, der besøger din profil, kommer til at læse hele dit “om” afsnit igennem ;-)

Men det gør Google til gengæld. For Google elsker tekst, og derfor er det som udgangspunkt bedre, at du skriver en tekst til dit “om” afsnit på eksempelvis 2.000 tegn end på bare 200 tegn – specielt hvis du også får tænkt relevante søgeord ind i teksten. Du giver ganske enkelt Google mere at arbejde med, når du skriver en god lang tekst.

Hvad skal der stå i dit “Om” afsnit?

Dit “Om” afsnit kan eksempelvis indeholde noget om:

  • Hvem du er?
  • Hvad brænder du for og er passioneret omkring?
  • Hvad er dine professionelle værdier?
  • Hvis du er jobsøgende: Hvilke brancher/fagområder/geografisk område søger du så indenfor og hvilken titel/rolle/funktion kan det være?
  • Hvad er dine metodikker i forhold til din faglige rolle?
  • Hvordan bruger du din uddannelsesmæssige baggrund?
  • Hvordan bruger du din erhvervsmæssige erfaring?
  • Er der fritidsmæssige interesser som er relevante at kende til?

I selve teksten er det en god idé at de tidligere omtalte søgeord samt industritermer og nøgleord indenfor din branche, da der er en god chance for at det er noget som folk vil søge på.

Skrivestil

Vi anbefaler at du skriver “Om” afsnittet i første person (“Jeg”) med henblik på at skabe en personlig kontakt til den, der besøger din profil.

Skriv i en tone og stil, der minder om, hvis du havde en dialog med en person. Det gør dit “Om” afsnit mere vedkommende og personligt.

Da det kun er muligt at se dine kontaktoplysninger, hvis man er connectet med dig, kan det være en god idé at medtage en kort tekst i bunden af dit “Om” afsnit. Man kan nemlig godt se din “Om” tekst uden at være forbundet, og på den måde gør du det nemmere for andre at komme i kontakt med dig, hvis du har anført oplysninger om dit mobilnummer og e-mail.

Du kan eksempelvis skrive noget i retning af:

“Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller på anden måde ønsker dialog, er du meget velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 41 900 800 eller e-mail lc@socialsellingcompany.dk”.

Du kan også med fordel indsætte 5-10 hashtags i slutningen af dit “Om” afsnit. Hashtags på LinkedIn er generelt set begyndt at blive mere udbredt, og det samme gælder specifikke danske hashtags.

Lige nu kommer hashtags i “Om” afsnittet ikke med i normale hashtag-søgninger, men det gør det, hvis eksempelvis en headhunter laver fritekstsøgninger. Så ved at du også har hashtags med i din “Om” tekst, øger du chancen for at din profil bliver fundet i denne sammenhæng.

Sørg for at bruge hashtags med industritermer og relevante nøgleord indenfor dit fagområde.

Hashtag
Antal følgere
#aktier
154
#arbejdsglæde
226
#arbejdsmiljø
394
#arbejdstid
334
#arkitektur
8.719
#beskatning
645
#bestyrelse
155
#biler
1.936
#byggeri
6.553
#bæredygtighed
548
#cirkulærøkonomi
194
#contentmarketing
641.969
#corona
112.175
#coronavirus
646.078
#covid19
1.143.190
#covid19dk
135
#csr
15.318
#danmark
85
#databeskyttelse
13
#deleøkonomi
76
#denmark
3.065
#detailhandel
14.902
#detviersammenom
100
#digitaldannelse
10
#digitalisering
10.681
#digitalmarkedsføring
9.461
#digitaloprydning
1
#dkbiz
289
#dkenergi
93
#dkgreen
443
#dkjob
164
#dkpol
1.077
#dkturisme
210
#dårligomtale
1
#egenkapital
133
#ehandel
4.223
#eksport
87
#erhverv
36
#finansiering
42
#fintechdk
3
#forbrugeradfærd
786
#foredrag
111
#forretning
3.272
#forretningsindsigt
435
#forretningsudvikling
103
#følelsesmæssigintelligens
4.146
#gdpr
28.447
#globalhandel
404
#grafiskdesign
7.991
#grønomstilling
146
#handel
16.798
#hygiejne
6
#informationssikkerhed
610
#iværksætteri
302
#job
765.190
#jobdk
342
#jobopslag
22.267
#jobsøgende
252
#jobsøgning
1.003
#jobsøgningsglæde
273
#kapital
28
#karriere
6.578
#karriererådgivning
44
#kommunikation
11.500
#konsulenter
3.365
#kunstigintelligens
8.748
#leasing
6.114
#ledelse
25.695
#ledelsesrådgivning
9.567
#ledigstilling
1.016
#lillevirksomhed
651
#linkedin
988.686
#linkedinprofil
25
#linkedintip
76
#linkedintips
16.331
#markedsføring
5.368
#miljø
93
#netværk
392
#nyeudfordringer
108
#nytjob
1.557
#omdømme
3
#onlinehandel
2.667
#outplacement
4.466
#personale
167
#personligbranding
47
#personlighedstest
8
#politik
206
#powerjobsøgerne
792
#projektledelse
300
#rekruttering
1.730
#reputationmanagement
6.820
#rengøring
30
#salg
8.023
#salgsproces
7
#salgstekst
134
#samarbejde
3.238
#socialemedier
3.603
#socialtentreprenørskab
668
#socialfriday
21
#socialselling
33.443
#smdk
24
#uddannelse
805
#udvikling
205
#undervisning
4.562
#valuta
1.500
#verdensmål
234
#verdensmålene
58
#viansætter
854
#video
25.149
#videostrategi
4
#vidensdeling
39
#virksomhedsopstart
2.026
#vækst
37

Sådan tilføjer du “Om” afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af om-afsnittet.

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Sådan redigere du i “Om” afsnittet:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side af “Om” afsnittet.

Når du er færdig med at tilføje eller redigere i “Om” afsnittet, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at redigere “Om” afsnittet, og du er således klar til at gå videre til næste trin i den ultimative LinkedIn profil guide.

Det skal være nemt at komme i kontakt med dig. Det er i hvert fald vores anbefaling, hvis du skal bruge LinkedIn til eksempelvis social selling og personlig branding. Det er derfor vigtigt at kontaktoplysningerne på din LinkedIn profil dels er fuldstændige, dels er ajourførte og dels er indtastet i de korrekte felter på LinkedIn.

Eksempelvis er det lettere at ringe til dig, hvis dit telefonnummer er indtastet i lige præcis det felt, hvor dit netværk og andre på LinkedIn vil lede efter dit nummer. Det gør nemlig også at folk bare kan klikke på dit telefonnummer på deres smartphone, hvorefter de bliver spurgt om de vil ringe op til dig.

Du skal derfor se din LinkedIn profil som en slags elektronisk og interaktiv visitkort, som indeholder alle relevante kontaktoplysninger til dig. Det være sig e-mail adresse, mobiltelefonnummer, besøgsadresse, webadresser o.s.v.

Du kan tilføje/rette i følgende kontaktoplysninger

Du har mulighed for at lave en tilpasset webadresse (også kendt som en såkaldt “Vanity URL”) til din offentlige profil på LinkedIn. Det er den profil, folk du endnu ikke er connectet med, ser. Hvis du ikke har opdateret webadressen endnu, kan denne adresse indeholde en masse cifre og tal efter dit navn. Din unikke profilwebadresse kan du eventuelt bruge i din e-mail autosignatur, så det er nemt at finde din LinkedIn profil.

Du kan indsætte op til 3 unikke webadresser i dine kontaktoplysninger på LinkedIn. Vi anbefaler at den ene er dit firmas website. Derudover kan du henvise til en support side, en produktoversigt eller en kontaktformular på jeres website. I stedet for at vælge ”Firma” i den dropdown menu, der dukker op, når du indsætter websteder, så anbefaler vi at du vælger ”Anden”. Det gør, at du får lov til at skrive op til 30 tegn om linket. Du kan for eksempel skrive ”Besøg FIRMA NAVN” eller ”Få hjælp fra FIRMA NAVN”.

Her kan du indtaste det telefonnummer som du ønsker at blive kontaktet på. Husk at anføre om det er dit mobil, firma eller privat nummer.

Her indtaster du oplysninger om din fysiske besøgsadresse. Vi anbefaler at du indsætter dit firmas adresse således, at netværket kan se hvor du normalvis er at finde, hvis man eksempelvis skal mødes med dig.

E-mail adresse: I forhold til din e-mail adresse, så anbefaler vi at du indsætter din firma e-mail adresse som din primære e-mail adresse. Hvis den ikke er valgt, skal du klikke på den lille pil til højre for den nuværende e-mail adresse. Så kommer du over i dine kontoindstillinger, hvor du kan vælge din firma e-mail adresse som primær, hvis du har tilføjet den allerede. Ellers kan du tilføje den ved at klikke på “Tilføj e-mail adresse”. Når du har tilføjet den, får du tilsendt en godkendelses e-mail til din e-mail adresse og du skal klikke på et link i e-mailen for at LinkedIn kan indsætte den nye e-mail adresse i din oversigt. Klik herefter på ”Brug som primær” på den e-mail du vil have på dine kontaktoplysninger. Klik på “Luk” når du er færdige med dine rettelser. Vi anbefaler for øvrigt, at du altid har minimum to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn profil af sikkerhedsmæssige årsager således, at du har en backup e-mail adresse i tilfælde af problemer med den anden e-mail adresse.

Hvis du har en Twitter konto kan du indtaste dit Twitter navn i dette felt.

Her kan du indtaste oplysninger om eksempelvis dit Skype brugernavn, hvis du har sådan en konto eller andre chat services. Vi anbefaler at du kun udfylder dette punkt, hvis du har lyst til at folk kan kontakte dig på denne måde.

I dette felt kan du indtaste oplysninger om din fødselsdato, hvis du ønsker at gøre dette. Det er selvfølgelig helt valgfrit om at du ønsker at gøre det. Bemærk at du selv kan vælge hvem på LinkedIn, der skal kunne se din fødselsdato.

Sådan tilføjer og retter du dine kontaktoplysninger

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet til højre for “Se kontaktoplysninger”.
  4. Du er nu klar til at tilføje eller rette i felterne i dine kontaktoplysninger.
  5. Når du har tilføjet eller rettet i dine kontaktoplysninger, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at tilføjelser eller ændringer slår igennem på din profil.

De nævnte fire trin er også visualiseret i de vedhæftede skærmdumps (klik på billederne for at få dem vist i stor udgave).

Sådan linker du en virksomhedsside til en bestemt stilling

For de jobs du har og har haft, kan du for hvert af dem linke til virksomhedssiden for det firma du arbejdede for, hvis de har oprettet en virksomhedsside. På den måde vises virksomhedens logo ud for din stilling. Det gør du ved at linke til det, når du opretter jobbet. Hvis jobbet allerede er oprettet, men du ikke har linket til virksomhedssiden, kan du efterfølgende associere stillingen med den pågældende virksomhed ved at følge nedenstående procedure.

Sådan linker du en virksomhedsside til en stilling:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned indtil du finder den stilling som du ønsker at linke til en virksomhedsside
  4. Klik herefter på blyan-ikonet
  5. Klik nu på virksomhedsfeltet og søg efter navnet på virksomheden og vælg den virksomhed, der skal associeres med stillingen
  6. Klik på “Gem” knappen for at få ændringen til at slå igennem på din LinkedIn profil

Du er nu færdig med at tilføje og redigere i din erfaring og uddannelse, og du er nu klar til at gå videre til næste trin i guiden.

Sådan omorganiserer eller sletter du kompetencer og anerkendelser

Du kan også omorganisere eller helt slette allerede eksisterende kompetencer og anerkendelser.

LinkedIn viser umiddelbart dine kompetencer i faldende orden efter hvor mange personer, der har givet dig anerkendelser på kompetencerne og grupperet efter mest repræsenterede kompetencer, brancheindsigt, interpersonelle evner og andre kompetencer. Du kan ændre rækkefølgen indenfor hver gruppering ved at bruge ”drag og drop” så du flytter rundt på dem, og dermed prioritere dem som du ønsker.

Måden du omorganiserer og eventuelt sletter kompetencer er følgende:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Kompetencer og anerkendelser”
  4. Klik nu på blyant-ikonet for at foretage rettelser
  5. Klik og hold nede på den kompetence, som du ønsker at ændre rækkefølgen for
  6. Klik på skraldespands-ikonet for at slette en kompetence
  7. Klik på “Gem” knappen for at få ændringerne til at slå igennem på din LinkedIn profil

Du er nu færdig med at tilføje eller omorganiserer dine kompetencer, og er nu klar til at gå videre til næste trin i LinkedIn guiden.

Sådan beder du en anbefaling på LinkedIn

Du kan selv bede om en anbefaling på LinkedIn ved at gøre følgende:

  1. Søg efter den person som du ønsker at give en anbefaling til
  2. Når du har fundet personen klikker du på vedkommendes navn for at komme til personens profil
  3. Klik herefter på “Mere …” knappen
  4. Klik nu på menpunktet “Anmod om en anbefaling”
  5. Angiv hvor du kender den pågældende person fra
  6. Angiv hvad din stilling var på dette tidspunkt
  7. Klik herefter på “Næste” knappen
  8. Skriv en besked til personen som du ønsker en anbefaling fra med henblik på dels at bede om en anbefalingen og dels at hjælpe personen til at målrette anbefalingen
  9. Afslut ved at klikke på “Send” knappen

Din opfordring til at få en anbefaling bliver nu sendt til vedkommende. Når vedkommende har skrevet sit forslag til en anbefaling, får du en besked om det på LinkedIn. Her kan du så enten godkende eller bede om en revideret anbefaling, før at den bliver publiceret på din profil.

Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så få det endelig gjort ved at spørge om dem. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater.

Sådan kan du se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet

Du har også mulighed for at se hvilke anbefalinger du har modtaget og givet, og om hvordan de skal være synlige overfor dit netværket og andre på LinkedIn.

Du finder overbliksbilledet over anbefalinger på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll indtil at du kan se sektionen “Anbefalinger”

Her kan du så vælge mellem at se de anbefalinger som du har modtaget ved at klikke på “Modtaget” fanebladet eller de anbefalinger som du har givet givet ved at klikke på “Givet” fanebladet. Du har også mulighed for at administrere alle anbefalingerne ved at klikke på blyant-ikonet.

I starten af guiden skrev vi om, at det er en god idé at gøre sig tanker om, hvilket sprog du ønsker at din profil skal være på. Hvis det er relevant for dig for at have eksempelvis en engelsk sprogvariant, er det via funktionen “Understøttede sprog” at du gør dette.

Hvis du opretter en engelsk sprogvariant af din profil, vil personer, der besøger din profil fra udlandet eller som har sat LinkedIn systemsproget (menuer og lignende) til engelsk, få præsenteret den engelske udgave af profilen.

Det kræver selvfølgelig at du dels får oversat teksterne fra din professionelle overskrift, “Om” afsnittet samt dine arbejdserfaringer og uddannelser til eksempelvis engelsk. Så vores anbefaling er, at det skal du kun gøre, hvis det reelt set er relevant for dig at have både en dansk og engelsk profil.

Du har mulighed for at se hvor godt din profil er udfyldt ved at tjekke din såkaldte LinkedIn profilstyrkemåler (på engelsk “Profile Strength meter”).

Den måler på hvor godt din profil er udfyldt med de væsentligste oplysninger, som er:

  • Profilfoto.
  • Stilling.
  • “Om” afsnit.
  • Kompetencer.
  • Uddannelse.
  • Erhvervserfaring.
  • Beliggenhed.
  • Branche.

Indtil at du har fået udfyldt alle ovenstående oplysninger, vil LinkedIn minde dig om, at du mangler at få udfyldt en eller flere af oplysningerne.

Jo mere din profil er udfyldt, desto større chance vil der også være for at du dukker op i søgninger. På den måde gør du det også nemmere for andre at finde dig på LinkedIn.

Så det betyder noget, at du har en så høj profilstyrke som muligt.

Derfor vil vi også helt klart anbefale, at du får udfyldt alle de nævnte oplysninger således, at du går efter at opnå den maksimale profilstyrke, som du kan læse mere om nedenfor.

Skalaen for din profilstyrke har 5 niveauer og starter på “Begynder” og slutter på “Stjerne”.

De 5 niveauer er:

  1. Begynder (“Beginner”).
  2. Mellemniveau (“Intermediate”).
  3. Avanceret (“Advanced”).
  4. Ekspert (“Expert”).
  5. Stjerne (“All Star”).
Begynder
20%
Mellemniveau
40%
Avanceret
60%
Ekspert
80%
Stjerne
100%

Det er vigtigt at nævne, at profilstyrkemåleren alene måler på den tekniske styrke af din profil. Det handler altså hvor mange af de felter, som LinkedIn bedømmer som værende de vigtigste felter, som du rent faktisk har udfyldt.

Så der bliver ikke målt på selve kvaliteten af dine tekster. Derfor kan der som regel justeres og optimeres lidt på disse tekster – også selvom din profilstyrke viser, at du har opnået topniveauet “Stjerne :-)

Vær opmærksom på, at du udover at have udfyldt alle de vigtigste informationer, også skal have minimum 50 forbindelser for at opnå den maksimale profilstyrke.

For flertallet af LinkedIn brugere er indstillinger et af de mindste besøgte afsnit på LinkedIn.

Det er der sådan set ikke noget i vejen med, for den daglige brug af LinkedIn involverer sjældent brugen af indstillinger. Det er som regel kun noget du arbejder med, hvis du er i gang med at opdatere din profil og eksempelvis har brug for at rette i telefonnummer eller e-mail adresse.

Der er dog nogle funktioner under indstillinger, som er smarte at kende til. Du kan blandt andet ændre på hvad netværket og netværkets netværk kan se, når de besøger din profil. Du kan også slå til og fra i forhold til at være anonym når du besøger en profil – eksempelvis hvis du vil tjekke profilen på en potentiel ny medarbejder eller kunde.

Det er derfor en god idé at bruge nogle minutter på at blive fortrolig med de mange indstillinger som LinkedIn tilbyder. LinkedIn har også en tendens til løbende at tilføje, rette og fjerne indstillingsmuligheder, hvorfor at det kan være en fordel at tjekke indstillingsafsnittet regelmæssigt.

For at få adgang til LinkedIn indstillingerne skal du følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”

Herefter får du adgang til alle indstillinger, som er fordelt på følgende 4 hovedområder:

De 4 hovedområder er beskrevet nedenfor.

Under fanebladet “Konto” finder du alle de generelle kontoindstillinger til din LinkedIn profil som eksempelvis kan være:

  • Dine e-mail adresser: Her kan du tilføje og fjerne e-mailadresser på din konto
  • Password og sikkerhed: Her kan du ændre dit password, tjekke hvor du er logget ind og aktivere såkaldt totrinsverifikation for at øge sikkerheden på din profil
  • Valg af sprog: På hvilket sprog ønsker du at se menuer og dialogbokse på din profil?
  • Sammenlægning af LinkedIn konti: Hvis du er kommet til at oprette en dubletkonto på et tidspunkt, kan du sammenlægge denne og din nuværende konto under kontoadministration
  • Lukning af din konto, hvis du ønsker at nedlægge den pågældende konto

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på “Konto”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kontoindstillingerne

Bonustip

Det er en god idé at have to e-mail adresser tilknyttet din LinkedIn konto for at sikre, at du til enhver tid kan få adgang til kontoen.

Det handler især om, at hvis du udelukkende bruger din arbejdsmail som login på LinkedIn og du skifter job. Hvis du så efterfølgende ikke kan huske dit password, og du ikke længere har adgang til arbejdsmailen, så kan du heller ikke få adgang til et nyt password via din tidligere arbejdsmail.

Det er derfor en rigtig god idé, at tilføje en privat e-mail adresse som login mulighed på din LinkedIn profil. På den måde kan du til enhver tid bruge din private e-mail adresse som login til din LinkedIn konto.

Under fanebladet “Privatliv” finder du alle privatlivsindstillinger til din LinkedIn profil. Her kan du indstille hvad andre skal kunne se, når du besøger deres profil eller hvis de besøger din profil.

Det kan eksempelvis kan være:

  • Sådan ser andre din profil og netværksoplysninger.
  • Sådan ser andre din aktivitet på LinkedIn.
  • Vælg om du vil være synlig eller anonym når du kigger på andres profiler.
  • Sådan behandler LinkedIn dine data.
  • Præferencer i forbindelse med jobsøgning.
  • Blokering og anonymitet: Hvem skal kunne se din profil og hvad du gør på LinkedIn?

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Du kan nu se fanebladet “Privatliv”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i privatlivsindstillingerne

Anonymitet på LinkedIn

Du kan som udgangspunkt altid se, hvem der kigger forbi din LinkedIn profil – dog med den begrænsning, at hvis du bruger gratisudgaven af LinkedIn, så kan du kun se de seneste fem besøgende til din profil.

I forhold til hvem der kan se, at du har været forbi deres profil, så kan du ændre i dine indstillinger således, at du kan vælge at være anonym. Dermed kan du sagtens “lure” på andre profiler uden at de kan se, at du har gjort det.

Du skal være opmærksom på, at hvis du vælger at være anonym på, og du har gratisudgaven af LinkedIn, så kan du ikke se hvem, der har besøgt din profil sålænge at du har slået anonymitetsfunktionen til.

I nogle sammenhænge kan det give god mening at være anonym på LinkedIn. Det kan eksempelvis handle om, at du er på udkig efter nye udfordringer, men du ønsker ikke at den potentielle nye chef eller headhunteren skal se, at du har været forbi deres profil.

Det kan også handle om, at du er på udkig efter en ny medarbejder, og at du ikke i første omgang ønsker at give dig tilkende overfor vedkommende.

Når det er sagt, så skal du huske at en af de væsentlige årsager til at vi er på LinkedIn, handler om at synliggøre faglighed og ekspertise. Har du sat din profil til at være anonym i forhold til når du besøger andres profiler, så mister du selvfølgelig muligheden for at blive set på LinkedIn.

Så generelt set kan det ikke anbefales, at du sætter din profil til at være anonym.

Under fanebladet “Annonceindstillinger” finder du alle indstillinger relateret til visningen af jobannoncer og kommercielle annoncer på din LinkedIn profil. Det kan eksempelvis kan være:

  • Vil du acceptere at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af de websteder, du har besøgt?
  • Vil du acceptere at LinkedIn laver markedsføring mod dig på basis af dine forbindelser?
  • Vil du acceptere at se annoncer på websteder og apps uden for LinkedIn?
  • Vil du acceptere at se annoncer på basis af de grupper som du har tilmeldt dig på LinkedIn?
  • Vil du acceptere at se annoncer baseret på din uddannelse?

I det foregående afsnit med privatlivsindstillinger opfordrede vi dig til at tage stilling til alle menupunkter og vælge de indstillinger, der passer til din holdning til hvilke oplysninger og i hvilket omfang du ønsker at dele disse oplysninger. Det nøjagtigt samme gør sig gældende i forhold til annonceindstillingerne.

LinkedIn har ikke overraskende valgt at sætte ja til alle menupunkterne under annonceindstillinger. Det betyder at dine profiloplysninger og din gøren og laden på LinkedIn vil blive brugt til at målrette markedsføring mod dig.

Hvis du har det fint med det, så behøver du ikke at ændre noget. Hvis du til gengæld har en holdning til, at du ikke ønsker at blive udsat for meget målrettet markedsføring på LinkedIn, så skal du ind og tage stilling til det enkelte menupunkt og vælge det fra.

Vores anbefaling er igen at du skal tage et aktivt valg i forhold til hvordan du ønsker at LinkedIn anvender oplysninger om dig i forhold til målrettet markedsføring overfor dig. Det tager heldigvis kun få minutter at gøre det.

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Annoncer”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i annonceindstillingerne

Under fanebladet “Kommunikation” finder du alle kommunikationsindstillinger relateret til din LinkedIn profil, altså hvordan du ønsker at LinkedIn skal kommunikere med dig, om hvad og hvor ofte. Det kan eksempelvis kan være:

  • Hvor ofte ønsker du at få notifikationer og underretninger fra LinkedIn?
  • Hvilke e-mails ønsker du at modtage fra LinkedIn og hvor ofte?
  • Hvem kan sende dig invitationer?
  • Ønsker du at modtage invitationer til grupper?
  • Ønsker du at modtage invitationer til at deltage i research på LinkedIn?

Du finder alle aktuelle undermenuer og menupunkter ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”
  3. Klik herefter på fanebladet “Kommunikation”
  4. Scroll nu ned for at gennemgå alle menupunkter i kommunikationsindstillingerne

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål via oversigten med oftest stillede spørgsmål eller kan finde frem til svaret via søgefunktionen, har du mulighed for at skrive til LinkedIns hjælpecenter.

Det gør du via linket her: https://www.linkedin.com/help/linkedin/solve

Du skal dog være indstillet på at der kan gå op til flere dage, inden du får svar fra LinkedIn. Det er dog vores erfaring, at LinkedIns hjælpecenter rent faktisk svarer dig, og du kan jo altid sende dem en rykker, hvis du bliver utålmodig :-)

Med gratisudgaven af LinkedIn kan du:

Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.

Vi anbefaler at du følger nedenstående 4 trin:

  1. Brug 10-15 minutter hver dag på LinkedIn: Bevæg dig rundt på LinkedIn og like, del og kommentér relevante indlæg og artikler. Specielt det at kommentere andres indlæg vil hjælpe dig til øget synlighed.
  2. Udvid dit netværk med 25 relevante forbindelser hver måned: Dermed kan du udbygge dit professionelle netværk og bruge din LinkedIn profil som en slags sendemast over for nuværende og potentielle nye kunder. Lad være med at connecte med hvem som helst, og fokusér i stedet på kvalitet og relevans i valget af hvem du vil dele netværk med på LinkedIn.
  3. Lav 1-2 indlæg hver uge på LinkedIn: Skriv indlæg hvor du deler ud af din viden og erfaringer med dit netværk på LinkedIn. Lad gerne indlægget indholde relevante og interessante links, artikler, billeder, videoer, PDF-filer, infografikker, podcast episoder m.m.
  4. Skriv en LinkedIn artikel hver måned på LinkedIn: Derigennem kan du udstille din ekspertise og faglighed i flere detaljer end du kan gøre via et indlæg.

Vi anbefaler at du ser de 4 trin som en slags løbende ”hjemmearbejde”, hvor du skal investere lidt tid i at dygtiggøre dig i brugen af LinkedIn og det som vi kalder for social selling metodikken.

Gevinsten er til gengæld, at du kommer til at opbygge din digitale egenkapital, som på et tidspunkt kan konverteres til nye muligheder og forretning.

Comments (15)

  • Lene Andersen Reply

    Perfekt guide.

    18. juni 2018 at 20:03
  • Birgit Reply

    Lige hvad jeg søgte! Af hjertet tak :)

    5. december 2019 at 22:02
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Birgit. Dejligt at høre at du kunne bruge guiden :-)

      19. december 2019 at 14:24
  • Martin Thorborg Reply

    Rigtig fin guide Leif og Eva, tak for den :-)

    30. december 2019 at 18:38
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Martin. Dejligt at høre du synes om den :-)

      31. december 2019 at 10:59
      • Susanne Reply

        En rigtig fin guide I har lavet Eva og Leif. Den er rigtig brugbar for nye og forståelsen af Linkedin når man skal begynde at udfylde sin profil. Derudover syntes jeg også at jeg får en masse brugbart med på min vej

        20. april 2020 at 22:07
        • Leif Carlsen Reply

          Mange tak for de venlige ord, Susanne :-) Eva og jeg er meget glade for at høre at du synes om guiden og får værdi ud af at bruge den.

          20. april 2020 at 23:02
  • Henrik L. Appelquist Reply

    Det her guide er virkelig en super stykke værktøj, som jeg klart vil anbefale andre at læse og gøre brug af. Et imponerende stykke arbejde, enkelt at forstå og anvende. Jeg har arbejdet med LinkedIn siden 2004 og var blandt de første 500t medlemmer globalt til at gå på LinkedIn. På trods af min relative store erfaring med professionelt brug af LinkedIn, så har jeg haft stor værdi ud af jeres guide. Tak for det Eva og Leif, flot og imponerende stykke arbejde!

    8. januar 2020 at 13:06
    • Leif Carlsen Reply

      Kære Henrik, tusind tak for de venlige ord. Eva og jeg er virkelig glade for roserne og for at du synes om guiden. Må vi have love til at bruge din anbefaling andre steder på websitet og i vores undervisningsmaterialer?

      9. januar 2020 at 22:24
  • Stephan Jensen Reply

    Fantastisk LinkedIn guide – tak for den :-)

    6. marts 2020 at 09:54
    • Leif Carlsen Reply

      Mange tak for dit positive feedback, Stephan. Det er dejligt at høre at du synes om guiden :-)

      6. marts 2020 at 10:51
  • Casper Reply

    Fremragende guide! Tak for den :)

    14. maj 2020 at 15:23
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Casper og tak for venlige ord :-)

      14. maj 2020 at 16:01
  • Bootcamp for jobsøgende – Ledelse: Personlig eller automatisk Reply

    […] sig selv, så jeg vil foreslå dig at følge fx. Leif Carlsen fra Social Selling Company med deres Ultimative guide til LinkedIn eller Tonny Mikkelsen der giver rigtig mange nyttige forslag og beskrivelser til hvordan du […]

    21. august 2020 at 20:16

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *