Digital og klassisk markedsføring set med brandingekspertens øjne
Når det gælder din virksomheds markedsføringsindsatser, bør I så overveje at gå ren digitalt, eller skal I fortsat tænke klassiske markedsføringskanaler som eksempelvis annoncer, kataloger, tv og radio ind i jeres marketingplaner? Og hvad med outdoor, messer og udstillinger samt sponsorater og medlemsskaber af forskellige erhvervsnetværk?
Er der overhovedet nogen grund til at lave en større revolution i jeres marketingmix. Hvorfor ikke bare holde fast i det som I gjorde sidste år og sikkert også året forinden?
Det er selvfølgelig ikke et spørgsmål man bare kan svare klart ja eller nej til. For markedsføring er som så mange andre ting ikke en sort/hvid disciplin. Det er heller ikke noget, der svares på i løbet af fem minutter. Der er I simpelthen alt for mange “det kommer an på” elementer, der skal ind i den ligning, før du kan komme med et kvalificeret bud på, hvilke digitale og klassiske markedsføringskanaler, der er de mest effektive til at kommunikere til din målgruppe med.
Når det er sagt, oplever jeg fortsat mange virksomheder, der år efter år laver stort set det samme marketingmix, eller det som jeg kalder for markedsføringspizzaen. Når jeg bringer ordet pizza ind i det, handler det om, at jeg rent visuelt ser en virksomheds samlede markedsføringsbudget som en store pizza, hvor de enkelte stykker repræsenterer de forskellige markedsføringsindsatser og kanaler.
Markedsføringspizzaen vil i de fleste virksomheder med stor sandsynlighed have nogenlunde samme størrelse som sidste år. Den er således næppe gået fra at være en almindelig pizza til en kæmpe familiepizza. Så selv om virksomheden måske skal vækste toplinien med 10 procent, eller bestyrelsen ønsker en øget synlighed i markedet, så er realiteten nok nærmere, at markedsføringspizzaen bare bliver et par procenter større.
Hvad angår kompositionen af markedsføringspizzaen, altså hvilke typer markedsføring og medier, der skal bruges, tager rigtig mange virksomheder ofte udgangspunkt i sidste års opskrift.
Det er for øvrigt et lang stykke af vejen helt forståeligt. For vi ved, hvordan det virker, og da markedsføring også har til formål at sikre, at der kommer penge i kassen, er det ikke lige på dette område, du begynder at lave for mange eksperimenter.
Det risikerer bare hurtigt at minde om Miss Sophie fra “90-års fødselsdagen”, når hun siger “The same procedure as every year, James”.
Faren ved denne tilgang er nemlig, at kunderne flytter sig lynhurtigt i disse år, når det gælder den måde, de bruger medier på og indsamler information, når de går ind i proces med at ville købe et produkt eller en service.
Det er derfor ikke til at komme udenom, at den moderne beslutningstager orienterer sig meget mere mod digitale platforme og de sociale medier, når der skal indsamles inspiration og information. Du er derfor tvunget til at tænke mere i digitale markedsføringsindsatser for at kunne fastholde kommunikationen til og med din målgruppe.
Nu er der sikkert mange, der vil sige, at når vi taler om pizzaer, er der en årsag til, at der er noget, der hedder klassikere, og at det skal der bestemt ikke laves om på. Der skal ikke eksperimenteres for meget med opskriften på en god pizza. Jeg er et langt stykke af vejen enig i dette, men du kan godt fortsætte med at lave den gode bund og tomatsovsen som en base, og overveje om der er nye komponenter, der skal til.
Jeg ser fortsat mange virksomheder, der holder fast i det samme marketingmix år efter år med ingen eller kun få tilpasninger. Dette sker ofte uden, at der er afsat særlige mange ressourcer og budget til de digitale indsatser.
Lad det være sagt med det samme: Jeg forsøger ikke på at sige, at du alene skal satse på digitale markedsføringsindsatser. Hvis der er klassiske markedsføringskanaler, der giver dig konkret forretning, skal du selvfølgelig holde fast i dem.
Omvendt er det bare ikke til at komme udenom det faktum, at kunderne er blevet meget mere digitalt orienteret – dels via de sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter, og dels via Google når de går ind i købsprocessen og begynder at indsamle oplysninger.
Jeg tænker, at mange virksomheder med fordel kunne stoppe op og gentænke deres markedsføringspizza – underforstået deres markedsføringsplan og marketingmix.
En god øvelse i den sammenhæng er at stille jer selv følgende spørgsmål:
- Hvis vi nu skulle starte vores virksomhed fra bunden igen, ville vi så vælge de samme markedsføringskanaler?
- Vil vi holde fast i vores tv-spots, annoncer, trykte kataloger eller outdoor-reklamer?
- Hvordan ser vores kunder ud i forhold til demografi, personaer, beslutnings- og influenttyper o.s.v.?
- Skal vi i større omfang gå den digitale vej og opprioritere ressourser og indsatser indenfor de sociale medier?
- Hvordan ser vores kunders købsproces ud?
- Hvor og med hvilke midler kan vi rent faktisk påvirke processen?
- Hvor finder vores kunder oplysninger og inspiration, når de har et problem eller behov?
Det siger næsten sig selv, at ovenstående øvelse kan ende med, at der skal træffes nogle hårde beslutninger. Det er ikke til at komme uden om at, at du er nødt til at lave til- og fravalg i disse år, når det gælder valget af markedsføringskanaler. For kunderne flytter sig med større fart end nogensinde i deres egen købsproces og måde at vælge leverandør, produkter og services på. I den sammenhæng er de lynhurtige til at udnytte de mange muligheder, som de digitale platforme og sociale medier giver.
Hvordan ser en brandingekspert på digital og klassisk markedsføring?
Det har jeg interviewet Morten Nielsen fra NetworkCommunication om i Social Selling Radio podcasten.
Morten har sådan cirka 30 års professionel erfaring med branding og markedsføring. Han har blandt andet været CEO og partner for Publicis i Danmark. I podcasten deler Morten ud af sine store erfaring og ekspertise inden for både digital og klassisk markedsføring, og han taler blandt andet om:
- Hvorfor holder virksomheder ofte fast i den samme markedsføringsplan år efter år?
- Skal du kun bruge digital markedsføring og droppe eksempelvis avisannoncer?
- Hvilke muligheder har du for at målrette dine markedsføring på de digitale kanaler?
- Du skal have have styr på din customer journey: Før, under og efter købet
- Hvad er Programmatic Buying for en størrelse?
- Er flow-tv fortsat et effektivt markedsføringsmedie?
- Hvordan sammensætter du den bedst mulige markedsføringspizza?
Det er blevet til en podcast på fem kvarter med masser af inspiration og guldkorn fra Mortens side, og som helt sikkert er værd at lytte til, hvis du arbejder med salg og/eller markedsføring.
God fornøjelse med at lytte til podcast episoden med Morten Nielsen :-)
De venligste hilsner
Skriv et svar