Her finder du en guide til hvad en anbefaling på LinkedIn skal indeholde

Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?

Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde? Hvordan giver jeg en anbefaling på LinkedIn? Hvordan beder jeg om en anbefaling på LinkedIn? Det er spørgsmål som jeg nogle gange får, når jeg er ude for at undervise i social selling og brugen af de sociale medier i professionel sammenhæng, og det er gode og relevante spørgsmål, fordi det er en god ide at have anbefalinger på sin LinkedIn profil.

Anbefalinger på din LinkedIn profil er nemlig med til at opbygge din digitale egenkapital, som er værdien af dit professionelle digitale omdømme. Din personlige LinkedIn profil er således ikke kun en digital udgave af dit CV. Det er dit digitale visitkort, som både nuværende og kommende kunder kigger på, og det samme gælder selvfølgelig også din arbejdsgiver.

Du bør derfor bede dine kunder og samarbejdspartnere om at give dig anbefalinger. Det er en rigtig god idé at gøre det lige efter et godt afsluttet projekt eller opgave, hvor kunden har rost dig for din opgaveløsning. Det siger næsten sig selv, at det bedste og nok også nemmeste tidspunkt at bede om en anbefaling, er når kunden har den gode oplevelse i baghovedet.

Hvis det er et stykke tid siden at projektet eller opgaven blev afsluttet, så kan du sagtens spørge kunden alligevel, hvis du fornemmer at han eller hun fortsat har den positive oplevelse i baghovedet.

Du kan bruge anbefalingen både på din LinkedIn profil, men også på din virksomheds website, hvis du bare husker at spørge om tilladelse til det fra den, som skriver anbefalingen til dig. Anbefalinger er således en god måde til at øge din og din virksomheds troværdighed over for både nuværende og kommende kunder.

Den moderne beslutningstager tager nu om dage cirka 60 procent af købsprocessen selv, og en vigtig del af dette handler om at opbygge tillid. Det sker når beslutningstageren indsamler oplysninger og laver en evaluering af både produkt eller service og af dig som leverandør. Her er anbefalinger et rigtig effektivt middel til at skabe tillid, da det er dine kunder, der udtaler sig om dig og din virksomhed.

Trin 1

Start med at søge efter den person, som du gerne vil bede om en anbefaling fra. Gå derfor op i søgefeltet i den øverst venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast nu navnet på personen og når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens profil og dermed “LinkedIn stamkort”.

Trin 2

Sådan beder du om en anbefaling på LinkedIn

Når du står på personens profil, skal du klikke på knappen med teksten “Mere …”.

Trin 3

Sådan beder du om en anbefaling på LinkedIn

Klik herefter på menupunktet “Anmod om en anbefaling” for at starte processen med at bede vedkommende om en anbefaling.

Trin 4

Sådan beder du om en anbefaling på LinkedIn

Du skal nu vælge hvad din relation til personen er, altså om vedkommende eksempelvis er/var din chef, kollega, kunde, leverandør eller andet. Dermed kan andre, som læser anbefalingen, sætte din relation til den som har skrevet anbefalingen til dig ind i en kontekst.

Dernæst skal du vælge hvilket job du har/havde i relation til det, som du ønsker at blive anbefalet for.

Når du har gjort det, skal du klikke på knappen med teksten “Næste”.

Trin 5:

Sådan beder du om en anbefaling på LinkedIn

Du skal nu skrive en tekst, hvor du beder personen om at skrive en anbefaling. Du kan få inspiration til, hvad du kan skrive i afsnittet nedenfor. Vi anbefaler at du altid skriver en personlig tekst for at øge sandsynligheden for at vedkommende vil skrive en anbefaling til dig.

Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anmodningen afsted.

Når du får en anbefaling retur, bliver den først lagt på din profil, når du har godkendt den – altså bliver anbefalingen ikke publiceret før du har sagt god for den. Du har også mulighed for at bede vedkommende om en rettelse, hvis du ikke er tilfreds med anbefalingen eller du finder en fejl i den.

Trin 1

Start med at søge efter den person, som du gerne vil give en anbefaling. Gå derfor op i søgefeltet i den øverst venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast navnet på personen og når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens “stamkort”.

Trin 2

Guide til hvordan du giver en anbefaling på LinkedIn

Når du står på personens “stamkort”, skal du klikke på knappen med teksten “Mere …”.

Trin 3

Guide til hvordan du giver en anbefaling på LinkedIn

Klik nu på menupunktet “Anbefal”.

Trin 4

Guide til hvordan du giver en anbefaling på LinkedIn

Du skal nu vælge hvad din relation til personen er, altså om vedkommende eksempelvis er/var din chef, kollega, kunde, leverandør eller andet. Dermed kan andre, som læser din anbefaling, sætte den i den relevante kontekst.

Dernæst skal du vælge hvilket job personen har/havde i forhold til den anbefaling som du vil give vedkommende.

Trin 5

Guide til hvordan du giver en anbefaling på LinkedIn

Du skal nu skrive selve anbefalingen. Her kan du med fordel bruge samme fremgangsmåde med de 4 spørgsmål, som du bruger når du beder om en anbefaling. Her er det så bare dig, som “svarer” på spørgsmålene i form af selve anbefalingen.

Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anbefalingen afsted.

God fornøjelse med at lytte episoden :-)

De venligste hilsner

Om Eva Sachse fra Social Selling Company
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Eva Sachse er social selling specialist og LinkedIn ekspert med stor viden og praktisk erfaring med specielt LinkedIn og content marketing. Hun brænder for at hjælpe individer og virksomheder med at udstille deres ekspertise og tiltrække kunder gennem blandt andet øget synlighed på de sociale medier. For de fleste ligger der et stort uudnyttet potentiale i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt, næsten uanset branche. Eva kommer med en solid baggrund fra produktions-, logistik- og it-branchen. Den viden bruger hun når hun hjælper med at sparre omkring de udfordringer, som vores kunders kunder kæmper med. Det er netop de udfordringer, der er udgangspunkt for det indhold, der skal skrives og postes omkring. Du kan læse mere om Eva ved at klikke her.

Eva Sachse, Social Selling Company

Vil du med på et af vores social selling kurser?

Information om vores åbne LinkedIn kursus: "Sådan bruger du LinkedIn professionelt"
Her finder du information om vores åbne LinkedIn kursus "Sådan skriver og poster du indhold til LinkedIn"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *