Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
LINKEDIN ANBEFALING: Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde? Hvordan giver jeg en anbefaling på LinkedIn? Hvordan beder jeg om en anbefaling på LinkedIn? Det er spørgsmål, som jeg nogle gange får, når jeg er ude for at undervise i social selling og brugen af de sociale medier i professionel sammenhæng, og det er gode og relevante spørgsmål, fordi, det er en god ide at have anbefalinger på sin LinkedIn profil.
Anbefalinger på din LinkedIn profil er nemlig med til at opbygge din digitale egenkapital, som er værdien af dit professionelle digitale omdømme.
Din personlige LinkedIn profil er således ikke kun en digital udgave af dit CV. Det er dit digitale visitkort, som både nuværende og kommende kunder kigger på, og det samme gælder selvfølgelig også din arbejdsgiver.
Du bør derfor bede dine kunder og samarbejdspartnere om at give dig anbefalinger. Det er en rigtig god idé at gøre det lige efter et godt afsluttet projekt eller opgave, hvor kunden har rost dig for din opgaveløsning.
Det siger næsten sig selv, at det bedste og nok også nemmeste tidspunkt at bede om en anbefaling, er når kunden har den gode oplevelse i erindring.
Hvis det er et stykke tid siden at projektet eller opgaven blev afsluttet, så kan du sagtens spørge kunden alligevel, hvis du fornemmer at han eller hun fortsat har den positive oplevelse i baghovedet.
Hør blogindlægget som podcast
For ikke at skræmme folk væk, når du beder om en anbefaling, er det en god ide at gøre det meget konkret for dem, hvad det egentlig er at du gerne vil have anbefalingen til at indeholde.
Vi anbefaler at du beder personen om at skrive en tekst på 6-8 linier og så skal du bede dem om at svare på følgende 4 spørgsmål:
- Hvad gik opgaven ud på?
- Hvordan løste jeg den?
- Hvilken værdi fik du ud af det?
- Kan du anbefale mig til andre virksomheder med samme behov eller udfordring?
Det er 4 lette spørgsmål, som skulle være lige til at svare på. Ved at være så specifik, har du hjulpet personen meget på vej til at skrive anbefalingen.
Det er i hvert fald min erfaring, at det hjælper til at give en meget høj svarprocent på anmodninger om en anbefaling på LinkedIn.
Du kan bruge anbefalingen både på din LinkedIn profil, men også på din virksomheds website, hvis du bare husker at spørge om tilladelse til det fra den, som skriver anbefalingen til dig.
Anbefalinger er således en god måde til at øge din og din virksomheds troværdighed over for både nuværende og kommende kunder.
Den moderne beslutningstager tager nu om dage cirka 60 procent af købsprocessen selv, og en vigtig del af dette handler om at opbygge tillid. Det sker når beslutningstageren indsamler oplysninger og laver en evaluering af både produkt eller service og af dig som leverandør.
Her er anbefalinger et rigtig effektivt middel til at skabe tillid, da det er dine kunder, der udtaler sig om dig og din virksomhed.
Det er ret nemt at bede om en anbefaling på LinkedIn.
Du skal selvfølgelig være logget ind på LinkedIn med dit brugernavn og password, hvorefter du skal igennem nedenstående proces:
- Start med at søge efter den person, som du gerne vil bede om en anbefaling fra. Gå derfor op i søgefeltet i den øverste venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast nu navnet på personen. Når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens “stamkort”.
- På personens profil skal du klikke på knappen “Mere …”.
- Klik herefter på menupunktet “Anmod om en anbefaling” for at starte processen med at bede vedkommende om en anbefaling.
- Du skal nu vælge hvad din relation til personen er, altså om vedkommende eksempelvis er/var din chef, kollega, kunde, leverandør eller andet. Dermed kan andre, som læser anbefalingen, sætte din relation til den som har skrevet anbefalingen til dig ind i en kontekst.
- Dernæst skal du vælge hvilket job du har/havde i relation til det, som du ønsker at blive anbefalet for.
- Når du har gjort det, skal du klikke på knappen med teksten “Næste”..
- Du skal nu skrive en tekst, hvor du beder personen om at skrive en anbefaling. Vi anbefaler, at du altid skriver en personlig tekst for, at øge sandsynligheden for at vedkommende vil skrive en anbefaling til dig.
- Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anmodningen afsted.
Når du får en anbefaling retur, bliver den først lagt på din profil, når du har godkendt den – altså bliver anbefalingen ikke publiceret før du har sagt god for den.
Du har også mulighed for at bede vedkommende om en rettelse, hvis du ikke er tilfreds med anbefalingen eller du finder en fejl i den.
Det er en god ide at starte med at give anbefalinger til andre, inden du selv spørger om en anbefaling. Der er masser af god karma i at udvise overskud til at give en anbefaling til en person, hvis indsatser og arbejdsmetodikker du sætter stor pris på.
Du skal igennem næsten den samme proces, som når du beder om en anbefaling. Helt præcist skal du igennem nedenstående proces:
- Start med at søge efter den person, som du gerne vil give en anbefaling. Gå derfor op i søgefeltet i den øverste venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast navnet på personen. Når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens “stamkort”.
- På personens “stamkort” skal du klikke på knappen med teksten “Mere …”.
- Klik nu på menupunktet “Anbefal”.
- Du skal nu vælge hvad din relation til personen er, altså om vedkommende eksempelvis er/var din chef, kollega, kunde, leverandør eller andet. Dermed kan andre, som læser din anbefaling, sætte den i relevant kontekst.
- Dernæst skal du vælge hvilket job personen har/havde i forhold til den anbefaling som du vil give vedkommende.
- Klik nu på “Næste” for at fortsætte.
- Du skal nu skrive selve anbefalingen. Her kan du med fordel bruge samme fremgangsmåde med de 4 spørgsmål, som du bruger når du beder om en anbefaling. Her er det så bare dig, som “svarer” på spørgsmålene i form af selve anbefalingen.
- Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anbefalingen afsted.
Du kan til enhver tid får et overblik over dine LinkedIn anbefalinger – både dem, som du har modtaget, og dem som du har givet.
Du gør det ved at følge nedenstående proces:
- Start med at klikke på “Dig” i højre siden af LinkedIns topmenubar.
- Klik herefter på menupunktet “Vis profil”.
- Scroll nu ned for at komme til sektionen med anbefalinger og klik herefter på blyant-ikonet for at redigere i dine anbefalinger. Her kan du anmode om en redigering, hvis du har fundet fejl eller mangler i anbefalingen.
- Du har også mulighed for at slette en anbefaling, som du har givet og/eller vælge om anbefalingen skal vises eller ej, samt justere på hvem, der skal kunne se din anbefaling.
Jeg håber du har fået mod på at skrive anbefalinger til andre, som har fortjent det samtidigt med, at du nu på en nemmere og mere personlig måde kan bede andre om at skrive en anbefaling på et godt projekt eller en god opgave, som du har udført.
De venligste hilsner
Comments (4)
Hej Eva, jeg kontakter dig for at høre on du vil kunne hjælpe mig med at gøre min LinkedIn profil skarpere og fremhæve mine styrker mv. yderligere.
Ser frem til at høre fra dig.
Mvh, Ulrik
Hej Ulrik,
mange tak for din henvendelse. Jeg vil meget gerne hjælpe dig og skriver til dig på LinkedIn.
Hej Eva
Hvis man har fået en anbefaling skriftligt hvordan får man den så ind på sin linkedin profil?
Håber du kan hjælpe :)
Med venlig hilsen
Helena
Hej Helena,
mange tak for dit spørgsmål.
Du kan bruge anbefalingen på en af to måder.
1. Hvis du er på udkig efter et job, vil jeg lægge den på, som en pdf under sektionen “Fremhævet”
2. Hvis du ikke er på jobjagt og anbefalingen passer til et job, du har på din LinkedIn profil, så vil jeg tilføje den som en pdf under det job.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at kontakte mig på 6146 9340.
De venligste hilsner
Eva