Her finder du en guide til hvad en anbefaling på LinkedIn skal indeholde

Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?

Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde? Hvordan giver jeg en anbefaling på LinkedIn? Hvordan beder jeg om en anbefaling på LinkedIn? Det er spørgsmål, som jeg nogle gange får, når jeg er ude for at undervise i social selling og brugen af de sociale medier i professionel sammenhæng, og det er gode og relevante spørgsmål, fordi, det er en god ide at have anbefalinger på sin LinkedIn profil.

Anbefalinger på din LinkedIn profil er nemlig med til at opbygge din digitale egenkapital, som er værdien af dit professionelle digitale omdømme.

Din personlige LinkedIn profil er således ikke kun en digital udgave af dit CV. Det er dit digitale visitkort, som både nuværende og kommende kunder kigger på, og det samme gælder selvfølgelig også din arbejdsgiver.

Du bør derfor bede dine kunder og samarbejdspartnere om at give dig anbefalinger. Det er en rigtig god idé at gøre det lige efter et godt afsluttet projekt eller opgave, hvor kunden har rost dig for din opgaveløsning.

Det siger næsten sig selv, at det bedste og nok også nemmeste tidspunkt at bede om en anbefaling, er når kunden har den gode oplevelse i erindring.

Hvis det er et stykke tid siden at projektet eller opgaven blev afsluttet, så kan du sagtens spørge kunden alligevel, hvis du fornemmer at han eller hun fortsat har den positive oplevelse i baghovedet.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Du kan bruge anbefalingen både på din LinkedIn profil, men også på din virksomheds website, hvis du bare husker at spørge om tilladelse til det fra den, som skriver anbefalingen til dig.

Anbefalinger er således en god måde til at øge din og din virksomheds troværdighed over for både nuværende og kommende kunder.

Den moderne beslutningstager tager nu om dage cirka 60 procent af købsprocessen selv, og en vigtig del af dette handler om at opbygge tillid. Det sker når beslutningstageren indsamler oplysninger og laver en evaluering af både produkt eller service og af dig som leverandør.

Her er anbefalinger et rigtig effektivt middel til at skabe tillid, da det er dine kunder, der udtaler sig om dig og din virksomhed.

OBS!

Du skal være forbundet (connectet) med en person på LinkedIn, for at du kan give en anbefaling til vedkommende eller modtage en anbefaling fra ham eller hende.

Det er ret nemt at bede om en anbefaling på LinkedIn.

Du skal selvfølgelig være logget ind på LinkedIn med dit brugernavn og password, hvorefter du skal igennem nedenstående proces:

  1. Start med at søge efter den person, som du gerne vil bede om en anbefaling fra. Gå derfor op i søgefeltet i den øverste venstre del af LinkedIn topmenuen. Indtast nu navnet på personen. Når du har fundet ham eller hende, så klik på navnet for at komme til personens “stamkort”.
  2. På personens profil skal du klikke på knappen “Mere …”.
  3. Klik herefter på menupunktet “Anmod om en anbefaling” for at starte processen med at bede vedkommende om en anbefaling.
  4. Du skal nu vælge hvad din relation til personen er, altså om vedkommende eksempelvis er/var din chef, kollega, kunde, leverandør eller andet. Dermed kan andre, som læser anbefalingen, sætte din relation til den som har skrevet anbefalingen til dig ind i en kontekst.
  5. Dernæst skal du vælge hvilket job du har/havde i relation til det, som du ønsker at blive anbefalet for.
  6. Når du har gjort det, skal du klikke på knappen med teksten “Næste”..
  7. Du skal nu skrive en tekst, hvor du beder personen om at skrive en anbefaling. Vi anbefaler, at du altid skriver en personlig tekst for, at øge sandsynligheden for at vedkommende vil skrive en anbefaling til dig.
  8. Afslut ved at klikke på “Send” for at sende anmodningen afsted.

Når du får en anbefaling retur, bliver den først lagt på din profil, når du har godkendt den – altså bliver anbefalingen ikke publiceret før du har sagt god for den.

Du har også mulighed for at bede vedkommende om en rettelse, hvis du ikke er tilfreds med anbefalingen eller du finder en fejl i den.

Information om sparring med LinkedIn ekspert Eva Sachse
close

Abonnér på vores LinkedIn og social selling nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Comments (4)

  • Ulrik Kirchheiner Reply

    Hej Eva, jeg kontakter dig for at høre on du vil kunne hjælpe mig med at gøre min LinkedIn profil skarpere og fremhæve mine styrker mv. yderligere.
    Ser frem til at høre fra dig.
    Mvh, Ulrik

    3. februar 2020 at 17:25
    • Eva Sachse Reply

      Hej Ulrik,

      mange tak for din henvendelse. Jeg vil meget gerne hjælpe dig og skriver til dig på LinkedIn.

      4. februar 2020 at 9:55
  • Helena Reply

    Hej Eva

    Hvis man har fået en anbefaling skriftligt hvordan får man den så ind på sin linkedin profil?

    Håber du kan hjælpe :)

    Med venlig hilsen
    Helena

    15. februar 2021 at 12:23
    • Eva Sachse Reply

      Hej Helena,

      mange tak for dit spørgsmål.

      Du kan bruge anbefalingen på en af to måder.

      1. Hvis du er på udkig efter et job, vil jeg lægge den på, som en pdf under sektionen “Fremhævet”

      2. Hvis du ikke er på jobjagt og anbefalingen passer til et job, du har på din LinkedIn profil, så vil jeg tilføje den som en pdf under det job.

      Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at kontakte mig på 6146 9340.

      De venligste hilsner
      Eva

      15. februar 2021 at 14:47

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *