Inspiration til hvordan du kan give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

Sådan giver du din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

Det er endelig ved at blive forår, hvilket er ensbetydende med flere lyse timer og varmere vejr. Det er samtidigt også tid for den årlige forårsrengøring. Dermed skal dynerne luftes, vinduerne skal åbnes og den store gulvspand skal fyldes op med varmt vand og Ajax.

Og nu hvor du er i gang med forårsrengøringen, kan du jo ligeså godt give din LinkedIn profil den samme tur ;-)

Hvorfor?

Jo, fordi din profil er din professionelle digitale identitet, og dermed også det aftryk du efterlader dig, når du bevæger dig rundt på LinkedIn. Og du har kun få øjeblikke til at gøre et godt indtryk. Ifølge LinkedIn så bruger dem, der besøger din profil kun 2,5 sekunder på at afgøre, om profilen har et professionel look eller det modsatte.

Det er derfor vigtigt, at du har en LinkedIn profil, der har et professionelt udtryk og virker appellerende overfor dem, der besøger din profil.

Nedenfor har jeg lavet et forslag til en omgang forårsrengøring, hvor du helt sikkert kommer rundt omkring alle de grundlæggende elementer i din LinkedIn profil.

En sådan forårsrengøring vil sandsynligvis kunne gøres i løbet af en times tid og allerhøjest et par timer. Så det behøver ikke at være et dagsprojekt at få din profil til at ligne en million ;-)

Her finder du information om at du skal huske at få opdateret dit LinkedIn profilfoto som en del af din forårsrengøring af profilen

Profilbilledet er det vigtigste visuelle element på din profil.

Det er det første vi lægger mærke til, og faktisk bruger vi kun cirka et sekund på at afkode det umiddelbare indtryk som vi får.

Dette kendetegner et godt profilfoto:

  • Det er et profilfoto af dig og kun dig.
  • Smil og se imødekommende ud.
  • Brug den type tøj som du har på i professionel øjemed.
  • Undgå elementer og baggrunde som kan virke forstyrrende.
  • Fotoet skal være aktuelt (<5 år gammelt).
  • Det er bedst med et decideret profilfoto – alternativt at fotoet er beskåret fra albuer og opefter.
  • Det skal være skarpt og i høj opløsning.
  • Det skal helst være i farver.
  • Undgå skygger og dårlig belysning.

LinkedIn profilfoto størrelse og format

  • Størrelse: Minimum 400 × 400 pixels og op til 4.320 x 7.680 pixels.
  • Billedformat: 1×1 kvadratisk.
  • Filstørrelse: Maksimalt 8 MB.
  • Filformater: JPG, PNG eller GIF (GIF-filer animeres dog ikke).
Information om hvordan du kan opdatere din professionelle overskrift

Tjek om din professionelle overskrift rent faktisk fortæller, hvad det er for en værdi du skaber, og det har sjældent noget at gøre med din titel. For det er ikke det som kunderne søger på. Og under alle omstændigheder så står din titel under erfaringsafsnittet på din LinkedIn profil.

Der er heller ikke nogen grund til at bruge tegn på skrive navnet på det firma. For det står i umiddelbart nærhed af den professionelle overskrift.

0
er antallet af tegn som du har at gøre godt med i din professionelle overskrift

Så brug i stedet de 220 tegn til at fortælle om, hvad du hjælper med og hvilken værdi du skaber. Supplér med faglige søgeord med henblik på at blive fundet i søgninger på LinkedIn.

Lige som dit navnefelt, så glem også alt om tage telefonnummer i din professionelle overskrift! Det kan for det første virke sælgende, og folk kan heller ikke klikke på nummeret for at ringe op til dig. Det kan de til gengæld via telefonfeltet i dine kontaktoplysninger.

Bonustip

Sørg for at prioritere de første 70-80 tegn af din professionelle overskrift, da det er denne del af overskriften, som vises i søgninger, når du poster indlæg, artikler eller kommenterer på andres opslag.

Hvis du retter på din professionelle overskrift, er det også en god idé at få opdatere dit “Om” afsnit således, at den matcher indholdet i din professionelle overskrift.

0
er antallet af tegn som du har at gøre godt med i dit ''Om'' afsnit

Tænk den professionelle overskrift som bouillonterningen og resuméet som suppen. Sæt gerne flere ord på værdiskabelsen og gerne i forhold til, hvordan kunderne opfatter dig og det som du gør for dem.

Og hvis du ikke har et “Om” afsnit på din profil, er det en rigtig god idé at få det oprettet. For dermed kan du give besøgende til din profil flere detaljer om hvem du er, hvad det er som du kan hjælpe med og hvilken værdi du skaber for andre.

Jeg vil også anbefale at du forstærker din profil rent visuelt ved at tilføje medier under “Om” afsnittet (du kan gøre det samme under dit erfarings- og uddannelsesafsnit).

Det kan eksempelvis være links til YouTube videoer, billeder (JPG-, PNG- eller GIF-format), PDF-filer samt PowerPoint og Word filer.

Hvis du efter forårsrengøringen har fået mod på at arbejde endnu mere målrettet med din LinkedIn profil, kan du med fordel besøge vores ultimative LinkedIn profilguide.

Det er i bund og grund et gratis videokursus af cirka 48 minutters varighed, hvor du bliver guidet igennem alle elementerne af din LinkedIn profil på et mere detaljeret niveau.

I praksis ser du en del af videoen, følger instruktion, hvorefter du sætter videoen på pause og går over på din LinkedIn profil og retter til, hvorefter du returnerer til videoen.

Profilguiden findes også som lydbog, hvis du foretrækker at lytte til instruktionerne, og rette din profil imedens.

Hvis du mere er til at blive guidet igennem via tekst og billede, så er dette også en mulighedhed. LinkedIn profilguiden indeholder nemlig også en klassisk tekstbaseret vejledning med tilhørende screenshots, der viser hvad du skal tilføje/rette.

God fornøjelse med forårsrengøringen af din profil :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *