Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
16. april 2018
16 apr 2018

Sådan giver du din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

Blogindlæg om hvordan du kan give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøringDet er endelig blevet forår, eller det har i hvert fald ikke sneet i halvanden uges tid! Og udover at foråret er ensbetydende med ingen sne, flere lyse timer og varmere vejr, er det også tid for den årlige forårsrengøring. Det er simpelthen tid til at lufte dynerne, åbne vinduerne og finde den store spand med Ajax Universal frem.

Men nu hvor du er i gang, kan du jo ligeså godt give din LinkedIn profil den samme tur. Hvorfor? Jo, fordi din profil er din professionelle digitale identitet, og dermed også det aftryk du efterlader dig, når du bevæger dig rundt på LinkedIn.

Det er derfor vigtigt at du har en LinkedIn profil, der står skarpt og skiller sig ud. Med cirka 2,3 mio. danskere på LinkedIn gør det en stor forskel om du er til at få øje på, hvorfor det er en god idé at friske profil lidt op i ny og næ!

Hvor stor skal denne her forårsrengøring så egentlig være? Jo, det afhænger jo meget af, om din profil bare trænger til at blive støvet lidt af, eller er der tale om den helt store hovedrengøring.

Uanset om din profil bare skal støves af eller have den helt store tur, så har jeg lavet to lettilgængelige guider til, hvordan du kan komme i gang med en forårsrengøring af din LinkedIn profil.

 

Guide til den lette forårsrengøring af din LinkedIn profil

Hvis du ellers synes at din LinkedIn profil spiller ganske godt, så kan du nøjes med den lette forårsrengøring. Her drejer det sig om at opfriske profilen lidt, kigge på de væsentligste elementer og derigennem give profilen et mere professionelt udtryk.

Blogindlæg om hvordan du kan give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring1. Profilfoto: Profilbilledet er det vigtigste element på din profil. Det er det første vi lægger mærke til, og derfor skal det også bare spille. Det skal være i god kvalitet, være vellignende og gerne med et imødekommende smil. Billedet skal være simpelt og skildre hvem du er, og hvordan du se ud, når du tager på arbejde. Ikke noget med et foto af dig sammen med børnene eller lignende. LinkedIn er et rendyrket professionelt værktøj. Derfor skal du glemme alt om hatte og butterflies, med mindre at du reelt går med det til hverdag.

Sort/hvid billeder er også et no go, da dit billede ender med at forsvinde i LinkedIns i forvejen ikke særlig inspirerende valg af farver.
PS: På trods af at foråret er kommet og dermed også mere sol, så lad dig ikke friste af at tage solbrillerne på, når du om lidt lokker en af kollegerne til at tage et nyt billede af dig :-)

2. Baggrundsbillede: Hvis du ikke allerede har et baggrundsbillede på din profil, så kan du tilføje dette element for at forstærke den umiddelbare visuelle oplevelse man får, når man besøger din profil. Sørg for at det også her er et billede af høj kvalitet, og at det passer ind motivmæssigt i forhold til det du beskæftiger sig med professionelt, din ekspertise eller person i det hele taget. Billedet skal være i JPG eller PNG-format og være minimum 1584 x 396 pixels stort.

3. Din professionelle overskrift: Tjek om den rent faktisk fortæller, hvad det er for en værdi du skaber, og det har sjældent noget at gøre med din titel. Den står under alle omstændigheder under erfaringsafsnittet. Så brug i stedet de 120 tegn til at fortælle om, hvad du hjælper med og hvilken værdi du skaber. Supplér med faglige søgeord med henblik på at blive fundet i søgninger blandt andet på LinkedIn.

Glem nu i øvrigt alt om telefonnummer i din professionelle overskrift! LinkedIn kan ikke lide det, og du kommer nederst i søgeresultatet, hvis man eksempelvis søger efter din titel.

4. Resumé: Hvis du retter på din professionelle overskrift, er det også en god idé at få opdatere dit resumé således, at den matcher indholdet i din professionelle overskrift. Tænk den professionelle overskrift som bouillonterningen og resuméet som suppen. Sæt gerne flere ord på værdiskabelsen og gerne i forhold til, hvordan kunderne opfatter dig og det som du gør for dem.

5. Medier: Opdatér media-afsnittet under dit resumé (også under din erfaring) med nye og interessante visuelle elementer. Det kan eksempelvis være en ny video, en opdateret firmapræsentation eller link til aktuelle arrangementer. Indsæt gerne 2 eller flere for at forstærke din LinkedIn profil rent visuelt.
 
Blogindlæg om hvordan du kan give din LinkedIn profil en forårsrengøring
 

Guide til den store forårsrengøring af din LinkedIn profil

Du har måske allerede været igennem den lettere forårsrengøring, og tænker nu at det er tid til at tage den helt store tur med kost og spand, med skrubbe og klude og sæbevand, så har du her et forslag til en udvidet rengøring, hvor du meget gerne skulle komme ud i alle kringlede kroge af din LinkedIn profil.

1. Navn: Skriv kun dit navn i dette felt. Ikke noget med at skrive titel, telefonnummer eller et salgsslogan. Det er først og fremmest poppet, og dernæst er det er alt for sælgende. Husk at vi er ikke på de sociale medier for at blive solgt til!

2. Kontaktoplysninger: Sørg for at dine kontaktoplysninger altid er opdaterede så du er nem at komme i kontakt med. Husk at tilføje som minimum firma mobilnummer og firma e-mail adresse, men også oplysninger om website, Skype alias, Twitter navn og lignende.

3. Din offentlige LinkedIn webadresse (URL): Denne adresse kan indeholde en masse cifre. Husk at rette denne til kun at indeholde dit navn, for eksempel dk.linkedin.com/in/peterjensen.

Blogindlæg om hvordan du kan give din LinkedIn profil en forårsrengøring4. Få skrevet nogle LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse): Når du skriver LinkedIn artikler bliver de automatisk vist lige efter dit resumé. Hvis de samtidig er over 300 ord, så bliver de også Google indekseret. Dermed skaber de stor synlighed på din profil og hjælper med at udstille din ekspertviden over for såvel nuværende som potentielle kunder. Det hjælper også kunderne til at have dig og din virksomhed som “top-of-mind”, hvis du poster artikler regelmæssigt.

Husk at det skal være faglig relevante artikler uden nogen former for salgsbudskaber. Det giver ikke mening først at lave et ekspertindlæg for så at slutte det af med et tilbud om 20% rabat. Så ingen priser eller kampagnebudskaber. Inspirér derimod og del ud af dine viden og erfaring.

5. Erfaring: Opdatér din erfaring, kompetencer og uddannelser således, at du har et komplet CV, og brug gerne nogle af de samme nøgleord som du har i dit resumé. Sørg for at det er korrekt med specielt datoer, men selvfølgelig også i forhold til ansvarsområder, resultater og lignende. Brug gerne termer som ”vi hjælper”, ”vi gør” og lignende. Dermed er der også en rød tråd i forhold til dit resumé, hvor du skriver om, hvad du gør og hvad du hjælper med.

6. Tillidsposter: Hvis du har haft tillidsposter eller lignende, så anfør gerne dette under punktet Organisationer.

7. Sprog: Ajourfør dine sprogmæssige kompetencer således, at omverdenen kan se, hvilke sprog du mestrer.

8. Anbefalinger: Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så gør det endelig. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater. For at komme i gang med dette, så er det rigtig god karma at anbefale andre først.

9. Synlighed: Sørg for at din profil er synlig, både i forhold til at sætte din profil til at være offentlig og i forhold til, hvilke oplysninger personer finder når de søger efter dig på eksempelvis Google.

Når du er færdig med at opdatere din LinkedIn profil, så få en kollega eller ven til at læse korrektur på alle tekster således, at du undgår stavefejl og lignende, og din digitale identitet dermed fremstår professionelt og tillidsvækkende.
 

Hvis du vil arbejdere videre med din LinkedIn profil

Link til den ultimative LinkedIn profil guideHvis du efter forårsrengøringen har fået mod på at arbejde endnu mere målrettet med din LinkedIn profil, kan du med fordel besøge vores ultimative video LinkedIn profilguide.

Det er i bund og grund et gratis videokursus af en lille times varighed, hvor du bliver guidet igennem alle elementerne af din LinkedIn profil på det mere detaljeret niveau. I praksis du ser en del af videoen, følger instruktion, hvorefter du sætter videoen på pause og går over på din LinkedIn profil og retter til, hvorefter du returnerer til videoen.

Hvis du mere er til at blive guidet igennem via tekst og billede, så er dette ikke noget problem. LinkedIn profilguide indholder nemlig også en klassisk tekstbaseret vejledning med tilhørende screenshots, der viser hvad du skal tilføje/rette.

God fornøjelse med forårsrengøringen af din LinkedIn profil :-)

De venligste hilsner

Marcus Birk
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , ,
3 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere. Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke […]

  2. […] medarbejdere, i det mindste dem der sidder i administrative og udadvendte stillinger, med at få opdateret deres personlige LinkedIn profil så de føler sig klædt på til at blive set på af dem, der går ind på deres profil. Lær dem […]

  3. […] researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere. Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der, med kunden i tankerne, fortæller hvem du er og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company