Inspiration til hvordan du kan give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

Sådan giver du din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

Det er endelig blevet forår, hvilket blandt andet er ensbetydende med ingen flere lyse timer og varmere vejr. Det er samtidigt også tid for den årlige forårsrengøring. Det er simpelthen tid til at lufte dynerne, åbne vinduerne og finde den store spand med Ajax Universal frem.

Men nu hvor du er i gang, kan du jo ligeså godt give din LinkedIn profil den samme tur. Hvorfor? Jo, fordi din profil er din professionelle digitale identitet, og dermed også det aftryk du efterlader dig, når du bevæger dig rundt på LinkedIn. Og i følge LinkedIn så bruger dem, der besøger din profil kun 2,5 sekunder på at afgøre om profilen har et professionel look eller det modsatte.

Det er derfor vigtigt at du har en LinkedIn profil, der står skarpt og skiller sig ud. Med cirka 2,5 millioner danskere på LinkedIn gør det en stor forskel om du er til at få øje på, hvorfor det er en god idé at friske profil lidt op i ny og næ!

Blogindlæg og guide til hvordan du kan give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

Hvor stor skal forårsrengøringen så være?

Hvor stor skal denne her forårsrengøring så egentlig være? Jo, det afhænger jo meget af, om din profil bare trænger til at blive støvet lidt af, eller er der tale om den helt store hovedrengøring.

Uanset om din profil bare skal støves af eller have den helt store tur, så har jeg lavet to lettilgængelige guider til, hvordan du kan komme i gang med en forårsrengøring af din LinkedIn profil.

Guide til den lette forårsrengøring af din profil

Hvis du ellers synes at din LinkedIn profil spiller ganske godt, så kan du nøjes med den lette forårsrengøring. Her drejer det sig om at opfriske profilen lidt, kigge på de væsentligste elementer og derigennem give profilen et mere professionelt udtryk.

1. Profilfoto

Profilbilledet er det vigtigste element på din profil. Det er det første vi lægger mærke til, og derfor skal det også bare spille. Det skal være i god kvalitet, være vellignende og gerne med et imødekommende smil. Billedet skal være simpelt og skildre hvem du er, og hvordan du se ud, når du tager på arbejde. Ikke noget med et foto af dig sammen med børnene eller lignende. LinkedIn er et rendyrket professionelt værktøj. Derfor skal du glemme alt om hatte og butterflies, med mindre at du reelt går med det til hverdag.

Sort/hvid billeder er også et no go, da dit billede ender med at forsvinde i LinkedIns i forvejen ikke særlig inspirerende valg af farver.

PS: På trods af at foråret er kommet og dermed også mere sol, så lad dig ikke friste af at tage solbrillerne på, når du om lidt lokker en af kollegerne til at tage et nyt billede af dig :-)

2. Baggrundsbillede

Hvis du ikke allerede har et baggrundsbillede på din profil, så kan du tilføje dette element for at forstærke den umiddelbare visuelle oplevelse man får, når man besøger din profil. Sørg for at det også her er et billede af høj kvalitet, og at det passer ind motivmæssigt i forhold til det du beskæftiger sig med professionelt, din ekspertise eller person i det hele taget. Billedet skal være i JPG eller PNG-format og være minimum 1.584 x 396 pixels stort.

Det er en god idé at udskifte dit baggrundsbillede 2-4 gange om året således, at der visuelt sker noget på din profil. Baggrundsbilledet er trods alt det største enkeltbillede på din LinkedIn profil, og er derfor en meget effektiv måde at sende visuelle budskaber med til dit netværk.

Blogindlæg om hvordan du an give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

3. Din professionelle overskrift

Tjek om din professionelle overskrift rent faktisk fortæller, hvad det er for en værdi du skaber, og det har sjældent noget at gøre med din titel og det er heller ikke det som kunderne søger på. Og under alle omstændigheder så står din titel under erfaringsafsnittet på din LinkedIn profil.

Så brug i stedet de 120 tegn til at fortælle om, hvad du hjælper med og hvilken værdi du skaber. Supplér med faglige søgeord med henblik på at blive fundet i søgninger blandt andet på LinkedIn.

Glem nu i øvrigt alt om telefonnummer i din professionelle overskrift! LinkedIn kan ikke lide det, og du kommer nederst i søgeresultatet, hvis man eksempelvis søger efter din titel.

4. Resumé

Hvis du retter på din professionelle overskrift, er det også en god idé at få opdatere dit resumé således, at den matcher indholdet i din professionelle overskrift. Tænk den professionelle overskrift som bouillonterningen og resuméet som suppen. Sæt gerne flere ord på værdiskabelsen og gerne i forhold til, hvordan kunderne opfatter dig og det som du gør for dem.

5. Medier

Opdatér media-afsnittet under dit resumé (også under din erfaring) med nye og interessante visuelle elementer. Det kan eksempelvis være en ny video, en opdateret firmapræsentation eller link til aktuelle arrangementer. Indsæt gerne 2 eller flere for at forstærke din LinkedIn profil rent visuelt.

Guide til den store forårsrengøring af din profil

Du har måske allerede været igennem den lettere forårsrengøring, og tænker nu at det er tid til at tage den helt store tur med kost og spand, med skrubbe og klude og sæbevand, så har du her et forslag til en udvidet rengøring, hvor du meget gerne skulle komme ud i alle kringlede kroge af din LinkedIn profil.

Heldigvis kan du nå igennem med den store forårsrengøring i løbet af typiske 1-2 timer, hvis du skal have “rengjort” alle elementer af din LinkedIn profil. Så det behøver ikke at være et dagsprojekt at få din profil til at ligne en million ;-)

Sådan giver du din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

1. Navn

Skriv kun dit navn i dette felt. Ikke noget med at skrive titel, telefonnummer eller et salgsslogan. Det er først og fremmest poppet, og dernæst er det er alt for sælgende. Husk at vi er ikke på de sociale medier for at blive solgt til!

2. Kontaktoplysninger

Det gælder om at gøre det så nemt som muligt for dit netværk at komme i kontakt med dig som muligt. Det er derfor en rigtig god idé at dine kontaktoplysninger altid er ajourførte.

Husk at tilføje som minimum din professionelle e-mail adresse og mobilnummer samt din fysiske besøgsadresse. Det er med til at opbygge tillid i forhold til at synliggøre at du bruger LinkedIn i forhold til din professionelle rolle.

Det er også en god idé at du tilføjer oplysninger om virksomhedens website samt eventuelt Skype alias, Twitter navn og lignende.

3. Din offentlige LinkedIn webadresse (URL)

Denne adresse kan indeholde en masse cifre. Husk at rette denne til kun at indeholde dit navn, for eksempel dk.linkedin.com/in/peterjensen.

4. Få skrevet nogle LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse)

Når du skriver LinkedIn artikler bliver de automatisk vist lige efter dit resumé. Hvis artiklerne samtidig er over 300 ord, så bliver de også Google indekseret. Dermed skaber de stor synlighed på din profil og hjælper med at udstille din ekspertviden over for såvel nuværende som potentielle kunder.

Det hjælper også kunderne til at have dig og din virksomhed som “top-of-mind”, hvis du poster artikler regelmæssigt. Jeg vil foreslå at du går efter at skrive og poste en artikel om måneden.

Husk at det skal være faglig relevante artikler uden nogen former for salgsbudskaber. Det giver ikke mening først at lave et ekspertindlæg for så at slutte det af med et tilbud om 20 procent rabat. Så ingen priser eller kampagnebudskaber. Inspirér derimod og del ud af dine viden og erfaring.

Blogindlæg om hvordan du an give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

5. Erfaring

Opdatér din erfaring, kompetencer og uddannelser således, at du har et komplet CV, og brug gerne nogle af de samme nøgleord som du har i dit resumé.

Det er en god idé at du skriver en beskrivende tekst for det enkelte job eller uddannelse med henblik på at hjælpe læseren til at forstå hvad jobbet eller uddannelsen går ud på. Samtidigt hjælper du også Google med at lave indekseringen af din profil bedre.

Sørg for at det er korrekt med specielt datoer, men selvfølgelig også i forhold til ansvarsområder, resultater og lignende. Brug gerne termer som ”vi hjælper”, ”vi gør” og lignende. Dermed er der også en rød tråd i forhold til dit resumé, hvor du skriver om, hvad du gør og hvad du hjælper med.

6. Tillidsposter

Hvis du har haft tillidsposter eller lignende, så anfør gerne dette under punktet Organisationer.

7. Sprog

Ajourfør dine sprogmæssige kompetencer således, at omverdenen kan se, hvilke sprog du mestrer.

8. Anbefalinger

Hvis du ikke allerede har fået anbefalinger fra dit LinkedIn netværk for dit arbejde og resultater, så gør det endelig. Det er med til at skabe tillid omkring din person, hvis andre sætter ord på dine kvaliteter, indsatser og resultater. For at komme i gang med dette, så er det rigtig god karma at anbefale andre først. Så kom i gang med at skrive LinkedIn anbefalinger – et er faktisk ret nemt :-)

Blogindlæg om hvordan du an give din LinkedIn profil en omgang forårsrengøring

9. Synlighed

Sørg for at din profil er synlig, både i forhold til at sætte din profil til at være offentlig og i forhold til, hvilke oplysninger personer finder når de søger efter dig på eksempelvis Google.

Når du er færdig med at opdatere din LinkedIn profil, så få en kollega eller ven til at læse korrektur på alle tekster således, at du undgår stavefejl og lignende, og din digitale identitet dermed fremstår professionelt og tillidsvækkende.

Hvis du vil arbejde videre med din LinkedIn profil

Hvis du efter forårsrengøringen har fået mod på at arbejde endnu mere målrettet med din LinkedIn profil, kan du med fordel besøge vores ultimative LinkedIn profilguide.

Det er i bund og grund et gratis videokursus af cirka 48 minutters varighed, hvor du bliver guidet igennem alle elementerne af din LinkedIn profil på det mere detaljeret niveau. I praksis du ser en del af videoen, følger instruktion, hvorefter du sætter videoen på pause og går over på din LinkedIn profil og retter til, hvorefter du returnerer til videoen.

Hvis du mere er til at blive guidet igennem via tekst og billede, så er dette ikke noget problem. LinkedIn profilguide indholder nemlig også en klassisk tekstbaseret vejledning med tilhørende screenshots, der viser hvad du skal tilføje/rette.

God fornøjelse med forårsrengøringen af din LinkedIn profil :-)

De venligste hilsner

LinkedIn profil guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er passioneret LinkedIn ekspert og social selling specialist, og lever og ånder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *