Hvad kendetegner et godt LinkedIn profilfoto?
LINKEDIN PROFILFOTO: Der er helt sikkert mange meninger om, hvad der kendetegner et godt LinkedIn profilfoto. Ikke desto mindre vover vi at komme med vores bud på, hvad der kendetegner det professionelle profilfoto.
Nøgleordet i denne sammenhæng er professionel. For LinkedIn er verdens største erhvervsorienterede professionelle sociale medie, og derfor handler det netop om at være professionel – også i den visuelle fremtoning.
Vi har lavet vores forslag ud fra en blanding af sparring med hundredevis af personer i forhold til opdatering af deres LinkedIn profiler og således også deres profilfotos, og hvad vi dermed opfatter som “best practice” når det gælder et professionelt LinkedIn profilfoto.
Endelig har LinkedIn også en mening om, at det er en god idé at have et profilfoto på din profil for at din profilstyrke har såkaldt stjerneniveau.
Så hvis du tænker at dit profilfoto trænger til en opdatering, så læs eller lyt med i denne guide, og få inspiration til, hvordan et nyt profilfoto med fordel kan tage sig ud.
Hør blogindlægget som podcast
Det allerførste folk kigger på når de besøger din LinkedIn profil er dit profilbillede. Vi er som mennesker meget visuelt orienteret, og fra naturens side bliver vores opmærksomhed helt automatisk fanget af ansigter.
Det er derfor utroligt vigtigt at du giver dem, der kigger på din profil, et godt førstegangsindtryk uanset om du skal bruge den til at dyrke dit netværk med, til social selling, personlig branding eller hvis du skal søge et nyt job.
Og du har faktisk kun et øjeblik til det. LinkedIn har lavet test af, hvor lang tid at en person, der besøger din profil, er om at gøre sig et indtryk af dit profilfoto. Faktisk tager det kun cirka ét sekund før at hjernen har fået et førstegangsindtryk af dig som person ud fra profilfotoet.
Det dur derfor ikke med et ikke-professionelt profilbillede. Med det mener vi, at det eksempelvis er i dårlig opløsning, uskarpt og/eller at motivet indeholder noget, der ikke har en professionel relevans.
Ergo er det “no go” med et profilbillede, som man kan se er taget i forbindelse med eksempelvis en ferietur. Så et profilbillede af dig, hvor du kan ses eksempelvis med skistave, jägerte, champagneglas eller lignende dur altså ikke. Det efterlader ganske enkelt et uprofessionelt indtryk.
Først og fremmest skal du være opmærksom på, at mere end 60 procent af dem, der besøger din profil, gør det via smartphones. Ergo ser de fleste din profil på en forholdsvis lille skærm.
Derfor skal du undgå at bruge et såkaldt fuldfigurfoto som profilfoto, da det gør det meget svært at se dit ansigt på en smartphoneskærm.
Altså handler det i høj grad om at få sat fokus på dit ansigt (LinkedIn anbefaler, at dit ansigt skal fylde minimum 60 procent af rammen), og det er meget nemmere, når du bruger et reelt profilfoto eller et foto, som er beskåret fra albuerne og opefter.
Husk at det primære formål med dit profilfoto handler om, at gøre det nemt for dem, der besøger din profil, at se dit ansigt og dine ansigtstræk.
Undgå også, at der er andre personer med på fotoet eller andre elementer som eksempelvis bygninger, logoer eller lignende, som tager fokus væk fra dig og dit ansigt.
Det er også vigtigt at du smiler på dit profilfoto.
De fleste vil nu engang helst connecte med personer, der ser imødekommende og smilende ud.
Vi anbefaler også, at du undgår for mørke baggrunde, da det kan være med til at give profilfotoet et dystert skær.
Da LinkedIns brugerinterface generelt set er lidt blålig og grålig i sit udtryk, så virker et profilfoto i farver bedst på LinkedIn.
Et sort/hvid profilfoto kan sagtens se godt ud på eksempelvis et website, hvor det kan fylde noget, og hvor der er masser af hvid kontrast. Det er bare ikke rigtigt tilfældet på LinkedIn, hvor billederne ofte er meget små.
Så vores anbefaling er meget klar: Brug et godt farvefoto som profilfoto.
Da moderne smartphones, tablets og computere er udstyret med højtopløselige skærme, er det vigtigt at du sørger for at uploade dit profilfoto i en passende høj opløsning således, at det fremstår skarpt og professionelt.
Vi anbefaler, at du uploader et profilfoto i minimum 1.000 x 1.000 pixels.
En del af det med at give et godt indtryk, når nogen besøger din LinkedIn profil, handler om at bruge et aktuelt profilfoto. Det dur ganske enkelt ikke med et 10 år gammelt profilfoto – både fordi det ikke er tidssvarende, men også fordi at det sender et dårligt signal til omverdenen om at du ikke har en opdateret profil.
Med aktuelt mener vi et profilfoto, som er under 5 år gammel. Er det ældre end det, vil vi helt klart anbefale, at du snarest får taget et nyt og dermed tidssvarende profilfoto.
LinkedIn har fastlagt en række retningslinjer og betingelser for dit profilfoto, og det handler i bund og grund om, at profilfotoet skal hjælpe andre med at kunne genkende dig på LinkedIn.
LinkedIn forbeholder sig derfor ret til at fjerne dit profilfoto, hvis det ikke ligner dig eller ikke er et billede af dit ansigt.
Det betyder blandt andet, at du ikke må anvende et profilfoto som alene indeholder:
- Virksomhedslogoer
- Landskaber
- Dyr
- Ord eller sætninger
Så det skal altså “bare” være et vellignende profilfoto af dig 😊
Du kan opdatere dit LinkedIn profilfoto ved at følge nedenstående proces:
- Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
- Klik herefter på “Vis profil”.
- Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
- Klik nu på blyant-ikonet ud for profilbilledet for at tilføje eller rette i dit billede.
- Klik herefter på “Anvend” knappen.
- Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profilfoto, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.
Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profilfoto.
Du kan se en visualisering af hvordan du redigerer profilfotoet nedenfor:
Vi vil runde denne guide af med en opsummering af, hvad der efter vores mening kendetegner et godt og professionelt LinkedIn profilfoto:
- Det er et profilfoto af dig og kun dig.
- Det er bedst med et decideret profilfoto – alternativt at fotoet er beskåret fra albuer og opefter, da mange ser din profil på en smartphone, hvor profilbilledet ikke er særligt stort. Sørg derfor for at det er et reelt profilfoto hvor dit ansigt fylder mest.
- Smil til kameraet og se imødekommende ud.
- Brug den type tøj, som du har på i professionel øjemed.
- Undgå elementer og baggrunde som kan virke forstyrrende på dit profilfoto.
- Profilfotoet skal helst være i farver. Et sort/hvid foto kan sagtens være flot, men det drukner nemt i det lidt småkedelige grå/blå look, der kendetegner LinkedIn.
- Undgå skygger og dårlig belysning.
- Det skal være skarpt og i høj opløsning.
- Fotoet skal være aktuelt, det vil sige under 5 år gammelt.
- Profilfotoet må ikke indeholde virksomhedslogoer, landskaber, dyr samt ord eller sætninger.
Når du har været tjeklisten igennem og fået taget et nyt profilfoto, er der heldigvis hele fem år til at du igen skal opdatere profilfotoet 😊
God fornøjelse med at tilføje eller opdatere dit LinkedIn profilfoto.
De venligste hilsner
PS: Mange tak til Jane Buntzen Møller for at stille hendes profil- og baggrundsfoto til rådighed for coverbilledet til dette blogindlæg.
Skriv et svar