Derfor er Microsofts køb af LinkedIn godt for dig

Derfor er Microsofts køb af LinkedIn godt for dig

Derfor er Microsofts køb af LinkedIn godt for dig, er mit bud på, hvorfor at det kommer til at have en positiv effekt på dig som LinkedIn-bruger. Som du måske har læst i pressen, så har den amerikanske IT-gigant Microsoft netop købt LinkedIn for ikke mindre end 26,2 milliarder dollars svarende til svimlende 173 milliarder kroner – og så endda kontant!

Personligt synes jeg at det er genialt træk af Microsoft, at de har købt LinkedIn. I sig selv giver købet Microsoft adgang til en af verdens største “kundedatabaser”, som kan bruges til markedsføring af Microsoft produkter og services.

Men måske vigtigst, så er der en super god kobling mellem på den ene side Microsofts mangeårige fokus på business-segmentet, og deres massive cloud-satsning over de seneste år, og på den anden side LinkedIn, der er verdens største professionelle sociale netværk (det anslås at der er over 2 milioner LinkedIn brugere i Danmark)

Udover at jeg synes det er et smart træk af Microsoft at købe LinkedIn, så er jeg slet ikke overrasket over at det var netop dem, der gjorde det. Der har længe været talt om, hvilken mastodont, der kunne og burde købe LinkedIn i forbindelse med at selskabet har fremvist svingende økonomiske resultater i et stykke tid, og deres aktiekurs som følge deraf jævnligt har været udsat for bøllebank fra aktiemarkedets side.

For mig virker det faktisk helt åbenlyst og naturligt, at det netop var Microsoft, der skulle ende med at overtage LinkedIn. Det er faktisk et fantastisk godt match!

Microsoft køber LinkedIn for 26,2 milliarder dollars

Siden Satya Nadella overtog CEO-rollen i starten af 2014, har han gennemført en sand revitalisering af Microsoft på mange fronter, og foretaget mere end 30 opkøb.

Så Microsoft er efter min mening gået fra at være “monopol-nørden” til at være blevet den friske dreng i klassen, som ikke er bange for at tænke og prøve nyt – både når det gælder produkter, services og forretningsmodeller.

Og med LinkedIn ombord og millioner af brugere og massive datamængder, har Microsoft fået en betydelig slagkraft, når det gælder social media. Det er Big Data og Social Graph på øverste hylde!

Der vil nok altid være nogen, der elsker at hade Microsoft, men som overskriften for dette blogindlæg indikerer, så hører jeg ikke til den den gruppe. Jeg tror nemlig på, at Microsofts overtagelse af LinkedIn er en rigtig god ting, og vil skabe nye muligheder – ikke mindst for os, der hver eneste dag bruger LinkedIn i vores professionelle virke.

Først og fremmest tror jeg på, at Microsoft kan tilføre LinkedIn viden, ressourcer og ekspertise i forhold til at gøre selve LinkedIn platformen bedre og mere stabil. Det har længe været en stående joke, at LinkedIn altid er “constant beta” med mange småfejl og en stærkt variende brugeroplevelse, blandt andet fordi LinkedIn er berygtet for at være dårlig til at håndtere versions- og sprogopdateringer.

Pludselig kunne man opleve, at nogle dele af brugerfladen i LinkedIn så helt anderledes ud end dagen forinden. Og hvis man anvender den danske udgave af LinkedIn, har de fleste brugere ikke adgang til de nyeste funktioner. Microsoft har masser af erfaring med håndtering af millioner af brugere via deres cloud-løsninger, blandt andet Office 365. Og denne ekspertise kan helt sikkert komme LinkedIn og os brugere tilgode.

Jeg tror også, at LinkedIn kommer til at nyde godt af Microsoft, når det gælder udviklingskræfter og innovation. For at kalde en spade for en spade, så har LinkedIn ikke formået at udvikle sig som social media platform, hvis man sammenligner med andre sociale netværk som eksempelvis Facebook og Snapchat, som har kørt i et hele andet gear når det gælder udvikling.

Det er ganske begrænset, hvad der er kommet af reel udvikling og nytænkning fra LinkedIn igennem de seneste par år, og der er behov for at LinkedIn kommer på omdrejningshøjde med eksempelvis Facebook i forhold til innovation og udvikling.

Først og fremmest trænger LinkedIn-platformen til en større hovedrenovering hvad angår brugerfladen, og dernæst at der bliver tilført ny funktionalitet, og tænkt reel nyudvikling af LinkedIn. Til at starte med kunne det dog være dejligt, hvis LinkedIn bare indfører en redigeringsfunktion, så man kan rette eksempelvis en stavefejl i en opdatering. Det har man kunne gøre i evigheder på Facebook, men til dato er der kun en løsning på det i LinkedIn: Slet opdateringen og post på ny 😔

Her finder du information om, at Microsoft overtager LinkedIn for 26,2 milliarder dollars

Dernæst tænker jeg også, at Microsoft vil sætte mere fokus på den forretningsmæssige brug af LinkedIn, herunder øget funktionalitet i forhold til social selling, content marketing og kundeengagement. Indtil nu har det været tydeligt, at LinkedIn har haft størstedelen af deres indtægter fra rekrutteringsdelen (LinkedIn Recruiter), og at de derfor har haft travlt med at pushe dette forretningsområde. LinkedIn har derimod ikke haft travlt med at tilføje funktionalitet til Sales Navigator, som er det Premium produkt, som er målrettet mod sælgere og salgsorganisationer. Det tror jeg kommer til at ske med Microsofts overtagelse af LinkedIn.

I den sammenhæng føler jeg mig allermest overbevist om, er at vi kommer til at se en stærk udvikling i integrationen mellem LinkedIn og Microsofts mange produkter. Igen her har LinkedIn ikke haft et særligt godt rygte når det gælder integration mod andre produkter. De har ganske vist haft en vis integration mod Salesforce og Microsoft Dynamic, men bortset fra det, har LinkedIn altid været svær at få data ind og ud af.

Det håber og tror jeg på vil være en saga blot. For der er næppe nogen tvivl om, at hvis Microsoft skal have gavn af sit 173 milliarder kroner dyre opkøb, så skal LinkedIn kunne integreres data- og funktionsmæssigt med eksempelvis Office 365, Dynamic CRM og Skype, som efter min mening omgående burde integreres som de facto instant messenger i LinkedIn.

Det er i disse data- og applikationsmæssige integrationer, at den reelle forretningsmæssige synergi mellem LinkedIn og Microsoft ligger, og det vil åbne for helt nye brugeroplevelser og en øget produktivitet når det gælder professionel network og social business.

Om så Microsoft vælger at “trække stikket” i forhold til Salesforce og lukke af for integrationen til LinkedIn, det må tiden vise. Jeg vil dog ikke blive overrasket, hvis det sker som et strategisk markedstræk fra Microsoft side med henblik at gøre styrke Dynamic CRM, og dermed gør det til det eneste CRM-værktøj med fuld integration til LinkedIn.

Book sparring med LinkedIn ekspert Leif Carlsen fra Social Selling Company

Comment (1)

  • Flemming Reply

    jeg synes det fint…Linkedin var blevet en platform med en masse ligegyldig fyld…

    Håber MS strammer den op, så den blir straight business- og ikke Facebook 2

    19. juni 2016 at 14:47

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *