Skal jeg vælge LinkedIn Premium?
LINKEDIN PREMIUM: Hvad er LinkedIn Premium? Skal jeg vælge LinkedIn Premium? Hvad kan de forskellige udgaver af LinkedIn Premium? Hvad koster LinkedIn Premium? Er LinkedIn Premium pengene værd? Eller kan jeg klare mig med gratisudgaven af LinkedIn? Kan jeg bruge Sales Navigator i mit salgsarbejde til at skaffe leads med?
De spørgsmål får jeg næsten hver eneste gang at jeg afholder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn og social selling metodikken.
Derfor tænkte jeg at det ville give god mening at lave en slags guide, der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål, og hjælpe dig til at finde ud af om det kan give mening for dig at vælge et LinkedIn Premium produkt eller om du skal fortsætte med gratisudgaven.
Lad mig med det samme gøre dig opmærksom på, at jeg IKKE bliver betalt for at omtale LinkedIn Premium produkterne. Jeg får i det hele taget ikke nogen form for indtægter fra LinkedIn. Jeg har heller ikke nogen aktier i virksomheden, og jeg har således ikke nogen direkte økonomiske interesser i LinkedIn.
Denne guide er derfor alene mit personlige forsøg på at give dig et så uvildigt og objektivt perspektiv som muligt på om LinkedIn Premium er noget for dig eller om du bare skal spare pengene og bruge gratisudgaven.
Så min eneste agenda er at hjælpe dig med relevant information, og hjælpe dig med at finde ud af, om du kan nøjes med gratisudgaven eller om du faktisk har brug for LinkedIn Premium, og i så fald hvilken version.
Opdateret 5. august 2024
Overblik
- Hvor mange bruger LinkedIn Premium?
- Du kommer langt med gratisudgaven
- Skal jeg have Premium for at connecte med personer i 3. led?
- Derfor skal du måske alligevel overveje LinkedIn Premium
- Hvilket Premium abonnement skal du vælge?
- Overblik over Premium funktioner
- Hvad koster LinkedIn Premium?
- Overblik over Premium priser
- Konklusion
Hvis du vil høre blogindlægget som podcast
Siden Microsoft købte LinkedIn tilbage i juni 2016 for hele 26,2 milliarder dollars, har det været begrænset med information om hvor stor en del af LinkedIn’s indtægter, der kommer fra Premium abonnenter. Og hvad angår hvor stor en del af LinkedIn brugerne, der har et Premium abonnement, er LinkedIn meget tavse.
Men nu er LinkedIn begyndt at fortælle lidt om størrelsen på Premium forretningen efter offentliggørelsen af Microsofts kvartalsregnskaber – i hvert fald for det, der blev kommunikeret 7. marts 2024.
Her fortæller LinkedIn, at indtægterne fra deres Premium produkter nu er nået op på ikke mindre end 1,7 milliarder dollars svarende til næsten 12 milliarder danske kroner med dagens kurs!
Så er der er ingen tvivl om, at Premium er blevet til big business for LinkedIn 😉
Men selv om LinkedIn har oplevet en stor vækst i salget af deres forskellige Premium produkter, bruger flertallet af LinkedIn-brugerne stadigvæk “bare” gratisudgaven.
Det er der dog ikke noget mærkeligt i, når en virksomhed som LinkedIn driver en del af sin forretning ud fra “Freemium” tankegangen, altså hvor den basale adgang er gratis, men at du kan betale dig til yderligere funktionalitet.
Mit umiddelbare svar på om du skal vælge LinkedIn Premium er for øvrigt, at hvis du lige er startet ud med at bruge LinkedIn, og egentlig mere arbejder med at opbygge daglige rutiner omkring dette, kan du uden problemer klare dig med gratisversionen af LinkedIn.
Faktisk kan du komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. For det svarer populært sagt til, at du får en stor værktøjskasse med masser af gode og helt gratis værktøjer til at dyrke dine relationer og netværk.
Lige som at en god og professionel håndværker har total styr på sine grundværktøjer (eksempelvis sav, hammer, mejsel, skruetrækker o.s.v.), så skal du som professionel LinkedIn-bruger også have styr på dine grundlæggende værktøjer som eksempelvis personprofil, søgefunktion, udbygning af netværk, beskedfunktion, LinkedIn artikler m.m.
Med gratisudgaven af LinkedIn kan du:
- opbygge din professionelle identitet (LinkedIn personprofil) og digitale egenkapital
- opbygge og vedligeholde dit professionelle netværk
- skrive ubegrænset antal indlæg
- like, dele og kommentere indlæg og artikler
- skrive ubegrænset antal LinkedIn artikler
- modtage et ubegrænset antal InMails (LinkedIns betegnelse for introduktionsmails)
- søge efter og se profiler i LinkedIn netværket
- se profilerne på de seneste fem personer, der har kigget på din profil
- anmode om op til fem introduktioner ad gangen
- give og bede om anbefalinger.
Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.
Et spørgsmål som vi også får ret tit er, om det er nødvendigt med et Premium abonnement for at connecte med personer i 3. led på LinkedIn.
Årsagen til dette spørgsmål skyldes at du – når du vil connecte med en person i 3. led – bliver præsenteret for knappen “InMail” i stedet for den normale “Opret forbindelse” knap. Dermed tror mange, at de ikke kan connecte uden at skulle opgradere til et Premium abonnement.
Det er imidlertid ikke nødvendigt at skulle købe InMails for at connecte med personer i 3. led. Du kan faktisk gøre det ved at bruge et lille “ninja trick”, som du kan se i grafikfilen til højre. Den viser hvordan du skal gøre det på desktop udgaven af LinkedIn.
Hvis du vil vide, hvordan du gør det på din LinkedIn mobil app, så kan du se det i en kort video, som du finder lige her. På denne måde kan du uden videre connecte med personer i 3. led.
Selv om du kan komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn, så kan der være gode grunde til, at du skal overveje at opgradere til Premium.
Først og fremmest handler det om, hvad du vil bruge LinkedIn til, og hvad du gerne vil have ud af det. Det, der mest af alt kendetegner Premium udgaverne af LinkedIn (der er nemlig flere former for Premium adgang), handler i bund og grund om at gøre dig mere effektiv og finde frem til flere oplysninger på en hurtigere måde.
Og der er oplysninger, som du kun kan få, når du er Premium bruger, eksempelvis kan du uden begrænsninger se, hvem der har besøgt din profil igennem de sidste 365 dage og hvordan de har fandt frem til dig.
Dernæst kan det være en god idé at købe et Premium abonnement, hvis du har brug for at sende mange personificerede invitationer, alså invitationer, hvor du tilføjer en personlig hilsen og motivation for, hvorfor at I skal connecte.
I gratisudgaven kan du nemlig kun sende 5 personificerede invitationer hver måned. Derefter kan du kun sende “tomme” invitationer, der ikke indeholder nogen form for personlig hilsen.
Hvis du regelmæssigt har brug for at lave avancerede søgninger, er du også nødt til at komme til lommerne og investere i adgang til Sales Navigator eller Recruiter Lite.
Efter at LinkedIn rullede den store opdatering ud af deres desktop udgave i starten af 2017, er søgefunktionen i gratisudgaven blevet begrænset en del.
Du har til gengæld fuld adgang til de avancerede søgefunktioner i Sales Navigator og Recruiter Lite, hvor du kan opbygge detaljerede søgninger efter en bestemt type beslutningstager i en bestemt industri eller virksomhed i et bestemt geografisk område.
Når du en gang har opbygget en søgning, kan du efterfølgende gemme søgningen, og genbruge disse uden at skulle til at tage oplysningerne ind igen.
Så moralen er, at du skal overveje at betale penge for Premium adgang, hvis du som rutineret og regelmæssig LinkedIn bruger ønsker at udføre dit job hurtigere og mere effektivt og få adgang til flere oplysninger. Hvis du til gengæld kun er på LinkedIn et par gange om ugen, kommer du næppe til at få tilstrækkeligt med værdi ud af et Premium abonnement.
Der findes i skrivende stund følgende former for Premium abonnementer:
Sales Navigator Core (tidligere kendt som Professional)
Hvis du arbejder målrettet med relationssalg og på den måde har behov for at følge og påvirke enkeltpersoner i virksomheder, så er Sales Navigator et stærkt salgsværktøj.
Her kan du nemlig følge kunder og potentielle nye kunder ved at markere dem som emner (også kaldet for “leads” i Sales Navigator) og “accounts”. Det gør blandt andet, at du kun ser opslag fra de personer og virksomheder du følger i modsætning til den “normale” LinkedIn nyhedsstrøm, hvor du ser indlæg og delinger fra alle i dit netværk.
Det betyder at du får en mere “ren” nyhedsstrøm, hvor du nemt kan få overblik over, hvad de pågældende personer kommenterer og interesserer sig for og/eller hvad virksomheder poster på deres virksomhedsside.
En anden og særdeles brugbar Sales Navigator funktion, handler om at du har mulighederne for at lave langt mere avancerede søgninger end i gratisversionen af LinkedIn.
Du kan eksempelvis vælge at søge efter emner ud fra deres aktuelle titel, og kombinere dette med andre søgeparametre som eksempelvis geografi, branche, virksomhedsstørrelse, senioritet m.m. I gratisudgaven kan du også søge efter titel, men her vil søgeresultatet vise personer, der både har titlen lige nu og som har haft den.
Du har også mulighed for at definere op til 5 personaer, som i denne sammenhæng er en slags arketyper i.f.t. funktion, anciennitet, titler og geografi.
En anden rigtig god søgefunktion handler om, at du hurtigt kan finde frem til de emner, der rent faktisk er aktive på LinkedIn. For at du kan udøve social selling indsatser overfor en potentiel kunde, er det lige som en forudsætning at vedkommende er aktiv på LinkedIn 😉
Du kan sende op til 50 InMails hver måned, gemme op til 10.000 emner og tilføjer noter og tags til hver enkelt emne.
Sales Navigator Advanced (tidligere kendt som Team Edition)
Sales Navigator findes også en “Advanced” udgave (tidligere kendt som “Team Edition”) som henvender sig til salgsteams, og blandt andet giver mulighed for at se kollegers netværk og relationer i forhold til en given kunde.
Udover samme funktionalitet som Sales Navigator Core, kan du blandt andet mulighed for at dele lister med dine kolleger via TeamLink funktionen, upload af kundelister, CRM-integration mod Microsoft Dynamics 2016/365 og Salesforce samt anvendelsesrapportering.
En anden funktion ved Sales Navigator Advanced er, at administratoren får et overblik over teammedlemmernes Social Selling Index.
Sales Navigator Advanced Plus (tidligere kendt som Enterprise)
Der findes også en Advanced Plus udgave af Sales Navigator (tidligere kendt som Enterprise), der henvender sig til meget store organisationer.
Udover funktionaliteten fra Core og Advanced, giver Sales Navigator Advanced Plus også mulighed for CRM-integration med såkaldt “Activity Write-back” (InMails, beskeder og noter) funktionalitet mod Microsoft Dynamics 2016/365 og Salesforce, Single-Sign-On integration, Enterprise licensstruktur og dedikeret kontaktperson hos LinkedIn.
Premium Career
Du skal vælge Premium Career, hvis du er på udkig efter nye udfordringer. Premium Career kan give dig øget synlighed på LinkedIn overfor rekrutteringskonsulenter og virksomheder, der anvender LinkedIn som rekrutteringsplatform.
En af de væsentligste Premium funktioner i Premium Career er “Open Profile”, som gør at et hvilket som helst medlem kan kontakte dig direkte uden at de skal til at købe InMails. Du har endvidere selv adgang til at sende 5 inMails hver måned.
Ved at vælge Premium Career får du også mulighed for at se navnene på alle de personer, der har besøgt din profil indenfor de seneste 90 dage – dog med undtagelse af dem, der har sat deres profil til at optræde anonymt.
Du får også mulighed for selv at optræde anonymt overfor eksempelvis headhuntere, HR-medarbejdere og ansættende chefer uden at du mister historikken over dem, der har besøgt din profil.
Endelig får du også adgang til LinkedIn Learning videokurser samt en funktion, der kan hjælpe dig med at forberede dig til jobinterviews.
Premium Business
Premium Business er en Premium variant, som minder en del om Premium Career i form af, at den i bund og grund har den samme funktionalitet som Premium Career, men med Premium Business kan du sende op til 15 InMails pr. måned og får adgang til information om udviklingstendenser og ændringer i ledelsen hos de virksomheder, som du følger.
Du får endvidere adgang til at lave et ubegrænset antal søgninger.
Recruiter Lite
Denne udgave af Premium henvender sig til virksomheder, der ønsker at bruge LinkedIn som rekrutteringsplatform, men i mindre skala.
Recruiter Lite giver dig en design, der er fokuseret på rekruttering, som blandt andet giver dig mulighed for at få automatiske opdateringer om kandidater.
Der er ikke adgang til det fulde LinkedIn netværk, som man har med “storebroderen” Recruiter Corporate (se beskrivelsen nedenfor), men du kan blandt andet lave guidede søgninger, arbejde med 15+ avancerede søgefiltre og sende op til 30 InMails hver måned.
Recruiter Corporate
Recruiter Corporate er topmodellen indenfor LinkedIns rekrutteringsunivers. Det er også det absolut dyreste Premium abonnement, og henvender sig således alene til virksomheder med et stort behov for rekruttering – enten i form af dedikerede rekrutteringsvirksomheder eller mellemstore eller store virksomheder, der ønsker at varetage rekruttering inhouse.
Med Recruiter Corporate er der adgang til LinkedIns fulde netværk og eksempelvis mulighed for at kontakte flere kandidater samtidigt i forhold til en given stilling.
Der er selvfølgelig mange flere fordele og detaljer koblet på det enkelte Premium abonnement, men her vil jeg tillade mig at henvise til LinkedIns Premium oversigt, hvis du vil vide mere.
Funktion | Sales Navigator Core | Sales Navigator Advanced | Sales Navigator Advanced+ | Premium Career | Premium Business | Recruiter Lite | Recruiter Corporate |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hvem har set din profil (antal dage tilbage i tiden) | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 |
Hvem har set din profil filtre | |||||||
Open Profile | |||||||
Udvidet netværksadgang | |||||||
Ubegrænsede søgninger | |||||||
Netværksinvitationer | Ubegrænset | Ubegrænset | Ubegrænset | Ubegrænset | Ubegrænset | Ubegrænset | Ubegrænset |
Maks. invitationtekst | 300 tegn | 300 tegn | 300 tegn | 300 tegn | 300 tegn | 300 tegn | 300 tegn |
InMails pr. måned | 50 | 50 | 50 | 5 | 15 | 30 | 150 |
Tilpasset knap | |||||||
Særlige Fremhævet elementer | |||||||
Out of Office funktion | |||||||
Out-of-network unlocks pr. måned | Ingen | 25 | 25 | 5 | Ingen | 10 | 30 |
Lead- og firmasøgninger | |||||||
Gemte antal leads | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||||
Salgsopdateringer | |||||||
Jobskifte notifikationer | |||||||
Account IQ | |||||||
Købsintention signal | |||||||
Relationship Map | |||||||
Anbefalede kundeemner | |||||||
Premium-søgninger med Lead Builder | |||||||
Persona definitionr | 5 | 5 | 5 | ||||
Noter på leads | |||||||
TeamLink funktion | |||||||
Anvendelsesrapportering | |||||||
Smart Link funktion | |||||||
Upload af kundelister | |||||||
CRM integration | |||||||
Salesforce/D365 synk. | |||||||
Salesforce/D365 write-back. | |||||||
HubSpot Smart CRM synk. | |||||||
SSO integration | |||||||
Fremhævet ansøger | |||||||
Jobs hvor du er kvalificeret | |||||||
Besøg profil anonymt | |||||||
Jobinterview forberedelse | |||||||
Vækstoplysninger | |||||||
Funktionelle tendenser | |||||||
Ledelsesændringer | |||||||
LinkedIn Learning | |||||||
Avancerede søgefiltre | 20+ | 40+ | |||||
Guidede søgninger | 15+ | 30+ | |||||
Find flere personer søgning | |||||||
Underretning for gemte søgn. | 10 | 50 | |||||
Spotlights | |||||||
Kandidat- og virksomhedssoversigt | |||||||
Søgeindsigt | |||||||
Kandidat tagging | |||||||
#opentowork søgninger | |||||||
Administration af talentpulje | |||||||
Recruiter app adgang | |||||||
Automatisering af talentpulje | |||||||
Mobiladgang | |||||||
Brugerdefinerede arbejdsprocessor | |||||||
Teamarbejde | |||||||
Samarbejde med rekrutteringssansvarlige | |||||||
Kontakt flere kand. på en gang | |||||||
Hold øje med teamets præstation |
Hvad koster det at abonnere på LinkedIn Premium?
Nu er penge jo en relativ størrelse, men efter min mening er det er en halvbekostelig affære at have Premium adgang. Det er også derfor, at jeg mener, at du kun skal overveje Premium adgang, hvis du er professionel og rutineret LinkedIn-bruger, og har et konkret behov og formål med det.
Det handler eksempelvis om hvorvidt du har brug for at kunne se hvem, der har været inde at tjekke din LinkedIn profil. Du kan nemlig under normale omstændigheder kun se de seneste fem personer, der har tjekket din profil.
Eller hvis du har brug for at lave et stort antal søgninger og gå efter efter målrettede personer og virksomheder, hvis du har brug for at lave et stor antal søgninger på LinkedIn.
Det giver også mening at bruge LinkedIn Sales Navigator, hvis du går efter at følge navngivne personer og virksomheder, og har brug for at holde dig opdateret på disse personer og virksomheder.
LinkedIn ændrer for øvrigt som så mange andre virksomheder fra tid til anden på priser, indhold og betingelser, men i skrivende stund opererer de med følgende priser:
Premium produkt | Pr. måned eksklusive moms | Pr. måned inklusive moms | Årlig fakturering eksklusive moms | Årlig fakturering inklusive moms |
---|---|---|---|---|
Sales Navigator Core | 589,59 | 736,99 | 5.087,90 | 6.359,88 |
Sales Navigator Advanced | 1.079,20 | 1.349,00 | 9.959,88 | 12.449,85 |
Sales Navigator Advanced+ | * | * | * | * |
Premium Career | 199,99 | 249,99 | 1.535,92 | 1.919,90 |
Premium Business | 373,59 | 469,99 | 3.586,46 | 4.483,08 |
Recruiter Lite | 1.079,20 | 1.349,00 | 8.159,90 | 10.199,88 |
Recruiter Corporate | 6.459,00 | 8.073,75 | 64.589,00 | 80.736,25 |
*Der findes ikke nogen officiel prisliste over hvad Sales Navigator Advanced Plus licenser koster, så her er du nødt til at kontakte LinkedIn direkte hvis du vil vide prisen på dette produkt.
Hvis du ikke er sikker på at du vil få værdi ud af et Premium abonnement, vil jeg anbefale at du starter med månedlig betaling. Så kan du altid opsige abonnementet fra en måned til en anden.
LinkedIn tilbyder også i et vist omfang, at du gratis kan prøve visse typer af Premium abonnementet i en kort periode, men tjek LinkedIns website for aktuelle muligheder og detaljer.
Jeg vil slutte mit indlæg af med at konkludere det, som jeg faktisk indledte med at skrive, nemlig at du kan komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. For du er faktisk godt kørende med den store værktøjskasse, som gratisudgaven også indeholder.
Jeg vil derfor anbefale at du starter med at blive rigtig god til de basale værktøjer, inden du begynder at bruge penge og kræfter på et Premium abonnement.
Jeg vil i denne sammenhæng anbefale dig, at læse min guide med ikke mindre end 50 tips til, hvad du kan gøre med gratisudgaven af LinkedIn.
Når du er blevet en habil og rutineret LinkedIn-bruger, så overvej om du kan blive endnu bedre til dit job (eller få nemmere ved at søge et nyt) ved at vælge det Premium abonnementet, der passer bedst til dig.
De venligste hilsner
Comments (9)
Fremragende artikel. Tak for den!
I nævner at man kommer langt med gratisversionen – og det stemmer. Imidlertid er det min opfattelse, at LinkedIn, med den nye brugerinterfaceopdatering tager både avancerede søgninger og det at gemme op til 3 søgninger og modtage ugentlige eller månedlige underretninger om disse søgninger, og lægger de funktioner over i Sales Solutions/Sales Navigator.
Så vidt jeg kan se, betyder det at sælgere ikke længere kan klare sig med gratisversionen, men er tvunget til at opgradere. I den sammenhæng bliver de tvunget hen over Business Plus og over til Sales Navigator.
Bortset fra det, er det fremragende med en guide til, hvilken Premium, der er det rigtige valg. Tak for det!
Hej Leif
Tak for opdateringen. Jeg er meget enig du kommer langt med den gratis version, men jeg savner godt nok den betalte.
Lige præcis søgnings delen savner jeg virkelig.
Jeg er simpelthen for nærig til at betale 500 kr pr måned selv om firmaet nok skulle betale det.
Velbekomme, Frederik. Skønt at høre at du synes om indlægget.
Og ja, det ville være super, hvis vi fik den gamle søgefunktion tilbage igen :-)
Hei, Leif!
Takk for deling av en informativ og balansert oppdatering. Nyttige betraktinger som er gode å ha med seg i valg Premium – og når tiden er inne for det.
Ser frem til å lese mer skrevet av deg!
Hej Ståle, velbekomme Dejligt at høre at du kunne bruge guiden til noget
Mange tak for denne oversigt og din klare stillingtagen til spørgsmålet om et abonnement er nødvendigt. Jeg har længe overvejet, om det er pengene værd set i forhold til mit formål. Det spørgsmål har du hjulpet med at afklare – og sparet mig for et par hundrede kroner om måneden. :-)
Velbekomme, Karin – dejligt at høre at du kunne bruge oversigten og min anbefaling til noget, herunder også at spare lidt penge :-)
Tusind tak for denne oversigt – jeg håber den stadig kan bruges her i 2023.
Vi går hele tiden med overvejelser om hvorfor man skal “opgradere” sine profiler på de sociale tilstedeværelser. Så det er godt med gode artikler til læring!
Tak for det!
Hej Bo.
Velbekomme og dejligt at høre at du kan bruge oversigten. Den er stadig gangbar her i 2023.
Som jeg skriver i guiden, så kan de fleste få rigtig meget ud af gratisudgaven ved ganske enkelt at udnytte de mange muligheder som denne version indeholder.