Blogindlæg om LinkedIn Premium og de forskellige udgaver af Premium

Skal jeg vælge LinkedIn Premium?

Skal jeg vælge LinkedIn Premium? Hvad er LinkedIn Premium? Hvad kan de forskellige udgaver af LinkedIn Premium? Hvad koster LinkedIn Premium? Er LinkedIn Premium pengene værd? Eller kan jeg klare mig med gratisudgaven af LinkedIn? Kan jeg bruge Sales Navigator til at skaffe leads med?

De spørgsmål får jeg næsten hver eneste gang at jeg afholder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn og social selling metodikken.

Derfor tænkte jeg at det ville give god mening at lave en slags guide, der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål, og hjælpe dig til at finde ud af om det kan give mening for dig at vælge et LinkedIn Premium produkt eller om du skal fortsætte med gratisudgaven.

Lad mig med det samme gør dig opmærksom på, at jeg IKKE bliver betalt for at omtale LinkedIn Premium produkterne. Jeg får i det hele taget ikke nogen form for indtægter fra LinkedIn. Jeg har heller ikke nogen aktier i virksomheden, og jeg har således ikke nogen direkte økonomiske interesser i LinkedIn.

Denne guide er derfor alene mit personlige forsøg på at give dig et så uvildigt og objektivt perspektiv som muligt på om LinkedIn Premium er noget for dig eller om du bare skal spare pengene og bruge gratisudgaven.

Så min eneste agenda er at hjælpe dig med relevant information, og hjælpe dig med at finde ud af, om du kan nøjes med gratis udgaven eller om du faktisk har brug for LinkedIn Premium, og i så fald hvilken version.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Siden Microsoft købte LinkedIn tilbage i juni 2016 for hele 26,2 milliarder dollars, har det desværre været begrænset med information om hvor stor en del af LinkedIn’s indtægter, der kommer fra Premium abonnenter. Så det præcise seneste tal jeg har set lød på cirka 17 procent af LinkedIn’s indtægter.

Det er dog min opfattelse at tallet er højere nu, hvilket blandt andet skyldes at LinkedIn tilbage i starten af 2017 fjernede blandt andet nogle af søgefunktionerne i gratisudgaven i forbindelse med den store overhaling som desktop udgaven af LinkedIn fik dengang. Det har uden tvivl fået nogle brugere til at tilvælge et Premium abonnement lige som at det såkaldte Sales Navigator abonnement er blevet mere populært blandt sælgere.

Vi gennemførte for øvrigt selv en lille spørgeundersøgelse i vores eget netværk på LinkedIn tilbage i marts måned 2018, hvor cirka 26 procent af de adspurgte svarede at de har en LinkedIn Premium konto.

Guide til de forskellige LinkedIn Premium abonnementer og hvornår de er relevante for dig at bruge

Men selv om der er sket et stigning i antallet af LinkedIn Premium brugere over de sidste par år, så er der ingen tvivl om at det stadigvæk er et flertal LinkedIn brugerne, der anvender gratisudgaven.

Det er der dog ikke noget mærkeligt i, når en virksomhed som LinkedIn driver en del af sin forretning ud fra “Freemium” tankegangen, altså hvor den basale adgang er gratis, men at du kan betale dig til yderligere funktionalitet.

Mit umiddelbare svar på om du skal vælge LinkedIn Premium er for øvrigt, at hvis du lige er startet ud med at bruge LinkedIn, og egentlig mere arbejder med at opbygge daglige rutiner omkring dette, kan du uden problemer klare dig med gratisversionen af LinkedIn.

Faktisk kan du komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. For det svarer populært sagt til, at du får en stor værktøjskasse med masser af gode og helt gratis værktøjer til at dyrke dine relationer og netværk.

Guide til de forskellige LinkedIn Premium abonnementer og hvornår de er relevante for dig at bruge

Lige som at en god og professionel håndværker har total styr på sine grundværktøjer (eksempelvis sav, hammer, mejsel, skruetrækker o.s.v.), så skal du som professionel LinkedIn-bruger også have styr på dine grundlæggende værktøjer som eksempelvis personprofil, søgefunktion, udbygning af netværk, beskedfunktion, LinkedIn artikler m.m.

Med gratisudgaven af LinkedIn kan du:

  • opbygge din professionelle identitet (LinkedIn personprofil) og digitale egenkapital
  • opbygge og vedligeholde dit professionelle netværk
  • skrive ubegrænset antal indlæg
  • like, dele og kommentere indlæg og artikler
  • skrive ubegrænset antal LinkedIn artikler
  • modtage et ubegrænset antal InMails (LinkedIns betegnelse for introduktionsmails)
  • søge efter og se profiler i LinkedIn netværket
  • se profilerne på de seneste fem personer, der har kigget på din profil
  • anmode om op til fem introduktioner ad gangen
  • give og bede om anbefalinger.

Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.

Blogindlæg om, hvorvidt du skal opgradere til LinkedIn Premium eller om du kan nøjes med gratisudgavenSelv om du kan komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn, så kan der være gode grunde til, at du skal overveje at opgradere til Premium.

Først og fremmest handler det om, hvad du vil bruge LinkedIn til, og hvad du gerne vil have ud af det. Det, der mest af alt kendetegner Premium udgaverne af LinkedIn (der er nemlig flere former for Premium adgang), handler i bund og grund om at gøre dig mere effektiv og finde frem til flere oplysninger på en hurtigere måde.

Og er der oplysninger, som du kun kan få, når du er Premium bruger, eksempelvis kan du uden begrænsninger se, hvem der har besøgt din profil igennem de sidste 90 dage og hvordan de har fandt frem til dig.

Hvis du regelmæssigt har brug for at lave avancerede søgninger, er du også nødt til at komme til lommerne og investere i adgang til Sales Navigator eller Recruiter Lite.

Efter at LinkedIn rullede den store opdatering ud af deres desktop udgave i starten af 2017, er søgefunktionen i gratisudgaven blevet begrænset en del. Du har til gengæld fuld adgang til de avancerede søgefunktioner i Sales Navigator og Recruiter Lite, hvor du kan opbygge detaljerede søgninger efter en bestemt type beslutningstager i en bestemt industri eller virksomhed i et bestemt geografisk område. Når du en gang har opbygget en søgning, kan du efterfølgende gemme søgningen, og genbruge disse uden at skulle til at tage oplysningerne ind igen.

Så moralen er, at du skal overveje at betale penge for Premium adgang, hvis du som rutineret og regelmæssig LinkedIn bruger ønsker at udføre dit job hurtigere og mere effektivt og få adgang til flere oplysninger. Hvis du til gengæld kun er på LinkedIn et par gange om ugen, kommer du næppe til at få tilstrækkeligt med værdi ud af et Premium abonnement.

Sales Navigator Enterprise

Der findes også en Enterprise udgave af Sales Navigator, der henvender sig til meget store organisationer. Udover funktionaliteten fra Basic og Team Edition, giver Sales Navigator Enterprise også mulighed for at sende endnu flere InMails (50 i alt per måned). Enterprise udgaven gør det også muligt at gemme endnu flere emner, faktisk op til 10.000 emner i alt.

Endvidere giver Sales Navigator Enterprise mulighed for et ubegrænset antal PointDrive præsentationer, såkaldt Single-Sign-On integration samt Enterprise licensstruktur.

Premium Career

Du skal vælge Premium Career, hvis du er på udkig efter nye udfordringer. Premium Career kan give dig øget synlighed på LinkedIn overfor rekrutteringskonsulenter og virksomheder, der anvender LinkedIn som rekrutteringsplatform.

En af de væsentligste Premium funktioner i Premium Career er “Open Profile”, som gør at et hvilket som helst medlem kan kontakte dig direkte uden at de skal til at købe InMails. Du har endvidere selv adgang til at sende 5 inMails hver måned.

Premium Business

Premium Business er en Premium variant, som minder en del om Premium Career i form af, at den i bund og grund har den samme funktionalitet som Premium Career, men med Premium Business kan du sende op til 15 InMails pr. måned og får adgang til information om udviklingstendenser og ændringer i ledelsen hos de virksomheder, som du følger.

Recruiter Lite

Denne udgave af Premium henvender sig til virksomheder, der ønsker at bruge LinkedIn som rekrutteringsplatform, men i mindre skala. Der er ikke adgang til det fulde LinkedIn netværk, som man har med “storebroderen” Recruiter Corporate (se beskrivelsen nedenfor), men du kan blandt andet lave guidede søgninger, arbejde med 15+ avancerede søgefiltre og sende op til 30 InMails hver måned.

Recruiter Corporate

Recruiter Corporate er topmodellen indenfor LinkedIns rekrutteringsunivers. Det er også det absolut dyreste Premium abonnement, og henvender sig således alene til virksomheder med et stort behov for rekruttering – enten i form af dedikerede rekrutteringsvirksomheder eller mellemstore eller store virksomheder, der ønsker at varetage rekruttering inhouse.

Med Recruiter Corporate er der adgang til LinkedIns fulde netværk og eksempelvis mulighed for at kontakte flere kandidater samtidigt i forhold til en given stilling.

Der er selvfølgelig mange flere fordele og detaljer koblet på det enkelte Premium abonnement, men her vil jeg tillade mig at henvise til LinkedIns Premium oversigt, hvis du vil vide mere.

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company

Hvis du vil blive bedre til at bruge LinkedIn

Comments (7)

  • Jakob Thusgaard Reply

    Fremragende artikel. Tak for den!

    I nævner at man kommer langt med gratisversionen – og det stemmer. Imidlertid er det min opfattelse, at LinkedIn, med den nye brugerinterfaceopdatering tager både avancerede søgninger og det at gemme op til 3 søgninger og modtage ugentlige eller månedlige underretninger om disse søgninger, og lægger de funktioner over i Sales Solutions/Sales Navigator.

    Så vidt jeg kan se, betyder det at sælgere ikke længere kan klare sig med gratisversionen, men er tvunget til at opgradere. I den sammenhæng bliver de tvunget hen over Business Plus og over til Sales Navigator.

    Bortset fra det, er det fremragende med en guide til, hvilken Premium, der er det rigtige valg. Tak for det!

    20. december 2016 at 12:29
  • Frederik Nørgaard Reply

    Hej Leif

    Tak for opdateringen. Jeg er meget enig du kommer langt med den gratis version, men jeg savner godt nok den betalte.

    Lige præcis søgnings delen savner jeg virkelig.

    Jeg er simpelthen for nærig til at betale 500 kr pr måned selv om firmaet nok skulle betale det.

    21. november 2017 at 13:10
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Frederik. Skønt at høre at du synes om indlægget.

      Og ja, det ville være super, hvis vi fik den gamle søgefunktion tilbage igen :-)

      23. november 2017 at 00:33
  • Ståle Stenersen Reply

    Hei, Leif!

    Takk for deling av en informativ og balansert oppdatering. Nyttige betraktinger som er gode å ha med seg i valg Premium – og når tiden er inne for det.
    Ser frem til å lese mer skrevet av deg!

    14. januar 2020 at 14:14
    • Leif Carlsen Reply

      Hej Ståle, velbekomme Dejligt at høre at du kunne bruge guiden til noget

      19. januar 2020 at 23:24
  • Karin Erfurt Reply

    Mange tak for denne oversigt og din klare stillingtagen til spørgsmålet om et abonnement er nødvendigt. Jeg har længe overvejet, om det er pengene værd set i forhold til mit formål. Det spørgsmål har du hjulpet med at afklare – og sparet mig for et par hundrede kroner om måneden. :-)

    1. maj 2020 at 15:06
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Karin – dejligt at høre at du kunne bruge oversigten og min anbefaling til noget, herunder også at spare lidt penge :-)

      1. maj 2020 at 17:11

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *