Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
4. september 2018
04 sep 2018

Skal jeg vælge LinkedIn Premium?

7 minutters læsning

Blogindlæg som giver dig overblik over hvad LinkedIn Premium er og om du kan nøjes med gratisudgaven af LinkedInSkal jeg vælge LinkedIn Premium? Hvad er LinkedIn Premium? Hvad kan de forskellige udgaver af LinkedIn Premium? Hvad koster LinkedIn Premium? Er LinkedIn Premium pengene værd? Eller kan jeg klare mig med gratisudgaven af LinkedIn?

De spørgsmål får jeg næsten hver eneste gang at jeg afholder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn og social selling metodikken. Derfor tænkte jeg at det ville give god mening at lave en slags guide, der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål, og hjælpe dig til at finde ud af om det kan give mening for dig at vælge et LinkedIn Premium produkt eller om du skal fortsætte med gratisudgaven.

Lad mig med det samme gør dig opmærksom på, at jeg IKKE bliver betalt for at omtale LinkedIn Premium produkterne. Jeg får i det hele taget ikke nogen form for indtægter fra LinkedIn. Jeg har heller ikke nogen aktier i virksomheden, og jeg har således ikke nogen direkte økonomiske interesser i LinkedIn. Denne guide er derfor alene mit personlige forsøg på at give dig et uvildigt og objektivt perspektiv på om Premium er noget for dig eller om du bare skal spare pengene og bruge gratisudgaven.
 

Indholdsfortegnelse

Linkedin Premium guiden er delt op i følgende afsnit:

 

Hvor mange bruger LinkedIn Premium?

Ifølge LinkedIns egne tal, er det kun cirka 17 procent af LinkedIn’s indtægter, der kommer fra Premium abonnenenter. Størstedelen af LinkedIns indtægter (helt præcis 65 procent) kommer fra de såkaldte “Talent Solutions” i form af indtægter fra virksomheder, der bruger LinkedIn som rekrutteringsplatform. Så hvis du “bare” anvender gratisudgaven af LinkedIn, hører du til den altdominerende gruppe af LinkedIn-brugere. Det er der dog ikke noget mærkeligt i, når en virksomhed som LinkedIn driver en del af sin forretning ud fra “Freemium” tankegangen, altså hvor den basale adgang er gratis, men at du kan betale dig til yderligere funktionalitet.

Vi har for øvrigt selv lavet en lille undersøgelse i vores eget netværk på LinkedIn i marts måned 2018. Som du kan se af grafikken nedenfor er antallet af LinkedIn Premium brugere højere end LinkedIns egne tal. Forklaringen på dette skal nok findes i, at mange af personerne i vores netværk og på vores Company Page bruger LinkedIn i en større omfang end gennemsnittet. Derfor er der også flere, der vælger at bruge den betalte udgave af LinkedIn i form af deres Premium produkter.

Guide til om LinkedIn Premium er pengene værd eller ej

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Du kommer langt med gratisudgaven

Mit umiddelbare svar på om du skal vælge LinkedIn Premium er for øvrigt, at hvis du lige er startet ud med at bruge LinkedIn, og egentlig mere arbejder med at opbygge daglige rutiner omkring dette, kan du uden problemer klare dig med gratisversionen af LinkedIn.

Faktisk kan du komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. For det svarer populært sagt til, at du får en stor værktøjskasse med masser af gode og helt gratis værktøjer til at dyrke dine relationer og netværk.

Blogindlæg om hvorvidt du skal opgradere til LinkedIn Premium eller nøjes med gratisudgavenLige som at en god og professionel håndværker har total styr på sine grundværktøjer (eksempelvis sav, hammer, mejsel, skruetrækker o.s.v.), så skal du som professionel LinkedIn-bruger også have styr på dine grundlæggende værktøjer som eksempelvis personprofil, søgefunktion, udbygning af netværk, beskedfunktion, LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg) m.m.

Med gratisudgaven af LinkedIn kan du:

  • opbygge din professionelle identitet og digitale egenkapital
  • opbygge og vedligeholde dit professionelle netværk
  • skrive ubegrænset antal statusopdateringer (også kendt som indlæg på LinkedIn)
  • like, dele og kommentere statusopdateringer
  • skrive ubegrænset antal LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse)
  • modtage et ubegrænset antal InMails (LinkedIns betegnelse for introduktionsmails)
  • søge efter og se profiler i LinkedIn netværket
  • se profilerne på de seneste fem personer, der har kigget på din profil
  • anmode om op til fem introduktioner ad gangen
  • give og bede om anbefalinger.

Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Skal jeg have LinkedIn Premium for at kunne connecte med personer i 3. led?

Blogindlæg om forskellen på de forskellige LinkedIn Premium udgaver og om det er pengene værdEt spørgsmål som vi også får ret tit er, om det er nødvendigt med et Premium abonnement for at connecte med personer i 3. led på LinkedIn. Årsagen til dette spørgsmål skyldes at du – når du vil connecte med en person i 3. led – bliver præsenteret for knappen “InMail” i stedet for den normale “Opret forbindelse” knap. Dermed tror mange, at de ikke kan connecte uden at skulle opgradere til et Premium abonnement.

Det er imidlertid ikke nødvendigt at skulle købe InMails for at connecte med personer i 3. led. Du kan faktisk gøre det ved at bruge et lille “ninja trick”, som du kan se i grafikfilen til højre. Den viser hvordan du skal gøre det på desktop udgaven af LinkedIn. Hvis du vil vide, hvordan du gør det på din LinkedIn mobil app, så kan du se det i en kort video, som du finder lige her. På denne måde kan du uden videre connecte med personer i 3. led.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Derfor skal du måske alligevel overveje LinkedIn Premium

Blogindlæg om, hvorvidt du skal opgradere til LinkedIn Premium eller om du kan nøjes med gratisudgavenSelv om du kan komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn, så kan der være gode grunde til, at du skal overveje at opgradere til Premium.

Først og fremmest handler det om, hvad du vil bruge LinkedIn til, og hvad du gerne vil have ud af det. Det, der mest af alt kendetegner Premium udgaverne af LinkedIn (der er nemlig flere former for Premium adgang), handler i bund og grund om at gøre dig mere effektiv og finde frem til flere oplysninger på en hurtigere måde.

Og er der oplysninger, som du kun kan få, når du er Premium bruger, eksempelvis kan du uden begrænsninger se, hvem der har besøgt din profil igennem de sidste 90 dage og hvordan de har fandt frem til dig.

Hvis du regelmæssigt har brug for at lave avancerede søgninger, er du også nødt til at komme til lommerne og investere i adgang til Sales Navigator eller Recruiter Lite. Efter at LinkedIn rullede den store opdatering ud af deres desktop udgave i starten af 2017, er søgefunktionen i gratisudgaven blevet begrænset en del. Du har til gengæld fuld adgang til de avancerede søgefunktioner i Sales Navigator og Recruiter Lite, hvor du kan opbygge detaljerede søgninger efter en bestemt type beslutningstager i en bestemt industri eller virksomhed i et bestemt geografisk område. Når du en gang har opbygget en søgning, kan du efterfølgende gemme søgningen, og genbruge disse uden at skulle til at tage oplysningerne ind igen.

Så moralen er, at du skal overveje at betale penge for Premium adgang, hvis du som rutineret og regelmæssig LinkedIn bruger ønsker at udføre dit job hurtigere og mere effektivt og få adgang til flere oplysninger. Hvis du til gengæld kun er på LinkedIn et par gange om måneden, kommer du næppe til at få tilstrækkeligt med værdi ud af et Premium abonnement.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Hvilket LinkedIn Premium abonnement skal du vælge?

Der findes i skrivende stund følgende former for Premium abonnementer:

  • Sales Navigator Basic
  • Sales Navigator Professional
  • Sales Navigator Enterprise
  • Premium Career (tidligere kendt som Job Seeker Career)
  • Premium Business (tidligere kendt som Business Plus)
  • Executive
  • Recruiter Lite
  • Recruiter Corporate

Sales Navigator Basic
Blogindlæg om forskellen på LinkedIn Premium og gratisudgavenHvis du arbejder målrettet med relationssalg og på den måde har behov for at følge og påvirke enkeltpersoner i virksomheder, så er Sales Navigator et stærkt salgsværktøj.

Her kan du nemlig følge kunder og potentielle nye kunder ved at markere dem som emner (også kaldet for “leads” i Sales Navigator) og “accounts”. Det gør blandt andet, at du kun ser opslag fra de personer og virksomheder du følger i modsætning til den “normale” LinkedIn nyhedsstrøm, hvor du ser statusopdateringer og delinger fra alle i dit netværk.

Det betyder at du får en mere “ren” nyhedsstrøm, hvor du nemt kan få overblik over, hvad de pågældende personer kommenterer og interesserer sig for og/eller hvad virksomheder poster på deres Company Page.

Du kan sende op til 20 InMails hver måned, gemme op til 1.500 emner og tilføjer noter og tags til hver enkelt emne.

Sales Navigator Team Edition
Sales Navigator findes også en “Team Edition” som henvender sig til salgsteams, og blandt andet giver mulighed for at se kollegers netværk og relationer i forhold til en given kunde. Udover samme funktionalitet som Sales Navigator Basic, kan du blandt andet sende flere InMails (op til 30 i alt per måned), op til 5.000 gemte emner, 10 PointDrive præsentationer pr. måned og CRM-integration.

En anden funktion ved Team Edition er, at I får et overblik over teammedlemmernes Social Selling Index og forbrugsrapportering.

Sales Navigator Enterprise
Der findes også en Enterprise udgave af Sales Navigator, der henvender sig til meget store organisationer. Udover funktionaliteten fra Basic og Team Edition, giver Sales Navigator Enterprise også mulighed for at sende endnu flere InMails (50 i alt per måned). Enterprise udgaven gør det også muligt at gemme endnu flere emner, faktisk op til 10.000 emner i alt.

Endvidere giver Sales Navigator Enterprise mulighed for et ubegrænset antal PointDrive præsentationer, såkaldt Single-Sign-On integration samt Enterprise licensstruktur.

Career:
Du skal vælge Premium Career, hvis du er på udkig efter nye udfordringer. Premium Career kan give dig øget synlighed på LinkedIn overfor rekrutteringskonsulenter og virksomheder, der anvender LinkedIn som rekrutteringsplatform. En af de væsentligste Premium funktioner i Premium Career er “Open Profile”, som gør at et hvilket som helst medlem kan kontakte dig direkte uden at de skal til at købe InMails. Du har endvidere selv adgang til at sende 5 inMails hver måned.

Business:
Premium Business er en Premium variant, som minder en del om Premium Career i form af, at den i bund og grund har den samme funktionalitet som Premium Career, men med Premium Business kan du sende op til 15 InMails pr. måned og får adgang til information om udviklingstendenser og ændringer i ledelsen hos de virksomheder, som du følger.

Executive:
Executive er en Premium variant, som kan det samme som Premium Business, men giver mulighed for at du sende op til 30 InMails pr. måned.

Recruiter Lite:
Denne udgave af Premium henvender sig til virksomheder, der ønsker at bruge LinkedIn som rekrutteringsplatform, men i mindre skala. Der er ikke adgang til det fulde LinkedIn netværk, som man har med “storebroderen” Recruiter Corporate (se beskrivelsen nedenfor), men du kan blandt andet lave guidede søgninger, arbejde med 15+ avancerede søgefiltre og sende op til 30 InMails hver måned.

Recruiter Corporate:
Recruiter Corporate er topmodellen indenfor LinkedIns rekrutteringsunivers. Det er også det absolut dyreste Premium abonnement, og henvender sig således alene til virksomheder med et stort behov for rekruttering – enten i form af dedikerede rekrutteringsvirksomheder eller mellemstore eller store virksomheder, der ønsker at varetage rekruttering inhouse.

Med Recruiter Corporate er der adgang til LinkedIns fulde netværk og eksempelvis mulighed for at kontakte flere kandidater samtidigt i forhold til en given stilling.

Der er selvfølgelig mange flere fordele og detaljer koblet på det enkelte Premium abonnement, men her vil jeg tillade mig at henvise til LinkedIns Premium oversigt, hvis du vil vide mere.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.



Overblik over LinkedIn Premium funktioner

Funktion Sales Nav. Basic Sales Nav. Team Sales Nav. Enter. Car. Bus. Exec. Recr. Lite Recr. Corp.
Hvem har set din profil
Udvidet netværksadgang
Månedlige søgninger 300 300 300 100 300 300 300 300
InMails pr. måned 20 30 50 5 15 30 30 150
Out-of-network unlocks Ingen 25 pr. md. 25 pr. md. 5 pr. md. Ingen Ingen 10 pr. md. 30 pr. md.
Lead- og firmasøgninger
Maksimum antal leads 1.500 5.000 10.000
Jobskifte notifikationer
Leads anbefalinger
Sales Nav. Gmail integration
Noter og tags på leads
TeamLink funktion
PointDrive præsentationer Ingen 10 pr. md. Ubegr.
CRM integration
SSO integration
Avancerede søgefiltre 15+ 30+
Guidede søgninger 15+ 30+
Find flere personer søgning
Underretning for gemte søgn. 10 50
Spotslight (prioriterede leads)
Administration af talentpulje
Automatisering af talentpulje
Teamarbejde
Kontakt flere kand. på en gang

Forkortelser i ovenstående oversigt: SALES NAV. BASIC = Sales Navigator Basic | SALES NAV. TEAM = Sales Navigator Professional | SALES NAV. ENTER. = Sales Navigator Enterprise | CAR. = Premium Career | BUS. = Premium Business | EXEC. = Executive | RECR. LITE = Recruiter Lite | RECR. CORP. = Recruiter Corporate

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

 

Hvad koster LinkedIn Premium?

Blogindlæg om forskellen på LinkedIn Premium og gratisudgavenHvad koster det at abonnere på LinkedIn Premium? Nu er penge jo en relativ størrelse, men efter min mening er det er en halvbekostelig affære at have Premium adgang. Det er også derfor, at jeg mener, at du kun skal overveje Premium adgang, hvis du er professionel og rutineret LinkedIn-bruger, og har et konkret behov og formål med det.

Det handler eksempelvis om hvorvidt du har brug for at kunne se hvem, der har været inde at tjekke din LinkedIn profil. Du kan nemlig under normale omstændigheder kun se de seneste fem personer, der har tjekket din profil. Eller hvis du har brug for at lave et stort antal søgninger og gå efter efter målrettede personer og virksomheder, hvis du har brug for at lave et stor antal søgninger på LinkedIn.

Det giver også mening at bruge LinkedIn Premium Sales Navigator, hvis du går efter at følge navngivne personer og virksomheder, og har brug for at holde dig opdateret på disse personer og virksomheder.

LinkedIn ændrer for øvrigt som så mange andre virksomheder fra tid til anden på priser, indhold og betingelser, men i skrivende stund (1. april 2018) opererer de med følgende priser:

  • Sales Navigator Basic: kr. 537,50 inkl. moms (kr. 430 ekskl. moms) pr. måned eller kr. 5.025 ved årlig fakturering
  • Sales Navigator Team: kr. 681,25 inkl. moms (kr. 545 ekskl. moms) pr. måned pr. bruger eller kr. 8.175 ved årlig fakturering
  • Sales Navigator Enterprise: Der findes ikke nogen officiel prisliste over hvad Sales Navigator Enterprise licenser koster, så her er du nødt til at kontakte LinkedIn direkte hvis du vil vide prisen på denne service
  • Premium Career: kr. 199,99 inkl. moms (kr. 159,99 ekskl. moms) pr. måned eller kr. 2.039,88 ved årlig fakturering
  • Premium Business: kr. 429,99 inkl. moms (kr. 343,99 ekskl. moms) pr. måned eller kr. 3.959,88 ved årlig fakturering
  • Executive: kr. 673,75 inkl. moms (kr. 539 ekskl. moms) pr. måned eller kr. 6.000 ved årlig fakturering
  • Recruiter Lite: kr. 899,99 inkl. moms (kr. 719,99 ekskl. moms) pr. måned eller kr. 8.399,88 ved årlig fakturering*
  • Recruiter Corporate: kr. 6.498,75 inkl. moms (kr. 5.373,75 ekskl. moms) pr. måned eller kr. 64.485 ved årlig fakturering*

*Der er penge at spare, hvis du vælger at betale helårligt i stedet for hver måned.

Hvis du ikke er sikker på at du vil få værdi ud af et Premium abonnement, vil jeg anbefale at du starter med månedlig betaling. Så kan du altid opsige abonnementet fra en måned til en anden.

LinkedIn tilbyder også i et vist omfang, at du gratis kan prøve visse typer af Premium abonnementet i en kort periode, men tjek LinkedIns website for aktuelle muligheder og detaljer.

Klik her for at komme tilbage til oversigten.



Det samlede overblik over LinkedIn Premium priser

Premium udgave Pris pr. måned eksklusive moms Pris pr. måned inklusive moms Pris pr. år eksklusive moms ved årlig betaling Pris pr. år inklusive moms ved årlig betaling
Sales Navigator Basic kr. 430,00 kr. 537,50 kr. 4.020,00 kr. 5.025,00
Sales Navigator Team kr. 545,00 kr. 681,25 kr. 6.540,00 kr. 8.175,00
Sales Navigator Enterprise Ikke tilgængelig Ikke tilgængelig Ikke tilgængelig Ikke tilgængelig
Career kr. 159,99 kr. 199,99 kr. 1.631,90 kr. 2.039,88
Business kr. 343,99 kr. 429,99 kr. 3.167,90 kr. 3.959,88
Executive kr. 539,00 kr. 673,75 kr. 4.800,00 kr. 6.000,00
Recruiter Lite kr. 719,99 kr. 899,99 kr. 6.719,90 kr. 8.399,88
Recruiter Corporate kr. 5.373,75 kr. 6.498,75 kr. 51.588,00 kr. 64.485,00
Klik her for at komme tilbage til oversigten.

Konklusion

Blogindlæg om 50 tips til at bruge gratisudgaven af LinkedInJeg vil slutte mit indlæg af med at konkludere det, som jeg faktisk indledte med at skrive, nemlig at du kan komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. Du er faktisk godt kørende med den store værktøjskasse, som gratisudgaven også indeholder. Bliv nu rigtig god til de basale værktøjer, inden du begynder at bruge penge og kræfter på Premium abonnementet.

Jeg vil i denne sammenhæng anbefale dig, at læse mit blogindlæg med ikke mindre end 50 tips til, hvad du kan gøre med gratisudgaven af LinkedIn. Du finder indlægget i linket her.

Når du er blevet en habil og rutineret LinkedIn-bruger, så overvej om du kan blive endnu bedre til dit job (eller få nemmere ved at søge et nyt) ved at vælge det Premium abonnementet, der passer bedst til dig.
 

Jeg har også lavet dette blogindlæg som en podcast episode

Jeg har også lavet dette blogindlæg som en podcast episode, hvis du foretrækker at lytte til mine anbefalinger og høre om forskellene på de forskelle LinkedIn Premium abonnementer.

Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke play-knappen nedenfor eller ved at klikke på et af ikonerne:

God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode om LinkedIn Premium :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 
[Opdateret 4. september 2018 med podcast episode]
 
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
13 Svar
  1. Jakob Thusgaard says:

    Fremragende artikel. Tak for den!

    I nævner at man kommer langt med gratisversionen – og det stemmer. Imidlertid er det min opfattelse, at LinkedIn, med den nye brugerinterfaceopdatering tager både avancerede søgninger og det at gemme op til 3 søgninger og modtage ugentlige eller månedlige underretninger om disse søgninger, og lægger de funktioner over i Sales Solutions/Sales Navigator.

    Så vidt jeg kan se, betyder det at sælgere ikke længere kan klare sig med gratisversionen, men er tvunget til at opgradere. I den sammenhæng bliver de tvunget hen over Business Plus og over til Sales Navigator.

    Bortset fra det, er det fremragende med en guide til, hvilken Premium, der er det rigtige valg. Tak for det!

    Svar
  2. Frederik Nørgaard says:

    Hej Leif

    Tak for opdateringen. Jeg er meget enig du kommer langt med den gratis version, men jeg savner godt nok den betalte.

    Lige præcis søgnings delen savner jeg virkelig.

    Jeg er simpelthen for nærig til at betale 500 kr pr måned selv om firmaet nok skulle betale det.

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] (også kendt som LinkedIn Company Page). Det har ikke noget at gøre med om du har et LinkedIn Premium abonnement eller ej. LinkedIn har valgt, at artikler er noget som alene kan oprettes via din personlige […]

  2. […] Prøv Premium gratis (du kan læse vores artiklen om LinkedIn Premium er pengene værd lige her) […]

  3. […] er LinkedIns ”IntroduktionsMail”, som du har adgang til hvis du har en LinkedIn Premium konto. Med InMails, kan du sende meddelelser til medlemmer uden for dit netværk, men det koster jo en […]

  4. […] ikke tage penge op af lommen for at kommunikere med sit FDIH-univers på LinkedIn. Han har ikke LinkedIn Premium-bruger, og bruger heller ikke nogen penge på at lave sponsorerede updates, og når alligevel ud til […]

  5. […] konto kan du se de seneste fem besøgende. Har du brug for at se flere, kan du opgradere til LinkedIn Premium, som blandt andet giver dig mulighed for at se navnet på alle som har besøgt din profil, dog lige […]

  6. […] med social selling og content marketing. Spørgsmålet går på, om det er nødvendigt at have en LinkedIn Premium konto for at kunne bruge dette relationsværktøj til professionelle […]

  7. […] har derimod ikke haft travlt med at tilføje funktionalitet til Sales Navigator, som er det Premium produkt, som er målrettet mod sælgere og salgsorganisationer. Det tror jeg kommer til at ske med […]

  8. […] at LinkedIn derigennem også håber på, at det vil skabe øgede indtægter for dem i forhold til Premium Accounts, LinkedIn jobopslag, sponsorerede updates m.m. […]

  9. […] konto kan du se de seneste fem besøgende. Har du brug for at se flere, kan du opgradere til LinkedIn Premium, som blandt andet giver dig mulighed for at se navnet på alle som har besøgt din profil, dog lige […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company