Blandede SEO, SEM, AdWords og social selling bolcher

Blogindlæg og podcast om SEO, SEM, AdWords og social sellingHvad er op og ned når det gælder SEO, SEM, AdWords og social selling? Udover at det i sig selv kan være svært at gennemskue hvad disse akronymer og “buzzwords” dækker over, så er det en kæmpe opgave at svare klart og tydeligt på det. For nærmest alt, hvad der har med social media og digitale platforme at gøre, udvikler sig i et hæsblæsende tempo, og man skal defor stå tidligt op for at følge med.

I Social Selling Company vil vi heller ikke forsøge på at komme med en altomfavnende sandhed omkring SEO, SEM og AdWords. For det er ikke vores ekspertområder. Vi har ganske vist meninger om mange af elementerne bag førnævnte social media begreber, og kan sparre om det på et vist niveau rent forretningsmæssigt. Men reelle eksperter indenfor SEO, SEM og AdWords bliver vi aldrig.

Det er vi til gengæld når det gælder social selling og brugen af content marketing i denne sammenhæng. Her er vi på hjemmebane, og har meget klare meninger om dette område. For det er det som vi brænder for, har stor ekspertisen indenfor og rådgiver omkring.
 

Men derfor kan vi jo godt snakke lidt om SEO, SEM og AdWords

Et blogindlæg og en podcast om SEO, SEM, AdWords og social sellingMen selv om vi ikke er dybdegående eksperter på SEO, SEM og AdWords, skal det jo ikke forhindre os i at snakke om det, og da slet ikke når vi er så heldige at have haft besøg af Jacob Kildebogaard, som har været en tur forbi vores podcastcaststudie.

Jacob er ekspert når det gælder søgeordsoptimering og AdWords, og han har en mange årig baggrund i arbejdet med dette. I de sidste 6 år har Jacob gjort det gennem sin virksomhed Webjuice, som netop er gået sammen med to andre virksomheder, og sammen har de stiftet Ambition, der arbejder med datadreven forretningsudvikling.

Jeg er selv kommet til at kende Jacob i forbindelse med at han spurgte mig, om jeg havde lyst til at være bidragsyder til bogen “Onlineevangelisterne“, som indeholder 100 konkrete tips til at sælge mere online, og er baseret på input fra 100 danske online og social media eksperter.

Snakken med Jacob er blevet til Social Selling Radio episode 58, som har fået overskriften “Blandede SEO, SEM, AdWords og social selling bolcher”. I interviewet kommer vi nemlig forholdsvist bredt omkring disse emner, og taler løst og fast om, hvordan du og din virksomhed kan arbejde med at ryge længere op i søgeresultaterne, få mere trafik til firmaets website, og hvordan salgsstyrken også skal tænke i søgeordsoptimering, når de begynder at skrive LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg).
 

Så tal dog dansk, mand!

Nu har jeg jo allerede flittigt brugt forkortelser, som ikke nødvendigvis giver mening for alle, der læser dette blogindlæg. Jeg tænkte derfor, at det ville være en god idé at forklare hvad disse forkortelser og begreber betyder på nogenlunde almindelig dansk. Du finder beskrivelserne nedenfor.
 

Hvad er SEO?

Definition af hvad SEO erSEO er et akronym for “Search Engine Optimization” og er et begreb som helt overordnet set handler om – for at bruge Googles egne ord – “processen med at maksimere antallet af besøgende til et bestemt website ved at sikre at websitet optræder højt på listen over søgeresultater fra en søgemaskine”. Vel at mærke en god placering uden at du skal til at betale for det. SEO kaldes også for organisk søgning, og drejer sig om søgninger, hvor du ikke skal til at betale Google (eller andre søgemaskiner) for at få en bedre placering.

For at opnå en god placering på Google, gælder det ikke bare om at gøre en bestemt ting rigtig. Der er flere ting, der skal gå op i en højere enhed. I grove træk er der fire områder, der skal være styr på:

  1. Teknisk platform: Hvordan er jeres website opbygget, domæne og server setup og hvor hurtigt loader websiderne
  2. Content (indhold): Opbygning af sidetitler, overskrifter, selve indholdet, billeder og brugen af eksterne links
  3. Links: Indgående relevante links fra andre websites, gerne websites med høj autoritet hvis muligt
  4. “User signals”: CTR (Click Through Rate), altså hvor mange klikker sig videre til dit website efter en søgning fremfor andre, og hvor lang tid de er på sitet (eller rettere hvor hurtigt brugeren er retur på Google)

De fire nævnte områder dækker selvfølgelig over en underskov af finesser, der kan arbejdes med for at optimere hele søgeprocessen. Når det er sagt, så handler SEO i høj grad også om at forstå dine kunders problemer og udfordringer, og hjælpe dem med at få svar på disse spørgsmål gennem relevant og værdifuldt content (indhold). Så lyt til dine kunder og skab konkret content, eksempelvis blogindlæg og videoer, der hjælper dem med at løse deres problemer og udfordringer.
 

Hvad er SEM?

Blogindlæg om hvad er SEM erSEM er et akronym for “Search Engine Marketing”, og handler om markedsføringsaktiviteter, der har til formål at promovere dit website gennem øget synlighed i søgemaskineresultater gennem optimering og annoncering.

Hvis du tænker at SEM lyder beslægtet med SEO, så har du helt ret. For SEM indebærer både SEO (altså organisk søgninger), men også betalte søgninger. Betalte søgninger er også kendt som PPC (Pay Per Click), altså hvor du betaler for at folk klikker på din annonce (også kendt som AdWords, som vi beskriver nedenfor).

Så Search Engine Marketing indsatser handler således om at kombinere organisk søgemaskineoptimering med betalte markedsføringsindsatser som eksempelvis AdWords på Google eller andre Pay Per Click annonceformer.

Du kan så med rette spørge, om man ikke bare skal satse på PPC og AdWords som midler til at købe sig til gode placeringer fremfor at bruge tid og kræfter på at SEO, hvor der jo skal være styr på de fire områder (teknisk platform, content, links og user signals). Så sort/hvid kan det desværre sjældent opstilles. Det er ikke bare SEO kontra SEM. For selvom det ofte tager længere tid med SEO, så kan det koste dig færre penge, og opbygge en øget troværdighed i søgemaskine sammenhæng. Omvendt kan SEM-elementer som PPC og AdWords bruges til at sætte turbo på din forretning og ofte skalere den hurtigere end SEO kan gøre.

Så moralen er nok, at det gælder om at lave en social media strategi og taktik, der involverer både SEO og SEM, og så ellers finde det mix, der passer bedst til din virksomhed.
 

Hvad er AdWords?

Blogindlæg og podcast om SEO, SEM, AdWords og social sellingAdwords er Googles online markedsføringsplatform, som gør det muligt for dig at betale for at få vist din annonce/link, når din målgruppe søger efter bestemte nøgleord eller sætninger. Så hvor SEO (måske) kan give dig organisk trafik til dit website, så handler AdWords om at du betaler for får at få webtrafik.

Lad os sige, at dit website ikke kommer frem på side 1 i en Google søgning, da du endnu ikke har tilstrækkeligt med godt content, der kan skabe organisk webtrafik. Så kan du vælge at købe dig til en bedre placering, og samtidigt målrette din AdWords kampagne så den dækker en række nøgleord, som dine potentielle kunder søger efter. Ergo er AdWords en måde at skalere din digitale salgsindsatser på, hvor du populært sagt kan trykke på speederen og nå hurtigere i mål med at få kunderne over på dit website.

Du har også mulighed for at målrette AdWords kampagner til at ramme bestemte geografiske områder, udvalgte forretnings- eller interesseområder eller om det skal vise på stationære computere eller smartphones. Der er en lang række tilpasningsmuligheder, der gør det muligt at målrette AdWords kampagner ret præcist.
 

Hvad er social selling?

Blogindlæg om hvad social selling er for en størrelseSocial selling er en metode til at udvikle relationer som en del af salgsprocessen i forhold til dine kunder. Social selling bruges derfor i forhold til såkaldt relationssalg, altså hvor man har brug for at skabe en kunderelation og opbygge tillid for at kunden vælger dig, din virksomhed og jeres produkter og services. Nu om dage gør vi det ofte via de sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook og Twitter, men det kan også foregå offline i forbindelse med salgsmøder og lignende.

To af de grundlæggende elementer i social selling handler om personlig branding og interaktion med potentielle kunder og samarbejdspartnere. Endvidere handler social selling også om at du skal skabe og dele relevant content med dit netværk på de sociale medier. Det kan eksempelvis være links til artikler, blogindlæg, videoer og podcasts. Formålet er at du skal udstille din ekspertise og opbygge troværdighed i netværket.

Social selling drejer sig også om “social listening”, altså at du lytter til signaler og informationer i dit netværk på de sociale medier med henblik på at dyrke relationerne ved at du lytter, lærer og hjælper. Sidst, men ikke mindst, kan du også bruge “social listening” til at opfange potentielle købssignaler i netværket.

Mange tror at social selling altid er ensbetydende med LinkedIn, men det er det nødvendigvis ikke. For social selling er en metode til at udvikle kunderelationer med. LinkedIn er derimod det konkrete værktøj, som du bruger til at eksekvere social selling metodikken. Det betyder således også, at social selling metodikken sagtens kan bruges i forhold til andre sociale medier som eksempelvis Facebook og Twitter. Det skal i så fald bare ske med respekt for disse mediers karakteristika og særegenheder.

Hvis du vil læse mere om social selling metodikken, har vi lavet et mere detaljeret blogindlæg, som du finder lige her.
 

Det er ikke enten eller – det er både og

Som du næsten kan læse ud af ovenstående forklaringer, så er det ikke enten eller når det gælder SEO, SEM, AdWords og social selling eller andre former for digitale salgs- og markedsføringsindsatser. Der finder (desværre) ikke én enkelt ting, der kan hjælpe dig i mål med salgsbudgettet eller give din virksomhed eller dig selv øget synlighed. Det er som i så mange andre sammenhænge en kombination af mange forskellige indsatser og prioriteringer, der skaber resultaterne.

Og det er lige præcis, hvad Jacob og jeg taler løst og fast om i podcast episoden :-)
 

Her kan du lytte til podcast episoden med Jacob

Du kan lytte til podcast episoden med Jacob ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

 

Må jeg bede dig om din hjælp i bare 2 minutter?

Guide til hvordan du giver en podcast en anbefaling og vurderingJeg vil gerne udbrede vores social selling podcast til så mange som muligt. Jeg vil derfor høre dig, om jeg kan bede dig om din hjælp i bare 2 minutter.

Det handler om, at hvis du føler at du får værdi og gavn ud af vores podcast, vil jeg blive rigtig glad, hvis du vil gå ind på iTunes på din PC eller Mac eller via podcast app’en på din iPhone, og give Social Selling Radio podcasten en 5-stjernet vurdering. Hvis du har overskud til mere, kan du også hjælpe ved at tilføje et par sætninger til din vurdering, og fortælle hvad du kan li’ ved vores podcast. Det hjælper os nemlig med at få spredt podcasten til nye lyttere via iTunes’ hitlister.

Hvis du vil have hjælp til hvordan du kan give os en 5-stjernet anbefaling, så har jeg lavet en visuel guide til, hvordan du helt præcis skal gøre det. Denne guide finder du i linket lige her.

God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 58 :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *