Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
12. marts 2016
12 mar 2016

Dopamin, neuromarketing og social selling

3 minutters læsning

Hvad har dopamin og neuromarketing med social selling og content marketing at gøre? Faktisk en hel del…

Dopamin molekyleDopamin er en såkaldt neurotransmitter, og er det stof som styrer hjernens belønningscenter. Oprindeligt har dopamin fra naturens side til formål at hjælpe mennesket til at overleve ved at give følelsen af belønning. Når du bliver sulten og skal have noget at spise (for at overleve), så hjælper hjernen med at sætte et mål op som hedder “find mad”. For at du kan nå hen til at få maden, skal du gennemføre nogle aktiviteter.

Nu om dage skal du bare finde det nærmeste supermarked for at løse det problem, men oprindeligt var mennesket nødt til at finde eksempelvis et dyr, slå det ihjel, partere og tilberede dyret før, at der kom mad på bordet. Her hjælper små mængder af dopamin dig med at holde fokus på målet, altså finde mad, og når du så sluttelig spiser maden, får du så belønningen og hjernen udløser større mængder af dopamin. Så dopamin drejer sig i høj grad om måldrevet adfærd.
 

Det drejer sig om motivation

Dopamin hænger nemlig meget sammen med begrebet motivation, og det er netop her at koblingen mod de sociale medier og social selling kommer ind. Ved at tænke kundens behov og mål i meget eksakte termer ind i din kommunikation via de sociale medier, kan nemlig hjælpe dig med at få kunden i mål underforstået vælge din virksomhed og jeres produkter og services. Dette er også kendt under navnet neuromarketing.
 

Mennesker skaber relationer gennem følelser

Meget af denne viden kan også bruges i forhold til dyrke social selling og content marketing i B2B relationssalg. For det drejer sig i bund og grund om at mennesker skaber relationer gennem følelser – også i erhvervslivet. Faktisk skal der skabes en kobling mellem det rationelle og det følelsesmæssige for at der kan opstå tillid. Selv om man taler om B2C og B2B, så drejer det sig nu om dage i endnu højere grad om at tænke “human-to-human” og “people-to-people” ind i kommunikationen og dialogen med kunder.
 

Vi har lavet en podcast om emnet

Anita Lykke KlausenVi synes at det er et spændende emne, ja, faktisk så spændende at vi gerne ville lave en podcast om emnet. I den sammenhæng har Leif Carlsen interviewet Anita Lykke Klausen. Anita har nemlig skrevet et interessant speciale om dopaminstimuleret adfærd ved interaktion på de sociale medier, og relevansen af denne indsigt i B2C relationsskabelse via de sociale medier. Anita kommer også ind på hvad neurotransmittere som oxytocin og serotonin er for nogle størrelser, hvad de gør og hvordan du kan tænke dem ind i din kommunikation på de sociale medier.

I podcasten kommer vi blandt andet ind på:

I næsten vanlig stil kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre for os at lave en kort podcast, og denne episode endte også med at blive på små to timer. Der er til gengæld masser af interessant viden og inspiration at hente fra Anita, som er en kæmpe kapacitet på området.
 

Her kan du høre podcasten

Du kan høre podcasten på iTunes via dette link, ved at klikke på play-knappen i toppen af dette blogindlæg eller ved at klikke på play-knappen nedenfor:

Du kan også abonnere på vores podcast, så du automatisk får besked når der kommer nye episoder. Det er helt gratis og utrolig nemt, og du kan altid afmelde abonnementet. For at abonnere på podcasten via iTunes, så klik på dette link. Hvis du har en Android smartphone kan du abonnere på podcasten via Stitcher på dette link. Du kan også abonnere på vores podcast via SoundCloud ved at klikke på dette link.
 

Hjælp os med at blive bedre!

Vi vil meget gerne have feedback fra dig, så vi kan blive bedre. Dels hjælper det os med at udvikle podcasten og dels vil vi gerne tale om emner, der giver værdi for lige netop dig. Du er derfor velkommen til både at komme med feedback, stille spørgsmål eller komme med idéer til nye emner.

Hvis du synes godt om vores podcast og føler at du får en eller anden form for værdi ud af den, vil vi blive mere end glade for et positivt review på iTunes, og at du måske også vil give den 5 stjerner i evaluering :-) Det hjælper os nemlig med at få spredt vores budskaber til andre som er interesserede i social selling og content marketing.

God fornøjelse med podcasten :-)

Anita og Leif
 

Sådan finder du Anita Lykke Klausen på de sociale medier:

LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/anitalykkeklausen/en
Twitter: https://twitter.com/anitaxcph
Website: http://anitaxcph.dk
 

Sådan finder du Leif og Social Selling Company på de sociale medier:

Leif på LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/leifcarlsen
LinkedIn Company Page: https://www.linkedin.com/company/social-selling-company
Facebook Page: https://www.facebook.com/socialsellingcompany.dk
Twitter: https://twitter.com/socialsellingco
Google+: https://plus.google.com/+SocialsellingcompanyDk/
Instagram: https://instagram.com/socialsellingcompany
Pinterest: https://www.pinterest.com/socialsellingco/
 

 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
3 Svar
  1. Leif Carlsen says:

    Apropos vores gæst i denne podcast, så er Anita Lykke Klausen aktuel med en karriereportræt i talentguiden.dk, og det er bestemt værd at kigge forbi dette portræt af en unge erhvervskvinde, som jeg spår en stor karriere indenfor social media. Du finder karriereportrættet med Anita i linket her: http://talentguiden.dk/anita-lykke-klausen-skrev-speciale-neurovidenskab-sociale-medier-jeg-bruger-min-viden-specialet-hver-dag/

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Puk er i øvrigt også at finde på podcasten “Digitale Tanker“, som hun laver sammen med Anita Lykke Klausen, og som bestemt også er værd at lytte til. Jeg har selv haft fornøjelsen af at lave en episode sammen med Anita i form af Social Selling Radio episode 13, som du finder her. […]

  2. […] neoromarketing er noget som vi allerede har talt om i Social Selling Radio episode 13 med Anita Lykke Klausen. Her fortæller Anita om, hvordan du skal tænke dine kunders behov og mål […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company