Blogindlæg og podcast episode om dopamin, neuromarketing og social selling

Dopamin, neuromarketing og social selling

Hvad har dopamin og neuromarketing med social selling og content marketing at gøre? Faktisk en hel del.

Dopamin er en såkaldt neurotransmitter, og er det stof som styrer hjernens belønningscenter.

Oprindeligt har dopamin fra naturens side til formål at hjælpe mennesket til at overleve ved at give følelsen af belønning.

Når du bliver sulten og skal have noget at spise (for at overleve), så hjælper hjernen med at sætte et mål op som hedder “find mad”. For at du kan nå hen til at få maden, skal du gennemføre nogle aktiviteter.

Nu om dage skal du bare finde det nærmeste supermarked for at løse det problem, men oprindeligt var mennesket nødt til at finde eksempelvis et dyr, slå det ihjel, partere og tilberede dyret før, at der kom mad på bordet.

Her hjælper små mængder af dopamin dig med at holde fokus på målet, altså finde mad, og når du så sluttelig spiser maden, får du så belønningen og hjernen udløser større mængder af dopamin.

Så dopamin drejer sig i høj grad om måldrevet adfærd.

Meget af denne viden kan også bruges i forhold til dyrke social selling og content marketing i B2B-relationssalg. For det drejer sig i bund og grund om at mennesker skaber relationer gennem følelser – også i erhvervslivet.

Faktisk skal der skabes en kobling mellem det rationelle og det følelsesmæssige for at der kan opstå tillid mellem mennesker – også når det gælder professionelle beslutningstagere.

Selv om man taler om B2C og B2B for at segmentere kunder og målgrupper, så drejer det sig nu om dage i endnu højere grad om at tænke “human-to-human” og “people-to-people” ind i kommunikationen og dialogen med kunder.

Jeg synes at det er et spændende emne, ja, faktisk så spændende at jeg gerne ville lave en podcast om emnet. I den sammenhæng har jeg interviewet Anita Lykke Klausen.

Hun har nemlig skrevet et meget interessant speciale om dopaminstimuleret adfærd ved interaktion på de sociale medier, og relevansen af denne indsigt i B2C-relationsskabelse via de sociale medier.

Anita kommer også ind på hvad neurotransmittere som oxytocin og serotonin er for nogle størrelser, hvad de gør, og hvordan du kan tænke dem ind i din kommunikation på sociale medier som eksempelvis LinkedIn.

Her finder du information om podcast episode med Anita Lykke Klausen

I podcasten kommer vi blandt andet ind på:

  • Mennesker skaber relationer gennem følelser
  • Hvad er målorienteret adfærd?
  • Hvorfor er kattefotos så populært på de sociale medier?
  • Kan man blive afhængig af sociale medier?
  • Hvordan hænger relevans og følelser sammen i.f.t. indhold?
  • Hvorfor er video og lyd langt mere effektivt end tekst?
  • Et par myter om beslutningstagere og millennials

Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor eller ved at klikke på linket til din foretrukne podcastplatform.

I næsten vanlig stil kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre for os at lave en kort podcast, og denne episode endte også med at blive på små to timer. Der er til gengæld masser af interessant viden og inspiration at hente fra Anita, som er en kæmpe kapacitet på området.

God fornøjelse med at lytte til podcast episoden 😊

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
close

Abonnér på vores LinkedIn inspirationsnyhedsbrev.

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *