Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg og podcast episode om dopamin, neuromarketing og social selling

    Dopamin, neuromarketing og social selling

    Leif Carlsen2023-04-14T23:23:21+02:00
    By Leif Carlsen

    Hvad har dopamin og neuromarketing med social selling og content marketing at gøre? Faktisk en hel del.

    Dopamin er en såkaldt neurotransmitter, og er det stof som styrer hjernens belønningscenter.

    Oprindeligt har dopamin fra naturens side til formål at hjælpe mennesket til at overleve ved at give følelsen af belønning.

    Når du bliver sulten og skal have noget at spise (for at overleve), så hjælper hjernen med at sætte et mål op som hedder “find mad”. For at du kan nå hen til at få maden, skal du gennemføre nogle aktiviteter.

    Nu om dage skal du bare finde det nærmeste supermarked for at løse det problem, men oprindeligt var mennesket nødt til at finde eksempelvis et dyr, slå det ihjel, partere og tilberede dyret før, at der kom mad på bordet.

    Her hjælper små mængder af dopamin dig med at holde fokus på målet, altså finde mad, og når du så sluttelig spiser maden, får du så belønningen og hjernen udløser større mængder af dopamin.

    Så dopamin drejer sig i høj grad om måldrevet adfærd.

      Overblk

    • Det drejer sig om motivation
    • Mennesker skaber relationer gennem følelser
    • Podcast episode om emnet

    Det drejer sig om motivation

    Dopamin hænger nemlig meget sammen med begrebet motivation, og det er netop her at koblingen mod de sociale medier og social selling kommer ind.

    Ved at tænke kundens behov og mål i meget eksakte termer ind i din kommunikation via de sociale medier, kan nemlig hjælpe dig med at få kunden i mål underforstået vælge din virksomhed og jeres produkter og services. Dette er også kendt under navnet neuromarketing.

    Mennesker skaber relationer gennem følelser

    Meget af denne viden kan også bruges i forhold til dyrke social selling og content marketing i B2B-relationssalg. For det drejer sig i bund og grund om at mennesker skaber relationer gennem følelser – også i erhvervslivet.

    Faktisk skal der skabes en kobling mellem det rationelle og det følelsesmæssige for at der kan opstå tillid mellem mennesker – også når det gælder professionelle beslutningstagere.

    Selv om man taler om B2C og B2B for at segmentere kunder og målgrupper, så drejer det sig nu om dage i endnu højere grad om at tænke “human-to-human” og “people-to-people” ind i kommunikationen og dialogen med kunder.

    Jeg har lavet en podcast episode om emnet

    Jeg synes at det er et spændende emne, ja, faktisk så spændende at jeg gerne ville lave en podcast om emnet. I den sammenhæng har jeg interviewet Anita Lykke Klausen.

    Hun har nemlig skrevet et meget interessant speciale om dopaminstimuleret adfærd ved interaktion på de sociale medier, og relevansen af denne indsigt i B2C-relationsskabelse via de sociale medier.

    Anita kommer også ind på hvad neurotransmittere som oxytocin og serotonin er for nogle størrelser, hvad de gør, og hvordan du kan tænke dem ind i din kommunikation på sociale medier som eksempelvis LinkedIn.

    Her finder du information om podcast episode med Anita Lykke Klausen

    I podcasten kommer vi blandt andet ind på:

    • Mennesker skaber relationer gennem følelser
    • Hvad er målorienteret adfærd?
    • Hvorfor er kattefotos så populært på de sociale medier?
    • Kan man blive afhængig af sociale medier?
    • Hvordan hænger relevans og følelser sammen i.f.t. indhold?
    • Hvorfor er video og lyd langt mere effektivt end tekst?
    • Et par myter om beslutningstagere og millennials

    Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor eller ved at klikke på linket til din foretrukne podcastplatform.

    ► Apple Podcasts   ► Google Podcasts   ► Podimo   ► SoundCloud   ► Spotify   ► Stitcher   

    I næsten vanlig stil kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre for os at lave en kort podcast, og denne episode endte også med at blive på små to timer. Der er til gengæld masser af interessant viden og inspiration at hente fra Anita, som er en kæmpe kapacitet på området.

    God fornøjelse med at lytte til podcast episoden 😊

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    Book sparring med LinkedIn ekspert Leif Carlsen fra Social Selling CompanyKlik her for mere information

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.