Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
28. juli 2016
28 jul 2016

Fedter du tilfældigt rundt på LinkedIn?

4 minutters læsning

Fedter du tilfældigt rundt på LinkedIn? Og spiller egentlig bare en slags LinkedIn lykkehjul? Eller har du fastlagt en klar strategi og taktik for din gøren og laden på LinkedIn?

Jeg ved godt at det kan lyde lidt provokerende at spørge på denne måde. Men grunden, til at jeg spørger, er, at jeg regelmæssigt oplever at sælgeres indsatser på LinkedIn netop minder om tilfældig fedten rundt. Altså er der ingen strategi og taktik bag de ofte stærkt begrænsede handlinger på LinkedIn, hvilket også betyder, at disse sælgere ikke styrer herimod et bestemt mål i forhold til at bruge LinkedIn til at skabe relations- og salgsmæssige resultater med.
 

Jeg kunne godt være lidt mere aktiv…

Blogindlæg om at have en klar strategi i.f.t. ens gøren og laden på LinkedInNår jeg spørger eksempelvis en sælger om han eller hun er aktiv på LinkedIn, så er svaret ofte noget i retning af: ”Ah, jeg kunne nok godt være mere aktiv, og min profil trænger til at blive opdateret lidt. Men jeg er på en gang eller to om ugen, når jeg har fået en anmodning fra en, som gerne vil connecte. Og når jeg så er derinde, snuser jeg lige lidt rundt”.

Det er for mig netop det, som jeg kalder for “tilfældig fedten rundt” på LinkedIn. Det har ingen eller ringe værdi – hverken for sælgeren selv eller vedkommendes LinkedIn netværk, og ej heller for virksomheden som sælgeren repræsenterer.

Det samme princip gælder naturligvis alle andre former for salgsindsatser. Hvis det er tilfældigheder, der driver indsatserne i forhold til at ringe ud til potentielle nye kunder, gennemførelse af møder, tilbudsskrivning, opfølgning og proaktiv udvikling af kunderelationerne, ja, så kommer der også kun tilfældige resultater ud af det.

Det kan kort sagt koges ned til følgende: Uden en social selling strategi er der ingen retning. Og uden taktik og de rigtige indsatser er der ingen fremdrift. Det samme gælder selvfølgelig også for selve virksomheden, der skal have styr på den overordnede strategi og taktik indenfor social selling og content marketing.
 

Du får ikke succes gennem tilfældige indsatser

Blogindlæg og podcast om, hvordan du kan undgå at uddø som sælgerI mit forrige blogindlæg, som handler om at sælgere er en truet dyreart, skrev jeg bl.a., at vi ikke er særlig langt fra, at social selling bliver en obligatorisk salgsdisciplin, når det gælder B2B relationssalg. Om bare få år bliver det et must at kunne mestre social selling. Det er derfor ikke godt nok med tilfældige indsatser på LinkedIn et par gange om ugen. Der skal meget mere til for at få succes og skabe synlighed på de digitale platforme, og ikke mindst for at du som sælger kan få opbygget din digitale egenkapital, som du har brug for i dine digitale salgsindsatser.

For at illustrere det visuelt, har jeg lavet en grafisk model, som jeg kalder for social selling værdikvadranten (se modellen nedenfor), hvor den ene akse repræsenterer vigtigheden af social selling salgsmetodikken, og den anden akse beskriver værdien i forhold til social selling.

Social selling værdikvadranten
 
Som du kan se af kvadranten, er det selvfølgelig vigtigt at have en opdateret LinkedIn profil og LinkedIn Company Page, men det giver i sig selv ikke værdi eller skaber forretning. Det svarer i bund og grund til, at du støvsuger og guldvasker bilen og sætter nye flotte fælge på den. Så står du ganske vist med en flot og ren bil, men den skal altså ud at køre, før der sker noget.

Værdien opstår for alvor først, når du bruger LinkedIn til at udbygge og dyrke dit netværk, skabe content som eksempelvis blogindlæg og videoer, og bruger LinkedIn til mødebooking og lead nurturing. Altsammen med det formål at skabe stærkere kunderelationer og i den sidste ende salg, mersalg og gensalg.
 

Sådan kommer du i gang med disse 4 trin:

  1. MINDSET: Først og fremmest tror jeg på, at det en gang for alle drejer sig om at få et nyt mindset, når det gælder LinkedIn og social selling. Du skal se dig selv og din LinkedIn profil som en sendemast, som du kan bruge til at kommunikere med nuværende og kommende kunder. Dit LinkedIn netværk fungerer ydermere som en slags antenneforstærker, der kan hjælpe dig med at få spredt relevante budskaber til din målgruppe.
  2. STRATEGI: Formulér din strategi for, hvad det er at du vil med LinkedIn og hvordan du ønsker at din professionelle omverden skal opfatte dig. Hvilket indtryk vil du give dit nuværende netværk og kommende forbindelser, når de enten besøger din LinkedIn profil eller læser en af dine opdateringer eller blogindlæg? Hvad er det at du vil flytte hos dine kunder og hjælpe dem med? På hvilken måde skaber du konkret værdi og udbytte for dem i forhold til deres forretning?
  3. TAKTIK: Formulér også, hvad skal din taktik være? Hvilke midler og indsatser skal du arbejde med for at understøtte strategien? Hvor ofte skal du gøre det for at nå i mål?
  4. EKSEKVERING: Kom i gang med eksekveringen ved hver eneste dag at være aktiv på LinkedIn. Det kan ske gennem statusopdateringer, deling af links, kommentering af dit netværks opslag eller endnu bedre ved at du deler ud af din viden via Pulse blogindlæg. Husk at bruge din strategi og taktik som en overordnet sigtelinie i eksekveringen af dine specifikke social selling indsatser således at du holder dig til planen.

 

Gevinsten er at du øger din digitale egenkapital

Blogindlæg med 5 trin til at opbygge digital egenkapital som sælgerVed at arbejde målrettet med dine social selling indsatser jævnfør ovenstående anbefaling, kan du flytte dig hurtigt fra tilfældig fedten rundt til, at du udelukkende arbejder med bevidste og målrettede indsatser på LinkedIn.

Gevinsten er først og fremmest, at du kommer til at øge din digitale egenkapital, som er den samlede værdi af dit professionelle digitale omdømme. Dernæst øger du din synlighed overfor kunderne, og sidst, men ikke mindst, får du får nemmere ved at nå i mål med dine salgsbudgetter.

God fornøjelse :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company