Blogindlæg om betydningen af målrettede indsatser på LinkedIn, hvis du vil have noget ud af din tilstedeværelse på LinkedIn

Fedter du tilfældigt rundt på LinkedIn?

Fedter du tilfældigt rundt på LinkedIn og spiller egentlig bare en slags LinkedIn lykkehjul? Eller har du fastlagt en klar strategi og taktik for din gøren og laden på LinkedIn?

Jeg ved godt at det kan lyde lidt provokerende at spørge på denne måde, men grunden til at jeg spørger, skyldes at jeg regelmæssigt oplever at sælgeres indsatser på LinkedIn netop minder om tilfældig fedten rundt. Der bliver stort set kun udført to former for “handlinger” på LinkedIn: 1) Der bliver scrollet løs. 2) Der bliver liket her og der.

Altså er der ingen strategi og taktik bag de ofte stærkt begrænsede handlinger på LinkedIn, hvilket også betyder at disse sælgere ikke styrer herimod et bestemt mål i forhold til at bruge LinkedIn til at skabe relations- og salgsmæssige resultater med.

Når jeg spørger eksempelvis en sælger om han eller hun er aktiv på LinkedIn, så er svaret ofte noget i retning af: ”Ah, jeg kunne nok godt være mere aktiv, og min LinkedIn profil trænger til at blive opdateret lidt. Men jeg er på en gang eller to om ugen, når jeg har fået en anmodning fra en, som gerne vil connecte. Og når jeg så er derinde, snuser jeg lige lidt rundt”.

Det er for mig netop det, som jeg kalder for “tilfældig fedten rundt” på LinkedIn. Det har ingen eller ringe værdi – hverken for sælgeren selv eller vedkommendes LinkedIn netværk, og ej heller for virksomheden som sælgeren repræsenterer.

Det samme princip gælder naturligvis alle andre former for salgsindsatser. Hvis det er tilfældigheder, der driver indsatserne i forhold til at ringe ud til potentielle nye kunder, gennemførelse af møder, tilbudsskrivning, opfølgning og proaktiv udvikling af kunderelationerne, ja, så kommer der også kun tilfældige resultater ud af det.

Så det er lidt som med sælgeren, der bare sidder og kigger på sin telefon. Det kommer der ikke så meget forretning ud af, og det nøjagtigt samme gør sig gældende med social selling metodikken og LinkedIn.

Det kan kort sagt koges ned til følgende: Uden en social selling strategi er der ingen retning. Og uden taktik og eksekvering er der ingen fremdrift. Det samme gælder selvfølgelig også for selve virksomheden, der skal have styr på den overordnede strategi og taktik indenfor social selling og content marketing.

"Hvis du er sælger kommer der ikke så meget forretning ud af bare at sidde og kigge på din telefon. Det samme princip gælder LinkedIn"

Efter min mening er vi ikke super langt fra, at social selling bliver en integreret del af B2B relationssalg, og at den moderne sælger er nødt til at kombinere social selling og klassisk salg i sine salgsindsatser.

Derfor er det ikke godt nok med tilfældige indsatser på LinkedIn et par gange om ugen eller måneden. For social selling er en langsigtet salgsmetodik. Der skal således regelmæssige indsatser til over en lang periode for at du kan skabe den nødvendige synlighed på LinkedIn.

For at illustrere det visuelt, har jeg lavet en model, som jeg kalder for social selling værdikvadranten (se den grafiske model). Den ene akse repræsenterer vigtighed, og den anden akse beskriver værdi i forhold til social selling salgsmetodikken.

Som du kan se af kvadranten, er det selvfølgelig vigtigt at have en opdateret LinkedIn profil og LinkedIn virksomhedsside, men det giver i sig selv ikke værdi eller skaber forretning.

Det svarer i bund og grund til at du støvsuger og guldvasker bilen og sætter nye flotte fælge på den. Så står du ganske vist med en flot og ren bil, men den skal altså ud at køre, før der sker noget.

Værdien opstår for alvor først, når du bruger LinkedIn til at udbygge og dyrke dit netværk, skabe indhold som eksempelvis artikler og videoer, og bruger LinkedIn til at udstille din ekspertise, dele ud af viden og hjælpe dit netværk.

Altsammen med det formål at skabe stærkere kunderelationer som i den sidste ende kan konverteres til møder, til tilbud, til ordrer og forhåbentlig gensalg på et tidspunkt.

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *