Nej, kære salgschef, Linkedin og social selling er ikke spild af tid
Blogindlæg om, at LinkedIn og social selling på ingen måde er spild af tid for den moderne sælger

Nej, kære salgschef, LinkedIn og social selling er ikke spild af tid

Jeg oplever desværre til stadighed, at nogle salgsledelser opfatter social selling som noget unødvendigt pjat fordi at det foregår på LinkedIn. For så spilder sælgeren jo sin dyrebare tid på at være på et socialt medie underforstået at det er noget, der hører fritiden til – ikke arbejdstiden, og at det ikke har noget at gøre med salg.

Men det er en kæmpe misforståelse og mangel på erkendelse af de meget tydelige ændringer, der er sket i kundernes købsproces over de sidste 10 års tid. Kunderne ER allerede på de sociale medier, og bruger det ofte som en integreret del af deres arbejde i forhold til at søge viden, erfaringer og inspiration.

Ergo kunderne har forlængst digitaliseret store dele af deres købsproces, og derfor skal salgsorganisationer selvfølgelig gøre det samme i forhold til deres salgsproces.

Så hvis B2B-salgsteamet ikke er tilstede på LinkedIn, og bruger internettets mange muligheder proaktivt, går virksomheden ganske enkelt glip af nye salgsmuligheder.

Det gælder derfor om at få digitaliseret jeres salgs- og markedsføringsindsatser således, at I kan påvirke de potentielle kunder via deres digitale købsrejse.

I skal således få lavet en strategi for jeres social selling indsatser.

I skal blandt andet tage en beslutning om, hvilke social media platforme, der giver mening for jer at være på (der hvor jeres kunder er), hvem der skal være ansvarlig for at drive indhold og hvor ofte I vil dele indhold.

Det er vigtigt at I definerer KPI’ere og indsatser for jeres sociale aktivitet, både for firmaet og for individerne. Det vil hjælpe jer med at kunne planlægge og målrette de nødvendige indsatser, der skal til for at få succes med social selling.

Visualisering af en social selling strategi og taktik

Social selling kommer selvfølgelig ikke til at erstatte alt det I gør i dag, men det skal være en integreret del af jeres salgs- og markedsføringsstrategi.

Det handler ganske enkelt om, at I har brug for en proaktiv online tilstedeværelse – både som virksomhed og som individer, når det gælder jeres sælgere og andre med kundevendte roller.

Det kan dog også sagtens være andre medarbejdergrupper, såsom supportteam, produktchefer, rådgivere, konsulenter, udviklere, ledelsen m.fl.

I bør også tænke i at ændre de nuværende KPI’ere på eksempelvis antal af opkald. Overvej at halvere kravet til opkald for så til gengæld at få sælgerne til at bruge specifik tid på de sociale medier. Her kan de så udforske potentielle virksomheder, beslutningstagere og influenter, dele inspirerende indhold og engagere sig i diskussioner på områder, hvor de er eksperter.

Lige såvel som der er en konkurrence om, hvem der booker flest kundemøder, kan man lave en konkurrence om, hvor mange nye kontakter de kan skabe, og hvor mange visninger et bestemt indlæg kan få.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er

Jeg vil også anbefale, at du indarbejder det såkaldte LinkedIn Social Selling Index i jeres salgsmæssige KPI’ere. Social Selling Index (eller forkortet SSI) er en indikator for, hvor aktiv du er på LinkedIn på en række forskellige parametre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *