Jura og LinkedIn: Hvad skal du være opmærksom på?
LINKEDIN JURA: Hvem ejer “kundekartoteket” på LinkedIn når medarbejderen siger op? Har dine tidligere medarbejdere krav på at bevare kontakten til dine kunder på LinkedIn? Kan din tidligere chef kræve at du sletter de forbindelser som du har skabt i dit gamle job?
I takt med at den digitale udvikling og ikke mindst de sociale medier fylder mere og mere i den måde som man driver virksomhed på nu om dage, kan der også opstå potentielle udfordringer i forholdet mellem medarbejder og virksomhed, blandt andet fordi at vi også i stigende grad bruger vores personlige social media profiler i virksomhedens tjeneste.
Det betyder blandt andet at kundeoplysninger indirekte ”siver” over til medarbejdernes LinkedIn profiler i form af eksempelvis sælgere og konsulenter som en helt naturlig ting ”connecter” med deres kundekontakter med henblik på også at kunne dyrke kunderelationen via de sociale medier. Samtidigt bliver LinkedIn på den måde også brugt som en slags elektronisk telefonbog, der altid er opdateret med relevante kontaktoplysninger.
Mange bruger også LinkedIn som stedet, hvor man deler inspiration og LinkedIn artikler med sit netværk. Sidst, men ikke mindst, er det en effektiv måde at følge, hvad der fylder hos den enkelte kunde, og hvad det er vedkommende interesserer sig for og har fokus på.
Uanset om at du er arbejdsgiver eller medarbejder, så er der nogle forhold omkring brugen af LinkedIn som værktøj, som det er en god idé at være opmærksom på – inden det går galt.
Det drejer sig et langt stykke ad vejen om at bruge sin sunde fornuft, men i høj grad også om at virksomheden får udarbejdet et internt regelsæt og “code of conduct” når det gælder brugen af de sociale medier således, at medarbejderne ved, hvordan de skal gøre og forholde sig til den digitale verden.
Jeg har lavet en podcast episode om emnet
Jeg har haft besøg af erhvervsadvokat Henning Nygaard fra Advokatfirmaet Nygaard i vores podcaststudie, hvor jeg har interviewet Henning om netop jura og LinkedIn.
Interviewet med Henning resulterede i en podcast af en lille times varighed – perfekt til køreturen til og fra arbejde eller når du skal løbe en tur 😊
Henning har tidligere gæsteblogget, og i podcasten har vi netop taget udgangspunkt i det gæsteblogindlæg, hvor han skriver om de potentielle problemer, der kan opstå når kundekartoteket i et vist omfang siver over på LinkedIn.
Det blev til en rigtig god snak omkring det principielle som man skal være opmærksom på i forhold til brugen af LinkedIn i sit arbejde, og hvordan man kan undgå at komme i fedtefadet – både som virksomhed og medarbejder.
I podcasten kommer vi blandt andet ind på:
- Hvem ejer “kundekartoteket” på LinkedIn når medarbejderen siger op?
- Hvad er at betragte som en erhvervshemmelighed?
- Hvad er loyalitetsforpligtelsen for en størrelse?
- Må en ny arbejdsgiver presse oplysninger ud af den nye medarbejder om den tidligere arbejdsgivers kundekartotek?
- Kan din tidligere arbejdsgiver tvinge dig til at slette de LinkedIn kontakter som er etableret i dit gamle job?
- Hvad er reglerne for kundeklausuler?
- Hvad er reglerne for konkurrenceklausuler?
- Kan en arbejdsgiver tvinge en medarbejder til at bruge sin LinkedIn profil i virksomhedens interesse?
Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor eller ved at klikke på linket til din foretrukne podcastplatform.
God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 12 😊
De venligste hilsner
Comment (1)
Henning har lavet en opfølgningsblogpost med svar på en række spørgsmål i.f.m. kommentarer til podcasten.
Dette indlæg finder du lige her: https://www.linkedin.com/pulse/en-opfølgning-på-podcast-om-jura-og-linkedin-henning-nygaard