Sådan får du kunderne til at komme til dig

Sådan får du kunderne til at komme til dig handler om at positionere dig på LinkedIn som en ekspert indenfor dit område uanset, om du har med it-løsninger, salg af konferencer eller sponsorater at gøre. Derigennem kan du nemlig gøre LinkedIn til stedet, hvor kunderne henvender sig til dig, hvis de har et spørgsmål eller vil have mere viden om lige netop som du er ekspert indenfor.

Mange ser stadig LinkedIn som et CV-værktøj, hvor de opdaterer deres meritter, accepterer invitationer fra gamle kollegaer og læser hvad andre deler. Imidlertid er din LinkedIn profil så meget andet end bare et elektronisk CV. Det er et topmoderne relationsværktøj, som gør det nemt og effektivt for dig at dyrke dine professionelle relationer.

Der er nu mere end 2 mio. danskere på LinkedIn, men det er stadig et fåtal som er virkelig aktive. Derfor er det muligt, med en lille indsats, at skabe sit eget rum som ekspert. Selvom du ”kun” har 267 kontakter kan du sagtens nå ud til mange flere, og det kan du gøre ved at være aktiv, dele og like samt at skabe din egen såkaldte content marketing ved at skrive opdateringer og blogs.
 

Skriv opdateringer, del og like indhold, og deltag aktivt i grupper

Eksempel på LinkedIn statusopdateringer fra Eva Sachse, Social Selling Company Alle på LinkedIn kan skrive statusopdateringer om det, de lige synes de vil dele med deres netværk. Det skal være af forretningsmæssig interesse, for det er gennem disse opdateringer, at du kan etablere dig som ekspert på et bestemt område.

Der er en slags selvjustits på LinkedIn hvis man begynder at dele ”kattefotos”, skrive hverdagsting eller være lidt for kæk. LinkedIn er et forretningsorienteret netværk, og folk ønsker at læse om ting, de kan bruge i arbejdsøjemed. Private statusopdateringer og budskaber kan sendes på andre medier, som Facebook og Instagram.

Del og like gerne andres opdateringer, hvis du synes, de giver mening for dig og dit netværk. Endelig kan du også udvælge dig nogle grupper, hvor du er aktiv ved at kommentere indlæg, selv sende opdateringer ud og give din hjælp, hvis der er nogen der spørger om det.

Husk at social selling og content marketing er ”unselling”, hvilket vil sige, at du skal komme med budskaber, der hjælper folk. Det er dårlig stil at kommunikere direkte salgsbudskaber og tilbud, og det har ofte den stik modsatte virkning overfor målgruppen. Ergo skal din kommunikation inspirere og hjælpe til ”top-of- mind” hukommelse i tilfælde af, at dit netværk eller endnu bedre dit netværks netværk skulle få et købsbehov for netop det du tilbyder. Husk at billeder forstærker dit budskab og bliver husket.

Vi har skrevet en guide med, hvordan du skriver den perfekte statusopdatering. Du finder guiden i linket her.

 

Skriv ekspertindlæg og blogs på LinkedIn

Eksempel på LinkedIn artikel fra Social Selling Company For at udstille din ekspertise og viden overfor både nuværende og potentielle kunder, er det en rigtig god idé at begynde at skrive såkaldte LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg).

Du opretter din LinkedIn artikel ved at klikke på “Write an article” eller “Skriv en artikel” knappen i toppen af dit LinkedIn startbillede.

Du kan gemme din blog og skrive videre senere og du kan publicere, når det passer dig. Jeg anbefaler at publicere om morgenen mellem kl. 7.00 og 9.00 eller om aftenen mellem kl. 19.00 og 21.00 for at få mest mulig trafik.

Vi har også lavet en guide til, hvordan du mere konkret skriver en LinkedIn artikel. Denne guide finder du i linket her.
 

Magien på LinkedIn

Magien på LinkedInMagien på LinkedIn sker, når dine opdateringer og blogs bliver delt og liket af andre. Udover at dine budskaber bliver set af dit eget netværk, så kommer det også ud i dine kontakters netværk og dermed ud til mange, du ikke selv har kontakt til. Faktisk kan du nå meget bredt ud, og du vil opdage, at det ikke er ualmindeligt med hundredevis af visninger, hvis der er tale om opdateringer og blogindlæg af høj kvalitet og relevans.

Når du regelmæssigt har skrevet og delt indhold af høj kvalitet, vil du over tid blive opfattet som en ekspert på dit område. Når det sker, begynder kunderne af sig selv at komme til dig.

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *