Her finder du et blogindlæg om, at du altid skal lave "Og hvad så?" testen på dine LinkedIn opslag, inden du publicerer.

Kan dit LinkedIn opslag bestå “Og hvad så testen?”

Der bliver postet mange indlæg på LinkedIn hver eneste dag. Desværre er der en del af disse opslag, der lider en hurtig død i nyhedsstrømmen, når hvis folk på LinkedIn og dermed også algoritmen vurderer at et opslag er af lav kvalitet. Du skal derfor skrive og publicere indlæg, der er relevante, interessante og modtagerorienterede. Her kan du med fordel bruge “Og hvad så?” testen til at afgøre, om dit opslag er relevant eller om det skal omskrives.

Men hvad er “Og hvad så?” testen for en størrelse?

Det kan være, at du aldrig har hørt om den test. Testen har, så vidt vides, endnu ikke vundet en Nobelpris 😉 så det er nok mest mig og min kollega, der anbefaler vores kunder og netværk at bruge den.

I bund og grund har testen til formål at tjekke, om der er et minimum af relevans i opslaget, før du poster.

For er der ikke det, kan du lige så godt lade være med at poste. Hvis dit netværk ikke interagerer med dit indlæg, kommer det ikke særligt langt ud, før at LinkedIn algoritmen populært sagt slukker for det. Algoritmen kommer nemlig ikke til at give lavkvalitetsindhold en øget spredning – tværtimod!

Eksempler på LinkedIn indlæg, der ikke består Og hvad så? testen

I praksis udfører du testen ved, at du beder eksempelvis en kollega eller en person i dit netværk om at læse din tekst igennem, inden du publicerer dit indlæg.

Du skal bede personen om at være hudløs ærlig og fortælle dig, om vedkommende får noget ud af at læse din tekst.

Eller om han eller hun siger “Og hvad så?”

Det kan selvfølgelig være hårdt at høre fra personen, der læser dit udkast til et opslag, når det dumper “Og hvad så?” testen.

Jeg synes bare, at det er bedre, at du sætter dig til tasterne igen og skriver dit indlæg om, så det giver mening og værdi for dine læsere.

Eksempler på indlæg, der ikke består testen

Her kommer lige et par eksempler på indlæg, der fejler testen.

Eksempel på geotagging opslag på LinkedIn

“Geotagging indlæg”: Når du poster et indlæg, hvor du fortæller, at du har været en tur til Vejle sammen med tre kunder, at I havde en god dag og der blev netværket til den store guldmedalje, så tak for en god dag”. Det er fint at du har været afsted, men der er ingen læring i det for dit netværk.

Løsning: Hvis du derimod fortæller om et emne I diskuterede og hvad I kom frem til eller besvarer dagens bedste spørgsmål, hvor der er substans i, og på den måde giver læseren noget med, så giver det mening at poste.

Salgsopslag: Når du poster indlæg, hvori du fortæller om dine produkter og beder dit netværk om at ringe på mobilnummer 11 22 33 44, hvis de liiige står og mangler dit produkt. Det er et salgsopslag og dit netværk vil opfatte det som spam og irrelevant.

Løsning: Del i stedet ud af inspiration og erfaringer på en forholdsvis objektiv måde uden at du begynder at omtale dine produkter og service. Det er videndeling, hvilken netop er en af grundene til at folk er på LinkedIn.

Modtagerorientering er nøgleordet

Vær i stedet modtagerorienteret.

Det er du, når du eksempelvis:

  • deler ud af din viden med henblik på at ville inspirere mig.
  • hjælper mig med en løsning på et problem.
  • udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre.
  • stiller mig spørgsmål eller beder mig om feedback til et emne.
Blogindlæg om, at du skal være modtagerorienteret i dine LinkedIn opslag

Uanset om du poster på din personlige LinkedIn profil eller jeres virksomhedsside er opfordringen, at I skal over på modtagerens banehalvdel.

Så du skal prøve at tænke mig og mine professionelle problemer, udfordringer og muligheder ind i dit indlæg. Det vil øge min interesse for at læse dit indlæg.

Det er her “Og hvad så?” testen kommer ind, ved at en kollega, ja, det kan også være en ven, læser din tekst og fortæller, hvad de synes om den.

Hvis de synes at teksten er for tynd, at de ikke får noget ud af at læse den eller synes at den er for sælgende, ja så er det om at komme til tasterne igen og lave teksten om.

Når du og din “testlæser” er ok med teksten, bør du lave noget iøjnefaldende grafik, som passer til og som også kan få dit netværk til at læse med.

Nu er du klar til at poste 👌🏻

De venligste hilsner

Eva Sachse signatur i.f.m. blogindlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *