Læg ikke alle dine æg i social media kurven
SOCIAL MEDIA: Hører du til dem, der har lagt mærke til at dine opslag på din personlige LinkedIn profil eller virksomhedssiden får færre visninger end tidligere? Måske så meget at du ligefrem begynder spørge ud i netværket om de oplever den samme tendens, og om det måske er en fejl fra LinkedIns side? Eller at opslagene på jeres Facebook og Instagram firmaside med hastige skridt nærmer sig nul visninger?
Uanset om det handler om din personlige LinkedIn profil eller virksomhedssiderne på LinkedIn, Facebook eller Instagram, så er der helt klart noget om snakken.
I forhold til Facebook, så har det været en meget tydelig udvikling igennem de sidste par år. De fleste virksomheder ved efterhånden godt, at hvis de vil ud med deres budskaber på Facebook og derigennem ramme deres målgruppe, så må virksomhederne til lommerne og sørge for at hælde nogle mønter i Mark Zuckerbergs milliardstore annoncecirkus.
Helt så slemt står det ikke til på LinkedIn om end selv helt almindelige LinkedIn brugere også oplever en nedgang i antallet af visninger af deres opslag i nyhedsstrømmen.
På Facebook handler det mest af alt om deres forretningsmodel og at dette sociale medie i bund og grund er en annonceplatform (ja, det er også et socialt medie, men det er bygget op omkring annoncering).
Overblik
På LinkedIn skyldes nedgangen i visningerne af dine LinkedIn indlæg primært at LinkedIn ændrede markant i deres algoritme tilbage i 2018. Og en af disse ændringer handler om at LinkedIn gerne vil skabe mere interaktion ved at tænke relationer, tilhørsforhold ind i spredningen af dine indlæg og artikler med særlig fokus på dit nære netværk, altså dem som du har i første led på LinkedIn.
Populært sagt vil LinkedIn gerne hjælpe med at hælde mere lim på dine nære relationer gennem engagement, fremfor bare at give den gas med spredning af dine indlæg i andet led og bare få mange visninger.
Men ja, faktum er at de fleste af os på LinkedIn oplever færre visninger end tidligere, men det tager jeg personligt i stiv arm. For mange af visninger har bare heller ikke været det som jeg kalder for relevante visninger.
Med det mener jeg at algoritmen på LinkedIn har helt sikkert været meget rundhåndet tidligere, og spredt din indlæg forholdsvist bredt ud. Men da mange af modtagerne ikke kender dig, så har dine budskaberne heller ikke ræsonneret med dem på samme måde som dit nære netværk har gjort.
Så den umiddelbare konklusion fra min side er, at det er måske ikke så tosset endda med færre visninger end tidligere, og at vi går fra kvantitet og mere over i retning af kvalitet og mere relevante visninger.
Samtidigt skal du også være opmærksom på, at visninger i sig selv er en flygtig størrelse forstået på den måde, at der ikke skal særligt meget til før at en visning tæller i statistikken – faktisk tæller en visning stort set med når du bare scroller fordi i et nogenlunde roligt tempo uanset om du har læst indlægget eller ej.
Men nu over til min egentlige pointe med dette blogindlæg, og det handler om at du og din virksomhed skal passe på med at lægge alle jeres æg i social media kurven.
Med det mener jeg, at det rent forretningsmæssigt er alt for risikofyldt at satse for ensidigt på de sociale medier i forhold til jeres salgs- og markedsføringsindsatser.
Det er uanset om du arbejder som sælger og satser på social selling metodikken, og derfor tænker i individuelle indsatser eller om du sidder i marketingafdelingen og arbejder med annoncering på de sociale medier som eksempelvis Facebook og LinkedIn.
For satser du alene på de sociale medier eller for ensidigt på dem, ender du med at det er Facebook, LinkedIn og andre sociale medier, der bestemmer over din salgsmodel og hvordan du kan få din målgruppe i tale.
Det gælder derfor om efter min mening at arbejde med at risikoafdække din salgsmodel, og derigennem tage et ejerskab over det som du kan på de digitale platforme.
Det handler eksempelvis om at tænke i salgs- og markedsføringstiltag, der har til formål at etablere egne digitale platforme, hvor det er muligt.
Med det mener jeg platforme, hvor det er os selv som virksomhed, der 100 procent bestemmer over om og hvad der bliver vist overfor målgruppen. Hvis vi ellers sørger for at betale regningen til webserveren, mailservicen eller den teknologi, der afvikler vores podcast, og vi har nogle personer til at drive det, ja, så kommer vores budskaber også ud i et eller andet omfang.
Dermed kan vi i det mindste flytte os lidt væk fra at det er op til Facebooks eller LinkedIns humør og behov for at tjene penge, som er det der bestemmer hvad der bliver vist.
I bund og grund handler det jo om, at vi som virksomheder kan mindske afhængigheden af de sociale medier i forhold til vores salgs- og forretningsmodel således, at vi i det mindste også har andre kanaler, som vi kan kommunikere til og med både nuværende og potentielle nye kunder.
Hvis jeg skulle komme med nogle eksempler på hvor du og din virksomhed kan tage denne form for ejerskab, så kunne det eksempelvis være:
- Website: Sørg for at jeres firmawebsite er ajourført, attraktivt at bevæge sig rundt på og er SEO-optimeret.
- Blogafsnit: Afhængig af hvilken branche du finder dig i og din målgruppe, så kan etableringen af et blogafsnit på websitet være en god investering, og er samtidigt med at sikre et permanent hjemsted for dit indhold.
- Nyhedsbrev: Ved at have et nyhedsbrev kan du kommunikere direkte til din målgruppe uden om de sociale medier.
- Video på dit website: Sørg for at besøgende på dit website også kan se video direkte på websitet og ikke nødvendigvis bliver sendt over på YouTube.
- Podcast kanal: Ved at etablere en podcast kanal kan du give din målgruppe inspiration og viden direkte ind i deres ører og du kan via dit nyhedsbrev gøre opmærksom på spændende episoder og gæster.
- Social selling: Få trænet din salgsstyrke til at få skabt reelle nye relationer via social selling metodikken, hvor vi ganske vist starter rejsen med en potentiel ny kunde på eksempelvis LinkedIn, men hvor det gælder om at få den ført over i den fysiske verden hurtigst muligt.
- Offline materialer: Selv om digitaliseringen kører i højt tempo så tænk eventuelt også i om flyers, postkort og andre former for handouts kan hjælpe dig med at synliggøre budskaber. Det kan også bruges til eksempelvis at få flere tilmeldinger til nyhedsbrevet.
- Events og seminarer: Ved at tænke i fysiske events, seminarer og lignende kan du skabe stærke relationer med din målgruppe i den fysiske verden.
- Kundeklub/loyalitetsprogram: Hvis ellers det passer ind i din forretningsmodel og målgruppen, kan en kundeklub/loyalitetsprogram også være en måde at få skabt en direkte dialog med din målgruppe uden om de sociale medier.
- Kundeservice: Sørg for at din kundeservice fungerer og gør alt hvad de kan for skabe glade kunder. Det er også stedet, hvor kundeservicemedarbejderne kan spørge om kunden har lyst til at komme på jeres nyhedsbrev.
Du har måske allerede sikret ejerskab gennem nogle eller alle de ovenstående forslag, men moralen er under alle omstændigheder følgende fra min side: Læg ikke alle dine æg i en social media kurv uanset om det er YouTube, LinkedIn, Facebook eller andre sociale medier.
Sørg til gengæld for at du som minimum har alle dine æg på jeres firmawebsite :-)
Når det så er sagt i forhold til at tænke i risikoafdækning med både digital platforme som du selv har kontrol over og/eller bruge af mere analoge salgsindsatser, så skal du selvfølgelig fortsætte med satse på de sociale medier.
Kunderne har digitaliseret store dele af deres købsproces, og i visse sammenhæng er den endda 100 procent digital. Og da mange af de selvsamme kunder også er tilstede på de sociale medier, skal vi som virksomhed selvfølgelig også være tilstede der.
Så giv den endelig gas med salgs- og markedsføringsindsatser på de sociale medier. Men sørg bare også for at jeres virksomhed har taget stilling til, hvor I også skal have jeres digitale indhold placeret således, at I har tænkt risikospredning ind i jeres salgsmodel.
Hvad med dig og din virksomhed? Har I lagt alle jeres æg i social media kurven og lever således på de sociale medier nåde og luner?
Eller har I lavet konkrete tiltag, der sikrer at I også har en klar og tydelig digital tilstedeværelse, hvor det er jer der bestemmer hvad der bliver vist overfor jeres målgruppe?
De venligste hilsner
Skriv et svar