Den ultimative liste med 23 gode grunde til at du skal have en blog
Hvorfor skal vi som virksomhed have en blog på vores website? Giver det værdi at have et blogafsnit på firmawebsitet? Hvad får vi ud af investeringen med at etablere og vedligeholde en virksomhedsblog?
Det er spørgsmål vi jævnligt får, når vi hjælper virksomheder med at indarbejde social selling metodikken i deres salgs- og markedsføringsindsatser.
Nu er det selvfølgelig ikke et must at alle virksomheder skal have en blog, men overordnet set er det efter min mening en udfordring at mange virksomheder ikke har et slags digitalt bibliotek, hvor man kan placere og markedsføre egenproduceret indhold.
For lige at sætte scenen i forhold til begrebet indhold, så mener jeg i denne sammenhæng alt fra et blogindlæg og artikler over til mere tekniske dokumenter som eksempelvis såkaldte “whitepapers”, podcasts, links til eksterne artikler eller grafiske elementer såsom billeder, infografikker eller videoer.
Men uanset om det er den ene eller anden slags indhold vi taler om, så synes jeg at det er ærgerligt at der ikke er flere virksomheder og organisationer, der sørger for at få etableret en blog på deres website.
Ærgerligt som i at jeg mener at I som virksomhed misser nogle forretningsmæssige muligheder ved at både nuværende og potentielle nye kunder ikke kan finde frem til indhold, der netop kan påvirke dem til at vælge jer som leverandør og også bekræfte dem i deres valg, når de først har udvalgt jer blandt de forskellige spillere på jeres marked.
Så for at hjælpe jer på vej, har jeg lavet en liste med ikke mindre end 23 gode grunde, hvorfor jeg mener at I skal have en blog på jeres website. Så uanset om du selv kan træffe beslutningen eller om du skal have chefen ind over, så mangler du i hvert fald ikke argumenter nu 😉
Det er selvfølgelig en subjektiv liste og mit personlige perspektiv på de kommercielle muligheder jeg mener I kan opnå ved at have en blog på jeres website, men jeg håber alligevel at I kan bruge listen til noget.
Overblik
- Jeres digitale fundament
- Jeres digitale hjemsted
- Jeres Google “radiomast”
- Bloggen giver webtrafik
- Fede blogindlæg bliver delt
- Bloggen kan konvertere leads
- Opnå mersalg via blogindlæg
- Beslutningstageren elsker viden
- Skaber brand awareness
- Få nye abonnenter til nyhedsbrevet
- Aflast kundeservice med blogindlæg
- Demonstrer autoritet, mod og lederskab
- Etabler dig som og ekspert
- Skil jer ud fra konkurrenterne
- Gå i dialog via bloggen
- Blogindlæg har høj troværdighed
- I bliver mere kundevendte
- Læserne bliver længere tid på websitet
- Bloggen kan skabe øget loyalitet
- Bloggen har åbent 24/7/365
- Tiltræk nye medarbejdere
- Den kan hjælpe under en shitstorm
- Få nye kunder med en blog
- Konklusion
De 23 gode grunde er i detaljer
Blogafsnittet på jeres website er efter min mening hele omdrejningspunktet for jeres online markedsføring. Det er et slags digitalt bibliotek, hvor kunder, samarbejdspartnere og andre interessenter kan få overblik over jeres virksomheds kompetencer og ekspertviden.
Det er ganske enkelt den markedsføringsmæssige platform, hvor I kan skabe og udbygge virksomhedens digitale egenkapital.
Bloggen er hjemstedet for jeres digitale indhold. Et sted som I ejer og har 100 procent kontrol over. Det dur ganske enkelt ikke at I lægger alle æg hos de sociale netværk, når det gælder indhold. I er nødt til at have et sted, som I har 100 procent kontrol over.
Bare tænk tanken, hvad der ville ske, hvis LinkedIn blev en rendyrket betalingsplatform og brugerantallet styrtdykkede, Facebook går ned eller din YouTube kanal bliver sat i karantæne på grund af en mulig copyrightsag.
Bloggen er jeres Google “radiomast”, hvor I har mulighed for udsende relevant indhold som kan tiltrække Googles opmærksomhed og dermed også jeres kunders interesse. Google “trawler” hele tiden nettet igennem for indekserbar materiale, og det fanger selvfølgelig jeres indhold, og specielt hvis det er interessant og relevant.
Bloggen hjælper med at sende mere trafik til jeres website, dels via Google søgninger og dels ved at I laver opslag på eksempelvis LinkedIn, Facebook og Twitter med links til interessante blogindlæg på websitet. Derigennem kan I få flere besøgende til websitet.
Fede indlæg på jeres blog gør det interessant for andre at dele jeres indhold på sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook og Twitter. Folk elsker at dele godt indhold og det gælder selvfølgelig også jeres blogindlæg, hvis de er relevante og værdifulde.
Når I først har fået folk over på et interessant blogindlæg, har I mulighed for at tilføje leadgenererende “Call To Action” knapper, og dermed starte rejsen på at konvertere læseren til emner og ultimativt nye kunder.
I kan også opnå mersalg gennem blogindlæg ved netop at fortælle om forskelle og fordele på jeres forskellige produkter og services, og endnu vigtigere hvilken løsning som kunden får ud af at vælge produkt A i stedet for B eller C.
Den moderne beslutningstager elsker viden fordi at det hjælper ham eller hende med at træffe bedre beslutninger. Ved at blogge er det jer som deler ud af relevant og brugbar viden til potentielle beslutningstagere og influenter.
I kan opbygge brand awareness ved at lade jeres kunder connecte med jeres brand gennem bloggen ved at udstille medarbejderne, deres ekspertise og viden og ved at dele ud af inspiration. Del også gerne, hvad der sker “behind the scenes” i jeres virksomhed.
I kan tiltrække nye abonnenter til jeres nyhedsbrev ved at publicere interessante og værdifulde blogindlæg, og på disse tilføje en “Tilmeld nyhedsbrev” knap.
I kan aflaste jeres kundeservice ved at skrive blogindlæg med konkrete forslag til løsning af problemer eller såkaldte FAQ-lister (“Frequently Asked Questions” eller på dansk ofte stillede spørgsmål). Jeres kundeservice kan så henvise til disse indlæg via telefon, e-mail eller messengerbeskeder.
I kan demonstrere autoritet, mod og lederskab gennem jeres blog ved regelmæssigt at publicere indlæg. Dermed kan I sætte standarden indenfor jeres branchen og vise kunderne at I er førende indenfor jeres felt.
Du kan også etablere dig selv eller andre i virksomheden som “Thought Leader” og ekspert indenfor et fagområde via blogafsnittet. Det er her at du kan opbygge autoritet, troværdighed og tillid til din person gennem relevant og interessant indhold.
I kan også skille jer ud fra jeres konkurrenter gennem blogindlæg ved at sætte “ansigt” og “stemme” på jer selv. Dermed kan I vise jeres læsere at der er rigtige mennesker bag virksomheden. For det er mennesker, der handler med mennesker.
Bloggen er et onlineforum, hvor I kan gå i direkte dialog med jeres kunder, vel at mærke uden støj fra andre emner eller aktører. Det handler om at få jeres kunder til at kommentere på jeres indlæg, hvorefter at I kan gå i dialog med dem via kommentarsporet.
Blogindlæg bliver ofte betragtet som en langt mere troværdig kilde end pressemeddelelser, og på den måde kan I hurtigere og bedre opbygge tillid til jeres læsere og dermed potentielle kunder. Det vil også være muligt at få langt flere detaljer med i et blogindlæg fremfor en pressemeddelelse.
Det hjælper jer til at blive mere kundevendte, da det at skrive blogindlæg tvinger jer til at skabe mening og relevans i forhold til jeres kunder. For at et blogindlæg skal være interessant for jeres læsere, er I nemlig nødt til at sætte jer i deres sted, og tænke over udfordringer, problemstillinger eller muligheder som kunderne står overfor i deres hverdag.
Blogafsnittet gør at læsere bliver længere tid på jeres website. Det gør I først og fremmest ved at have interessante, relevante og værdiskabende blogindlæg. Dernæst gælder det om at linke mellem de forskellige indlæg således, at kan I få jeres læsere til samlet set at bruge mere tid på jeres website, hvilket kan skabe øget tillid og brand awareness.
Jeres blogafsnit kan være med til at skabe øget loyalitet fra nuværende kunder. Værdifulde og relevante blogindlæg kan nemlig være med til at få jeres kunder til at føle, at de har valgt den helt rigtige samarbejdspartner. Ultimativt kan det endda ende med at gøre kunder til ambassadører for jer.
Jeres blog har åbent hele 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året. Derfor er den altid åben for besøgende og for forretning – også når I selv holder fri eller har ferie. Det blogindlæg som I laver i dag kan potentielt set leve i mange år fremover og er derfor en langsigtet markedsføringsindsats.
I kan også tiltrække nye medarbejdere og talenter gennem blogafsnittet. Det gør I dels ved at udstille jeres kompetencer og viden og på den måde viser at I er en faglig stærk arbejdsplads. Dernæst kan I gøre det ved at fortælle om hvordan I arbejder med jobindhold, personlig udvikling, medarbejderpleje, karrieremuligheder og lignende.
En blog kan hjælpe jer, hvis I bliver ramt af en shitstorm. Først og fremmest er det en platform, som I selv har 100 procent kontrol over. Dernæst er det stedet hvor I kan vise hvordan I løser problemet. Og sidst, men ikke mindst, kan bloggen bruges i “oprydningen” efter en shitstorm således, at jeres egne indlæg dukker op i Google søgninger.
Sidst, men ikke mindst, skal I i det hele taget bare have en firmablog fordi at det kan give jer nye kunder og mere forretning :-) Vejen til kundernes hjerte og dermed også deres pengepung går nu om dage via en købsrejse, der i den grad er blevet digitaliseret, og ofte involverer blogindlæg som en måde at fange kundernes interesse på.
Så kom vi igennem listen med de ikke mindre end 23 gode grunde til at I skal have en firmablog.
Det kræver selvfølgelig noget teknologi, men heldigvis er de fleste websites allerede forberedte til at håndtere et blogafsnit. Faktisk er det ofte en indbygget funktion, der “bare” skal slås til.
Når det er sagt, er der ingen tvivl om at det kræver masser af arbejde at få etableret og vedligeholdt et blogafsnit på jeres website. Omvendt er der også masser af kommercielle muligheder ved det.
Det afgørende er, at I gennem en firmablog ønsker at tage et ejerskab for virksomhedens indhold. Det vil være med til at forankre jeres ekspertise og faglighed på en digital platform, som Gooogle og dermed også jeres kunder kan finde frem til.
Skåret ind til benet, handler det om at komme i gang med at skrive noget relevant og konkret indhold (eller at I får andre til at gøre det via outsourcing af skrivearbejdet), men det er faktisk ofte nemmere at komme i gang med end de fleste tror – specielt hvis I har et godt produkt og nogle dygtige medarbejdere 😊
Jeg vil derfor ønske jer god fornøjelse med jeres firmablog.
De venligste hilsner
Skriv et svar