5 gode grunde til at bruge din LinkedIn profil som faglig sendemast
FAGLIG SENDEMAST: Jeg møder eller taler jævnligt med personer, der ikke er aktive på LinkedIn i forhold til at bringe deres faglighed og ekspertise i spil. Det kan der være mange grunde til. Det kan eksempelvis være manglende tid, at de ikke helt forstår selve idéen med LinkedIn eller, at de ikke føler sig trygge i brugen af LinkedIn.
Nu må folk jo bruge LinkedIn til det, som de vil. Jeg synes bare at det er ærgerligt, at mange ikke ser deres LinkedIn profil som en slags faglig sendemast, som de selv har kontrol over.
Med faglig sendemast mener jeg din LinkedIn profil, og det som du kommunikerer via den i form af indlæg og artikler samt når du kommenterer på andres opslag. Det kan hjælpe dit netværk og netværkets netværk med at få et godt og præcist billede af dig i forhold til faglighed, kompetencer og erfaring.
Hvis du føler, at du ikke rigtigt har tid eller, at du ikke helt kan se idéen med at være aktiv på LinkedIn, så har jeg lavet en liste med 5 gode grunde til, hvorfor du skal bruge tid på platformen, og hvorfor at du skal bruge din LinkedIn profil som faglig sendemast.
Jeg håber, at der er et eller flere af disse argumenter, som du køber ind på 😊
Det første som du vil opleve, når du aktiverer din faglige LinkedIn sendemast, er at det opbygger autoritet og tillid omkring din person.
Det gør du ved at bringe din ekspertise og professionelle erfaring proaktivt i spil, og det kan du typisk gøre på tre måder:
- Ved at du regelmæssigt via kommentarfunktionen svarer på spørgsmål, der bliver stillet af dit netværk gennem opslag på LinkedIn indenfor dit fagområde. Her kan du hjælpe andre ved at svare på disse spørgsmål.
- Ved at du svarer på spørgsmål og henvendelser, der bliver stillet via beskeder, som du modtager i din LinkedIn indbakke. Igen kan du her hjælpe andre ved at svare på deres spørgsmål.
- Ved at du bringer din ekspertise og professionelle erfaring i spil ved at publicere interessante, relevante og værdiskabende indlæg og artikler.
Hvis du har en kundeorienteret rolle, så kan dine indlæg og artikler på LinkedIn også tiltrække potentielle kunder – i hvert fald, hvis du arbejder med social selling metodikken som en del af dine salgsindsatser.
Her handler det igen om din faglighed og troværdighed.
For ved at du regelmæssigt deler ud af inspiration, viden og faglighed, vil du automatisk komme ind på radaren hos de personer i dit LinkedIn netværk, der har et konkret behov.
I bund og grund handler det om, at når en person starter sin købsrejse i forhold til dit fagområde, kan du blive “top of mind” ved jævnligt at poste indlæg og artikler.
Når det gælder LinkedIn artikler, så kan du også være heldig/dygtig at blive fundet via Google søgninger, da lige artikler bliver Google-indekseret.
Ultimativt drejer det sig om, at vi skal have kunderne til at henvende sig af sig selv som følge af inspirerende indhold.
Nu skal man altid passe på med at love, at en bestemt ting kan give mere i løn.
Ikke desto mindre vover jeg pelsen ved at påstå, at en øget aktivitet på LinkedIn, der har til formål at udstille din ekspertise og faglighed, og dermed den værdi som du skaber for din virksomhed, kan være med til at øge chancen for, at du får mere i løn.
Hvis du gennemfører social selling indsatser på LinkedIn, vil dette potentielt set have en positiv effekt i forhold til at øge synligheden omkring virksomheden, og være med til at skabe interesse omkring virksomhedens produkter og services.
Det kan have en positiv effekt i forhold til din løn.
I hvert fald øger du chancen for at påvirke din løn ved at gøre din nærmeste chef opmærksom på, at du arbejder på at synliggøre både virksomheden og din egen ekspertise.
Fjerde og næstsidste argument handler om, at du på en effektiv måde kan “uddanne” dit netværk på LinkedIn til at forstå, hvad det er at du professionelt set beskæftiger dig med, hvis du aktiverer din faglige sendemast på regelmæssig basis.
Ved at du regelmæssigt liker og kommenterer på indlæg, kan du begynde at uddanne netværket til at forstå, hvad det er at du beskæftiger dig med.
Næste niveau er, at du begynder at skrive indlæg og artikler, da du på denne måde selv sætter agendaen i forhold til emner.
Til at starte med kan det være noget du gør en eller to gange om måneden, og måske en artikel hvert kvartal. Husk at “Done is better than perfect”, og at det ikke er en pacemaker som du skal bygge. Det er trods alt kun et indlæg til LinkedIn :-)
Det som du får ud af at aktivere din faglige sendemast på denne måde er – hvis du på et tidspunkt får brug for at skifte job – at dit netværk bedre kan holde øje med relevante jobmuligheder for dig, fordi at de kender til din faglighed og ekspertise.
På den måde kan en aktivering af din faglige sendemast blive en slags forsikring i forhold til at få dit netværk til at spotte jobmæssige muligheder for dig.
Sidst, men ikke mindst, så synes jeg personligt, at det er god karma at dele ud af inspiration, viden og erfaring til dit netværk.
At være i stand til sætte sig ned, og skrive et indlæg eller en artikel om et interessant og relevant emne, og derigennem enten komme med dit perspektiv på et emne eller udarbejde en guide med tips og trick, viser, at du også gerne vil hjælpe dit netværk med at blive bedre.
Det kommer aldrig skidt igen.
Tværtimod har den slags en tendens til at resultere i positive tilkendegivelser fra personer i dit netværk, som påskønner, at du udviser overskud til at dele ud af din faglighed på LinkedIn.
Jeg vil runde mit blogindlæg af med en klar opfordring til, at du kommer i gang med at sende fra din faglige LinkedIn sendemast.
Som nævnt ovenfor er der efter min mening masser af gode grunde til, hvorfor at det er besværet værd at komme i gang med at være regelmæssigt tilstede på LinkedIn.
Hvis du starter ud fra nul, er det jo ikke fordi, at du skal til at være aktiv på LinkedIn hver eneste dag. Det vil faktisk være fint, hvis du kunne bruge eksempelvis et kvarters tid et par gange om ugen. Du kan jo “bare” starte med at kommentere lidt på andres indlæg og artikler. Det giver dig jo også noget synlighed.
Derfra kan du så efter nogle måneder begynde at lave dine egne faglige indlæg, hvor du deler ud af dine erfaringer indenfor et bestemt område. Måske kunne du også stille et spørgsmål til dit netværk for at få deres feedback til et emne.
Om du så ender med at ville kaste dig i lag med at skrive deciderede artikler indenfor dig fagområde, er selvfølgelig helt op til dig, men det vil helt sikkert også være med til at øge din faglige autoritet i forhold til dit LinkedIn netværk.
Uanset om du vil kommentere og/eller skrive egne indlæg og artikler, så gælder det sådan set bare om at komme i gang.
Og det er helt fint at du lægger ud med “bare” at kommentere for at gøre dig tryg i denne formidlingsform.
Så kan du altid kaste dig over indlæg og artikler på et senere tidspunkt.
Rigtig god fornøjelse med din faglige LinkedIn sendemast 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar