Blogindlæg og podcast episode om, hvordan du aldrig løber tør for idéer til indlæg på LinkedIn

Sådan løber du aldrig tør for idéer til indlæg på LinkedIn

Har du nogle gange følelsen af ikke rigtigt at kunne komme på et nyt emne, når du skal poste et indlæg eller skrive en artikel til LinkedIn? Ja, måske føler du dig ligefrem helt tom for idéer? Det kan endda være at du ligefrem begynder at tænke tanker i retning af, at der da for øvrigt heller ikke er nogen, der gider læse om hvad vi beskæftiger os med i vores virksomhed.

I så fald er du ikke alene 😊

For alle, der jævnligt skriver indlæg og artikler på LinkedIn (eller til andre sociale medier, blogafsnittet på websitet eller nyhedsbreve), har prøvet at føle sig tom for konkrete idéer til nyt indhold.

Samtidigt bliver problemet sjældent mindre af, at du måske har bestemt dig for at skrive og poste indlæg til LinkedIn 1-2 gange om ugen. Det kan være at du har lagt det i kalenderen tirsdag og fredag, og dermed får du også følelsen af, at du skal være kreativ på kommando.

Måske ender det med at du slet ikke får skrevet og postet noget overhovedet eller også bliver det hvad jeg kalder for et ligegyldigt Facebook-agtigt opslag, hvor du bare fortæller at nu er du til møde hos kunde X uden at opslaget giver nogen som helst form for læring eller værdi for dit netværk.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Blogindlæg og podcast episode om hvordan du aldrig igen løber tør for idéer til indlæg på LinkedIn

De fleste vil (med rette) påstå at de ikke kan være kreativ på kommando, og det derfor kan være svært at arbejde målrettet med brainstorming og idégenerering i forhold til at finde på emner, som de kan skrive om på LinkedIn. Ergo kan man altså ikke bare sætte sig ned og begynde at finde på idéer til eksempelvis gode og engagerende overskrifter på kommando.

Ikke desto mindre er det faktisk det som Dan Ravn påstår at du kan gøre – hvert fald hvis du følger hans såkaldte “Coffee Break Innovation”.

Til hverdag ejer og driver Dan virksomheden Naked Goat, der arbejder med idégenering, brainstorms- og innovationsprocesser i virksomheder. På den måde hjælper Dan virksomhedernes medarbejdere med at få nye idéer som eksempelvis kan bruges i kommerciel sammenhæng eller til at optimere interne og eksterne processer.

Og det er netop Dans store talent og erfaring indenfor idéskabelse, som vi kan trække på i kombination med hans “Coffee Break Innovation” rammeværktøj.

Sådan kan en kaffepause hjælpe dig til at få nye idéer

En af de ting som Dan nævner, når snakken går på at arbejde med idéskabelse og brainstorming er, at det ikke er en prioriteret opgave i de fleste virksomheder – ej heller når det gælder sælgere og deres social selling indsatser som blandt andet forudsætter en regelmæssig tilstedeværelse på LinkedIn med blandt andet indlæg og artikler.

Der går ganske enkelt drift og hverdag i den, og det med at skabe nye idéer ender ofte med at være noget man laver en gang om året i forbindelse med en teambuildingevent eller et strategimøde.

Så det gælder om at få skabt nogle gode rammer for at arbejde med idégenerering og ikke mindst bruge nogle konkrete og praktiske værktøjer, der kan hjælpe dig i mål med at få skabt nye idéer.

Og det er her at “Coffee Break Innovation” rammeværktøjet kan hjælpe dig og dine kolleger med at komme igennem de forskellige faser, der typisk skal til for at få nye idéer.

“Coffee Break Innovation” er et såkaldt “design-sprint”, hvor du og dine kolleger arbejder med innovation og nytænkning. I starter i fællesskab med at definere rammerne, hvorefter I arbejder individuelt i tre dage i effektive intervaller af 20 minutter (svarende til en god kaffepause og deraf navnet “Coffee Break Innovation”).

Igennem et trin-for-trin rammeværktøj arbejder du og dine kolleger strategisk med både enkelt- og holdpræstation. Processen starter i fællesskab, for så efterfølgende at give tid til individuelt at reflektere og researche på udfordringen.

Det kan selvfølgelig også gøres over en kortere periode og under andre rammer, hvorfor at idéen i bund og grund kan bruges som et generelt værktøj til at skabe nye idéer.

Blogindlæg og podcast episode om hvordan du kan undgå at løbe tør for idéer til indlæg på LinkedIn

Mange tror at det gælder om at være så åbne som muligt, når vi skal i gang med at brainstorme og tænke meget bredt. Problemet med det kan dog være, at ved at være for åbne, kan vi også have svært ved at komme i gang med brainstormingen.

Så når du skal i gang med at finde på idéer til indlæg eller artikler på LinkedIn, er det en rigtig god idé at sætte et mål op for hvad du gerne vil opnå med disse indlæg – altså hvad er det at du sigter efter.

Det hjælper dig først og fremmest med at blive meget mere skarp på dine budskaber, og dernæst hjælper det dig faktisk i selve idégenereringen og skabelsen af overskrifter til indlæg.

En effektiv måde til at få defineret et eller flere mål handler om at stille spørgsmål. For ved at stille målene op som spørgsmål kan vi næsten instinktivt ikke lade være med at svare på spørgsmålene.

I forhold til at sætte et mål op omkring idéer til indlæg og artikler på LinkedIn, så kunne spørgsmål i denne sammenhæng eksempelvis være:

  1. Min egen målsætning: Hvad vil jeg gerne opnå? Det kunne eksempelvis være Hvordan kan jeg få flere læsere til at engagere sig i mit indhold på min LinkedIn profil?
  2. Kundens banehalvdel: Hvad er kunden største udfordring i forhold til det mål som jeg har sat? De har begrænset mængde tid til at læse indhold på LinkedIn og drukner i irrelevant indhold
  3. Kundens største drøm i.f.t. din egen målsætning: Det kunne være at blive inspireret og lære noget nyt
  4. Hvordan kan du få kundens drøm til at gå i opfyldelse? Det kan jeg gøre ved at give kort og brugbart indhold, der hurtigst skaber et overblik over hvordan de kan bruge det i deres hverdag
  5. Hvilken håndgribelig værdi vil det give kunden, hvis drømmen bliver opfyldt?

For at hjælpe dig på vej med at få skabt idéer til indhold, som du kan poste som indlæg eller artikler på din LinkedIn profil, har Dan lavet en “Coffee Break Innovation Pocket Social Selling Edition” skabelon.

CBI Pocket er baseret på “Coffee Break Innovation” konceptet, men her er det hele kogt ned til en simpel brainstorm, der kan tage ned til ti minutter. CBI Pocket, er lavet til at få nogle hurtige og brugbare idéer på bordet her og nu, hvorimod “Coffee Break Innovation”, går meget dybere ned i deltajerne.

Det er en kondenseret udgave af “Coffee Break Innovation” metoden, og den er netop lavet som en ét sides skabelon for at gøre det nemt for dig at komme i gang med at lave idégenering. Så du skal egentlig bare udskrive skabelonen og så ellers bare komme i gang med at bruge den. I den følgende video forklarer Dan i detaljer hvordan du gør det.

Du kan selvfølgelig sidde med skabelonen selv, men det er som regel meget nemmere at gøre, hvis du sætter dig sammen med en kollega og udfylder skabelonen. På den måde bliver der som regel skabt endnu flere idéer, der kan skrives indlæg og artikler om.

Sådan gør du/I:

  1. Start sammen: For at få et fælles afsæt udfylder i den blå og gule cirkel i fællesskab. Vær så konkret som overhovedet muligt. Gå derefter hver til sit.
  2. Find inspiration: Du sidder nu med dit eget ark. Du har et klart budskab og en klar udfordring. Nu er din opgave at finde mindst et konkret eksempel til den røde cirkel
  3. Stjæl med arme og ben: Start med at kopiere direkte fra din inspirationskilde (det kan eksempelvis være blogindlæg, videoer, artikler og lignende)
  4. Find guldet: Beskriv nøjagtigt hvilke elementer du godt kan lide.
  5. Gør det til dit eget: Hvad kan du fjerne? Hvad kan du gøre stærkere? Hvad kan du ændre?
  6. Del: Nu samles I igen. Hver har nu en idé de kan præsentere, som I i fællesskab kan videreudvikle på. Prøv gerne at kombinere jeres idéer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *