Hvad i alverden laver Henrik Qvortrup på LinkedIn?
HENRIK QVORTRUP: Hvad i alverden laver Henrik Qvortrup på LinkedIn? Har politiske kommentatorer noget at gøre på et professionelt socialt medie som LinkedIn? Dur det overhovedet at blande business og politik sammen i indlæg og artikler på LinkedIn?
Dette er faktisk nogle af spørgsmål, der bliver stillet af personer på LinkedIn. Blandt disse er der også nogle, der mener at Henrik Qvortrup overhovedet ikke har noget at gøre på LinkedIn. For han vil jo bare kommentere på aktuelle politiske strømninger, og det har ikke noget at gøre på et professionelt socialt medie som LinkedIn.
Der er i midlertid nogen rigtig gode grunde til at Henrik er på LinkedIn, og det er lige præcis hvad jeg taler med ham om i Social Selling Radio episode 67, som varer en lille times tid.
Inden du når at lytte til selve podcast episoden, kan jeg allerede nu afsløre, at en af mine egne konklusioner er, at hvis du har noget professionelt på hjerte, kan du selvfølgelig også kommunikere dette på LinkedIn – også selv om du er politisk kommentator. LinkedIn er og bliver et socialt medie for professionelle uanset branche.
Hør blogindlægget som podcast
Henrik har været proaktivt tilstede på sociale medier som Facebook og Twitter i mange år, men har indtil midten af 2017 ikke været specielt synlig på LinkedIn.
Men forbindelse med at han populært sagt skulle “tilbage på banen” rent professionelt, efter at have udstået dommen og straffen i forbindelse med den såkaldte “Se & Hør” sag, valgte Henrik at blive mere aktiv og øge sin synlighed på LinkedIn.
I det hele taget handler brugen af de sociale medier for Henrik om, at han skal holde sig varm som politisk meningsdanner. Henrik lever således af at have en mening om dansk politik og danske politikere.
Det gør også, at han rent indtægtsmæssigt lever han af, at medier, virksomheder og organisationer hyrer ham til at lave eksempelvis politiske analyser, artikler, radio- og tv-programmer, podcasts foredrag, konferencier og ordstyrerjobs m.m.
I denne sammenhæng fik Henrik også øjnene op for LinkedIn som kommunikationsplatform i kombination med Twitter og Facebook. Målet var at skabe en øget synlighed omkring Henriks professionelle virke, herunder også at promovere hans egen politiske podcast “Borgen Unplugged“, som er blevet Danmarks mest downloadede politiske podcast.
Hvad får Henrik så ud af at være mere aktiv tilstede på LinkedIn?
Til at starte med fik han bare ekstra arbejde ud af det. Der var nemlig en del personer, der mente at Henrik absolut ikke havde noget at gøre på LinkedIn. Politisk kommentering og business hører ikke sammen, var ofte argumentet, og det afstedkom at Henrik måtte bruge tid på at svare igen på disse kommentarer.
Vi har selv oplevet en lignende situation, da F.C. København for et par år siden gik i gang med at indføre social selling metodikken, og bruge LinkedIn i deres daglige salgsindsatser, fik de også en række negative kommentarer.
Disse kommentarer gik på, at en professionel fodboldklub ikke havde noget at gøre på Linkedin. Men igen her skulle brugerne på LinkedIn bare vænne sig til, at F.C. København sagtens kunne kommunikere budskaber i forhold til deres kommercielle aktiviteter.
Men ud over at Henrik nogle gange skal bruge kræfter på at svare dem, der synes at han ikke skal være på LinkedIn, så resulterer Henriks proaktivitet på LinkedIn dels i en synliggørelse af hans virke og dels i konkrete opgaver.
Det kan eksempelvis være rådgivningsopgaver, medietræning, foredrag eller ordstyrerjobs. Så populært sagt er der kontant afregning ved kasse 1 i forhold til hans tilstedeværelse på LinkedIn.
Som vi har skrevet om så mange gange før her på vores blog, så handler social selling i bund og grund om tre ting:
- Først og fremmest skal de potentielle lære dig at kende, og det handler selvfølgelig om synlighed på de sociale medier.
- Dernæst skal kunderne kunne li’ dig. Det betyder ikke at du skal prøve på at få alle til at synes om dig. Nej, det handler om at du skal udstille din ekspertise i en stil og tone, der kan tiltrække din kernemålgruppe.
- Sidst, men ikke mindst, så handler det om at skabe troværdighed og tillid til dig. For det er en forudsætning for at de potentielle kunder på et tidspunkt vil handle sammen med dig.
Efter Henrik Qvortrups mening kan LinkedIn og Facebook lidt det samme, nemlig at bruges som affyringsrampe for nogle holdningsprægede ting. LinkedIn har selvfølgelig ikke samme “reach” som Facebook har.
Først og fremmest er Facebook noget større end LinkedIn, men endnu vigtigere i denne sammenhæng er brugerne oftere tilstede på Facebook og i meget længere tid, end de er på LinkedIn.
Hvad LinkedIn ikke har i kvantitet, har det til gengæld ofte når det gælder kvalitet i debatten, og en mindre grade af fladpandethed – i hvert fald efter Henriks mening. Tonen kan også være hård på LinkedIn, men er som regel langt mere pæn og professionel end på Facebook.
Twitter ser Henrik som et meget stærkt aktualitetsmedie, som er det hurtigste sociale medie vi har lige nu. Twitter kan med fordel også bruges som en “second screen” i forbindelse til politiske debatter på tv. Her er Henrik selv aktiv med ultrakorte politiske kommentarer og analyser, og kan på den måde blande sig i debatten med sekunders varsel.
Er der så noget som vi andre kan tage ved lære af i forhold til Henrik Qvortrups erfaringer med LinkedIn – også selv om han er politisk kommentator af profession?
Mit eget umiddelbare svar er ja, det kan vi godt. For selv om Henrik har en baggrund, der ligger langt fra den gennemsnitlige LinkedIn bruger, så gør han nøjagtig det som alle andre, der har succes med at dyrke social selling på LinkedIn.
Det handler som tidligere nævnt om synlighed, om at kunne poste noget, der interesserer din målgruppe, og som over tid kan skabe tillid omkring din person. Og det er lige præcis, hvad Henrik arbejder med på LinkedIn og de andre sociale medier som han er aktiv på.
God fornøjelse med at lytte til podcast episoden med Henrik Qvortrup.
De venligste hilsner
Skriv et svar