Her finder du en podcast episode som handler om forskellen på social business og social selling

Hvad er forskellen på social business og social selling?

Hvad er forskellen på social business og social selling? Hvor er der ligheder mellem social business og social selling, og hvor er der forskelligheder? Det taler jeg med Erik Korsvik Østergaard fra konsulentvirksomheden Bloch&Østergaard om i Social Selling Radio podcast episode 70.

Hør blogindlægget som podcast

Erik og hans kolleger arbejder med ledelses- og organisationsudvikling, og anvender blandt andet sociale medie platforme med henblik på at styrke den interne kommunikation.

Det kan handle om at blive bedre til at distribuere viden og synliggørelse af den kompetence og ekspertise, der findes i organisationen.

Det kan også handle om at skabe en bedre intern kultur for at dele erfaringer og succeshistorier samt ikke mindst at turde spørge om hjælp blandt kollegerne.

Det kan være gennem brugen af eksempelvis værktøjer som Slack, Microsoft Teams, Yammer eller Workplace by Facebook, som alle umiddelbart er kendetegnet ved at blive brugt som en slags moderne intranet.

Her kan der deles inspiration, viden, erfaringer, historier, kundecase m.m. i et lukket internt miljø, hvor der er styr på hvem der er på platformen.

Social business møder social selling

Er der så en kobling mellem social business og social selling?

Populært sagt så minder social business på mange måder om social selling. Den store forskel handler om at social business handler om at skabe intern synliggørelse af ekspertise og viden overfor kollegerne.

Social selling handler om at synliggøre ekspertise og viden overfor netværket og følgerne på det sociale medie, hvor man dyrker social selling metodikken.

Så social business er meget orienteret mod det interne, hvorimod at social selling i høj grad handler om eksterne. Der, hvor det minder meget om hinanden, handler om at synliggørelse af erfaringer, viden og kompetencer med henblik på at hjælpe andre.

Der, hvor der til gengæld er en stor forskel, handler om de platforme, hvor henholdsvis social business og social selling bliver udført.

Social business bliver typisk dyrket i meget lukkede miljøer som eksempelvis Slack, Microsoft Teams, Yammer eller Workplace by Facebook, hvor det kun er de interne medarbejdere, der kan kigge med.

Social selling udøves i høj grad på åbne sociale medier som LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter, hvor stort set alle kan kigge med.

God fornøjelse med at lytte til podcasten med Erik Korsvik Østergaard 😊

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *