Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
26. juli 2018
26 jul 2018

Sådan får du gult eller rødt kort på LinkedIn

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInVidste du at dit netværk på LinkedIn rent faktisk kan give dig både det gule og det røde kort? Faktisk kan du endda få dobbelt og tredobbelt rødt kort på LinkedIn, hvis det går helt galt. Du tænker måske nu, hvorfor jeg begynder at blande fodbold sammen med LinkedIn. Det er normalvis to ting, der ikke hører sammen.

Analogien til at få en advarsel eller lige frem blive udvist i en fodboldkamp, og hvad dit netværk på LinkedIn kan gøre ved dine statusopdateringer, er nu rent faktisk god nok.

For hvis du laver statusopdateringer (også kendt som indlæg) på din LinkedIn profil, og det på en eller anden måde irriterer eller måske ligefrem provokerer en given person i dit netværk, så har vedkommende muligheden for at give dig et gult eller et rødt kort – ja som nævnt endda indtil flere røde kort, hvis vedkommende for alvor ser sig sur på dig.

Hvordan det hele hænger sammen og hvad du kan gøre for at undgå det gule og røde kort på LinkedIn er omdrejningspunktet for mit blogindlæg, som jeg håber at du vil læse videre på.
 

Det gule kort på LinkedIn

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInGult i denne sammenhæng betyder at personen klikker på de tre små prikker ud for din statusopdateringer og klikker på valgmuligheden “Skjul dette indlæg”.

Det gør at LinkedIn ikke viser opslaget i din nyhedsstrøm igen – ej heller hvis nogen i dit netværk begynder at like eller kommentere opslaget.

Hvis dette mønster gentager sig, altså at den pågældende person klikker flere gange på “Skjul dette indlæg” ud for dine statusopdateringer, så vil LinkedIns algoritme begynde at skrue ned for visningerne af dine opslag i vedkommende persons nyhedsstrøm.

Og når det er sket et tilstrækkeligt stort antal gange, lukker algoritmen helt af for visning af dine opslag ud fra en tankegang om, at når han eller hun nu igen og igen klikker på “Skjul dette indlæg”, så er det nok fordi at dine opslag virker irriterende eller irrelevante.

Igen holder parallellen til gult og rødt kort ganske godt vand. To gule kort er som bekendt lig med et rødt kort og en udvisning – dog skal der (heldigvis) klikkes på “Skjul dette indlæg” knappen nogle flere gange, før at algoritmen stopper med at vise dine opslag i vedkommendes nyhedsstrøm.
 

Det røde kort på LinkedIn

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInDet røde kort på LinkedIn er noget som du får, når en person får nok af dine opslag, og ikke længere gider se dem i sin nyhedsstrøm, men vedkommende ønsker fortsat at være connectet med dig. Personligt er det noget som jeg gør, når en person enten laver meget sælgende og støjende opslag over en periode eller hvis vedkommende ikke laver andet end at dele egne firmaopslag (eksempelvis headhuntere, der har en tendens til kun at dele stribevis af jobopslag).

Hvis jeg igen lige laver en parallel til fodboldverdenen, så vil et rødt kort jo være lig med at du er ude af den pågældende fodboldkamp. Du kan så – med mindre at du har andre former for karantæne – spille igen til næste kamp. I LinkedIn-mæssig sammenhæng er det så op til den enkelte at afgøre om det kommer til at ske eller om du er dømt ude for altid.

Problemet med at få det røde kort på LinkedIn er jo, at du mister muligheden for at kommunikere til vedkommende via statusopdateringer og LinkedIn artikler. For vedkommende kommer ganske enkelt ikke til at se disse opslag fra dig.
 

Dobbelt og tredobbelt rødt kort på LinkedIn

Det dobbelte røde kort på LinkedIn handler om at en person ikke længere ønsker at være forbundet med dig, og derfor afbryder forbindelsen. Måden det i praksis sker på er når en person, som du er forbundet med, går ind på din profil og herefter klikker på “Mere” knappen og derefter klikker på menupunktet “Fjern forbindelse”.

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInDu vil stadigvæk være i stand til at se vedkommendes statusopdateringer, hvis du søger efter personens profil og går ind og tjekker aktiviterne. Men du får ikke længere serveret vedkommendes statusopdateringer og artikler i din nyhedsstrøm, lige som at vedkommende heller ikke bliver præsenteret for dine statusopdateringer og artikler. Du kan heller ikke sende beskeder med mindre at du har et Premium abonnement, der giver dig mulighed for at sende InMails.

Det tredobbelte røde kort er straks langt mere alvorligt. Igen skal personen ind på din profil og lave et aktivt valg ved at klikke på “Mere knappen” og derefter vælge menupunktet “Bloker [DIT NAVN].

Hvis det sker, vil du på ingen måde længere se vedkommendes statusopdateringer og artikler, da han eller hun har blokeret din profil. Du kan heller ikke sende eller modtage beskeder. Du vil ikke engang kunne finde frem til personens profil.

En blokering på LinkedIn går for øvrigt begge veje. Den pågældende person kan derfor heller ikke se din opslag og artikler eller noget som helst andet. I er således begge to usynlige for hinanden på LinkedIn, og der er således lukket og slukket med mindre at vedkommende fjerner blokeringen på et tidspunkt.
 

Tænk dig om i.f.t. din spillestil på LinkedIn

Moralen fra min side omkring det med at få det gule og rød kort på LinkedIn handler om at du – lige som på fodboldbanen – selvfølgelig gerne må have din helt egen “spillestil” på LinkedIn. Der er bare nogle spilleregler som du også er nødt til at være opmærksom på.

Og til forskel fra fodboldbanen, hvor det er de samme regler, der gælder for alle (i hvert fald i princippet), så er det jo op til hver enkelt person du har i dit netværk at afgøre, hvornår de tager det gule og røde kort i brug.

Og der er stor forskel fra person til person. Nogle er helt ligeglade, men jeg hører om nogen, der nærmest med det samme fyrer det rødt kort af eller ligefrem disconnecter, hvis de ser opslag som er irriterende.

Hvis du arbejder med salg, så vil jeg helt overordnet opfordre dig til at lade være med at lave sælgende budskaber i dine opslag på LinkedIn. Folk er på ikke på LinkedIn for direkte at blive solgt til. De er der for at holde sig ajour med deres netværk, følge med det marked de er indenfor samt at søge viden og inspiration.

Stærke salgsbudskaber fra din side kan derfor være med til at fremprovokere gule og røde kort fra dem, som du er connectet med på LinkedIn.
 

Udvis “fair play” på LinkedIn lige som på fodboldbanen

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInBetyder det så at du skal blive kedelig og helt farveløs i dine opslag på LinkedIn? Selvfølgelig ikke. Det handler mest af alt om at være relevant, dele ud af viden og inspirere andre. Og så ellers gøre det på en professionel og respektfuld måde.

Det handler efter min mening om at du skal lave opslag og deltage i debatter, der gør at du bliver kendt for din faglighed og professionalisme. Hvis du samtidigt får det krydret med en god portion personlighed, vil det netop hjælpe dig med at brande dig personligt på LinkedIn.

Summen af alt dette er, at det vil hjælpe dit netværk til at forstå hvad det er som du laver og hvilken værdi du skaber.

Egentlig drejer det sig bare om at spille på LinkedIn ud fra “fair play” princippet – ganske som på fodboldbanen. Så kan det ikke gå helt galt :-)

God kamp :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company