Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Sådan fanger du dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Sådan fanger du dit netværks opmærksomhed på LinkedIn er overskriften på nærværende blogindlæg, som indeholder min anbefaling til hvordan du kan blive mere synlig og relevant, når du poster et indlæg på LinkedIn.

Når vi slår noget op på LinkedIn gør vi det fundamentalt set for at nå ud med et budskab til vores målgruppe. Det kan eksempelvis være et opslag med en mening om et aktuel emne eller deling af viden og erfaring indenfor dit fagområde.

Måske har du lige frem skrevet en LinkedIn artikel om emnet. Det kan også være deling af et link til en ekstern artikel eller et blogindlæg på firmaets website. Det kan være et spørgsmål du stiller til dit netværk, for blot at nævne nogle eksempler.

At nå ud til sin målgruppe er for øvrigt ikke det samme som at det så gælder om at nå ud til så mange som muligt. For hvis du har et budskab, der egentlig kun er interessant for 50 personer i dit netværk, så må det jo handle om at fange lige netop disse 50 personers interesse – ikke alle mulige andre.

Desværre kan vi ikke målrette det til udvalgte personer – i hvert fald ikke som almindelig LinkedIn bruger via et indlæg postet i nyhedsstrømmen.

Virksomheder kan til gengæld via en virksomhedsside (også kendt som en Company Page) målrette budskaber og skabe leads ved at bruge penge på annoncer, sponsorerede opdateringer eller sponsorerede InMails.

Når det så er sagt, så kan vi – når vi slår noget op på vores personlige profil eller på en virksomhedsside – gennem en bevidst brug af billeder og tekst eller video gøre meget for at tiltrække opmærksomheden fra vores målgruppe.

Hvis du eksempelvis har børn i blealderen, så er der en god chance for at du har styr på hvad bleer koster og du ser sikkert også jævnligt reklamer for disse. Hvis du til gengæld ikke har børn i blealderen, har du sandsynligvis mindre eller ingen styr på hvad de koster og du ser næppe særligt mange blereklamer – ikke fordi de ikke er der, men fordi du ikke er i markedet for bleer.

Så hvis vi målretter vores kommunikation gennem en mere bevidst brug af billeder og tekst (eller video), tror jeg på at vi i højere grad kan blive synlig overfor dem, som vi reelt set gerne vil kommunikere til og med.

En anden god grund til at bruge billeder og video som stopeffekt handler om at den gennemsnitlige internetbruger scroller sig igennem ikke mindre end 90 (halvfems) meter web content hver eneste dag.

Det svarer nogenlunde til at du scroller, hvad der svarer til højden på Frihedsgudinden i New York (den er 93 meter høj målt fra starten af soklen og til toppen af faklen). Tallet stammer fra en artikel, hvor Facebooks regionale direktør for mellemøsten, Tyrkiet og Afrika, Ari Kesisoglu, udtaler sig om dette tal.

Så når dit netværk scroller sig igennem en del af de 90 meter på LinkedIn, så gør de det ikke i et stille og roligt tempo. Det foregår ret hurtigt og overfladisk, og der er utrolig mange visuelle elementer, der kan aflede opmærksomheden. Og netop af den grund er det vigtigt med visuelle stopeffekter som billeder, grafik eller video.

Måske ser du et rent tekstopslag, hvis det kommer som et af de første indlæg i din nyhedsstrøm. Men når du ellers først begynder at scrolle videre, er der en pæn chance for at du ender med at scrolle forbi de efterfølgende tekstopslag, blandt andet fordi at rene tekstopslag meget nemt kan drukne blandt opslag med billeder og video.

Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Som du kan se af grafikken er det meget tydeligt, hvad der skal til for at du kan fange netværkets opmærksomhed på LinkedIn.

  • 4,39 procent siger at det er gennem et rent tekstopslag, at du bedst fanger deres opmærksomhed
  • 75,12 procent svarede at du bedst kan fange deres opmærksomhed på LinkedIn med en kombination af et billede og noget tekst
  • 18,05 procent svarede at det skulle ske gennem brugen af video og tekst
  • 2,44 procent svarer andet

Altså svarer ikke mindre end 93 procent at der skal noget visuelt til at fange deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen på LinkedIn.

Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Hver måned afholder vi åbne kurser i social selling: Vil du med?

Information om vores åbne LinkedIn kursus: Sådan bruger du LinkedIn professionelt
Information om vores LinkedIn kursus: Sådan skaber og poster du indhold på LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *