Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

    Sådan fanger du dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

    Leif Carlsen2025-02-18T17:56:08+01:00
    By Leif Carlsen

    Sådan fanger du dit netværks opmærksomhed på LinkedIn er overskriften på nærværende blogindlæg, som indeholder min anbefaling til hvordan du kan blive mere synlig og relevant, når du poster et indlæg på LinkedIn.

    Når vi slår noget op på LinkedIn gør vi det fundamentalt set for at nå ud med et budskab til vores målgruppe. Det kan eksempelvis være et opslag med en mening om et aktuel emne eller deling af viden og erfaring indenfor dit fagområde.

    Måske har du lige frem skrevet en LinkedIn artikel om emnet. Det kan også være deling af et link til en ekstern artikel eller et blogindlæg på firmaets website. Det kan være et spørgsmål du stiller til dit netværk, for blot at nævne nogle eksempler.

    At nå ud til sin målgruppe er for øvrigt ikke det samme som at det så gælder om at nå ud til så mange som muligt. For hvis du har et budskab, der egentlig kun er interessant for 50 personer i dit netværk, så må det jo handle om at fange lige netop disse 50 personers interesse – ikke alle mulige andre.

      Overblik

    • Du kan ikke målrette og dog
    • Derfor skal du bruge billeder
    • Du scroller 90 m indhold hver dag
    • Er rene tekstopslag bedst?
    • Det holder ikke i virkeligheden
    • Billeder fanger opmærksomheden
    • Hav styr på rettighederne
    • Konklusion og anbefaling

    Du kan ikke målrette det til udvalgte personer og dog

    Desværre kan vi ikke målrette det til udvalgte personer – i hvert fald ikke som almindelig LinkedIn bruger via et indlæg postet i nyhedsstrømmen.

    Virksomheder kan til gengæld via en LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en virksomhedsprofil eller en “Company Page”) målrette budskaber og skabe leads ved at bruge penge på annoncer og sponsorerede opdateringer.

    Når det så er sagt, så kan vi – når vi slår noget op på vores personlige LinkedIn profil eller på en virksomhedsside – gennem en bevidst brug af billeder og tekst eller video gøre meget for at tiltrække opmærksomheden fra vores målgruppe.

    Eksempel på et indlæg, hvor vi forsøger på at målrettet det mod sælgere

    Hvis du eksempelvis har børn i blealderen, så er der en god chance for at du har styr på hvad bleer koster og du ser sikkert også jævnligt reklamer for disse. Hvis du til gengæld ikke har børn i blealderen, har du sandsynligvis mindre eller ingen styr på hvad de koster og du ser næppe særligt mange blereklamer – ikke fordi de ikke er der, men fordi du ikke er i markedet for bleer.

    Så hvis vi målretter vores kommunikation gennem en mere bevidst brug af billeder og tekst (eller video), tror jeg på at vi i højere grad kan blive synlig overfor dem, som vi reelt set gerne vil kommunikere til og med.

    Derfor skal du altid bruge billeder i dine opslag

    Så derfor skal du efter min mening altid bruge billeder, grafik eller video til at forstærke dine budskaber med, når du laver opslag på de sociale medier uanset om det er indlæg eller LinkedIn artikler du publicerer.

    Video om, hvordan du fanger opmærksomheden på LinkedIn gennem brug af grafik og fotos i dine opslag

    Vi er fra naturens side meget visuelt orienterede, og vores hjerne håndterer billeder meget hurtigere end tekst.

    0
    millisekunder er din hjerne om at genkende et billede

    En undersøgelse fra MIT (Massachusetts Institute of Technology) viser, at hjernen genkender billeder på helt ned til 13 millisekunder, hvorimod det tager 250-400 millisekunder for hjernen at forstå et ord.

    Derfor har det betydning, om du bruger billeder eller ej på de sociale medier, hvor du har millisekunder til at fange netværkets interesse, når de scroller sig ned gennem nyhedsstrømmen på eksempelvis LinkedIn.

    Alle kender jo det gode gamle ordsprog med, at et billede siger mere end tusind ord. Brugt på den rigtige måde kan kombinationen af både billede og tekst resulterer i, at du rent faktisk når ud med budskabet til dem, som du gerne vil kommunikere til og med.

    Ved netop at bruge billeder, grafik og video kan du jo forstærke dine budskaber. Sørg derfor for at vælge billeder eller lave video, der netop understøtter dine budskaber. Det kan også være en god idé at skrive en overskrift eller et spørgsmål ind i billedet for at hjælpe netværket til at forstå pointen med opslaget.

    Du scroller 90 meter indhold hver eneste dag

    En anden god grund til at bruge billeder og video som stopeffekt handler om at den gennemsnitlige internetbruger scroller sig igennem ikke mindre end 90 (halvfems) meter web content hver eneste dag.

    Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

    Det svarer nogenlunde til at du scroller, hvad der svarer til højden på Frihedsgudinden i New York (den er 93 meter høj målt fra starten af soklen og til toppen af faklen). Tallet stammer fra en artikel, hvor Facebooks regionale direktør for mellemøsten, Tyrkiet og Afrika, Ari Kesisoglu, udtaler sig om dette tal.

    Så når dit netværk scroller sig igennem en del af de 90 meter på LinkedIn, så gør de det ikke i et stille og roligt tempo. Det foregår ret hurtigt og overfladisk, og der er utrolig mange visuelle elementer, der kan aflede opmærksomheden. Og netop af den grund er det vigtigt med visuelle stopeffekter som billeder, grafik eller video.

    Måske ser du et rent tekstopslag, hvis det kommer som et af de første indlæg i din nyhedsstrøm. Men når du ellers først begynder at scrolle videre, er der en pæn chance for at du ender med at scrolle forbi de efterfølgende tekstopslag, blandt andet fordi at rene tekstopslag meget nemt kan drukne blandt opslag med billeder og video.

    Er rene tekstopslag bedst?

    Egentlig tager dette blogindlæg udgangspunkt i det som jeg vil tillade mig at kalde for en myte, der er opstået på LinkedIn, nemlig at du kan nå bredere ud med et indlæg, hvis den kun består af tekst. Altså ikke noget med at vedhæfte et billede eller en video. Du poster kun ren tekst, intet andet. I følge denne myte skulle LinkedIn prioritere rene tekstopslag, og på den måde opnå en større spredning af denne form for indlæg.

    Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

    Myten bliver ofte omtalt af hvad jeg vil kalde for LinkedIn algoritmejægere, altså personer, der forsøger på at optimere indlæg ved at “trigge” LinkedIn algoritmen. Disse algoritmejægere vil prøve på at overbevise dig om, at hvis du bruger disse “triggere”, så kan du få 10.000, 50.000, ja måske endda 100.000 visninger på et enkelt opslag på LinkedIn.

    Algoritmejægerne henviser til eksempler, der oftest handler om at stille meget simple spørgsmål. Spørgsmålene er kendetegnet ved at de dels er helt risikofrie at besvare (ja, nej, klik like eller lignende) og dels kun tager få sekunder at besvare.

    Det handler også meget om proaktivt at bede sit netværk til at gøre noget bestemt og som nævnt ofte meget simpelt: “Hej netværk, jeg har brug for at du bare klikker like på dette opslag”.

    Desuden er det en god idé at variere din brug af de mange forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn. Det vil nemlig gøre det mere interessant at følge dig samtidigt med, at du ikke gør dine forbindelser og følgere “sneblinde” ved kun at bruge et bestemt form.

    Det holder bare ikke vand i den virkelige verden

    Problemet er bare, at den myte ikke holder vand i det som jeg kalder for den virkelig verden, altså hos helt almindelige LinkedIn brugere, som har et gennemsnitligt netværk, hvori de ønsker at dele ud af relevant viden og erfaring.

    Blogindlæg om hvornår en visning tæller på LinkedIn

    Så disse såkaldte ”algoritme-hacks” er efter min mening blevet social media verdens svar på H.C. Andersen fortællingen om “Kejserens nye klæder”. Jeg og min kollega har dog ikke noget problem med at være være dem, der stopper op og siger ”jamen han har jo ikke noget tøj på” i forhold til disse indlæg.

    For vi kan i hvert fald ikke se at de såkaldte “algoritme-hack” virker hos de virksomheder, som vi arbejder sammen med. Når eksempelvis en sælger, produktchef eller rådgiver laver et opslag kun med tekst, så får de ikke specielt mange visninger. Når de til gengæld vedhæfter et billede eller en video som en slags stopeffekt, får de langt flere visninger.

    Læg her til at helt almindelige virksomheder og LinkedIn brugere ikke får noget ud af hele tiden at stille simple og risikofrie spørgsmål til de følgere, som de har på LinkedIn. Hvis det hele ender med “Jeg har brug for din hjælp” eller “Bare klik her” så bliver du støjende og irriterende for dit netværk. Dermed stiger chancen også for at de stopper med at følge dig.

    Sidst, men ikke mindst, har LinkedIn også meldt officielt ud at algoritmen ikke favoriserer den ene type indhold fremfor den anden. Så på den front er alle typer indhold lige.

    Billeder er bedst til at fange dit netværks opmærksomhed med

    Tilbage i marts måned 2018 gennemførte vi en SurveyMonkey spørgeundersøgelse for at høre folk på LinkedIn om, hvordan man bedst kan fange deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen.

    Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

    Deltagerne i undersøgelsen kunne vælge imellem:

    • et rent tekstopslag
    • et opslag med billede sammen med noget tekst
    • et opslag med video sammen med noget tekst
    • andet
    Visualisering af resultat fra afstemning om, hvordan du bedst kan fange dit LinkedIn netværks opmærksomhed gennem opslag

    Som du kan se af grafikken er det meget tydeligt, hvad der skal til for at du kan fange netværkets opmærksomhed på LinkedIn.

    • 4,39 procent siger at det er gennem et rent tekstopslag, at du bedst fanger deres opmærksomhed
    • 75,12 procent svarede at du bedst kan fange deres opmærksomhed på LinkedIn med en kombination af et billede og noget tekst
    • 18,05 procent svarede at det skulle ske gennem brugen af video og tekst
    • 2,44 procent svarer andet

    Altså svarer ikke mindre end 93 procent at der skal noget visuelt til at fange deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen på LinkedIn.

    Husk at have styr på rettighederne

    Blogindlæg om hvordan du gennem brugen af rettighedsfrie billeder kan undgå at bryde ophavsrettigheder

    En ikke uvæsentlig ting som du skal huske at have styr på, når du bruger billeder i dine opslag på LinkedIn og andre sociale medier, er ophavsrettigheder.

    Du kan nemlig ikke bare google et tilfældigt billede og så uden videre bruge det. Faktisk er der en god chance for at du ikke må bruge det pågældende billede. I værste fald kunne du ende med at bruge en konkurrents billede.

    Så enten skal du selv tage billeder med eksempelvis din smartphone eller også skal du bruge billeder, hvor der er styr på rettighederne. Det kan eksempelvis være billeder som din virksomhed har købt, og derfor har rettigheder til.

    Det kan også være såkaldte royaltyfrie billeder fra eksempelvis Pixabay, hvor du kan finde mange gratis billeder.

    Konklusion og anbefaling

    Så efter min mening er konklusionen meget entydig: Du skal bruge et visuelt element som et billede, et stykke grafik, en infografik eller video i kombination med noget tekst, hvis du på bedst mulige vis skal fange dit netværks opmærksomhed.

    Det hjælper selvfølgelig også meget, hvis det rent faktisk er noget relevant og værdifuldt at du poster ;-) Altså handler det om at sige noget, der skaber værdi og giver mening for dit netværk.

    Under alle omstændigheder er min pointe, at du kan gøre meget for at få netværket til at stoppe og og se og læse lige netop dit opslag ved at bruge noget visuelt som stopeffekt.

    Så når nu at deltagerne i vores spørgeundersøgelse siger, at jeg bedst kan fange deres opmærksomhed gennem brug af billeder, vil jeg for mit eget vedkommende i hvert fald altid poste med enten et billede eller en video 😊

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    Sparring med LinkedIn ekspert Leif Carlsen - enten online eller ved fysisk fremmøde

    Author

    Leif Carlsen

    Leif Carlsen er social selling og LinkedIn ekspert, kursusinstruktør, foredragsholder og medstifter af Social Selling Company og Learning Community. Han brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende LinkedIn forretningsmæssigt ved hjælp af social selling metodikken. Leif er også vært på Social Selling Radio, som er Danmarks første podcast med social selling metodikken som omdrejningspunkt og et særligt fokus på LinkedIn. | Læs mere om Leif | Følg Leif på LinkedIn | Følg Leif på X

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Social selling kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.