Sådan fanger du dit netværks opmærksomhed på LinkedIn
Sådan fanger du dit netværks opmærksomhed på LinkedIn er overskriften på nærværende blogindlæg, som indeholder min anbefaling til hvordan du kan blive mere synlig og relevant, når du poster et indlæg på LinkedIn.
Når vi slår noget op på LinkedIn gør vi det fundamentalt set for at nå ud med et budskab til vores målgruppe. Det kan eksempelvis være et opslag med en mening om et aktuel emne eller deling af viden og erfaring indenfor dit fagområde.
Måske har du lige frem skrevet en LinkedIn artikel om emnet. Det kan også være deling af et link til en ekstern artikel eller et blogindlæg på firmaets website. Det kan være et spørgsmål du stiller til dit netværk, for blot at nævne nogle eksempler.
At nå ud til sin målgruppe er for øvrigt ikke det samme som at det så gælder om at nå ud til så mange som muligt. For hvis du har et budskab, der egentlig kun er interessant for 50 personer i dit netværk, så må det jo handle om at fange lige netop disse 50 personers interesse – ikke alle mulige andre.
Desværre kan vi ikke målrette det til udvalgte personer – i hvert fald ikke som almindelig LinkedIn bruger via et indlæg postet i nyhedsstrømmen.
Virksomheder kan til gengæld via en LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en virksomhedsprofil eller en “Company Page”) målrette budskaber og skabe leads ved at bruge penge på annoncer og sponsorerede opdateringer.
Når det så er sagt, så kan vi – når vi slår noget op på vores personlige LinkedIn profil eller på en virksomhedsside – gennem en bevidst brug af billeder og tekst eller video gøre meget for at tiltrække opmærksomheden fra vores målgruppe.
Hvis du eksempelvis har børn i blealderen, så er der en god chance for at du har styr på hvad bleer koster og du ser sikkert også jævnligt reklamer for disse. Hvis du til gengæld ikke har børn i blealderen, har du sandsynligvis mindre eller ingen styr på hvad de koster og du ser næppe særligt mange blereklamer – ikke fordi de ikke er der, men fordi du ikke er i markedet for bleer.
Så hvis vi målretter vores kommunikation gennem en mere bevidst brug af billeder og tekst (eller video), tror jeg på at vi i højere grad kan blive synlig overfor dem, som vi reelt set gerne vil kommunikere til og med.
Vi er fra naturens side meget visuelt orienterede, og vores hjerne håndterer billeder meget hurtigere end tekst.
Faktisk processerer din hjerne billeder 60.000 gange hurtigere end tekst. Derfor har det også en betydning om du bruger billeder eller ej på de sociale medier, hvor du har millisekunder til at fange netværkets interesse, når de scroller sig ned gennem nyhedsstrømmen på eksempelvis LinkedIn.
Alle kender jo det gode gamle ordsprog om at et billede siger mere end tusind ord. Brugt på den rigtige måde kan kombinationen af både billede og tekst resulterer i, at du rent faktisk når ud med budskabet til dem, som du gerne vil kommunikere til og med.
Ved netop at bruge billeder, grafik og video kan du jo forstærke dine budskaber. Sørg derfor for at vælge billeder eller lave video, der netop understøtter dine budskaber. Det kan også være en god idé at skrive en overskrift eller et spørgsmål ind i billedet for at hjælpe netværket til at forstå pointen med opslaget.
En anden god grund til at bruge billeder og video som stopeffekt handler om at den gennemsnitlige internetbruger scroller sig igennem ikke mindre end 90 (halvfems) meter web content hver eneste dag.
Det svarer nogenlunde til at du scroller, hvad der svarer til højden på Frihedsgudinden i New York (den er 93 meter høj målt fra starten af soklen og til toppen af faklen). Tallet stammer fra en artikel, hvor Facebooks regionale direktør for mellemøsten, Tyrkiet og Afrika, Ari Kesisoglu, udtaler sig om dette tal.
Så når dit netværk scroller sig igennem en del af de 90 meter på LinkedIn, så gør de det ikke i et stille og roligt tempo. Det foregår ret hurtigt og overfladisk, og der er utrolig mange visuelle elementer, der kan aflede opmærksomheden. Og netop af den grund er det vigtigt med visuelle stopeffekter som billeder, grafik eller video.
Måske ser du et rent tekstopslag, hvis det kommer som et af de første indlæg i din nyhedsstrøm. Men når du ellers først begynder at scrolle videre, er der en pæn chance for at du ender med at scrolle forbi de efterfølgende tekstopslag, blandt andet fordi at rene tekstopslag meget nemt kan drukne blandt opslag med billeder og video.
Egentlig tager dette blogindlæg udgangspunkt i det som jeg vil tillade mig at kalde for en myte, der er opstået på LinkedIn, nemlig at du kan nå bredere ud med et indlæg, hvis den kun består af tekst. Altså ikke noget med at vedhæfte et billede eller en video. Du poster kun ren tekst, intet andet. I følge denne myte skulle LinkedIn prioritere rene tekstopslag, og på den måde opnå en større spredning af denne form for indlæg.
Myten bliver ofte omtalt af hvad jeg vil kalde for LinkedIn algoritmejægere, altså personer, der forsøger på at optimere indlæg ved at “trigge” LinkedIn algoritmen. Disse algoritmejægere vil prøve på at overbevise dig om, at hvis du bruger disse “triggere”, så kan du få 10.000, 50.000, ja måske endda 100.000 visninger på et enkelt opslag på LinkedIn.
Algoritmejægerne henviser til eksempler, der oftest handler om at stille meget simple spørgsmål. Spørgsmålene er kendetegnet ved at de dels er helt risikofrie at besvare (ja, nej, klik like eller lignende) og dels kun tager få sekunder at besvare.
Det handler også meget om proaktivt at bede sit netværk til at gøre noget bestemt og som nævnt ofte meget simpelt: “Hej netværk, jeg har brug for at du bare klikker like på dette opslag”.
Desuden er det en god idé at variere din brug af de mange forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn. Det vil nemlig gøre det mere interessant at følge dig samtidigt med, at du ikke gør dine forbindelser og følgere “sneblinde” ved kun at bruge et bestemt form.
Problemet er bare, at den myte ikke holder vand i det som jeg kalder for den virkelig verden, altså hos helt almindelige LinkedIn brugere, som har et gennemsnitligt netværk, hvori de ønsker at dele ud af relevant viden og erfaring.
Så disse såkaldte ”algoritme-hacks” er efter min mening blevet social media verdens svar på H.C. Andersen fortællingen om “Kejserens nye klæder”. Jeg og min kollega har dog ikke noget problem med at være være dem, der stopper op og siger ”jamen han har jo ikke noget tøj på” i forhold til disse indlæg.
For vi kan i hvert fald ikke se at de såkaldte “algoritme-hack” virker hos de virksomheder, som vi arbejder sammen med. Når eksempelvis en sælger, produktchef eller rådgiver laver et opslag kun med tekst, så får de ikke specielt mange visninger. Når de til gengæld vedhæfter et billede eller en video som en slags stopeffekt, får de langt flere visninger.
Læg her til at helt almindelige virksomheder og LinkedIn brugere ikke får noget ud af hele tiden at stille simple og risikofrie spørgsmål til de følgere, som de har på LinkedIn. Hvis det hele ender med “Jeg har brug for din hjælp” eller “Bare klik her” så bliver du støjende og irriterende for dit netværk. Dermed stiger chancen også for at de stopper med at følge dig.
Sidst, men ikke mindst, har LinkedIn også meldt officielt ud at algoritmen ikke favoriserer den ene type indhold fremfor den anden. Så på den front er alle typer indhold lige.
Tilbage i marts måned 2018 gennemførte vi en SurveyMonkey spørgeundersøgelse for at høre folk på LinkedIn om, hvordan man bedst kan fange deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen.
Deltagerne i undersøgelsen kunne vælge imellem:
- et rent tekstopslag
- et opslag med billede sammen med noget tekst
- et opslag med video sammen med noget tekst
- andet
Som du kan se af grafikken er det meget tydeligt, hvad der skal til for at du kan fange netværkets opmærksomhed på LinkedIn.
- 4,39 procent siger at det er gennem et rent tekstopslag, at du bedst fanger deres opmærksomhed
- 75,12 procent svarede at du bedst kan fange deres opmærksomhed på LinkedIn med en kombination af et billede og noget tekst
- 18,05 procent svarede at det skulle ske gennem brugen af video og tekst
- 2,44 procent svarer andet
Altså svarer ikke mindre end 93 procent at der skal noget visuelt til at fange deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen på LinkedIn.
En ikke uvæsentlig ting som du skal huske at have styr på, når du bruger billeder i dine opslag på LinkedIn og andre sociale medier, er ophavsrettigheder.
Du kan nemlig ikke bare google et tilfældigt billede og så uden videre bruge det. Faktisk er der en god chance for at du ikke må bruge det pågældende billede. I værste fald kunne du ende med at bruge en konkurrents billede.
Så enten skal du selv tage billeder med eksempelvis din smartphone eller også skal du bruge billeder, hvor der er styr på rettighederne. Det kan eksempelvis være billeder som din virksomhed har købt, og derfor har rettigheder til.
Det kan også være såkaldte royaltyfrie billeder fra eksempelvis Pixabay, hvor du kan finde mange gratis billeder.
Så efter min mening er konklusionen meget entydig: Du skal bruge et visuelt element som et billede, et stykke grafik, en infografik eller video i kombination med noget tekst, hvis du på bedst mulige vis skal fange dit netværks opmærksomhed.
Det hjælper selvfølgelig også meget, hvis det rent faktisk er noget relevant og værdifuldt at du poster ;-) Altså handler det om at sige noget, der skaber værdi og giver mening for dit netværk.
Under alle omstændigheder er min pointe, at du kan gøre meget for at få netværket til at stoppe og og se og læse lige netop dit opslag ved at bruge noget visuelt som stopeffekt.
Så når nu at deltagerne i vores spørgeundersøgelse siger, at jeg bedst kan fange deres opmærksomhed gennem brug af billeder, vil jeg for mit eget vedkommende i hvert fald altid poste med enten et billede eller en video 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar