Den ultimative guide: De oftest stillede spørgsmål om LinkedIn (FAQ) - Social Selling Company
Guide med den ultimative guide: De oftest stillede spørgsmål om LinkedIn (FAQ)

Den ultimative guide: De oftest stillede spørgsmål om LinkedIn (FAQ)

Den ultimative guide: De oftest stillede spørgsmål om LinkedIn (FAQ): Kan jeg fortryde et like? Er det gratis at bruge LinkedIn? Hvordan sletter jeg min LinkedIn konto? Findes LinkedIn på dansk? Er LinkedIn Premium pengene værd? Hvordan slår jeg totrinsverifikation til på min profil? Kan jeg bruge hashtags på LinkedIn? Kan jeg connecte med en person i tredje led?

Det er blot nogle af de mange spørgsmål til LinkedIn som jeg får, når jeg afholder webinarer, foredrag, kurser og workshops.

Jeg får selvfølgelig svaret på disse spørgsmål ude i virksomheder eller under webinaret, men jeg tænker at der er mange derude, der har de samme spørgsmål, men måske ikke får lejlighed til at få svar på dem.

Jeg har derfor lavet denne LinkedIn FAQ (“Frequently Asked Questions”) eller på dansk ofte stillede spørgsmål for at gøre det nemt for dig at få svar på disse spørgsmål.

I skrivende stund består den af de 60 oftest stillede spørgsmål, men jeg kommer jævnligt til at opdatere LinkedIn FAQ’en med nye spørgsmål i takt med at jeg hører om dem, og jeg vil selvfølgelig i samme moment sørge for at svare på spørgsmålene.

Her finder du information om de oftest stillede LinkedIn spørgsmål (FAQ)

0
oftest stillede LinkedIn spørgsmål (FAQ)
Eksempel på LinkedIn artikel

En LinkedIn artikel minder på mange måder om et blogindlæg, som du måske kender fra websites. Det er typisk en længere tekst, som kan være suppleret med billeder og andre former for visuelt materiale.

Du bør overveje at skrive en LinkedIn artikel, når du har behov for at gå i dybden med et emne, og ikke ønsker at være begrænset af de 1.300 tegn, som er begrænsningen på et indlæg på LinkedIn.

En LinkedIn artikel kan være på op til 40.000 tegn. Min anbefaling er, at du skriver artikler på minimum 300 ord, men helst ikke længere end 6-800 ord fordi at folk har begrænset tid, når de er på sociale medier som eksempelvis LinkedIn.

Læs eventuelt også FAQ spørgsmålet “Hvad er et LinkedIn indlæg?

Her finder du et eksempel på et LinkedIn indlæg

Et LinkedIn indlæg er den slags opslag, som du ser oftest i nyhedsstrømmen på LinkedIn.

Disse indlæg består ofte af en given mængde tekst, et eller flere billeder eller en video, og måske også et link til en ekstern artikel.

Styrken ved at bruge indlæg er, at de typisk kan opnå stor synlighed samtidigt med, at det er nemt for folk på LinkedIn at interagerer i form af likes, kommentarer og delinger.

Et LinkedIn indlæg kan være på maksimalt 1.300 tegn inklusive mellemrum, links og eventuelle hashtags.

Læs eventuelt også FAQ spørgsmålet “Hvad er en LinkedIn artikel?

Social Selling Index, som ofte forkortes til SSI, er LinkedIns officielle måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling metodikken på.

Social Selling Index går fra 0 og op til 100 og opdateres dagligt (vær dog opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering).

Du finder dit personlige Social Selling Index via denne webadresse: https://www.linkedin.com/sales/ssi

Hvis du har lyst til at læse mere om Social Selling Index og hvordan du kan arbejde med det, er der inspiration at hente i denne SSI guide.

Hvis du fortsat har adgang til din konto

Hvis du mener at andre har fået adgang til din LinkedIn konto, og du stadigvæk har adgang til kontoen, vil jeg anbefale at du straks gør følgende:

Hvis du ikke længere har adgang til din konto

Hvis din LinkedIn konto er blevet hacket, og du ikke længere kan logge dig på kontoen, vil jeg anbefale at du straks indrapporterer hackingen til LinkedIn.

Det gør du ved at udfylde denne formular: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TS-RHA.

Når du har udfyldt og indsendt formularen, tager LinkedIn over og vil begynde arbejdet med at stoppe hackingen af din LinkedIn konto.

Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan beskytte din LinkedIn konto, kan jeg anbefale at du læser artiklen “Sådan undgår du at få din LinkedIn konto hacket“, som min kollega Eva har skrevet.

Hvis jeg googler dit navn, er der en god chance for, at Google vil vise din LinkedIn profil som et af de svar, der bliver vist i søgeresultatet.

Det, der umiddelbart vil blive vist i en Google-søgning i forhold til LinkedIn, er din offentlige profil.

De oplysninger, der typisk vil blive vist, er:

  • Din offentlige LinkedIn webadresse (personprofil URL)
  • Dit profilfoto, hvis dine indstilinger er sat til “Offentligheden”.
  • Andre elementer fra din profil, hvor indstillingerne er sat til at blive vist.

Generelt set anbefaler jeg, at du sætter din profil til at vise alle dine LinkedIn profil oplysninger med henblik på at skabe den største mulige transparens i forhold til din digitale troværdighed.

Som udgangspunkt er det kun dine forbindelser, altså dem som du er forbundet med på LinkedIn, der kan se alle dine kontaktoplysninger.

Alle andre LinkedIn brugere, altså dem som du ikke er forbundet med, kan normalvis kun se:

  • din offentlige LinkedIn profiladresse.
  • dine websteder (hvis du har tilføjet den/disse til din profil).
  • din fødselsdag (hvis du har tilføjet denne og/eller tilladt visning af den)

Under dine privatlivsindstillinger kan du ændre på, hvem der skal kunne se din e-mail adresse.

Du kan også bestemme om dine forbindelse skal kunne downloade din e-mail adresse, hvis de laver en dataeksport af deres forbindelser. Jeg vil helt klart anbefale, at du sætter denne indstilling til “Nej” for at undgå at ende på diverse spamlister.

Jævnfør LinkedIns brugerbetingelser skal du være minimum 16 år før at du må oprette en LinkedIn profil.

“Om” afsnittet på din profil kan være på op til 2.600 tegn.

Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan opbygge dit “Om” afsnit, er der hjælp at hente i guiden her.

Et andet godt spørgsmål i denne sammenhæng er, hvor langt bør mit “Om” afsnit være?

Da Google indeksere din profil, og Google generelt set elsker at have så meget tekst som muligt at arbejde med for at kunne give det bedst mulige søgeresultat, anbefaler jeg at du skriver minimum 1.000 tegn, og kan du få det op på 1.500 tegn, er det rigtigt fint. Om du så kan nå helt op på 2.600 tegn er ikke så vigtigt, men hvis du pludselig er i hopla til at skrive så meget, så gør det endelig :-)

Hvis du ønsker at lukke din LinkedIn konto, kan du gøre det via punktet “Lukning af din LinkedIn konto” under kontoindstillinger.

Jeg vil dog anbefale, at du giver det en ekstra tanke, da en nedlæggelse af kontoen vil medføre, at du på permanent basis mister adgang til dine forbindelser samt ikke mindst dine indlæg, artikler, kommentarer og beskeder.

Der findes også en mulighed for at sætte din LinkedIn konto på pause, som er en midlertidig deaktivering af kontoen.

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan lukke din konto, hvis du:

  • ejer en aktiv LinkedIn gruppe. I så fald skal du enten overføre ejerskabet af gruppen til en anden person eller helt lukke gruppen før at du kan lukke din egen konto.
  • har et Premium medlemsskab. I så fald skal du først nedgradere til gratisversionen af LinkedIn, hvorefter du kan lukke din konto.
  • står som kampagneadministrator på en annoncekonto, og har aktive kampagner kørerne. I så fald skal du fjerne dig selv som kampagneadministrator fra annoncekontoen for at kunne lukke din konto.

Du redigerer dit LinkedIn profilfoto ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” menuen i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Når der er skiftet skærmbillede skal du klikke på blyant-ikonet i højre side under baggrundsbillede.
  4. Klik nu på blyant-ikonet ud for profilbilledet for at tilføje eller rette i dit billede.
  5. Klik herefter på “Anvend” knappen.
  6. Når du er færdig med at tilføje eller redigere i dit profilfoto, skal du huske at klikke på “Gem” knappen for at ændringerne får effekt på din LinkedIn profil.

Du er nu færdig med at tilføje eller redigere dit profilfoto.

Hvis du er kommet til at oprette to LinkedIn konti (omtales som dubletkonti), har du mulighed for at sammenlægge de to konti således, at du fremadrettet kun har én samlet konto.

Det kræver dog, at du har e-mail adresse og adgangskode til den dubletkonto, som du ønsker at nedlægge. Hvis du har glemt adgangskoden til dubletkontoen, kan du anmode om at få nulstillet adgangskoden og oprette en ny adgangskode. Det kræver selvfølgelig, at du har adgang til den e-mail adresse, som er koblet på dubletkontoen, da du vil få tilsendt en mail med et nulstillingslink i.

Når du har e-mail adresse og adgangskode til dubletkontoen, kan du gå igang med at sammenlægge de to profiler ved at gå til punktet “Kontoadministration” i kontoindstillingerne på din profil. Her skal du indtaste e-mail adresse og adgangskode til dubletkontoen og klikke på “Indsend” for at få sammenlagt de to konti.

Du skal være opmærksom på, at det kun er forbindelserne fra de to konti, der bliver flettet ind i den fortsættende profil. Eventuelle indlæg, artikler, kommentarer og beskeder bliver ikke overført.

Sådan undgår du at modtage InMails sponsorerede meddelelser

Du kan slippe for at modtage sponsorerede InMails ved at rette i dine indstillinger, hvilket du gør ved at følge denne proces:

  1. Klik på “Dig” i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”.
  3. Klik nu på fanebladet “Kommunikation”.
  4. Scroll ned til du findet punktet “Meddelelser”. Når du har fundet det, så klik på det.
  5. Gå nu ned til punktet “Tillad, at LinkedIn-partnere kan vise dig sponserede meddelelser?” og sæt det til “Nej” for.

Herefter vil du ikke længere modtage sponsorerede InMails i din indbakke.

Du kan tilføje undertekster på to måder når du vil uploade en video i et indlæg:

Den ene måde, der omtales som “hardcodede” undertekster, gøres ved at du lægger underteksterne ind i selve videoen via et videoredigeringsprogram eller et dedikeret hardcoding undertekstprogram.

Hardcodede undertekster vises hele tiden, hvilket gør at den, der ser videoen ikke skal gøre noget for at slå underteksterne til. Omvendt betyder det også, at underteksterne ikke kan slås fra.

Til gengæld fremstår hardcodede undertekster ofte mere tydelige, da du har fuld kontrol over skrifttype, størrelsen på skrifttypen, tekst- og baggrundsfarve m.m. når du lægger underteksterne ind.

Her kan du se et eksempel på hvordan du opbygger en SRT undertekstfil via YouTube

Ja, det kan du sagtens.

Boolsk algebra søgning (omtales ofte som “boolean search” på engelsk) gør, at du kan kombinere søgeord med det som kaldes for logiske operatorer i form af AND, OR, NOT eller anførselstegn.

Eksempel: Hvis du gerne vil søge efter økonomichefer med en beligghed i Region Sjælland, og du ved at der bliver brugt forskellige jobtitler på dansk og engelsk, kan du lave en søgning med flere titler i samme søgning.

I så fald skal du indtaste følgende i søgefeltet: Økonomichef AND Økonomiansvarlig AND Finance Manager AND CFO AND Chief Financial Officer. Klik herefter på luppen eller tryk på enter-tasten.

Du mangler nu bare at vælge filterfunktionen og sætte beliggenhed til Region Sjælland, hvorefter at søgeresultatet vil vise alle de personer, der findes i denne region med en af de søgte titler.

Du kan også bruge OR mellem to eller flere søgeord for at inkludere en eller flere ord i en søgning. Eksempel: Salg OR Marketing OR Indkøb.

Du kan tilsvarende bruge NOT foran et søgeord for at søgningen skal ekskludere ordet i søgeresultatet. Eksempel hvis du søger efter en indkøber, der ikke skal have manager i sin titel: Indkøber NOT Manager.

Det er vigtigt at du indtaster de logiske operatorer med store bogstaver for at det virker i en søgning, altså AND, OR eller NOT.

Sidst, men ikke mindst, kan du også vælge at sætte anførselstegn omkring en specifik søgefrase som involverer to eller flere ord. Det bruges typisk ved titler med flere ord, eksempelvis “Product Manager”.

Ja, du kan godt kommentere på andres indlæg og kommmentarer via en virksomhedsside (også omtalt som “Company Page”) – selvfølgelig under forudsætning af, at du er oprettet som administrator af virksomhedssiden ;-)

Hvis din virksomhedsside er blevet tagget:

Hvis din virksomhedsside er blevet tagget i et indlæg eller en kommentar, vil du se en notifikation på virksomhedssiden under “Aktivitet”.

Du kan nu kommentere på indlægget eller kommentaren ved at klikke på den pågældende notifikation, hvorefter at kommentaren vil fremstå som været afgivet på vegne af virksomhedssiden.

Hvis din virksomhedsside ikke er blevet tagget:

Hvis din virksomhed ikke er blevet tagget i et indlæg eller en kommentar, kan du desværre ikke direkte kommentere som en virksomhedsside.

Du kan dog gøre det ved at følge nedenstående “ninjatrick”:

  1. Start med at finde frem til virksomhedssidens unikke 7-cifrede ID. Det gør du via virksomhedssidens webadresse (se grafikfilen nedenfor). Notér nu dette nummer ned, da du skal bruge det om et øjeblik.
  2. Find herefter det indlæg som du ønsker at kommentere på som virksomhed og klik på de tre prikker (…) for at interagere med indlægget.
  3. Klik nu på menupunktet “Kopiér linket til indlægget”.
  4. Kopiér linket ind i din webbrowsers adresselinje og tilføj følgende: ?actorCompanyId= og tilføj virksomhedssidens 7-cifrede ID.
  5. Du kan nu kommentere på indlægget eller svare på kommentarer som virksomhedsside (du kan også se, at det normale profilfoto af dig selv nu er udskiftet med logoet fra virksomhedssiden).

Ja, det kan du godt, men jeg vil foreslå at du først besøger LinkedIns egen hjælpesektion, som holder åbent 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året.

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål i hjælpesektionen eller kan finde frem til svaret via søgefunktionen, kan du skrive til LinkedIns hjælpecenter.

Du kan for øvrigt skrive til dem på dansk, hvis du foretrækker det. Alternativt kan du skrive dit spørgsmål på eksempelvis engelsk.

Ja, det kan du godt, men der findes desværre ikke en direkte funktion eller knap, som du kan klikke på for at trække en anmodning om en anbefaling tilbage.

Men du kan gøre det ved at bruge nedenstående link:

http://www.linkedin.com/recs/give?senderId=DitLinkedinBrugernavn

Inden du trykker på enter-tasten på tastaturen, skal du udskifte “DitLinkedInBrugernavn” i slutningen af linket med dit eget LinkedIn brugernavn.

På denne måde får du adgang til de anmodninger om anbefalinger som du har sendt, og derfra kan du slette den/de anmodninger som du måtte ønske.

Kan jeg trække en invitation tilbage efter at have sendt den?

Ja, det kan du sagtens ved at følge denne proces:

  1. Klik på “Mit netværk” i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Se alle”.
  3. Klik nu på “Sendt”.
  4. Klik på “Træk tilbage” for at annullere en given invitation.

Du kan også gøre det ved at klikke på dette link, som leder dig hen til oversigten over sendte invitationer.

Du skal være opmærksom på, at når du har trukket en invitation til at connecte tilbage, kan du ikke sende en ny invitation til vedkommende de næste 3 uger.

Du skal endvidere være opmærksom på, at hvis du har skrevet en personlig invitationstekst, så har personen, som du har sendt invitationen til, modtaget en e-mail notifikation fra LinkedIn indeholdende din personlige invitationstekst, med mindre at personen har slået e-mail notifikationer fra for forbindelsesinvitationer.

I sin grundform koster det ikke penge at bruge LinkedIn.

Det er således gratis både at oprette en profil på LinkedIn og bruge den.

Det begynder først at koste dig penge, hvis du vil bruge de såkaldte LinkedIn Premium abonnementer, der giver dig adgang til særlige funktioner og mere information.

Hvis du vil vide mere om abonnementerne og de ekstra funktioner og informationer, som du får adgang til og hvad det kan bruges til, er du velkommen til at kigge forbi vores omfattede LinkedIn Premium guide.

Læs eventuelt også FAQ-spørgsmålet “Er LinkedIn gratis?“.

Mangler der nogle spørgsmål?

Jeg håber at du har fået svar på dine spørgsmål vedrørende LinkedIn i ovenstående FAQ.

Og hvis ikke, er du selvfølgelig meget velkommen til at stille nye spørgsmål omkring LinkedIn via kommentarfeltet, og på den måde bidrage til at FAQ’en kan blive endnu mere fyldestgørende.

På forhånd tak for dit bidrag :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company

Comments (2)

  • Hanne Svendsen Reply

    Hej Leif

    Tak for mange gode råd og tips. Der er i hvert fald noget at tænke over.
    Jeg savner dog svar på et spørgsmål. Hvis man har bedt en forbindelse om en anbefaling og vedkommende af en eller anden årsag ikke reagerer, kan man så slette anmodningen igen? Det er jo et problem, når man kun kan bede om en anmodning af gangen. Processen går ligesom i stå, mens man venter.

    Hilsen Hanne

    14. juli 2020 at 08:38
    • Leif Carlsen Reply

      Hej Hanne,

      Velbekomme :-)

      Af uforklarlige årsager findes der ikke en åbenlys “knap”, der kan slette en anmodninger som du har sendt, men du kan dog gøre det via dette link:

      http://www.linkedin.com/recs/give?senderId=DitLinkedinBrugernavn

      Du skal så erstattet “DitLinkedInBrugernavn” med dit eget LinkedIn brugernavn, hvorefter du får adgang til de anmodninger om anbefalinger som du har sendt.

      Derfra kan du så slette den/de som du ønsker.

      De venligste hilsner

      Leif

      14. juli 2020 at 12:54

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *