Her finder du inspiration til, hvordan du kan markedsfører du dine events og arrangementer på LinkedIn

Sådan markedsfører du dine events på LinkedIn

LINKEDIN EVENTS: Som arrangør eller medarrangør af events, arrangementer og webinarer, er du interesseret i at få så mange deltagere som muligt til din event – især hvis det er en offentligt event, som alle kan deltage i. En event kan både være en fysisk begivenhed, en konference eller en messe, afholdt på en lokation og det kan være en online begivenhed som eksempelvis et webinar.

Du kan gøre opmærksom på events og arrangementer på eksempelvis dit website, i dit nyhedsbrev, i flyers og andre former for trykt materiale, og selvfølgelig også på de sociale medier, for lige at nævne nogle steder.

I den sammenhæng er LinkedIn et af de mulige sociale medier, hvor du har gode muligheder for at kommunikere information om dine events til dit netværk, dine følgere og netværkets netværk.

Først lidt generelt om markedsføring på LinkedIn

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie, hvis grundlæggende idé handler om at give dig mulighed for, på en nem måde, at etablere netværk samt skabe og dyrke professionelle relationer. LinkedIn giver dig således nogle muligheder for at kommunikere til og med dit netværk og netværkets netværk.

Du skal se dine forbindelser på LinkedIn som dit personlige netværk – ikke som en markedsplads eller en nyhedsbrevsliste.

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie med særlig fokus på netværk, vidensdeling og jobsøgning

Os, der er på LinkedIn, er der generelt set for at holde os ajour med vores netværk, få inspiration og viden fra andre, følge med hos kunderne og måske også konkurrenterne, og måske en gang imellem søge et job.

Vi er der IKKE for direkte at blive solgt til!

Derfor skal du lade være med at lave direkte salg på LinkedIn. Sørg hellere for at give dit netværk inspiration, tips og tricks, stille spørgsmål til dem, udfordre dem og hjælpe dem.

Det gælder også når du gerne vil fortælle om dine events.

Derfor er vores anbefaling:

  • Hvis din event er gratis, så kan du sagtens fortælle om det via opslag på din personlige LinkedIn profil eller jeres virksomhedsside.
  • Hvis det derimod er en event, der koster penge at deltage i, ja, så må du til lommerne og bruge annoncer for at komme ud med dette kommercielle budskab. Det kan du kun fra din virksomhedsside, hvilket jeg kommer ind på senere i dette blogindlæg.

Sådan kan du kommunikere dine events på LinkedIn

Der er overordnet set tre måder, som du kan kommunikere events på via LinkedIn:

  1. Markedsfør din event via et indlæg.
  2. Opret din event via eventfunktonen.
  3. Indryk en annonce via virksomhedssiden.

Nedenfor finder du en mere detaljeret beskrivelse af disse tre måder.

1. Markedsfør din event via et indlæg

Her finder du et eksempel på kommunikation af et event via et indlæg på en personlig LinkedIn profil

Hvis du er arrangør, medarrangør eller på anden måde gerne vil informere dit netværk om en event, så kan du lave et indlæg om det – enten på din personlige LinkedIn profil eller din virksomhedsside.

Indlægget bør bestå af følgende elementer:

  • En engagerende tekst, der motiverer folk til at tilmelde sig.
  • Information om indlægsholder(e) og/eller medarrangør, som du med fordel også kan tagge i indlægget.
  • Information om dato og tidspunkt for afholdelse af eventen.
  • Hvis der er et begrænset antal pladser, så husk at nævne det.
  • Et link til tilmeldingssiden.
  • 3 relevante hashtags.
  • Et eller flere billede eller anden form for grafik, der er med til at forstærke budskabet visuelt. Lav gerne en tekstboks på billede/grafik med emne, eventuelt udbytte og eventdato således, at det er nemt og hurtigt at afkode budskabet for dit netværk

Når du har publiceret indlægget, er det en god idé at få kolleger, medarrangører og andre personer i dit netværk til at hjælpe med at få spredt budskabet i netværkets netværk. Det gør de ved ganske enkelt at klikke på “Synes godt om” knappen.

2. Opret en event via eventfunktionen

Her kan du se et eksempel på hvordan en LinkedIn event på en virksomhedsside ser ud

Du har også mulighed for at oprette en event direkte på din personlige LinkedIn profil eller virksomhedsside, og på den måde udnytte LinkedIns eventfunktionalitet.

Det gør blandt andet, at de events der oprettes, bliver publiceret som et indlæg, og hvis der er tale om en virksomhedsside, kommer events til at ligge under punktet “Kommende events”.

Du opretter en event ved at finde frem til eventsafsnittet i venstre siden af desktop udgaven af LinkedIn. Når du har fundet det, så klik på “+” for at begynde oprettelsen af din event.

Hvis du gør det via din smartphone, så klik på dit profilfoto i øverste venstre del af app’en og scroll herefter ned til eventafsnittet. Klik herefter på “+” for at begynde oprettelsen af din event.

Eventfunktionen giver adgang til følgende felter:

  • Coverbilleder
  • Logo/profilfoto
  • Eventnavn
  • Arrangørnavn
  • Link til broadcast (live stream)
  • Tidszone
  • Startdato
  • Starttid
  • Slutdato
  • Sluttid
  • Beskrivelse (op til 5.000 tegn)
  • Talere
  • Link til websted for tilmelding
  • Eventsynlighed (offentlig eller privat event)

Lige som hvis du publicerer et indlæg for at gøre opmærksom på dit arrangement, så giv eventen en interessant overskrift, og skriv en engagerende tekst, der motiverer folk til at tilmelde sig.

Sørg også for at tilføje et godt coverbillede, som blikfang samt logo eller profilfoto.

Lav en god beskrivelse af eventen og skriv en tekst a la denne, hvis din event kræver registrering: “Vær opmærksom på, at denne event kræver registrering. Det kan du gøre ved at trykke på linket til registrering. Det er ikke nok at tilmelde sig her på LinkedIn.”.

Når du har publiceret eventen, er det også her en god idé at få spredt budskabet ved at opfordre kolleger og dit netværk til at klikke på “Synes godt om” knappen, når de ser opslaget.

3. Indryk en annonce via virksomhedssiden

Her finder du et eksempel på screenshot fra LinkedIns kampagneadministrator modul

Hvis du afholder en event, hvor det koster penge at deltage, så er det jo salg og efter min mening, bør du så primært kommunikere det via dit nyhedsbrev eller på dit website, og ikke via normale indlæg på din personlige LinkedIn profil eller virksomhedsside.

Du kan måske godt en enkelt gang poste et indlæg om din event, men det dur ikke at du spammer dit netværk med en event, der koster penge at deltage i.

Så til events, der koster penge, kan du bruge LinkedIn til markedsføring via din virksomhedsside. Det giver dig nemlig mulighed for at oprettet en annoncekonto på LinkedIn.

Det betyder at du – selvfølgelig mod betaling – kan lave målrettede annoncer og markedsføring mod udvalgte målgrupper. Du har blandt andet mulighed for at ramme på virksomhedsniveau, titler, senioritet, branche m.m.

Forskellen på at bruge social selling metodikken og lave betalt markedsføring på LinkedIn, handler om at du med annoncer kan tillade dig at lave specifikke salgsbudskaber – for det er jo netop en annonce, som du betaler for at indrykke på LinkedIn, og som bliver vist overfor en bestemt målgruppe.

Så i modsætning til social selling, hvor det gælder om at lade være med at lave opslag med direkte salgsbudskaber, så kan du tone rent flag via annoncer på LinkedIn – netop fordi at der er tale om en annonce.

Konklusion

For at runde af på mit blogindlæg så vil jeg opfordre dig til at bruge LinkedIn til at markedsføre dine events og arrangementer.

Som jeg har beskrevet ovenfor, så kan du gøre det på både din personlige LinkedIn profil og din virksomhedsside gennem indlæg og eventfunktionen.

Jeg vil anbefale, at du kun bruger indlæg og eventfunktionen når der er tale om events, der er gratis at deltage i.

Hvis en event derimod koster penge at deltage i, vil jeg anbefale at du indrykker en reel annonce via din virksomhedsside, og på den måde deklarerer, at der er tale om et salgsbudskab (hvilket er helt fint så længe at det gøres i et annonceformat).

På den måde respekterer du også grundvilkåret om, at folk ikke er på LinkedIn for direkte at blive solgt til.

Rigtig god arbejdslyst med at få promoveret dine events.

De venligste hilsner

Eva Sachse signatur i.f.m. blogindlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *