Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere
Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn er mit bud på, hvordan kommuner, og i princippet også regioner, kan bruge LinkedIn til at markedsføre og brande kommunen og kommunikere om de muligheder og tilbud, de har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne.
Siden 2007 har vi haft 98 kommuner i Danmark. Jeg har været på kommunejagt på LinkedIn og er ret sikker på, at alle 98 kommuner har en virksomhedsside på LinkedIn (også kendt som en “Company Page”).
Der er dog ret stor forskel på, hvad kommunerne bruger LinkedIn til og hvor aktive de er.
Nogle kommuner er meget progressive med hensyn til de sociale medier, deriblandt LinkedIn. De er aktive og poster om mange forskellige ting, som f.eks. temaaftener, udvikling indenfor folkeskolen, planer for erhvervslivet, nye byggerier, muligheder for ældre og jobs.
Andre kommuner poster kun om jobs i kommunen og deres kommunale institutioner, og endelig er der også kommuner, som slet ikke er aktive.
Antallet af likes, kommentarer og interaktioner er også meget varierende, men det står generelt lidt sløjt til – især når man ser på hvor mange følgere der er, og hvor mange medarbejdere, der er i kommunerne.
Udover at være på LinkedIn med en virksomhedsside, kan kommunerne rent faktisk bruge LinkedIn til at blive synlige overfor og interagere med deres interessenter.
Har din kommune specielt gode betingelser for virksomheder, dedikeret hjælp til iværksættere, land der ligger ubenyttet hen men som er klar til at blive brugt til industri, en matchmaking dag hvor I matcher ledige jobs hos virksomhederne med ledige borgere?
Så kan du bruge LinkedIn til at informere om alle jeres tiltag, og de muligheder der er for de nuværende virksomheder, men i høj grad også til at tiltrække nye virksomheder til kommunen. Fortæl omverdenen, hvad I har at tilbyde, både til virksomhederne men også til borgere. På den måde kan jeres kommune blive set som en meget attraktiv og interessant kommune.
Udnyt at der er lidt over 3 millioner brugere i Danmark, som anvender LinkedIn i professionel sammenhæng. I kan inspirere virksomhedslederne til, hvorfor de skal placere deres virksomhed i netop jeres kommune.
Og I kan fortælle folk om de gode pasningsmuligheder, ældreboliger, idrætsanlæg og, hvad der ellers gør, at det er fedt at være borger i jeres kommune. Flere virksomheder og borgere giver flere skattekroner i kassen og mere liv i byen.
Som rigtig mange kommuner bruger LinkedIn i dag, så kan I selvfølgelig slå ledige stillinger op på LinkedIn men det bliver hurtigt ensformigt og kedeligt at følge jeres virksomhedsside, hvis det kun er joboplag man kan læse om. I skal selvfølgelig blive ved med at slå stillinger op, men bland det med andre interessante budskaber og informationer.
Alternativt kan I oprette en såkaldt “Company Showcase page”. Når I slår stillinger op på jeres virksomhedsside eller showcase page, så gør det interessant og anderledes, hver gang.
Brug altid højkvalitetsbilleder, og gerne forskellige billeder, der passer til opslaget, skriv en fængende overskrift og nogle engagerende tekster.
Det kan også være en god idé at lave video, når I har et jobopslag, da I på denne måde kan sætte ansigt på hvem den nye kollega kommer til at møde. Det kan være med til at flere ser og læser jeres stillingsannoncer, og de bliver spredt længere ud.
Kommunerne har generelt mange medarbejdere, det vil sige potentiel mange, der kan være med til at sprede de glade budskaber. Det er derfor en god idé at få medarbejderne med, og motivere dem til at bruge deres LinkedIn profil aktivt.
Det kan typisk resultere i, at medarbejderne hjælper med at sprede relevante kommunens budskaber via medarbejdernes egne netværk på LinkedIn. Jo større netværk den enkelte medarbejder har, jo større chance for at kommunen kan nå ud til borgere og virksomhedsledere.
Hjælp kommunens medarbejdere, i det mindste dem der sidder i administrative og udadvendte stillinger, med at få opdateret deres personlige LinkedIn profil så de føler sig klædt på til at blive set på af dem, der går ind på deres profil.
Lær dem forskellen på like og dele, så de kan være med til at sprede budskaber, der er relevante for deres netværk.
Hjælp dem, der er interesserede, med at komme i gang med at skrive på LinkedIn’s bloggingunivers eller med at udnytte nogle af de mange muligheder som LinkedIns videofunktioner giver.
Endelig er det vigtigt at opfordre medarbejderne til at udvide deres netværk med virksomhedspersoner og borgere fra kommunen.
Ledelsen i de danske kommuner har alle muligheder for at sætte lige netop deres kommune på LinkedIns landkort, og med det mener jeg, at de kan bruge LinkedIn som en stærk kommunikationsplatform.
Som jeg nævnte tidligere i mit indlæg, så er der over 3 millioner mennesker i Danmark, der har en LinkedIn profil. Derfor er mange af dem, I vil ramme med jeres budskaber, med stor sandsynlighed på LinkedIn.
Uanset om det er virksomhedsledere, kommende medarbejdere eller borgere, så har I mulighed for at inspirere læserne og fortælle, om hvad jeres kommune bruger tid og penge på og hvad det er I har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne.
Jeg tænker også, at dette må være noget, som kan have Kommunernes Landsforenings og Regionernes interesse.
Det vil være interessant for mig at høre fra alle, der har input til hvordan I bruger LinkedIn i jeres kommune, hvis det er noget I har på agendaen for de kommende år eller hvis du har nogle spørgsmål til emnet.
De venligste hilsner
Skriv et svar