Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg om, hvordan kommuner og regioner kan tiltrække nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn

    Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere

    Eva Sachse2025-07-10T14:23:30+02:00
    By Eva Sachse

    Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn er mit bud på, hvordan kommuner, og i princippet også regioner, kan bruge LinkedIn til at markedsføre og brande kommunen og kommunikere om de muligheder og tilbud, de har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne.

    Siden 2007 har vi haft 98 kommuner i Danmark. Jeg har været på kommunejagt på LinkedIn og er ret sikker på, at alle 98 kommuner har en virksomhedsside på LinkedIn (også kendt som en “Company Page”).

    Der er dog ret stor forskel på, hvad kommunerne bruger LinkedIn til og hvor aktive de er.

    Nogle kommuner er meget progressive med hensyn til de sociale medier, deriblandt LinkedIn. De er aktive og poster om mange forskellige ting, som f.eks. temaaftener, udvikling indenfor folkeskolen, planer for erhvervslivet, nye byggerier, muligheder for ældre og jobs.

    Andre kommuner poster kun om jobs i kommunen og deres kommunale institutioner, og endelig er der også kommuner, som slet ikke er aktive.

    Antallet af likes, kommentarer og interaktioner er også meget varierende, men det står generelt lidt sløjt til – især når man ser på hvor mange følgere der er, og hvor mange medarbejdere, der er i kommunerne.

    Udover at være på LinkedIn med en virksomhedsside, kan kommunerne rent faktisk bruge LinkedIn til at blive synlige overfor og interagere med deres interessenter.

      Overblik

    • Kommunerne kan tiltrække nye virksomheder og nye borgere
    • Vær med i kampen om talenterne
    • Brug medarbejdernes netværk til at nå ud til borgerne
    • Sæt din kommune på LinkedIns landkort

    Kommunerne kan tiltrække nye virksomheder og nye borgere

    Har din kommune specielt gode betingelser for virksomheder, dedikeret hjælp til iværksættere, land der ligger ubenyttet hen men som er klar til at blive brugt til industri, en matchmaking dag hvor I matcher ledige jobs hos virksomhederne med ledige borgere?

    Så kan du bruge LinkedIn til at informere om alle jeres tiltag, og de muligheder der er for de nuværende virksomheder, men i høj grad også til at tiltrække nye virksomheder til kommunen. Fortæl omverdenen, hvad I har at tilbyde, både til virksomhederne men også til borgere. På den måde kan jeres kommune blive set som en meget attraktiv og interessant kommune.

    Udnyt at der er cirka 3,8 millioner brugere i Danmark, som anvender LinkedIn i professionel sammenhæng. I kan inspirere virksomhedslederne til, hvorfor de skal placere deres virksomhed i netop jeres kommune.

    Og I kan fortælle folk om de gode pasningsmuligheder, ældreboliger, idrætsanlæg og, hvad der ellers gør, at det er fedt at være borger i jeres kommune. Flere virksomheder og borgere giver flere skattekroner i kassen og mere liv i byen.

    Vær med i kampen om talenterne

    Som rigtig mange kommuner bruger LinkedIn i dag, så kan I selvfølgelig slå ledige stillinger op på LinkedIn men det bliver hurtigt ensformigt og kedeligt at følge jeres virksomhedsside, hvis det kun er joboplag man kan læse om. I skal selvfølgelig blive ved med at slå stillinger op, men bland det med andre interessante budskaber og informationer.

    Alternativt kan I oprette en såkaldt “Company Showcase page”. Når I slår stillinger op på jeres virksomhedsside eller showcase page, så gør det interessant og anderledes, hver gang.

    Brug altid højkvalitetsbilleder, og gerne forskellige billeder, der passer til opslaget, skriv en fængende overskrift og nogle engagerende tekster.

    Det kan også være en god idé at lave video, når I har et jobopslag, da I på denne måde kan sætte ansigt på hvem den nye kollega kommer til at møde. Det kan være med til at flere ser og læser jeres stillingsannoncer, og de bliver spredt længere ud.

    Brug medarbejdernes netværk til at nå ud til borgerne

    Kommunerne har generelt mange medarbejdere, det vil sige potentiel mange, der kan være med til at sprede de glade budskaber. Det er derfor en god idé at få medarbejderne med, og motivere dem til at bruge deres LinkedIn profil aktivt.

    Det kan typisk resultere i, at medarbejderne hjælper med at sprede relevante kommunens budskaber via medarbejdernes egne netværk på LinkedIn. Jo større netværk den enkelte medarbejder har, jo større chance for at kommunen kan nå ud til borgere og virksomhedsledere.

    Brug medarbejdernes LinkedIn netværk til at nå ud til virksomheder og borgere

    Hjælp kommunens medarbejdere, i det mindste dem der sidder i administrative og udadvendte stillinger, med at få opdateret deres personlige LinkedIn profil så de føler sig klædt på til at blive set på af dem, der går ind på deres profil.

    Lær dem forskellen på like og dele, så de kan være med til at sprede budskaber, der er relevante for deres netværk.

    Hjælp dem, der er interesserede, med at komme i gang med at skrive på LinkedIn’s bloggingunivers eller med at udnytte nogle af de mange muligheder som LinkedIns videofunktioner giver.

    Endelig er det vigtigt at opfordre medarbejderne til at udvide deres netværk med virksomhedspersoner og borgere fra kommunen.

    Sæt din kommune på LinkedIns landkort

    Ledelsen i de danske kommuner har alle muligheder for at sætte lige netop deres kommune på LinkedIns landkort, og med det mener jeg, at de kan bruge LinkedIn som en stærk kommunikationsplatform.

    Her finder du et blogindlæg om hvordan kommuner kan tiltrække nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn

    Som jeg nævnte tidligere i mit indlæg, så er der over 3 millioner mennesker i Danmark, der har en LinkedIn profil. Derfor er mange af dem, I vil ramme med jeres budskaber, med stor sandsynlighed på LinkedIn.

    Uanset om det er virksomhedsledere, kommende medarbejdere eller borgere, så har I mulighed for at inspirere læserne og fortælle, om hvad jeres kommune bruger tid og penge på og hvad det er I har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne.

    Jeg tænker også, at dette må være noget, som kan have Kommunernes Landsforenings og Regionernes interesse.

    Det vil være interessant for mig at høre fra alle, der har input til hvordan I bruger LinkedIn i jeres kommune, hvis det er noget I har på agendaen for de kommende år eller hvis du har nogle spørgsmål til emnet.

    Kan jeg hjælpe dig?

    Hej, jeg hedder Eva. Kan jeg hjælpe dig med noget relateret til LinkedIn?

    Jeg hedder Eva Sachse og har skrevet blogindlægget, du lige har læst.

    Hvis du har spørgsmål, ønsker dialog eller har brug for konkret hjælp til din personlige LinkedIn-profil, jeres virksomhedsside eller andet relateret til LinkedIn, er du altid velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 61 46 93 40 eller e-mail es@socialsellingcompany.dk.

    Jeg connecter gerne med dig på LinkedIn. Hvis du har mulighed for det, så skriv en kort hilsen, når du connecter, og nævn eventuelt at du har læst netop dette blogindlæg 😊

    De venligste hilsner

    Eva Sachse signatur i.f.m. blogindlæg
    Det kan vi hjælpe jer med når det gælder LinkedIn, social selling og employee advocacy

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.