Blogindlæg om 4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden er en guide til dig, der tænker, at du vil udnytte den lidt stille tid til at få sat dig ind i, hvad LinkedIn har af muligheder eller afprøve forskellige former for indhold.

Men sker der overhovedet noget på LinkedIn i sommerferien? Svaret er helt bestemt: Ja, der sker noget på LinkedIn i ferieperioden. Måske ikke helt så meget som normalt, men de sociale medier holder aldrig fri, og dermed heller ikke LinkedIn. Der er helt sikkert også aktivitet på verdens største professionelle sociale medie i løbet af sommeren.

Faktisk har alle, også dem som ikke har ferie, netop lidt bedre tid til at fordybe sig i nyhedsstrømmen på LinkedIn, og læse lidt flere blogindlæg, se videoer eller lytte til podcasts.

Så hvis du tænker, at nu har du endelig lidt ekstra tid til at sætte dig mere ind i LinkedIn og blive lidt bedre til de mange funktioner, eller at du bestemmer dig for, at nu har du muligheden for at få produceret noget indhold, så kan vi da på det varmeste anbefale dig at forfølge den tanke.

Og selvom mange danskere skriver en ”Out-of-Office” besked og lover kæresten, at de ikke checker mail i ferien, så kan du jo, næsten uden undskyldning, godt bruge tid på at være på de sociale medier i ferien.

Ret sandsynligt bliver der brugt mere tid på Facebook, Instagram, YouTube og Pinterest lige netop i sommerferien. Men når du nu alligevel har brugt lidt tid på det, så kunne du da også liiiige smutte over og se om der skete noget på LinkedIn. Så jo, LinkedIn er aktiv.

Det er netop nu, hvor der er mindre aktivitet, at du har muligheden for at blive lagt ekstra mærke til og det bør du udnytte. Ligeledes har du måske bedre tid til at afprøve forskellige ting, og surfe lidt rundt på LinkedIn for at finde nye features, personer eller firmaer.

Udover at du selvfølgelig kan give et ”Like” eller skrive en kommentar på andres opdateringer, så kom i gang med at lave dine egne statusopdateringer. Det er nu du har tid til at øve dig i at skrive gode interessante og fængende tekster. Gerne 4-6 linier med ekstra mellemrum imellem (også kendt som ”Whitespacing”).

Husk altid at indsætte et højkvalitets billede med stopeffekt. Vi anbefaler at billedet er minimum 1.200 pixels i bredden, men brug gerne 2-3 gange højere opløsning, da flere og flere bruger højtopløselige skærme hvor den højere opløsning slår igennem kvalitetsmæssigt.

Upload aldrig et billede uden en tekst og aldrig en tekst uden et billede.

Husk også at have styr på rettighederne til de billeder, som du bruger på LinkedIn uanset om det sker i forbindelse med statusopdateringer eller LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg). Det dur ikke at du bare bruger billeder fra Google. I værste fald kan du risikere at bruge en konkurrents billede i din statusopdatering. Tjek derfor med din marketingafdeling, om du kan få adgang til billedearkiver. Alternativt kan du bruge billeder fra fra en af de mange gratis billeddatabaser, der findes. Så er der styr på både kvalitet og jura.

Hvis du selv tager billeder og der er personer på (hvad vi anbefaler at der er), så bed altid personen eller personerne om lov til at bruge billederne på LinkedIn eller andre sociale medier.

Vi har lavet en detaljeret guide til, hvordan du kan skrive det perfekte indlæg, hvis du har brug for inspiration til hvordan du gør.

Blogindlæg med 5 råd til at skrive LinkedIn artikler der engagerer din målgruppe

Det er i ferien, at folk har tid til at få læst bøger eller blogs, så hvis du kan skrive noget interessant omkring dit ekspertiseområde, er det nu du skal komme til tasterne. Tænk gerne i at skrive en serie af blogs, så du har noget at poste både nu og i de kommende måneder.

Brug LinkedIn artikler til at publicere dine blogindlæg (LinkedIn kalder disse for artikler, men det er det samme som blogindlæg). Det er super nemt og gratis. Og det gode er, at alle dine Linkedin artikler ligger på din profil for fremtiden (modsat statusopdateringer, som forsvinder ned i strømmen).

En anden god ting ved LinkedIn artikler er, at de bliver indekseret af Google. Det betyder, at hvis du skriver relevante og interessante blogindlæg, og du tænker ord og sætninger, som du ved at dine kunder typiske vil google, ja, så er der en chance for at lige netop dine blogindlæg begynder at komme frem i Google søgningerne.

Når du skriver en LinkedIn artikel, kan du med fordel bruge en skabelon til at få struktur på selve blogindlægget og skabe relevans for læseren. Vi har selv opfundet en model, som vi kalder for “PL?”. Det står for Problem-Løsning-Spørgsmål.

Den første del handler om, at du skal beskrive en kendt problemstilling som du ved at dine kunder kæmper med. Sæt også gerne ord på, hvilke negative konsekvenser at problemstillingen medfører for virksomheder. Dernæst skal du beskrive, hvordan du mener at problemet kan løses uden at du begynder at tale om din virksomheds produkter.

Sidst, men ikke mindst, så handler spørgsmålsdelen om at du stiller et spørgsmål til læseren med henblik på at skabe engagement og dialog. Det kan være om læseren er enig i dine betragtninger og/eller kan supplere med yderligere viden og indsigt.

Vi har lavet en guide til, hvordan du skriver LinkedIn artikler og som mere detaljeret beskriver PL?-modellen. Du kan få guiden både som blogindlæg og podcast, hvis du hellere vil have guiden læst op.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlæg

God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 57 og hav en rigtig dejlig sommer :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen, Social Selling Company
Lidt om forfatterne til dette blogindlæg

Eva Sachse er social selling specialist og LinkedIn ekspert med stor viden og praktisk erfaring med specielt LinkedIn og content marketing. Hun brænder for at hjælpe individer og virksomheder med at udstille deres ekspertise og tiltrække kunder gennem blandt andet øget synlighed på de sociale medier. For de fleste ligger der et stort uudnyttet potentiale i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt, næsten uanset branche. Eva kommer med en solid baggrund fra produktions-, logistik- og it-branchen. Den viden bruger hun når hun hjælper med at sparre omkring de udfordringer, som vores kunders kunder kæmper med. Det er netop de udfordringer, der er udgangspunkt for det indhold, der skal skrives og postes omkring. Du kan læse mere om Eva ved at klikke her.

Eva Sachse, Social Selling Company

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *