Blogindlæg om 5 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

5 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

Vil du gerne udnytte den stille tid i sommerferieperioden til at blive bedre til at bruge LinkedIn? Måske har du en ambition om at blive mere synlighed på LinkedIn og få udstillet din faglighed? Måske vil du gerne arbejde med personlig branding på LinkedIn? Så er denne 5-trins guide lige noget for dig!

Men sker der overhovedet noget på LinkedIn i sommerferien?

Svaret er ja, helt bestemt. Måske ikke helt så meget som normalt, men de sociale medier holder aldrig fri, og dermed heller ikke LinkedIn.

Det er muligt at mange danskere har aktiveret deres ”Out-of-Office” besked og lovet kæresten, at de ikke checker mail i ferien. Men når den første uge af ferien er gået, og folk begynder at kede sig lidt ved pool’en, ja, så er der mange, der alligevel tjekker LinkedIn app’en på smartphonen eller iPad’en.

Faktisk har alle – også dem som ikke har ferie – netop lidt bedre tid til at fordybe sig i nyhedsstrømmen på LinkedIn, og læse lidt flere blogindlæg, se videoer eller lytte til podcasts.

Så hvis du tænker, at nu har du lidt ledig tid til at sætte dig mere ind i LinkedIn eller ligefrem få skrevet nogle indlæg på forhånd, så kan jeg da på det varmeste anbefale dig at forfølge den tanke.

For at hjælpe dig på vej med idéer og inspiration til hvad du kan gøre, har jeg lavet nedenstående guide med 5 konkrete forslag til ting, som du med fordel kan gøre på LinkedIn i løbet af sommeren.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

De 5 ting som du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

Alt for ofte giver vi bare et “Synes godt om” (også kendt som et like) til et indlæg, fordi det er nemt (det kræver bare et klik med musen eller et tap på mobilapp’en) og koster kun et splitsekund i tidsforbrug.

Blogindlæg og guide til, hvad du kan gøre på LinkedIn i løbet af sommerferieperioden

Du har selvfølgelig mulighed for at nuancere dit “Synes godt om” ved at vælge en af de såkaldte “LinkedIn Reactions”. Udover det helt almindelige “Synes godt om”, kan du vælge mellem “Hyld”, “Støt”, “Sjov”, “Vild med”, “Indsigtsfuld” eller “Nysgerrig”.

Men uanset om du bare liker helt almindeligt eller efterlader en “reaction”, så har et like ikke samme værdi som en kommentar – i hvert fald ikke efter vores mening.

En kommentar gør derimod, at du deltager aktivt i en debat eller som minimum tilkendegivet eller andet overfor den, der har publiceret indlægget eller andre, der har kommenteret.

Jeg anbefaler derfor, at du scroller lidt mindre i løbet af sommerperioden for til gengæld at bruge mere tid på at skrive (flere) kommentarer – selvfølgelig kun på indlæg, hvor det giver mening for dig at kommentere 😉

Blogindlæg og guide til, hvad du kan gøre på LinkedIn i løbet af sommerferieperioden

Øv dig på at skrive en kommentar i løbet af et par minutter, hvor du fortæller hvad du synes godt om ved opslaget eller måske dit perspektiv og holdning til det. Det er jo også helt okay at være uenig, og give udtryk for det via en kommentar.

Endelig kan det også handle om at hjælpe ved at svare på et tidspunkt eller give inspiration til hvordan du vil løse et bestemt problem.

På den måde kan du heller ikke undgå at udstille din egen viden og ekspertise. Samtidig kan en rigtig god kommentar også lede til en debat mellem flere personer, og måske ende ud i at du får udvidet dit netværk med interessante personer.

Udover at du som nævnt kan give et ”like” eller skrive en kommentar på andres opslag, så vil jeg anbefale at du også kommer i gang med at skrive og publicere dine egne indlæg på LinkedIn – vel at mærke det som jeg kalder for modtagerorienterede indlæg.

Men hvad er et modtagerorienteret indlæg?

Egentligt er det ret simpelt: Det er et indlæg, der indeholder en eller anden form for viden, indsigt eller inspiration, der er relevant for dit netværk på LinkedIn.

Det er nemlig alene dit netværk eller nærmere præcis den enkelte modtager, der afgør om dit indlæg er relevant og værdiskabende.

Du kan som afsender synes, at du har lavet verdens fedeste indlæg, men hvis modtagerne opfatter indlægget som irrelevant og ligegyldig, er det jo spildt arbejde. Måske ender du ligefrem med at virke støjende overfor dit netværk på LinkedIn.

Derfor skal du være modtagerorienteret, når du vil kommunikere til og med dit netværk på LinkedIn.

Her finder du et eksempel på publicering af LinkedIn indlæg

Du er modtagerorienteret når du eksempelvis:

  • deler ud af din viden med henblik på at ville inspirere mig.
  • hjælper mig med en løsning på et problem.
  • udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre.
  • stiller mig spørgsmål eller beder mig om feedback til et emne.

Så du skal forsøge på at tænke mig og mine professionelle problemer, udfordringer og muligheder ind i dit indlæg. Det vil netop øge min interesse for at læse dit indlæg.

Derigennem kan der opstå relevans og værdi, og når du har gjort det et tilstrækkeligt stort antal gange, vil du også få opbygget tillid til din person og din faglighed.

Hvis du har en kommerciel intention bag det at skrive indlæg på LinkedIn, så bør du have i baghovedet, at folk som udgangspunkt ikke er på LinkedIn for at blive solgt til. De er der for at dyrke netværket, holde sig ajour med deres fagområde og få inspiration og viden.

Så drop opslaget med sælgende budskaber, hvor du fortæller om jeres nye X-5000 super duper produkt. Det vil som regel blive opfattet negativt af dit netværk, og i værste fald ender du bare med at blive kendt som “Sælger Helge” på LinkedIn.

Hold dig i stedet til at lave indlæg med eksempelvis inspiration og vidensdeling, da det i høj grad passer til nogle af de væsentligst årsager til, hvorfor at folk er på LinkedIn.

Bonustips når du skal poste

Sørg for at du optimerer din “overskrift”, altså den første linje af dit indlæg, til at blive vist på en smartphone. Mobilapp’en af LinkedIn beskærer nemlig teksten efter færre antal ord i forhold til desktop udgaven af LinkedIn.

Tænk også i at gøre din tekst læsevenlig ved at tilføje ekstra linjeskift for hver 3-5 linjer tekst. Det gør det nemmere for dine læsere at skimme din tekst igennem (ja, vi skimmer rigtigt meget, når vi scroller os igennem nyhedsstrømmen) .

Jeg anbefaler, at du altid poster dit indlæg sammen med et billede, et stykke grafik eller en video. Billeder fanger opmærksomheden, og fungerer som en visuelt fartbump, når folk scroller sig igennem nyhedsstrømmen.

Et godt billede eller stykke grafik forstærker dit budskab, og giver det større gennemslagskraft overfor dit netværk. Samtidigt er information ledsaget af billeder og grafik lettere for modtageren at huske end ren tekst.

Husk at poste på et optimalt tidspunkt med henblik på at optimere din rækkevidde, altså hvor langt dit indlæg eller artikel kommer ud.

Det er ofte i ferieperioden, at folk har bedre tid til at læse bøger eller blogindlæg.

Eksempel på hvordan en LinkedIn artikel ser ud

En LinkedIn artikel minder rigtig meget om et blogindlæg. Du opbygger din artikel omkring en tekst på typisk 300 til 800 ord, der kan formateres med eksempelvis overskrifter, brødtekst, punkt- og nummerlister, vedhæftet grafik og lignende.

Det er super nemt og gratis, og så bliver dine artikler endda også google-indekseret. Samtidigt ligger alle dine LinkedIn artikler på din profil for altid.

Jeg vil anbefale, at du kommer i gang med at skrive en LinkedIn artikel eller to, som du kan poste i løbet af sommeren. Skriv dog gerne et par stykker mere således, at du har nogle artikler, som du kan publicere senere på året.

Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan opbygge og skrive en artikel, så er du velkommen til at kigge forbi vores gratis guide “Sådan skriver du en LinkedIn artikel”. Du kan også få guiden læst op som podcast episode, hvis du foretrækker det.

close

Abonnér på vores LinkedIn nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.