Hvornår er det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn?
BEDSTE TIDSPUNKT: Når jeg underviser eller afholder webinarer om LinkedIn og social selling metodikken, får jeg meget ofte spørgsmålet: Hvornår er det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn?
Det er desværre ikke et spørgsmål, der findes et præcist svar på.
Det skyldes blandt andet, at der er flere forhold og parametre, der spiller ind når vi publicerer indhold på en personlig LinkedIn profil eller en virksomhedsside (også kendt som en virksomhedsprofil, “Company Page” eller “Page”).
Det kan eksempelvis handle om:
- Hvornår er dine forbindelser mest aktive på LinkedIn?
- Hvis der er tale om en virksomhedsside, hvornår er følgerne så mest aktive?
- Sidder dine forbindelser/følgerne i en anden tidszone end dig?
- Er budskabet i opslaget enkelt eller komplekst at forstå?
- Henvender opslaget sig til en smal eller bred målgruppe?
- Er opslaget af en karakter, der indbyder til engagement?
- Er opslaget opbygget optimalt rent teknisk set?
Hør blogindlægget som podcast
Vi har siden 2014 postet flere gange hver uge på vores egne personlige profiler og vores virksomhedsside. Samtidigt skriver og publicerer vi masser af indhold for virksomheder, der har valgt at outsource denne opgave til os – både i forhold til deres personlige profiler og virksomhedssider.
Vi har derfor erfaringer med tusindvis af opslag i forhold til dage og tidspunkter for publicering afhængig af emner, brug af visuelle elementer, indholdsformater m.m.
Vi har samlet disse erfaringer nedenfor.
Tirsdage, onsdage og torsdage omkring ni-tiden om morgenen er generelt set de bedste tidspunkter at poste på LinkedIn
Hvornår på ugen?
TIRSDAGE, ONSDAGE OG TORSDAGE er generelt set de bedste hverdage at poste på LinkedIn.
MANDAGE er ikke den bedste ugedag at poste på, da folk skal i gang med ugen, og har måske en god stak e-mails, der er dukket op i indbakken siden fredag eftermiddag. Men har du brug for at komme ud med et budskab på en mandag, så få postet om formiddagen.
FREDAGE er heller ikke en ideel dag at poste på. Faktisk er vores erfaring, at fredage er blevet dårligere og dårligere, og kun dur, hvis du får postet fra morgenstunden af. Hvis du har mulighed for at få postet torsdag morgen/formiddag, er det langt at foretrække. Alternativt skal du vente med at poste den efterfølgende tirsdag.
LØRDAGE fra morgenstunden af kan også være et godt tidspunkt at publicere på. Vi har selv gode erfaringer med at poste længere indholdsformater som eksempelvis artikler, længere videoer og podcast episoder på lørdage.
SØNDAGE tidligt om aftenen kan være et okay tidspunkt, da mange sidder og forbereder sig til den nye uge, og kigger måske også lige forbi LinkedIn.
Hvornår på dagen?
MORGENEN OMKRING NI-TIDEN er generelt set det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn. Hvis du ikke når det, så kan du fint poste i løbet af den næste time eller to alligevel.
LIGE EFTER FROKOST kan også fungere, så hvis du får postet ved tolv eller halv et-tiden, kan du måske fange interessen fra folk, når de tjekker LinkedIn efter frokosten.
UNDGÅ EFTERMIDDAGEN, hvor folk måske er blevet lidt presset på dagens opgaver, og så er der også mange, der skal hente børn eller sidder i kø på motorvejene på det tidspunkt 😉
HVERDAGSAFTENER OG SØNDAG AFTEN mellem kl. 18.00 og 20.00 fungerer også fint 👌
Visualisering af de ideelle publiceringstidspunkter
Vi har også lavet en visualisering af de bedste tidspunkter at poste på LinkedIn i form af nedenstående tabel med kolonner, der viser alle ugedagene og rækker, som viser tidspunktet på dagen delt op i henholdsvis morgen, formiddag, middag, eftermiddag, aften og nat.

Tabellen er endvidere farvekodet ud fra trafiklysmodellen, hvilket i denne sammenhæng betyder:
- GRØNT LYS: Grønne tidspunkter er gode tidspunkter at publicere på.
- GULT LYS: Gule tidspunkter kan fungere okay.
- RØDT LYS: Røde tidspunkter er dårlige tidspunkter og bør undgås.
Som jeg indledte denne guide med at nævne, så er der flere parametre, der kan gøre, at den ene dag eller tidspunkt virker bedre end den anden.
Hvis du holder dig til tommelfingerreglen om at poste fra morgenstunden af eller i løbet af formiddagen på tirsdage, onsdage og torsdage, er du ikke helt galt på den – sagt på jysk 😉
Når det er sagt, er det altid en god idé at kigge på kompleksitet og hvilken form for engagement, du ønsker at få ud af opslaget.
For at hjælpe dig på vej med at lave denne vurdering, har jeg lavet det, som jeg kalder for “trafiklyskvadranten”, som du kan se visualiseret i grafikken nedenfor.

Idéen med kvadranten er at illustrere følgende:
LET BUDSKAB/TUNG INTERAKTION: Hvis du er ved at poste det som jeg kalder for et enkelt og nemt forståeligt budskab, men det kræver tung interaktion i form af, at du gerne vil have folk til at kommentere på indlægget, kan det være okay at poste på et gult tidspunkt. Det er selvfølgelig bedst, at poste det på et grønt publiceringstidspunkt.
KOMPLEKST BUDSKAB/TUNG INTERAKTION: Hvis du vil poste et mere komplekst budskab og du ønsker tung interaktion i form af kommentarer og dialoger, skal du altid poste opslaget på et grønt publiceringstidspunkt.
KOMPLEKST BUDSKAB/LET INTERAKTION: Vil du poste et indlæg med et komplekst budskab, men mest af alt lægger op til, at læserne bare skal like opslaget, kan det være okay at poste på et gult publiceringstidspunkt, men igen her er det selvfølgelig bedst at publicere det på et grønt tidspunkt.
ENKELT BUDSKAB/LET INTERAKTION: Hvis du har et opslag som er meget enkelt at forstå og egentlig kun kræver let interaktion i form af likes eller hvis det eksempelvis er en hurtig afstemning, kan du nærmest poste det når som helst på ugen og dagen – dog bør du undgå at poste alt for sent eller om natten 😉 Igen her, hvis du ellers har mulighed for det, så gå alligevel efter at poste denne slags opslag på et gult eller allerhelst et grønt tidspunkt.
Jeg ser ret ofte opslag på LinkedIn, hvor det tydeligvis handler mere om “tempo”, altså at opslaget bare skulle postes i en fart desuagtet, at relevansen er til den tynde side og/eller den tekniske opbygning er mangelfuld eller ligefrem sjusket.
Det er ofte det, som jeg kalder for tidskritiske opslag, at det går galt med kvalitet og relevans. Det kan eksempelvis handle om jobopslag, hvor det haster med at få en stilling besat, og hvor der er fastsat en ansøgningsfrist eller når der mangler deltagere til events, webinarer og lignende.
Mange af disse opslag er også karakteriseret ved, at de er korte i forhold til tekstmængden – sikkert fordi at der netop ikke har været tilstrækkelig med tid til at skrive en fyldestgørende tekst.

Mange af disse opslag er også karakteriseret ved, at de er korte i forhold til tekstmængden – sikkert fordi at der netop ikke har været tilstrækkelig med tid til at skrive en fyldestgørende tekst.
Dermed får teksten ikke sat en krog i læseren i forhold til opmærksomhed og interesse, hvilket er en nødvendighed i en verden, hvor den gennemsnitlige social media-bruger scroller ikke mindre end 90 meter indhold hver dag, svarende til højden på Frihedsgudinden.
Et andet karakteristika er, at teksten i opslagene ofte er skrevet i en samlet lang sætning. Det gør at opslaget bliver til en slags “ordklump”, der er svær at afkode budskabsmæssigt, når læserne skimmer opslaget igennem.
Det kan også handle om, at opslaget ikke har noget billede, der ellers skulle fungere som en slags “visuel stopklods”. Eller at det billede, der bliver overført fra eksempelvis en tilmeldingsside enten ikke virker eller at det er kedelig og corporate i sit udtryk.
Endelig mangler mange af disse indlæg også de tre hashtags, som LinkedIn anbefaler at bruge, da det kan hjælpe til at få spredt indlægget yderligere.
Så alt i alt ender disse opslag med at have et sjusket udtryk, og være lige præcis hvad de er: Makværk, der bare skulle postes i en fart.
Det er ærgerligt, for det haster sjældent med at få postet på LinkedIn.
Det er mere vigtigt at få gjort det ordentligt.
Det er helt fint, at det haster nogle gange, men det ændrer bare ikke på, at opslaget stadigvæk skal være gennemarbejdet.
Det behøver ikke at være perfekt. Faktisk skal det helst ikke være perfekt. Det kan nemlig også blive “for pænt” og corporate til LinkedIn, og det går som regel udover engagementet.
Gennemarbejdet betyder, at opslaget har en god og fængende overskrift, og at teksten er relevant og modtagerorienteret (“What’s in it for me?”).
Der skal også være styr på den tekniske eksekvering af opslaget (opbygning, eventuelle links, tagging, hashtags etc.).
Og så sker der sjældent noget ved, at opslaget bliver postet en dag eller to senere, hvis det gør at opslaget bliver mere gennemarbejdet – tværtimod øger det sandsynligheden for at nå bredere ud og få øget engagement i form af likes og kommentarer 😉

En anden ting du kan gøre for at løfte kvalitet og relevans af dine opslag, uanset om det skal publiceres på din personlige profil eller virksomhedssiden, handler om, at du bør teste opslagene af i det som jeg kalder for en “LinkedIn sandkasse”.
Ved at du opretter en LinkedIn sandkasse, får du et lukket testmiljø, hvor du og eventuelle kolleger kan “lege” og eksperimentere, og poste indlæg uden at jeres netværk eller andre på LinkedIn kan se med.
Dermed kan du se, hvordan et indlæg helt konkret tager sig ud indholdsmæssigt og visuelt i nyhedsstrømmen, og finde frem til stavefejl, tjekke links og lignende.
Du kan også få feedback fra kollegerne eller andre du har inviteret til at være en del af sandkassen. Dermed kan I populært sagt spille jeres indlæg bedre, inden I poster dem på den personlige profil eller virksomhedssiden.
En måde at undgå at stresse for meget omkring publiceringstidspunktet, handler om at planlægge og producere indhold på forhånd.
Jeg kan selv have en tendens til at producere indlæg eller artikler fra morgenstunden af. Dermed bliver jeg nogle gange presset tidsmæssigt i forhold til at nå at få indholdet produceret færdigt således, at jeg kan få det publiceret omkring klokken ni-ti stykker om morgenen.
Jeg forsøger derfor på, at blive bedre til at planlægge og producere mine opslag på forhånd således, at tekst, grafik, video eller PDF-fil er klar senest dagen før selve publiceringstidspunktet.
Det gør jeg ved at få produktion og publicering ind i en indholdskalender, der hjælper mig med at minde mig om, hvornår jeg skal få skrevet tekster, lavet grafik og lignende for at opslaget kan publiceres til en bestemt dato.

Jeg vil runde min guide af med en opfordring til dig: Få testet af, hvad der virker for dig i forhold til din personlige profil og jeres virksomhedsside, hvis du er administrator af en sådan.
Det er selvfølgelig en god idé at læne sig op ad de erfaringer, som andre har i forhold til optimale tidspunkter at poste på, og på den måde tænke i “best practice”.
Men da der kan være stor forskel på sammensætningen af det netværk, som du har eller de følgere, som I har til jeres virksomhedsside og hvornår de ser og interagerer med indholdet, gælder det om at finde ud af, hvad der virker bedst for jer.
Så få afprøvet hvad der virker i forhold til lette budskaber kontra mere komplekse, og om der er forskel på de forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn.
Husk at gøre det over et kvartal eller to således, at du får tilstrækkeligt med statistik og erfaringer til, at du kan udlede brugbare konklusioner i forhold til, hvornår det er bedst for jer at poste på LinkedIn.
God fornøjelse med at optimere på jeres publiceringstidspunkter.
De venligste hilsner
Skriv et svar