Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
2. januar 2017
02 jan 2017

5 trin til at komme igang med social selling

For mange sælgere og marketingmedarbejdere er social selling stadig et relativt nyt begreb. Der skal tillæres nye metodikker og måder at kommunikere på, blandt andet fordi kunderne nu selv søger viden, inspiration og erfaringer via de sociale medier. Det er derfor altafgørende, at du og din virksomhed er synlig på disse medier.

For at hjælpe jer med at komme i gang, har vi udarbejdet en model med 5 trin til at komme igang med social selling, og få succes med det.

5 trin til at komme igang med social selling
 

Trin 1: Strategi og taktik

Social selling strategiAllerførst skal der udarbejdes en strategi og taktik for jeres social selling indsatser. Hvad er det I ønsker at flytte hos jeres kunder og målgruppe? Hvordan ønsker I, at de skal opfatte jer? Hvad er det I ønsker at kommunikere? Det være sig i forhold til værdier, produkter og services. Hvordan adskiller I jer? Hvem er målgruppen? På hvilke sociale medier befinder målgruppen sig? Og hvad vil I have ud af social selling? Branding, leads eller en blanding? Læs eventuelt mere i vores særskilte blogindlæg og/eller hør vores podcast episode om, hvordan du kan definere din social selling strategi og taktik.
 

Trin 2: Firmaprofil

Social selling firmaprofilNæste trin er at udarbejde en firmaprofil til de sociale medier, I ønsker at være tilstede på. Et gammelt ordsprog siger, at du får aldrig en anden chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk. Firmaprofilen skal derfor være knivskarp og præcis fortælle, hvad det er I hjælper med. Husk også at opdatere jeres firmawebsite således, at der er synkronisering mellem de budskaber I sender der og på de sociale medier.
 

Trin 3: Personprofil

Social selling personprofilTuren er nu kommet til personprofilen, som desværre ofte bliver undervurderet. Den moderne kunde googler de relationer, som han eller hun handler med, eller overvejer at handle med. Mennesker handler med mennesker, og det har derfor stor betydning at opbygge tillid og troværdighed gennem en professionel personprofil og sende klare budskaber om kompetencer og erfaring. Det er således essentielt, at alle med kundekontakt har en personprofil, der afspejler deres faglighed og personlighed. Klik her for at få tips til, hvordan du får den perfekte LinkedIn profil.
 

Trin 4: Netværk

Social selling netværkNæste trin er at arbejde proaktivt med sit netværk. Det hjælper ikke noget at man bare har en flot profil. Man er også nødt til at arbejde med sit netværk, dyrke og udvide det. Hvis vi bruger LinkedIn som eksempel, så har fleste et netværk som primært består af familie, venner og kolleger. For at få succes med social selling, gælder det om at udvide netværket til også at omfatte kunderelationer – såvel nuværende som kommende. Dernæst skal relationerne dyrkes ved at gå i dialog med netværket, eksempelvis ved at kommentere indlæg.
 

Trin 5: Indhold

Social selling indholdSidst, men ikke mindst, skal der kommunikeres indhold via de sociale medier og firmaets website i form af såkaldt content marketing. Indhold kan eksempelvis være blogindlæg, videoer eller podcasts om produkter, services eller holdninger og værdier. Det kan også være links til interessante artikler, et inspirerende whitepaper som understøtter vores rolle som ekspert på et område eller en visuel flot grafikfil som illustrativt beskriver information. Husk at billeder og grafik øger brugernes lyst til at dele indhold på de sociale medier. Når det gælder indhold skal du være konsistent og vedholden. Der skal typisk kommunikeres nyt indhold hver uge for at skabe et tydeligt fodaftryk på de sociale medier.

Der er faktisk et trin mere: Sæt i gang :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
2 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] sælgere skal vi stadig forsøge på at komme tidligt ind i kundens købsproces, hvor kunderne opsøger viden og inspiration. Vi skal imidlertid gøre det på en anden måde end […]

  2. […] det visuelle indhold i din kommunikation på de sociale medier, øger du synligheden markant, og gør din virksomhed langt mere interessant for din målgruppe. Dermed kommer du også tættere på såvel nuværende som nye potentielle […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company