Guide med 5 ting du kan gøre på LinkedIn for at fortælle at du har fået nyt job er en guide til, hvordan du kan kommunikere et jobskifte til dit LinkedIn netværk.

Jeg har fået nyt job: Sådan fortæller du om det på LinkedIn

Jeg har fået nyt job, men hvordan får jeg det kommunikeret til mit netværk på LinkedIn på dels en god og positiv måde, og dels på den mest effektive måde? Det kan du få svar på i denne guide, der indeholder 5 konkrete ting, som du kan gøre for at kommunikere jobskiftet til netværket på LinkedIn

Men allerførst stort tillykke til dig, der lige har fået et nyt job. Det må være fantastisk dejligt at vide, at du er på vej til noget nyt :-)

Det er mange år siden jeg selv sidst fik nyt job og nu er jeg selvstændig. Det har jeg planer om at blive ved med at være resten af mit arbejdsliv, så jeg kommer højst sandsynligt ikke til at lave en opdatering om nyt job.

Men jeg følger lystigt med når personer i mit netværk skifter fra et job til et andet, eller kommer i arbejde efter en ledighedsperiode.

Nogle gør det godt og får lavet nogle gode posts om deres nye situation men mange får ikke udnyttet alle de muligheder, der er for at fortælle om det nye job.

Derfor har jeg sat mig til tasterne og skrevet dette blogindlæg for at komme med nogle tips og måske give dig inspiration til hvordan du kan give flere besked om at du starter nyt job.

Uanset hvad der gør, at du skal starte på noget nyt, så kan det jo godt være, at du gerne vil dele nyheden med dit netværk. Det synes jeg i hvert fald at der er al mulig grund til.

Inden du kommunikerer dit jobskifte

Selvom denne guide handler om, hvad du kan gøre for at kommunikere dit jobskifte, så skal du lige overveje hvornår og hvad du melder ud på de sociale medier.

For gør du det på det forkerte tidspunkt og med et budskab, der kan misforstås, kan du i værste fald risikere at blive bortvist, miste din løn eller endda ligefrem blive pålagt et erstatningskrav.

Du er nemlig omfattet af den såkaldte loyalitetsforpligtelse, som gør at du ikke må sige eller skrive noget, der kan skade din nuværende arbejdsgiver. Og her kan en for tidlig og/eller forkert udmelding nemlig opfattes som et brud på loyalitetsforpligtelsen.

Guide med 5 ting du kan gøre på LinkedIn for at fortælle at du har fået nyt job

Som tommelfingerregel kan du gå ud fra, at så længe du får løn fra din nuværende arbejdsgiver, så er det den virksomhed, der bestemmer, hvad du kan kommunikere udadtil og hvornår i forhold til dit professionelle virke – herunder også hvad du kan poste på de sociale medier.

Dette gælder uanset, om du arbejder i opsigelsesperioden, er blevet fritstillet eller underlagt en eller anden form for kunde- eller konkurrenceklausul.

Derfor anbefaler jeg, at du laver en skriftlig aftale med din nuværende arbejdsgiver om hvad der må kommunikeres, hvis du ønsker at lave et opslag på de sociale medier, før at du stopper i virksomheden.

Kan der ikke laves en sådan aftale, ja, så er det helt klart bedst at vente med at kommunikere noget på de sociale medier, indtil at du er startet i dit nye job.

5 ting du kan gøre for at kommunikere dit jobskifte

Hvis du gerne vil have at flest mulig får det at vide, er der flere muligheder for at gøre det på LinkedIn. Der er i hvert fald 5 ting jeg mener du kan gøre, for at få fortalt dit netværk at du har fået nyt job.

Du finder listen med de 5 punkter nedenfor.

Vær opmærksom på, at alt det jeg skriver herunder, gælder for desktop versionen af LinkedIn.

1. Tilføj dit nye job under erfaringsafsnittet

Det første du bør gøre, er at tilføje dit nye job i sektionen “Erfaring”. Det gør du ved at følge nedenstående proces:

  1. Klik på “Dig” knappen i LinkedIn topmenubaren
  2. Klik herefter på “Vis profil” menupunktet
  3. Scroll ned til afsnittet “Erfaring”
  4. Klik nu på “+” knappen for at tilføje dit nye job
  5. Udfyld nu alle felter med de pågældende informationer
  6. Tilføj eventuelt YouTube videoer, PDF-dokumenter eller billeder, der understøtter din beskrivelse som Medie
Guide med 5 ting du kan gøre på LinkedIn for at fortælle at du har fået nyt job

Ved at tilføje “Virksomhed”, så kommer virksomhedens logo med på din profiloversigt, hvis din nye virksomhed har en virksomhedsside på LinkedIn.

Der er lige en ting du skal være opmærksom på og det er, at der normalt er sat X i boksen “Opdater min overskrift”. Hvis du lader det være, tager LinkedIn din nye “Titel” og indsætter den, som din “Overskrift” lige under dit billede. Jeg vil anbefale dig at slette det X, der er i boksen, og så ellers rette overskriften så den passer til din nye stilling.

Sørg for at slå ”Del med dit netværk” til. Så får alle i dit netværk en Notifikation om dit nye job og de kan give det et Like og/eller en kommentar :-)

Når du er færdig med at indtaste oplysningerne skal du huske at klikke på “Gem” knappen.

2. Lav et indlæg med en tekst til dit netværk

Når du er kommet godt i gang med dit job, vil jeg anbefale dig, at du laver et såkaldt indlæg (også kendt som en statusopdatering) på LinkedIn om det.

Guide med 5 ting du kan gøre på LinkedIn for at fortælle at du har fået nyt job

Skriv en god og engagerende tekst om dit jobskifte. Eventuelt hvorfor du valgte at skifte, hvad du ser frem til og måske takke dine nye kolleger for den gode modtagelse. Det kan også være, at du i samme moment gerne vil takke dine gamle kolleger for et godt samarbejde.

Lad være med at skrive noget i stil med “Hvis du er interesseret i at høre mere om vores XXX-produkter eller YYY-services, så giv mig et ring”. Du kan nævne de produkter eller services du bliver ansvarlig for eller kommer til at arbejde med, men sælg dem ikke i et indlæg, der handler om at du har skiftet job.

Husk også at tilføje 3 hashtags (LinkedIn anbefaler at du bruger maksimalt 3 hashtags så derfor tallet 3), det kunne eksempelvis være #nytjob #job #socialemedier (eller hvilket område du nu skal arbejde med).

Sammen med teksten skal du tilføje et godt billede af dig selv. Det kan være i dine nye omgivelser eller med nogle af dine nye kollegaer. Du kan eventuelt lave lidt storytelling ved at tilføje op til 9 billeder.

Er du rigtig modig, kan du lave en video, men billeder er mindst lige så godt, hvis du ikke er vant til at tale til et kamera.

Når du har skrevet en god tekst og fået taget nogle gode billeder, så er det bare at poste indlægget. Det er smart at få sendt indlægget godt afsted ved at bede nogle af dine nye kollegaer, eller venner, om at give indlægget et Like, så det også bliver spredt ud i deres netværk.

3. Lav et indlæg på LinkedIn virksomhedssiden

Din virksomhed kan også få glæde af at du er startet, ved at lave et indlæg om dig og din rolle, på LinkedIn virksomhedssiden.

Guide med 5 ting du kan gøre på LinkedIn for at fortælle at du har fået nyt job

Ligesom indlægget på din egen profil, så skal indlægget på virksomhedssiden indeholde en god tekst om dig og hvad du kan bidrage med overfor virksomhedens kunder, et godt billede af dig, eventuelt sammen med din nye chef eller kollegaerne. Husk at medtage 3 hashtags som afslutningen på teksten.

I har også her mulighed for at lave en slags visuel storytelling ved at I tilføjer op til 9 billeder. Alternativt kan I jo lave en video, hvis I er friske på det.

Lad være med at lave to identiske opslag på din egen profil og på virksomhedssiden. Genbrug gerne noget af teksten men på din profil, er det en “jeg” tekst og på virksomhedssiden er det en “vi” tekst. Så omskriv gerne teksten lidt.

Billederne kan også være forskellige eller tilføjes i en anden rækkefølge, og så kan I eventuelt poste med et par dages mellemrum ;-)

4. Lav et indlæg sammen med en eller flere af dine nye kollegaer

Hvis nogle af dine nye kollegaer er friske på det, så kunne du opfordre dem til at I sammen laver et indlæg på deres profil. Din kollega kan fortælle om at vedkommende har fået dig som ny kollega, hvad det er du skal lave og hvilke projekter I skal arbejde sammen på.

Her skal din kollega også skrive en god tekst, tilføje 3 hashtags og tilføje en eller flere billeder, eller en video.

For alle dine indlæg bør du tænke på dine kunder når du/I skriver teksten. Skriv den set fra deres side. Hvilke problemer eller udfordringer er det de sidder med og hvordan er det at du skal hjælpe dem? Hvilke kompetencer og erfaringer kommer du med?

5. Skriv personlige beskeder

Hvis du tænker at der er nogle specifikke kontakter i dit netværk, der vil have gavn af at vide at du har fået nyt job, så skriv en personlig besked til de enkelte personer via LinkedIns beskedfunktion.

Guide med 5 ting du kan gøre på LinkedIn for at fortælle at du har fået nyt job

Det skal bare være en kort besked om at du har skiftet job og hvad dine nye arbejdsområder er, eventuel information om at de skal opdatere dit telefonnummer og e-mail adresse hvis de har dig i deres adressebog.

Ligesom at du i indlæg på LinkedIn ikke skal forsøge på at sælge dine produkter eller services, så gælder det samme i denne besked. Det handler alene om at sende informationen om dit jobskifte og lidt om det du skal lave og den værdi du kan bidrage med.

Konklusion

Konklusion i.f.m. dette blogindlæg om hvad kan jeg bruge LinkedIn til?

Det er min erfaring at stort set alle indlæg omkring jobskifte på LinkedIn får et positivt feedback. Det er derfor meget almindeligt at se et stort engagement med masser af klik på “Synes godt om” og et stort antal kommentarer på den slags indlæg.

Faktisk er det ikke ualmindeligt at den slags indlæg får tusindevis af visninger og rigtigt mange “Synes godt om”. For netværket på LinkedIn kan godt lide den slags “Feel good” opslag fordi at det altid opfattes positivt når en person får et nyt job.

Det skal du i den grad benytte dig af – både til at positionere dig selv og den virksomhed du lige er startet med at arbejde for.

Kom derfor igang med at få lavet nogle interessante og engagerende tekster og få taget nogle fantastiske billeder, eller video.

Pøj pøj med dit nye job :-)

De venligste hilsner

Om Eva Sachse fra Social Selling Company

Hvis du har brug for LinkedIn sparring

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *