Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
NYT JOB: Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn, er vores bud på en guide med 12 konkrete trin til at komme godt i gang med dine nye jobmæssige udfordringer ved hjælp af LinkedIn. Idéen er, at du dermed kan få et forspring allerede inden du møder op den første dag på dit nye job.
Det er jo altid spændende at starte i et nyt job. Det betyder ny virksomhed, nye kolleger, nye produkter, nye opgaver, rutiner og et helt nyt arbejdsmiljø. Det betyder også, at du skal investere ekstra tid, kræfter og opmærksomhed i din nye rolle.
Det er derfor en stor fordel at vide noget om virksomheden, dine fremtidige kolleger og de produkter og services du skal arbejde med inden du tager fat på opgaverne.
Og det er her at LinkedIn kommer ind i billedet.
LinkedIn er nemlig et fantastisk værktøj til at søge informationer og viden med, samtidigt med at du kan udvide dit professionelle netværk og skabe nye relationer
Du kan derfor med stor fordel bruge LinkedIn til at klæde dig på vidensmæssigt til dit nye job og få indsigt i hvem virksomheden er og hvem din nye kolleger er.
Når du så rent faktisk møder op den første arbejdsdag, vil du være ekstra godt forberedt på at komme ind i din nye rolle.
Overblik
- 12 trin til at komme godt i gang
- Følg virksomheden på LinkedIn
- Følg kollegerne på LinkedIn
- Øv dig i kollegernes navne
- Besøg ledergruppens profiler
- Skil dig ud med din overskrift
- Opdater dit “Om” afsnit
- Opdater eventuelt dit profilfoto
- Opdater eventuelt dit baggrundsbillede
- Opdater din jobtitel
- Tjek de nye kollegers opslag
- Følg relevante LinkedIn grupper
- Brug LinkedIn til mødeforberedelse
- Udstil din faglighed
For at hjælpe dig lidt på vej, har vi lavet nedenstående guide med 12 trin til at komme godt i gang med dit nye job ved hjælp af LinkedIn.
Idéen er, at du kan få et forspring allerede inden du starter.
Søg efter LinkedIn virksomhedssiden (også kendt som en Company Page) for din nye arbejdsplads. Når du har fundet den, så start med at klikke “Følg/Follow” så du fremover modtager opslag direkte i din nyhedsstrøm.
Dernæst kan du tjekke hvad der har været af indlæg (også kendt som statusopdateringer) på det seneste med henblik på at få indsigt og viden om virksomheden.
Når du alligevel er på LinkedIn virksomhedssiden, kan du også se hvilke personer, der er forbundet med virksomheden. Hvis der er nogle af de nye kolleger, som er flittige til at poste og like/dele på LinkedIn, kan du med fordel starte med at følge dem, og måske endda begynde at videreformidle relevant indhold i dit netværk ved at like det.
På den måde får dit netværk – på en ikke sælgende måde – en introduktion til din nye arbejdsplads.
Du kan også connecte med de væsentligste kolleger allerede inden du officielt starter.
Ved at linke op med dine nye kolleger kan du få en fornemmelse af, hvem de er – både fagligt og personligt. Husk altid at skrive en personlig introduktionstekst når du connecter uanset hvem det er.
Brug den professionelle overskrift på LinkedIn til at skille dig ud fra mængden af eksempelvis Key Account Managers. Skriv nøgleord og korte sætninger, der kendetegner dig og den værdi du skaber.
Du har 220 tegn at gøre godt med inklusive mellemrum. Sørg for at du får det vigtigste med indenfor de første 70-80 tegn, da det er denne del af den professionelle overskrift, der vises umiddelbart i søgninger eller hvis du skriver en kommentar.
Opdater også dit “Om” afsnit på LinkedIn ved at fortælle om, hvad brænder du for, hvordan vil du hjælpe kunderne i dit nye virke og hvilken værdi du kan skabe for dem. Her har du op til 2.600 tegn at gøre godt med.
Husk at din LinkedIn profil bliver Google-indekseret, hvorfor at dit “Om” afsnit gerne må være langt og indeholde væsentlige nøgleord for din person og branche.
Du kan også overveje at opdatere dit LinkedIn profilfoto – i hvert fald hvis det er nogle år siden at du sidst har fået taget et profilfoto.
Husk at det gode LinkedIn profilfoto er kendetegnet ved:
- Det er et profilfoto af dig og kun dig.
- Smil til kameraet og se imødekommende ud.
- Brug den type tøj som du har på i professionel øjemed.
- Undgå elementer og baggrunde som kan virke forstyrrende på dit profilfoto.
- Fotoet skal være aktuelt (<5 år gammelt).
- Det er bedst med et decideret profilfoto, altså hvor det er dit ansigt der fylder nærmest hele fotoet. Alternativt at profilfotoet er beskåret fra albuer og opefter.
- Det skal være skarpt og i høj opløsning.
- Det skal helst være i farver.
- Undgå skygger og dårlig belysning.
Opdater også gerne dit baggrundsbillede da du på den måde kan signalerer tilhørsforholdet til din nye virksomhed (tjek eventuelt med marketing- eller kommunikationsafdelingen om de har særlige baggrundsbilleder til brug på netop medarbejdernes LinkedIn profiler).
Hvis dit nye job indebærer kundekontakt, så kan du med fordel også bruge LinkedIn til at få bedre kundemøder med, blandt andet ved at søge efter kunder og kundeemners profiler samt deres virksomhedssider, og bruge den information som du finder som en del af din mødeforberedelse.
Når du er kommet i gang med det nye job, kan du med fordel begynde at udstille din ekspertise og faglighed på LinkedIn.
Når du gennem en periode har skrevet om det du brænder for og arbejder med, vil du stille og roligt begynde at blive opfattet som ekspert på dit område. Og det er faktisk lige præcis her at magien på LinkedIn sker, og du vil opleve at kunderne vil begynde at komme til dig.
Vi vil anbefale at du kommer i gang efter allerede et par uger i det nye job således, at du hurtigst muligt får opbygget en fast rutine med at dele ud af dine viden og ekspertise overfor dit netværk på LinkedIn.
For at opnå en tilpas stor synlighed i dit netværk, bør du lave 1-2 indlæg pr. uge.
Det kan eksempelvis være opslag med konkret viden hvor du svarer på et spørgsmål, som du hører fra dine kunder eller deling af links til interessante artikler.
Det kan også være en god idé at komme i gang med at skrive såkaldte LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse), hvor du i en mere detaljeret form kan udstille din ekspertise. Et indlæg kan nemlig maksimalt være på 3.000 tegn, hvorimod at du ikke har nogen begrænsning på længden af en LinkedIn artikel.
Det betyder dog ikke at du kun skal begynde at skrive LinkedIn artikler. Indlæg er gode til at skabe synlighed om typisk tidsaktuelle emner, hvorimod at LinkedIn artiklerne skal bruges til reelle ekspert- og/eller meningsindlæg, der har en længere levetid.
Hvis du for øvrigt synes, at det kan være lidt svært at kende forskel på et indlæg og en artikel på LinkedIn, så er der hjælp at hente i vores omfattende guide om emnet.
Rigtig god fornøjelse i opstarten af dit nye job 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar