Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
6. februar 2019
06 feb 2019

Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn

Overblik over indholdet i dette blogindlægSådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn er vores bud på en guide med 12 trin til at komme godt i gang med de nye udfordringer ved hjælp af LinkedIn. Idéen er, at du kan få et forspring allerede inden du møder op den første dag.

Det er jo altid spændende at starte i et nyt job. Det betyder ny virksomhed, nye kolleger, nye produkter, nye opgaver rutiner og et helt nyt arbejdsmiljø. Det betyder også, at du skal investere ekstra tid, kræfter og opmærksomhed i din nye rolle.

Det er derfor en stor fordel at vide noget om virksomheden, dine fremtidige kolleger og de produkter og services du skal arbejde med inden du tager fat på opgaverne.

Og det er her at LinkedIn kommer ind i billedet. LinkedIn er nemlig er et fantastisk værktøj til at søge informationer og viden med. Du kan derfor med stor fordel bruge LinkedIn til at klæde dig på vidensmæssigt til dit nye job og få indsigt i hvem virksomheden er og hvem din nye kolleger er. Når du så rent faktisk møder op den første arbejdsdag, vil du være ekstra godt forberedt på at komme ind i din nye rolle.
 

12 trin til at komme godt i gang med dit nye job

For at hjælpe dig lidt på vej, har vi lavet nedenstående guide med 12 trin til at komme godt i gang med dit nye job ved hjælp af LinkedIn. Idéen er, at du kan få et forspring allerede inden du starter:

  1. Søg efter LinkedIn virksomhedssiden (også kendt som en Company Page) for din nye arbejdsplads. Når du har fundet den, så start med at klikke “Følg/Follow” så du fremover modtager opslag direkte i din nyhedsstrøm. Dernæst kan du tjekke hvad der har været af indlæg (også kendt som statusopdateringer) på det seneste med henblik på at få indsigt og viden om virksomheden.
  2. Blogindlæg om hvordan du kan bruge LinkedIn til at få en god start på dit nye job

  3. Når du alligevel er på LinkedIn virksomhedssiden, kan du også se hvilke personer, der er forbundet med virksomheden. Hvis der er nogle af de nye kolleger, som er flittige til at poste og like/dele på LinkedIn, kan du med fordel starte med at følge dem, og måske endda begynde at videreformidle relevant indhold i dit netværk ved at like/dele deres. På den måde får dit netværk på en ikke sælgende måde en introduktion til din nye arbejdsplads. Du kan også connecte med de væsentligste kolleger allerede inden du officielt starter. Ved at linke op med dine nye kolleger kan du få en fornemmelse af, hvem de er både fagligt og personligt. Husk altid at skrive en personlig introduktionstekst når du connecter uanset hvem det er.
  4. Øv dig i navnene på dine nye kolleger så du kan nævne deres navn når du hilser på dem første dag.
  5. Det kan også være en god idé at besøge ledergruppens LinkedIn profiler. Derved kan du dels vise din interesse i dem som personer, og samtidig få yderst relevant information om, hvem de er og, hvad deres rolle er i virksomheden.
  6. Brug den professionelle overskrift på LinkedIn til at skille dig ud fra mængden af eksempelvis Key Account Managers. Skriv nøgleord og korte sætninger på hvad der kendetegner dig og, hvilken værdi du skaber. Du har 120 tegn at gøre godt med inklusive mellemrum.
  7. Opdater også dit resumé på LinkedIn ved at fortælle om, hvad brænder du for, hvordan vil du hjælpe kunderne i dit nye virke og hvilken værdi du kan skabe for dem. Her har du op til 2.000 tegn at gøre godt med. Husk at din LinkedIn profil bliver Google-indekseret, hvorfor at dit resumé gerne må være langt og indeholde væsentlige nøgleord for din person og branche.
  8. Opdater eventuelt dit profilfoto (i hvert fald hvis det er nogle år siden at du sidst har fået taget et profilfoto).
  9. Opdater også gerne dit baggrundsbillede da du på den måde kan signalerer tilhørsforholdet til din nye virksomhed (tjek eventuelt med marketing-/kommunikationsafdelingen om de har særlige baggrundsbilleder til brug på netop medarbejdernes LinkedIn profiler).
  10. Glem ikke at opdatere din nye jobtitel under erfaringsafsnittet på LinkedIn på selve dagen, så omverdenen kan se at du er startet i et nyt job.
  11. Tjek dagligt hvad dine nye kolleger poster af indlæg og artikler. Det vil hjælpe dig med at forstå hvad der generelt sker i virksomheden.
  12. Tjek om der er relevante faglige grupper du bør følge og aktivt deltage i. Det kan også være at din nye arbejdsplads har oprettet specifikke grupper, som du bør følge.
  13. Hvis dit nye job indebærer kundekontakt, så kan du med fordel også bruge LinkedIn til at få bedre kundemøder med. Det har vi skrevet en kort guide til, som du finder i linket lige her.

 

Kom i gang med at udstille din ekspertise og faglighed

Blogindlæg om hvordan du kan bruge LinkedIn til at få kunderne til at komme til digNår du er kommet i gang med det nye job, kan du med fordel begynde at udstille din ekspertise og faglighed på LinkedIn.

Når du gennem en periode har skrevet om det du brænder for og arbejder med, vil du stille og roligt begynde at blive opfattet som ekspert på dit område. Og det er faktisk lige præcis her at magien på LinkedIn sker, og du vil opleve at kunderne vil begynde at komme til dig.

Vi vil anbefale at du kommer i gang efter allerede et par uger i det nye job således, at du hurtigst muligt får opbygget en fast rutine med at dele ud af dine viden og ekspertise overfor dit netværk på LinkedIn. For at opnå en tilpas stor synlighed i dit netværk, bør du lave 1-2 indlæg pr. uge. Det kan eksempelvis være opslag med konkret viden hvor du svarer på et spørgsmål som du hører fra fra dine kunder eller deling af links til interessante artikler.

Det kan også være en god idé at komme i gang med at skrive såkaldte LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse), hvor du i en mere detaljeret form kan udstille din ekspertise. Et indlæg kan nemlig maksimalt være på 1.300 tegn, hvorimod at du ikke har nogen begrænsning på længden af en LinkedIn artikel.

Det betyder dog ikke at du ikke kun skal begynde at skrive LinkedIn artikler. Indlæg er gode til at skabe synlighed om typisk tidsaktuelle emner, hvorimod at LinkedIn artiklerne skal bruges til reelle ekspert- og/eller meningsindlæg, der er har en længere levetid.

Hvis du for øvrigt synes at det kan være lidt svært at kende forskel på et indlæg og en artikel, så har vi skrevet en guide, der forklarer forskellene. Denne guide finder du i linket her.

Rigtig god fornøjelse i opstarten af dit nye job :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] tiltrækker du dit drømmejob med LinkedIn ved at bruge dette relationsværktøj proaktivt. Det kan du gøre ved at positionere […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2019 Social Selling Company