LinkedIn: Markedsplads eller netværk?
Har du tænkt over, at hvis du primært bruger LinkedIn som en slags markedsplads, hvor det handler om at du vil sælge dine produkter eller services gennem åbenlyse salgsindlæg, så kræver det at jeg skal have et erkendt behov for at jeg vil respondere på dine salgsopslag.
Det betyder i praksis, at du kun skaber en reel relation med mig, hvis jeg helt konkret er i markedet efter dit eller et tilsvarende produkt.
For hvis jeg ikke har et behov, ser jeg med stor sandsynlighed slet ikke dine salgsopslag. Hver eneste dag ser du selv masser af reklamer og salgsopslag på websider, sociale medier, tv og alle mulige andre steder uden at du reagerer på disse fordi reklamerne enten er irrelevante eller fordi du ganske enkelt ikke har et konkret behov her og nu.
Og hvis jeg endelig ser dit salgsopslag, er der en stor risiko for at jeg bare opfatter det som irriterende salgsgas. Dermed risikerer du at jeg stopper med at se dine opslag ved at jeg klikker på “Stop med at følge [navn]” eller at jeg helt disconnecter med dig på LinkedIn
Personligt er jeg ikke på LinkedIn direkte for at blive solgt til. Jeg er der for at søge viden og inspiration indenfor mit felt samt at holde mig ajour med mit LinkedIn netværk.
Hvis du udviser en reel interesse for mig og sætter dig ind i min forretning og de udfordringer jeg står med, kan du skabe en potentiel interesse, der på et tidspunkt kan konverteres til et salg.
Hvis du samtidigt uddanner du mig til at forstå hvilke problemer du løser og hvilken værdi du skaber, vil du over tid kunne opbygge troværdighed og tillid hos mig. Det vil gøre at jeg efterfølgende kan bringe dig i spil i forhold til mit netværk, hvilket igen potentielt set kan konverteres til salg for dit vedkommende.
Hvis jeg for øvrigt er i markedet efter et bestemt produkt eller service, så starter min købsproces et helt andet sted end på LinkedIn: Jeg går med stor sandsynlighed på Google for at få et overblik over muligheder, og der fra besøger jeg så ofte blogindlæg eller ser YouTube videoer om det specifikke produkt inden jeg går i gang med at finde ud af hvor jeg kan købe produktet.
Personligt er jeg på LinkedIn for at lytte, lære, hjælpe og inspirere. Det er det som jeg kalder for LLHI netværkstankegangen, hvor LLHI står for Lyt, Lær, Hjælp og Inspirer.
Hver uge investerer jeg tid i at lytte til mit netværk og lære af inspirerende individer, der deler ud af deres viden. Jeg forsøger på at hjælpe andre ved at svare på spørgsmål, sparre og rådgive og inspirere hvor det er muligt.
Selve salget foregår alligevel et andet sted i salgstragten og meget sjældent i et opslag eller en kommentar på LinkedIn.
Som jeg skrev tidligere, så starter min egen købsproces under alle omstændigheder sjældent på LinkedIn, men derimod på Google (verdens største søgemaskine) eller YouTube (verdens andenstørste søgemaskine), som hjælper mig med at finde frem til det produkt eller den service som jeg er på udkig efter.
Salget via mit LinkedIn netværk skal for øvrigt også nok komme, hvis jeg sørger for vedholden og autentisk at dyrke LLHI-tankegangen i alt hvad jeg gør på LinkedIn.
Tilgangen med at se LinkedIn som en slags markedsplan som mest af alt handler om salg, er efter min mening meget kortsigtet og virker kun overfor dem som har et konkret behov og synes at det er okay at sælge på LinkedIn.
I praksis prøver du jo på at “råbe” dem op på LinkedIn som har et konkret behov. Det svarer i bund og grund til at du prøver på at lave hvad der svarer til telefonsalg (også kendt som kold canvas) på LinkedIn. Det virker bare endnu dårligere end i telefonen. For du er kun få klik fra at jeg for altid slipper for at høre fra dig igen.
Splitsekundet efter at du har forsøgt på at lave direkte salg til mig på LinkedIn ender du nemlig på min personlige LinkedIn udgave af ”Robinson listen” i form af at jeg disconnecter med dig eller helt blokerer for dig. Der er i forvejen mange “junk” opslag på LinkedIn og derfor er jeg flittig med rydde op således, at jeg får så relevant nyhedsfeed som muligt.
Den anden tilgang, altså med at se LinkedIn som et netværk og digital videnshub, handler om at skabe værdifulde relationer, der over tid måske kan konverteres til forretning. Og selvom du ikke får salg ud af det, så har du skabt en relation, som du kan lære af og få inspiration fra.
Efter min mening er LinkedIn ikke en markedsplads, men en professionel netværksplatform og en digital hub for viden og inspiration. Derfor er valget for mig ret åbenlyst.
Hvis du er tilstede på LinkedIn ved at du deler ud af din viden og ekspertise, inspirerer og hjælper dit netværk ved at svare på spørgsmål, ja så udstiller du jo faktisk din ekspertise på en ikke-sælgende måde – også kendt som social selling metodikken. Faktisk vil det være den indirekte vej til at sælge til mig på LinkedIn.
For når jeg kommer ind i behovsfasen i forhold til dit produkt eller service, så er du allerede ”top of mind” hos mig fordi du netop regelmæssigt har kommunikeret din viden og ekspertise via indlæg, artikler og kommentarer.
Så hvis det hele flasker sig for dig og du proaktivt er tilstede på LinkedIn på den fede måde, så er det faktisk mig, der kommer til at tage fat i dig.
For du er jo i mit LinkedIn netværk og du har allerede opbygget tillid og troværdighed hos mig. Du har netop ikke været ”Sælger Helge med de brede fælge”, men er derimod den troværdige rådgiver i mine øjne. Personligt er det det jeg går efter når jeg skal vælge leverandør eller samarbejdspartner.
De venligste hilsner
Skriv et svar