Blogindlæg om, hvorfor at du skal tage kommentering på LinkedIn seriøst

Derfor skal du tage det at kommentere på LinkedIn seriøst!

LINKEDIN KOMMENTERING: Der er efter min mening en lang række gode grunde til, hvorfor at du skal tage det seriøst, at kommentere på andres opslag på LinkedIn. Jeg har derfor sat mig til tasterne for at lave en guide, som giver dig inspiration og indsigt i dette emne.

Først og fremmest handler det for mig om, at værdifulde relationer skabes gennem dialoger, og på LinkedIn sker det primært gennem kommentarer og beskeder.

Det kan være helt fint med et like 👍🏻, og det giver jeg også gerne selv, når jeg “bare” gerne vil anerkende et opslag.

Der skal dog mere end et like til at skabe en reel dialog 😉

Det er her at kommentarer kan have en stor effekt.

For ved at skrive en kommentar viser du, at du ønsker dialog og vil deltage i en debat. Eller måske vil du svare på et spørgsmål eller give feedback på en problemstilling.

Der er masser af fordele ved at skrive kommentarer på LinkedIn

For mig er der mange fordele ved at kommentere på LinkedIn.

Efter min mening opnår du følgende:

  • Du bliver del af en debat.
  • Du kan blive klogere på et emne/fagområde.
  • Du kan udstille din egen faglighed og erfaringer.
  • Du udøver personlig branding overfor dit netværk gennem kommentarerne.
  • Du kan bruge kommentarer som en mulighed for at holde kontakt med folk i dit netværk og være top of mind.
  • Du viser forfatteren af indlægget, at du har lagt mærke til vedkommende.
  • Du kan etablere en relation til forfatteren eller forstærke relationen, du allerede har.
  • Du hjælper med at sprede indlægget i dit netværk.
  • Du kan inddrage personer og virksomheder i debatter via tagging, eksempelvis kolleger, fageksperter og personer fra dit netværk.
  • Du kan bruge kommentarer som grundlag for at connecte.
  • Du vil opleve at nogle connecter p.g.a. dine kommentarer.
  • Det koster ofte mindre tid at kommentere end at skrive og publicere dine egne indlæg.

Ergo er der masser af gevinster at hente ved at være tilstede i kommentarsporet på opslag fra dit netværk og dit netværks netværk desuagtet, at det selvfølgelig koster dig noget tid at skrive kommentarerne.

Sådan finder du opslag på LinkedIn som du kan kommentere på

Der er indtil flere fremgangsmåder, som du kan bruge, hvis du gerne vil finde opslag, som du kan kommentere på.

Du kan vælge at scrolle dig igennem din nyhedsstrøm, og aktivt lede efter indlæg og artikler, som du kan kommentere på.

Du har også muligheden for at søge efter indhold, der indeholder bestemte ord ved at bruge søgefunktionen på LinkedIn. Her kan du også sætte forskellige former for filtre på, eksempelvis dato, forbindelsesgrad m.m.

Du kan vælge at følge udvalgte hashtags indenfor dit fagområde (eller dine kunders fagområder) med henblik på at få “serveret” indlæg i din nyhedsstrøm, som matcher de hashtags du følger. Find frem til indlæg, hvor det giver mening for dig at skrive kommentarer.

Hvis du bruger Sales Navigator, som er et af LinkedIns Premium abonnementer, kan du via “All Alerts” oversigten få et overblik over opslag fra personer, som du har markeret som leads. Igen her kan du tjekke, om der er nogen indlæg eller artikler, som det giver mening at kommentere på.

Endelig kan du vælge at slå notifikationer til for udvalgte personer således, at du får besked hvis disse personer poster opslag.

Når du har fundet et indlæg eller en artikel, som du gerne vil skrive en kommentar til, skal du bare klikke på “Kommenter” knappen under selve opslaget (hvis du har valgt engelsk som systemsprog, skal du klikke på “Comment”).

Du kan nu begynde at skrive din kommentar.

0
er det maksimale antal tegn som en kommentar kan være på

Din kommentar kan være på maksimalt 1.250 tegn.

Skulle du få brug for at skrive mere end de 1.250 tegn, vil jeg anbefale at du skriver kommentaren i eksempelvis Word, og så deler den op i eksempelvis to eller flere bidder.

Start gerne første kommentarafsnit med “1/2” og andet kommentarafsnit med “2/2” således, at forfatteren eller den person, som du svarer, kan se at der er mere end en kommentar.

Du har mulighed for at tagge personer og virksomheder som en en del af kommentarteksten. Det gør du ved at skrive @ og derefter begynde at skrive navnet på personen eller virksomheden, som du ønsker at tagge.

Du har også mulighed at tilføje billede eller grafik for at forstærke din kommentar visuelt.

Brug gerne emojis som en del af din kommentar, hvis du synes at det fremmer dit budskab.

Endelig kan du vælge at tilføje hashtags som en del af dine kommentar. Skriv # efterfulgt at ordet (uden mellemrum mellem # og selve ordet) som du vi bruge som hashtag.

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at søge på hashtags postet i kommentarer, men hvis du bruger hashtags i kommentaren, kan det bruges som en slags visuel forstærkning da selve hashtagget bliver markeret med fed skrift.

Når du er færdig med at skrive din kommentar, og har læst korrektur på den, er du klar til at publicere kommentaren. Det gør du ved at klikke på “Opslå” knappen.

Når du har publiceret din kommentar på LinkedIn har du en række valgmuligheder

Når du har publiceret din kommentar, bliver den vist overfor både forfatteren og dit netværk. En kommentar hjælper således opslaget plus din kommentar med at komme bredere ud.

Hvis du har tagget en eller flere personer og/eller en virksomhed i kommentaren, vil de få en notifikation om taggingen.

Hvis du finder en stavefejl i din tekst eller du ønsker at rette på noget rent meningsmæssigt, kan du rette i teksten efterfølgende.

Det gør du ved at klikke på de tre prikker ud for din kommentar, hvorefter at du vælger “Rediger” Når du har lavet dine rettelser, klikker du på “Gem ændringer”.

Du kan dog ikke ændre på billede eller grafik, som du har uploadet som en del af din kommentar. Her er du nødt til at slette kommentaren helt, og genposte med korrekt billede/grafik.

Du kan også fortryde din kommentar og helt slette den ved at klikke på de tre prikker ud for kommentaren, og derefter vælge “Slet”. Du skal derefter bekræfte, at du ønsker at slette kommentaren.

Hvis du ønsker at dele et link til din kommentar med eksempelvis nogle kolleger, kan du gøre dette ved at klikke på de tre prikker, og derefter vælge “Kopiér linket for at kommentere”. Du kan nu sende linket i eksempelvis en mail.

Udvis altid god takt og tone og vær professionel når du kommenterer på LinkedIn

Du kan i princippet skrive lige, hvad du vil af kommentarer til andres opslag på LinkedIn så længe at du overholder retningslinjerne for LinkedIns faglige forum.

Du skal selvfølgelig også overholde gældende lovgivning. Det kan eksempelvis være i forhold til loyalitetspligten inden for arbejdsmarkedet, injurierende kommentarer og lignende.

Når det er sagt, er det efter min mening en god idé at holde en god takt og tone, og være professionel – også selvom du måske er uenig med en anden person på LinkedIn.

Når min kollega Eva Sachse og jeg underviser i LinkedIn og social selling metodikken, har vi udarbejdet en slags takt og tone guide for kommentering på LinkedIn, og den vil jeg gerne dele med dig nedenfor:

  • Vær høflig.
  • Du behøver ikke at være enig i en debat, men hold altid en professionel tone.
  • Det er god stil at svare på kommentarer, som du er tagget i.
  • Vær generøs og hjælp hvor du kan – også folk du ikke kommer til at gøre forretning med.
  • Tilføj værdi til en debat ved at bidrage med dit perspektiv og din faglighed.
  • Hold dig på din egen faglige banehalvdel.
  • Undgå selvpromovering.
  • Gode kommentarer er ofte korte, men alligevel så lange at det giver et fyldestgørende svar eller sætter ord på dine holdninger (du har op til 1.250 tegn at gøre godt med).
  • Hvis en kommentar bliver lang, brug gerne dobbelt linjeskift for at gøre det nemmere at læse din kommentar.
  • Brug gerne emojis som visuelt krydderi i din kommentar.
  • Du kan tilføje billeder eller visuelle modeller for at forstærke din kommentar visuelt.
  • UNDGÅ AT SKRIVE MED STORE BOGSTAVER DA NOGLE OPFATTER DET SOM AT RÅBE!
  • Tjek stavning og lav meningskontrol af din kommentar inden du poster den. Et manglende eller forkert ord kan give din kommentar en helt anden mening 😊

Comments (2)

  • Thomas Hansen Reply

    Er det ligegyldigt om du kommenterer som person eller via virksomhedsprofil på LinkedIn ?

    15. oktober 2023 at 11:57
    • Leif Carlsen Reply

      Generelt set anbefaler vi, at du kommenterer som person, da det netop virker mere personligt.

      Det kan selvfølgelig give mening at kommentere som virksomhedsprofil, hvis der eksempelvis skal svares på en kommentar i et opslag på virksomhedssiden.

      Hvis der er tale om mindre virksomheder, anbefaler vi dog at man også så vidt muligt lader en relevant medarbejder kommentere, da det kan øge troværdigheden.

      20. oktober 2023 at 17:51

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *