Her finder du et blogindlæg som handler om betydningen af, at du udvikler din personlige salgsproces

Husker du at udvikle på din personlige salgsproces?

SALGSPROCES: Hvis du som sælger engang imellem føler at dit salg er en stor gentagelse, så er det nok ikke helt forkert. For din hverdag er jo fyldt med rutineprægede salgsopgaver som eksempelvis kold canvas, mødebooking, udarbejdelse af oplæg og tilbud samt opfølgning på udestående opgaver og sager.

Altså vil hverdagens altoverskyggende fokus være at skabe salgsmæssige resultater, hvilket er helt fair og forståeligt. For det er jo det som du bliver målt på og ikke mindst betalt for.

Men denne ofte ensidige fokus på at arbejde med klassiske salgsindsatser, kan desværre også gøre, at du ikke får udviklet din salgsproces i forhold til at lære at arbejde med digitale indsatser som eksempelvis social selling.

Det kan desværre gå hen og blive et problem for dig.

Her finder du information om, hvordan at beslutningstageren har digitaliseret sin købsproces

Grunden til at det kan blive et problem for dig, handler om at den moderne beslutningstager forlængst har digitaliseret sin købsproces, og på den måde er foran dig.

Faktisk er der tal, der viser at 90 % af B2B-beslutningstagere starter deres købsrejse med online søgninger via eksempelvis Google og LinkedIn. 68 % foretrækker endda at gennemføre deres informationssøgning uden kontakt til en leverandør.

Hvis du ikke har digitaliseret dine salgsindsatser til at matche den måde, som den moderne beslutningstager har digitaliseret sin købsproces på, så er der jo et mismatch mellem det som beslutningstageren gør og det som du som sælger gør.

I bedste fald får du sværere ved at kommunikere til og med beslutningstageren i den indledende del af vedkommendes købsproces.

I værste fald kommer du slet ikke ind på “radaren” hos beslutningstageren, når han eller hun søger efter viden og information om dig og dine produkter og services.

For hvis du og din virksomhed ikke er at finde i digital sammenhæng via eksempelvis Google søgninger eller på LinkedIn, så er du i bund og grund usynlig i for dine potentielle nye kunder.

Visualisering af den udvidede salgstragt med en kombination af pull og push social selling

Men hvilke social selling salgsindsatser kan du så tage i brug, når du arbejder med B2B-relationssalg med længerevarende salgscyklusser?

Først og fremmest handler det efter min mening om, at forstå de forandringer, der er opstået i kundernes købsproces over de sidste 10-15 års tid. For det er gennem denne forståelse og accepten af forandringerne, at du skal finde motivation og energi til at begynde at arbejde med digitaliseringen af din egen salgsproces.

Dernæst gælder det selvfølgelig om at blive konkret i forhold til, hvilke digitale salgsindsatser som du kan arbejde med i hverdagen.

For at hjælpe dig lidt på vej, har jeg lavet en liste med 9 konkrete idéer til social selling indsatser:

  1. Søg efter kundeemner på LinkedIn (eventuelt via Sales Navigator).
  2. Connect og etablér den indledende relation via LinkedIn.
  3. Skab engagement med potentielle kunder via likes og kommentarer.
  4. Brug beskedfunktionen til at “tale” med dine potentielle kunder.
  5. Brug beskedfunktionen til at booke videomøder med.
  6. Udstil din ekspertise og faglighed på LinkedIn gennem indlæg og artikler.
  7. Søg, følg og brug relevante hashtags – gerne dem som dine kunder bruger.
  8. Deltag proaktivt i aktive og relevante LinkedIn grupper.
  9. Dyrk dit netværk på LinkedIn med henblik på at få dem til at spotte emner og muligheder.
close

Abonnér på vores LinkedIn nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.