Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
9. juli 2018
09 jul 2018

Hvad er LinkedIn Social Selling Index?

Hvad er LinkedIn Social Selling Index?Hvad er LinkedIn Social Selling Index? Hvor kan du finde dit personlige Social Selling Index? Hvad kan du bruge Social Selling Index til? Hvad er et godt Social Selling Index? Hvor ofte opdateres Social Selling Index? Det er spørgsmål som jeg får igen og igen når vi afholder foredrag og kurser i social selling og content marketing.

I bund og grund er det udtryk for, hvor aktiv du er på LinkedIn. Social Selling Index, som ofte forkortes til SSI, er LinkedIns officielle måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling på. SSI scoren består af 4 søjler, som bestemmer din samlede SSI score. Og den fortæller noget om hvor effektiv du er til at:

  1. etablere dit professionelle brand på LinkedIn
  2. finde de rigtige personer på LinkedIn
  3. dele fakta og viden med dit netværk på LinkedIn (engagement)
  4. opbygge relationer på LinkedIn

LinkedIn’s Social Selling Index går fra 0 og op til 100, og hver af de fire nævnte søjler vægter hver mellem 0 og 25. Social Selling Index scoren opdateres dagligt, hvorfor at du vil kunne se resultatet af dine LinkedIn og social selling indsatser (eller mangel på samme) hver eneste dag. Vær dog opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering.
 

Sådan finder du dit personlige Social Selling Index

Hvis du er nysgerrig på at vide hvad dit personlige Social Selling Index er, så skal du bare logge dig på LinkedIn med din helt almindelige login oplysninger. Derefter skal du kopiére nedenstående webadresse ind i din browser:

https://www.linkedin.com/sales/ssi

 

Øg dit Social Selling Index og skab ny vækst i din forretning

Der er en direkte sammenhæng mellem dit LinkedIn Social Selling Index og din mulighed for at skabe ny vækst i din forretning – i hvert fald når det gælder dine social selling indsatser. Jo højere et Social Selling Index du har, desto større sandsynlighed er der for, at du kan skabe mere forretning og ny vækst gennem LinkedIn. Det er ud fra tankegangen om, at jo mere aktiv du er i forhold til de fire søjler, desto mere synlighed vil du få i dit netværk. Og du vil skabe stærkere relationer, som i den sidste ende kan konverteres til ny forretning.
 
Blogindlæg om hvad LinkedIns Social Selling Index er og hvad det kan bruges til
 
Det drejer sig i første omgang om at være proaktiv og udstille din ekspertise indenfor dit fagområde. Dernæst kommer du helt automatisk til at øge trafikken på din LinkedIn profil og øge din professionelle synlighed, hvilket kan medvirke til at få dig og din virksomhed til at være “top of mind” i dit netværk. Når så en given kunde kommer i proces med at lede efter produkter og services, som din virksomheder tilbyder, ja, så kommer du med stor sandsynlighed ind på “radaren” hos den potentielle nye kunde.
 

Betydningen af de 4 søjler i Social Selling Index

LinkedIn’s Social Selling Index går, som tidligere nævnt i dette blogindlæg, fra 0 til 100. Det er spredt ud på fire forskellige søjler, der fortæller dig om, hvor god du er til at

  1. etablere dit professionelle brand
  2. finde frem til de rigtige influenter og beslutningstagere
  3. dele fakta og viden i dit netværk
  4. opbygge relationer

Til venstre for hver søjle er der link til tips om, hvordan du kan forbedre dit SSI på det enkelte område.

Nedenfor finder du mere inspiration og viden om, hvordan du helt konkret kan arbejde med elementerne i de fire søjler i Social Selling Index’et.
 

Etablér dit professionelle brand

Etablér dit professionel brand på LinkedInDet er meget vigtigt at etablere dit professionelle brand og digitale omdømme fordi B2B researchers søger frem til personer, der er kendte for deres ekspertise og har et godt professionelt brand. B2B researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere. Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke om titler, men derimod om, hvad du kan hjælpe med og hvilken værdi du konkret skaber for dine kunder. Du kan også tilføje højkvalitet media på din profil, poste opdateringer og blogs, interagere med indhold og bede om anerkendelser fra kunder og kollegaer.
 

Find de rigtige personer

Find de rigtige influenter og beslutningstagereDenne søjle er også meget vigtigt, da det drejer sig om at finde frem til influenter og beslutningstagerne hos de kunder, som du ønsker at gøre forretning med. I de seneste år er der kommet flere beslutningstagere ind i købsprocessen, og det gælder derfor om at connecte med så mange som muligt af disse beslutningstagere. Det samme gælder eksisterende kunder, hvor du kan holde dig ajour, hvis der sker ændringer i organisationen, og der kommer nye beslutningstagere til. Det kan du bl.a. gøre ved at bruge de søgefunktioner LinkedIn tilbyder. Udover at søge efter beslutningstagerne, kan du være aktiv i relevante LinkedIn grupper og følge op på “hvem der har set din profil”.
 

Engagér dig i dit netværk

Engager dig med fakta og videnDen moderne beslutningstager vil gerne i dialog med eksperter og folk, der deler viden og inspiration. Det kan du blandt andet gøre ved at være aktiv med kommentarer til opslag i dit netværk. En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse) indenfor det område du er ekspert indenfor. Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. Husk i den sammenhæng, at det ikke må være på en sælgende måde – det drejer sig om at inspirere. Endelig skal du huske at skrive personlige beskeder i stedet for at bruge LinkedIn’s standardbeskeder. Det tager trods alt under et minut at skrive en personlig besked, og det giver altså en helt anden og langt mere positiv start på din relation på LinkedIn med vedkommende.
 

Opbyg relationer

Opbyg relationer med beslutningstagereDu skal fokusere på at opbygge stærke relationer af to vigtige årsager: Beslutningstagere foretrækker at gøre forretning med folk de er blevet anbefalet, og så er der kommet flere ”kokke ind i køkkenet” i form af, at der ofte er flere interessenter og beslutningstagere involveret i indkøbsprocessen.

Sørg derfor for at du hele tiden udvider dit netværk med relevante og interessante personer, både hos dine kunder og potentielle kunder. Det anbefales at du især connecter med beslutningstagere. For at etablere tillid i netværket, kan du dele relevant information med dine kontakter samt dele opdateringer og blogs, som dine kontakter poster.
 

Gå efter et højt og stabilt Social Selling Index

Eva Sachses LinkedIn Social Selling IndexHvis du vil bruge LinkedIn til at skabe mere forretning med og komme i kontakt med nye potentielle kunder, så vil jeg anbefale, at du går efter at have et Social Selling Index, der ligger på 70 eller højere. Et Social Selling Index score på 70 eller højere kan du nemlig kun nå gennem et stabilt niveau af indsatser på LinkedIn.

Det kræver ikke uanede mængder af tid, men brug tid på LinkedIn hver eneste arbejdsdag og brug tid på at connecte, poste, kommentere, Like og dele, samt være aktiv i grupper, hvis det er relevant for dig. På den måde får du arbejdet med dit netværk og udstillet din ekspertise. Dit netværk vil svare igen ved at henvende sig til dig, når de har brug for din ekspertise eller produkter og services.

Tilfældig fedten rundt på LinkedIn giver ingen eller kun ringe værdi, hvorimod at den daglige og proaktive brug af LinkedIn gør det muligt at nå op på en Social Selling Index score på 70 eller højere. Og det er lige netop det, der skal til for skabe stærkere relationer med både eksisterende og potentielle kunder, og dermed ny vækst i din forretning.

Så hvis du vil have ny vækst i din forretning, så skal du gå efter at øge dit LinkedIn Social Selling Index.
 

Hvordan klarer du dig i forhold til din branche og netværk?

Evas SSI i.f.t. andre i branchen og hendes netværkEfter at du har indtastet webadressen til LinkedIns Social Selling Index ind i din browser, og du har fundet frem til din personlige Social Selling Index score, kan du også se, hvor godt du rangerer i forhold til andre i din branche/industri og i dit netværk. Du har også mulighed for at se Social Selling Index personerne i din branche og dit personlige LinkedIn netværk har i gennemsnit. Ud fra dette kan du jo så se om du gør det værre eller bedre en kollegerne i branchen og dit netværk :-)
 

Jeg har også lavet en video om LinkedIn Social Selling Index

Jeg har også lavet en kort video om emnet. I videoen forklarer jeg om hele tankegangen bag Social Selling Index, og går de fire søjler, og hvordan du kan arbejde med dem hver især.


 
God fornøjelse med at øge dit Social Selling Index :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , ,
9 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] 4 tips refererer for øvrigt til det LinkedIn kalder for Social Selling Index (omtales også som SSI), og det er et mål for din aktivitet på LinkedIn. Det er 4 søjler, som […]

  2. […] kan læse mere om Social Selling Index og hvad det består af i vores blogindlæg om det i linket her. […]

  3. […] Sales Navigator findes også en “Team Edition” som henvender sig til salgsteams, og blandt andet giver mulighed for at se kollegers netværk og relationer i forhold til en given kunde. En anden funktion ved Team Edition er, at I får et overblik over teammedlemmernes Social Selling Index. […]

  4. […] ses også på dit LinkedIn Social Selling Index, som viser en faldende kurve. Det sker fordi at du hverken får søgt efter nye kundeemner, […]

  5. […] Hvad er LinkedIns Social Selling Index? […]

  6. […] Indarbejd også gerne det såkaldte LinkedIn Social Selling Index i jeres salgsmæssige KPI’ere. Social Selling Index (eller forkortet SSI) er et udtryk for, hvor aktiv du er på LinkedIn på en række forskellige parametre. Du kan læse mere om, hvad Social Selling Index er for en størrelse og hvordan du kan arbejde med det i et blogindlæg, som min kollega Eva har skrevet. Du finder hendes blogindlæg lige her. […]

  7. […] Du kan læse mere om Social Selling Index i vores blogindlæg om emnet ved at klikke på linket her. […]

  8. […] Først og fremmest er der LinkedIn’s eget Social Selling Index (også kendt under forkortelsen SSI), som viser hvor aktiv du er på LinkedIn. Tallet, som kan være mellem 0 og 100, er baseret på 4 forskellige faktorer, som hver vægter med 25 procent i det samlede index. Hvis du har et relativt højt SSI-tal, d.v.s. typisk på 70 eller derover, vil det være et udtryk for at du har et pænt højt aktivitetsniveau på LinkedIn. Du kan læse i detaljer om LinkedIn’s Social Selling Index og hvordan det kan være med til at øge dit salg i denne artikel. […]

  9. […] en del af det ugentlige salgsmøde, herunder at I også begynder at måle sælgerne på deres LinkedIn Social Selling Index. Tænk også gerne nogle bløde KPI’ere ind i det i form af eksempelvis succeshistorier og […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company