Blogindlæg med information om Hvad er LinkedIn Social Selling Index er for en størrelse og hvad du kan bruge det til

Hvad er LinkedIn Social Selling Index?

Hvad er LinkedIn Social Selling Index? Hvor kan du finde dit personlige Social Selling Index? Hvad kan du bruge Social Selling Index til? Hvad er et godt Social Selling Index? Hvor ofte opdateres Social Selling Index? Det er spørgsmål som jeg får igen og igen når vi afholder foredrag og kurser i social selling og content marketing.

I bund og grund er det udtryk for, hvor aktiv du er på LinkedIn. Social Selling Index, som ofte forkortes til SSI, er LinkedIns officielle måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling på. SSI scoren består af 4 søjler, som bestemmer din samlede SSI score. Og den fortæller noget om hvor effektiv du er til at:

  1. etablere dit professionelle brand på LinkedIn
  2. finde de rigtige personer på LinkedIn
  3. dele fakta og viden med dit netværk på LinkedIn (engagement)
  4. opbygge relationer på LinkedIn

LinkedIn’s Social Selling Index går fra 0 og op til 100, og hver af de fire nævnte søjler vægter hver mellem 0 og 25. Social Selling Index scoren opdateres dagligt, hvorfor at du vil kunne se resultatet af dine LinkedIn og social selling indsatser (eller mangel på samme) hver eneste dag. Vær dog opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering.

Til venstre for hver søjle er der link til tips om, hvordan du kan forbedre dit Social Selling Index på det enkelte område.

Nedenfor finder du mere inspiration og viden om, hvordan du helt konkret kan arbejde med elementerne i de fire søjler i Social Selling Index’et.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke om titler, men derimod om, hvad du kan hjælpe med og hvilken værdi du konkret skaber for dine kunder.

Du kan også tilføje højkvalitet media som eksempelvis videoer, billeder og PDF-dokumenter til din profil, poste indlæg og artikler, interagere med indhold gennem kommentarer og likes samt bede om anerkendelser fra kunder og kollegaer.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Det kan du blandt andet gøre ved at bruge de søgefunktioner LinkedIn tilbyder. Udover at søge efter beslutningstagerne, kan du være aktiv i relevante LinkedIn grupper og følge op på “hvem der har set din profil”.

Du kan med fordel også bruge søgefunktionen som en del af din mødeforberedelse. Når du skal mødes med en kunde eller potentiel kunde kan du finde frem til personen på LinkedIn og tjekke indlæg og aktiviteter med henblik på at få indblik i hvad vedkommende har lavet af indlæg og kommentarer i den seneste tid.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse) indenfor det område du er ekspert indenfor.

Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. Husk i den sammenhæng, at det ikke må være på en sælgende måde – det drejer sig om at inspirere.

Endelig skal du huske at skrive personlige beskeder i stedet for at bruge LinkedIn’s standardbeskeder. Det tager trods alt under et minut at skrive en personlig besked, og det giver altså en helt anden og langt mere positiv start på din relation på LinkedIn med vedkommende.

Efter at du har indtastet webadressen til LinkedIns Social Selling Index ind i din browser, og du har fundet frem til din personlige Social Selling Index score, kan du også se, hvor godt du rangerer i forhold til andre i din branche/industri og i dit netværk.

Information om hvad LinkedIn Social Selling Index er for en størrelse

Du har også mulighed for at se Social Selling Index personerne i din branche og dit personlige LinkedIn netværk har i gennemsnit. Ud fra dette kan du jo så se om du gør det værre eller bedre en kollegerne i branchen og dit netværk :-)

Hvis du vil blive bedre til at bruge LinkedIn

Comments (5)

  • Anders Cornelius Madsen Reply

    Jeg ved ikke, hvornår det er sket, men da jeg forsøgte at tilgå min SSI i dag (14. maj 2020) blev jeg mødt med en side, som bad mig vælge, hvilket Premium-abonnement, jeg ville have for at kunne tilgå SSI’en. Det ser altså ud til, at LinkedIn har valgt, at almindelige abonnenter ikke længere skal have mulighed for at se deres SSI, så måske det lige burde tilføjes i starten af artiklen?

    14. maj 2020 at 11:35
    • Leif Carlsen Reply

      Der er det sket det i dag (den 14. maj 2020), at LinkedIn har besluttet sig for at Social Selling Index kun er noget som man kan se, hvis man har Sales Navigator Premium-produktet. Vi synes at det er drønærgerligt at LinkedIn nu gør SSI til noget, som vi som brugere kun kan se, hvis vi betaler for det. Af samme årsag håber vi at LinkedIn ændrer mening og beslutning om dette.

      14. maj 2020 at 16:03
      • Leif Carlsen Reply

        Opdatering: LinkedIn har meldt ud, af det var en fejl at det pludselig fremstod som om at SSI kun kunne tilgås via et Premium abonnement. Om det passer eller om det er fordi at der kom et stort “push back” fra LinkedIn brugere over hele verden, skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald er det blevet muligt for alle LinkedIn brugere at tilgå SSI.

        1. juni 2020 at 08:37
  • Pernille Renleff Reply

    Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke længere er gældende jeg har været inde i dag og jeg har ikke premium og kan se med ssi

    1. juni 2020 at 01:37
    • Leif Carlsen Reply

      Tak, Pernille. Heldigvis meldte LinkedIn forholdsvis hurtigt ud at “det var en fejl”, og at alle derefter kunne få adgang til SSI. Om det passer at det var en fejl tror jeg nu ikke helt på. Jeg tror at det handler om at mange LinkedIn brugere har givet udtryk for deres utilfredshed over, at funktionen pludselig var væk og skulle koste penge, og den stigende negative omtale var ikke noget som LinkedIn var interesseret i. Så heldigvis er funktionen tilbage :-)

      1. juni 2020 at 08:41

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *