Blogindlæg med information om Hvad er LinkedIn Social Selling Index er for en størrelse og hvad du kan bruge det til

Hvad er LinkedIn Social Selling Index?

Hvad er LinkedIn Social Selling Index? Hvor kan du finde dit personlige Social Selling Index? Hvad kan du bruge Social Selling Index til? Hvad er et godt Social Selling Index? Hvor ofte opdateres Social Selling Index? Det er spørgsmål som jeg får igen og igen når vi afholder foredrag og kurser i social selling og content marketing.

I bund og grund er det et udtryk for, hvor aktiv du er på LinkedIn. Social Selling Index, som ofte forkortes til SSI, er LinkedIns officielle måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling på. SSI scoren består af 4 søjler, som bestemmer din samlede SSI score. Og den fortæller noget om hvor effektiv du er til at:

  1. etablere dit professionelle brand på LinkedIn
  2. finde de rigtige personer på LinkedIn
  3. dele fakta og viden med dit netværk på LinkedIn (engagement)
  4. opbygge relationer på LinkedIn

LinkedIn’s Social Selling Index går fra 0 og op til 100, og hver af de fire nævnte søjler vægter hver mellem 0 og 25. Social Selling Index scoren opdateres dagligt, hvorfor at du vil kunne se resultatet af dine LinkedIn og social selling indsatser (eller mangel på samme) hver eneste dag. Vær dog opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er

Der er en direkte sammenhæng mellem dit LinkedIn Social Selling Index og din mulighed for at skabe ny vækst i din forretning – i hvert fald når det gælder dine social selling indsatser. Jo højere et Social Selling Index du har, desto større sandsynlighed er der for, at du kan skabe mere forretning og ny vækst gennem LinkedIn.

Det er ud fra tankegangen om, at jo mere aktiv du er i forhold til de fire søjler, desto mere synlighed vil du få i dit netværk. Og du vil skabe stærkere relationer, som i den sidste ende kan konverteres til ny forretning.

Det drejer sig i første omgang om at være proaktiv og udstille din ekspertise indenfor dit fagområde. Dernæst kommer du helt automatisk til at øge trafikken på din LinkedIn profil og øge din professionelle synlighed, hvilket kan medvirke til at få dig og din virksomhed til at være “top of mind” i dit netværk.

Når så en given kunde kommer i proces med at lede efter produkter og services, som din virksomheder tilbyder, ja, så kommer du med stor sandsynlighed ind på “radaren” hos den potentielle nye kunde.

LinkedIn’s Social Selling Index går, som tidligere nævnt i dette blogindlæg, fra 0 til 100. Det er spredt ud på fire forskellige søjler, der fortæller dig om, hvor god du er til at

  1. etablere dit professionelle brand
  2. finde frem til de rigtige influenter og beslutningstagere
  3. dele fakta og viden i dit netværk
  4. opbygge relationer

Til venstre for hver søjle er der link til tips om, hvordan du kan forbedre dit Social Selling Index på det enkelte område.

Nedenfor finder du mere inspiration og viden om, hvordan du helt konkret kan arbejde med elementerne i de fire søjler i Social Selling Index’et.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Det er meget vigtigt at etablere dit professionelle brand og digitale omdømme fordi B2B researchers (personer som indsamler information til brug for beslutningstagere) søger frem til personer, der er kendte for deres ekspertise og har et godt professionelt brand. B2B researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere.

Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke om titler, men derimod om, hvad du kan hjælpe med og hvilken værdi du konkret skaber for dine kunder.

Du kan også tilføje højkvalitet media som eksempelvis videoer, billeder og PDF-dokumenter til din profil, poste indlæg og artikler, interagere med indhold gennem kommentarer og likes samt bede om anbefalinger fra kunder og kollegaer.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Denne søjle er også meget vigtigt, da det drejer sig om at finde frem til influenter og beslutningstagerne hos de kunder, som du ønsker at gøre forretning med.

I de seneste år er der kommet flere beslutningstagere ind i købsprocessen, og det gælder derfor om at connecte med så mange som muligt af disse beslutningstagere. Det samme gælder eksisterende kunder, hvor du kan holde dig ajour, hvis der sker ændringer i organisationen, og der kommer nye beslutningstagere til.

Det kan du blandt andet gøre ved at bruge de søgefunktioner LinkedIn tilbyder. Udover at søge efter beslutningstagerne og på den måde udvide dit professionelle netværk, kan du være aktiv i relevante LinkedIn grupper og følge op på “hvem der har set din profil”.

Du kan med fordel også bruge søgefunktionen som en del af din mødeforberedelse. Når du skal mødes med en kunde eller potentiel kunde kan du finde frem til personen på LinkedIn og tjekke indlæg og aktiviteter med henblik på at få indblik i hvad vedkommende har lavet af indlæg og kommentarer i den seneste tid.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Den moderne beslutningstager vil gerne i dialog med eksperter og folk, der deler viden, information og inspiration. Det kan du blandt andet gøre ved at være aktiv med kommentarer til opslag i dit netværk på LinkedIn.

En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse) indenfor det område du er ekspert indenfor.

Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. Husk i den sammenhæng, at det ikke må være på en sælgende måde – det drejer sig om at inspirere.

Endelig skal du huske at skrive personlige beskeder når du connecter med nye forbindelser. Det tager trods alt under et minut at skrive en personlig besked, og det giver altså en helt anden og langt mere positiv start på din relation på LinkedIn med vedkommende.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Du skal fokusere på at opbygge stærke relationer af to vigtige årsager: Beslutningstagere foretrækker at gøre forretning med folk de er blevet anbefalet, og så er der kommet flere ”kokke ind i køkkenet” i form af, at der ofte er flere influenter, interessenter og beslutningstagere involveret i købsprocessen.

Sørg derfor for på løbende basis at udvide dit netværk med relevante og interessante personer, både hos dine kunder og potentielle kunder. Det anbefales at du især connecter med beslutningstagere.

Det er vigtigt at nævne, at det gælder ikke om at connecte med alle og enhver og få så mange forbindelser som muligt – snarere tværtimod! På LinkedIn handler det i høj grad om kvalitet fremfor kvantitet.

For at etablere tillid i dit netværk på LinkedIn, kan du skrive beskeder og dele links til relevant information med dine kontakter samt skrive indlæg og artikler, som dine kontakter kan være interesserede i.

Efter at du har indtastet webadressen til LinkedIns Social Selling Index i din browser, og fundet frem til din personlige Social Selling Index score, kan du også se, hvor godt du rangerer i forhold til andre i din branche/industri og i dit netværk.

Information om hvad LinkedIn Social Selling Index er for en størrelse

Du har også mulighed for at se hvilket Social Selling Index personerne i din branche og dit personlige LinkedIn netværk har i gennemsnit. Ud fra dette kan du jo så se om du gør det værre eller bedre en kollegerne i branchen og dit netværk :-)

Hvis du vil blive bedre til at bruge LinkedIn

Comments (5)

  • Anders Cornelius Madsen Reply

    Jeg ved ikke, hvornår det er sket, men da jeg forsøgte at tilgå min SSI i dag (14. maj 2020) blev jeg mødt med en side, som bad mig vælge, hvilket Premium-abonnement, jeg ville have for at kunne tilgå SSI’en. Det ser altså ud til, at LinkedIn har valgt, at almindelige abonnenter ikke længere skal have mulighed for at se deres SSI, så måske det lige burde tilføjes i starten af artiklen?

    14. maj 2020 at 11:35
    • Leif Carlsen Reply

      Der er det sket det i dag (den 14. maj 2020), at LinkedIn har besluttet sig for at Social Selling Index kun er noget som man kan se, hvis man har Sales Navigator Premium-produktet. Vi synes at det er drønærgerligt at LinkedIn nu gør SSI til noget, som vi som brugere kun kan se, hvis vi betaler for det. Af samme årsag håber vi at LinkedIn ændrer mening og beslutning om dette.

      14. maj 2020 at 16:03
      • Leif Carlsen Reply

        Opdatering: LinkedIn har meldt ud, af det var en fejl at det pludselig fremstod som om at SSI kun kunne tilgås via et Premium abonnement. Om det passer eller om det er fordi at der kom et stort “push back” fra LinkedIn brugere over hele verden, skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald er det blevet muligt for alle LinkedIn brugere at tilgå SSI.

        1. juni 2020 at 08:37
  • Pernille Renleff Reply

    Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke længere er gældende jeg har været inde i dag og jeg har ikke premium og kan se med ssi

    1. juni 2020 at 01:37
    • Leif Carlsen Reply

      Tak, Pernille. Heldigvis meldte LinkedIn forholdsvis hurtigt ud at “det var en fejl”, og at alle derefter kunne få adgang til SSI. Om det passer at det var en fejl tror jeg nu ikke helt på. Jeg tror at det handler om at mange LinkedIn brugere har givet udtryk for deres utilfredshed over, at funktionen pludselig var væk og skulle koste penge, og den stigende negative omtale var ikke noget som LinkedIn var interesseret i. Så heldigvis er funktionen tilbage :-)

      1. juni 2020 at 08:41

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *