Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Hvad er LinkedIn Social Selling Index?

Hvad er LinkedIn Social Selling Index? Hvor kan du finde dit personlige Social Selling Index? Hvad kan du bruge Social Selling Index til? Hvad er et godt Social Selling Index? Hvor ofte opdateres Social Selling Index? Det er spørgsmål som jeg får igen og igen når vi afholder foredrag og kurser i social selling og content marketing.

I bund og grund er det udtryk for, hvor aktiv du er på LinkedIn. Social Selling Index, som ofte forkortes til SSI, er LinkedIns officielle måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling på. SSI scoren består af 4 søjler, som bestemmer din samlede SSI score. Og den fortæller noget om hvor effektiv du er til at:

  1. etablere dit professionelle brand på LinkedIn
  2. finde de rigtige personer på LinkedIn
  3. dele fakta og viden med dit netværk på LinkedIn (engagement)
  4. opbygge relationer på LinkedIn

LinkedIn’s Social Selling Index går fra 0 og op til 100, og hver af de fire nævnte søjler vægter hver mellem 0 og 25. Social Selling Index scoren opdateres dagligt, hvorfor at du vil kunne se resultatet af dine LinkedIn og social selling indsatser (eller mangel på samme) hver eneste dag. Vær dog opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering.

Det er meget vigtigt at etablere dit professionelle brand og digitale omdømme fordi B2B researchers (personer som indsamler information til brug for beslutningstagere) søger frem til personer, der er kendte for deres ekspertise og har et godt professionelt brand. B2B researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere.

Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke om titler, men derimod om, hvad du kan hjælpe med og hvilken værdi du konkret skaber for dine kunder.

Du kan også tilføje højkvalitet media som eksempelvis videoer, billeder og PDF-dokumenter til din profil, poste indlæg og artikler, interagere med indhold gennem kommentarer og likes samt bede om anerkendelser fra kunder og kollegaer.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Denne søjle er også meget vigtigt, da det drejer sig om at finde frem til influenter og beslutningstagerne hos de kunder, som du ønsker at gøre forretning med.

I de seneste år er der kommet flere beslutningstagere ind i købsprocessen, og det gælder derfor om at connecte med så mange som muligt af disse beslutningstagere. Det samme gælder eksisterende kunder, hvor du kan holde dig ajour, hvis der sker ændringer i organisationen, og der kommer nye beslutningstagere til.

Det kan du blandt andet gøre ved at bruge de søgefunktioner LinkedIn tilbyder. Udover at søge efter beslutningstagerne, kan du være aktiv i relevante LinkedIn grupper og følge op på “hvem der har set din profil”.

Du kan med fordel også bruge søgefunktionen som en del af din mødeforberedelse. Når du skal mødes med en kunde eller potentiel kunde kan du finde frem til personen på LinkedIn og tjekke indlæg og aktiviteter med henblik på at få indblik i hvad vedkommende har lavet af indlæg og kommentarer i den seneste tid.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Den moderne beslutningstager vil gerne i dialog med eksperter og folk, der deler viden, information og inspiration. Det kan du blandt andet gøre ved at være aktiv med kommentarer til opslag i dit netværk på LinkedIn.

En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse) indenfor det område du er ekspert indenfor.

Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. Husk i den sammenhæng, at det ikke må være på en sælgende måde – det drejer sig om at inspirere.

Endelig skal du huske at skrive personlige beskeder i stedet for at bruge LinkedIn’s standardbeskeder. Det tager trods alt under et minut at skrive en personlig besked, og det giver altså en helt anden og langt mere positiv start på din relation på LinkedIn med vedkommende.

Information om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

Efter at du har indtastet webadressen til LinkedIns Social Selling Index ind i din browser, og du har fundet frem til din personlige Social Selling Index score, kan du også se, hvor godt du rangerer i forhold til andre i din branche/industri og i dit netværk.

Du har også mulighed for at se Social Selling Index personerne i din branche og dit personlige LinkedIn netværk har i gennemsnit. Ud fra dette kan du jo så se om du gør det værre eller bedre en kollegerne i branchen og dit netværk :-)

Information om hvad LinkedIn Social Selling Index er for en størrelse
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Eva Sachse er social selling specialist og LinkedIn ekspert med stor viden og praktisk erfaring med specielt LinkedIn og content marketing. Hun brænder for at hjælpe individer og virksomheder med at udstille deres ekspertise og tiltrække kunder gennem blandt andet øget synlighed på de sociale medier. For de fleste ligger der et stort uudnyttet potentiale i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt, næsten uanset branche. Eva kommer med en solid baggrund fra produktions-, logistik- og it-branchen. Den viden bruger hun når hun hjælper med at sparre omkring de udfordringer, som vores kunders kunder kæmper med. Det er netop de udfordringer, der er udgangspunkt for det indhold, der skal skrives og postes omkring. Du kan læse mere om Eva ved at klikke her.

Eva Sachse, Social Selling Company

Åbne LinkedIn og social selling kurser

Information om vores LinkedIn kursus: Sådan skaber og poster du indhold på LinkedIn
Information om vores åbne LinkedIn kursus: Sådan sælger du ved hjælp af LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *