Sådan får du kunderne til at komme til dig på LinkedIn
LINKEDIN SALGSPROCES: Sådan får du kunderne til at komme til dig handler om, at positionere dig på LinkedIn som en ekspert indenfor dit område uanset, om du har med it-løsninger, salg af konferencer eller sponsorater at gøre. Derigennem kan du nemlig gøre LinkedIn til stedet, hvor kunderne henvender sig til dig, hvis de har et spørgsmål eller vil have mere viden om lige netop det som du er ekspert indenfor.
Mange ser stadig LinkedIn som et CV-værktøj, hvor de opdaterer deres meritter, accepterer invitationer fra gamle kollegaer og læser hvad andre deler. Imidlertid er din LinkedIn profil så meget andet end bare et elektronisk CV. Det er et topmoderne relationsværktøj, som gør det nemt og effektivt for dig at dyrke dine professionelle relationer.
Der er nu mere end to millioner danskere på LinkedIn, men det er stadig et fåtal som er virkelig aktive. Derfor er det muligt, med en lille indsats, at skabe sit eget rum som ekspert.
Selvom du ”kun” har 267 kontakter kan du sagtens nå ud til mange flere – potentielt set flere tusinde mennesker. Det kan du gøre ved at være aktiv, dele og like samt at skrive indlæg og artikler på LinkedIn, og derigennem udstille din ekspertise og faglighed.
Alle på LinkedIn kan skrive indlæg om det, de lige synes de vil dele med deres netværk.
Det skal hovedsageligt være af forretningsmæssig interesse, for det er gennem disse opdateringer, at du kan øge synligheden i dit netværk, og etablere dig som ekspert på et bestemt område.
Der er en slags selvjustits på LinkedIn, hvis man begynder at dele ”kattefotos”, skrive hverdagsting eller være lidt for kæk. LinkedIn er et forretningsorienteret netværk, og folk ønsker at læse om ting, de kan bruge i arbejdsøjemed. Private indlæg og budskaber kan postes på andre medier, som Facebook og Instagram.
Husk at social selling er ”unselling”, hvilket vil sige, at du skal komme med budskaber, der hjælper folk. Det er dårlig stil at kommunikere direkte salgsbudskaber og tilbud, og det har ofte den stik modsatte virkning overfor målgruppen.
Ergo skal din kommunikation inspirere og hjælpe til ”top-of- mind” hukommelse i tilfælde af, at dit netværk eller endnu bedre dit netværks netværk skulle få et købsbehov for netop det du tilbyder. Husk at billeder forstærker dit budskab og bliver husket.
Du kan finde inspiration og viden om, hvordan du kan skrive og publicere indlæg i guiden “Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg“.
For at udstille din ekspertise og viden overfor både nuværende og potentielle kunder, er det en rigtig god idé at begynde at skrive såkaldte LinkedIn artikler.
Du opretter din LinkedIn artikel ved at klikke på “Skriv artikel” eller “Write article” knappen i toppen af dit LinkedIn startbillede.
Du kan gemme en kladde af din artikel, og skrive videre senere og du kan publicere, når det passer dig. Du har også mulighed for at sende kladden til eksempelvis en kollega med henblik på at få læse korrektur på artiklen.
Hvis du vil vide, hvordan du kan skrive artikler, er der inspiration at hente i vores gratis guide.
Magien på LinkedIn sker, når dine indlæg og artikler bliver set, liket og delt af andre. Udover at dine budskaber bliver set af dit eget netværk, så kommer det også ud i dine kontakters netværk og dermed ud til mange, du ikke selv har kontakt til.
Faktisk kan du nå meget bredt ud, og du vil opdage, at det ikke er ualmindeligt med hundredevis af visninger, hvis der er tale om opdateringer og blogindlæg af høj kvalitet og relevans.
Når du regelmæssigt har skrevet og delt indhold af høj kvalitet, vil du over tid blive opfattet som en ekspert på dit område. Når det sker, begynder kunderne af sig selv at komme til dig.
Lad magien ske!
De venligste hilsner
Skriv et svar