Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
6. juli 2017
06 jul 2017

4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

Guide med 4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden er en guide til dig, der tænker, at du vil udnytte den lidt stille tid til at få sat dig ind i, hvad LinkedIn har af muligheder eller afprøve forskellige former for indhold.

Men sker der overhovedet noget på LinkedIn i sommerferien? Svaret er helt bestemt: Ja, der sker noget på LinkedIn i ferieperioden. Måske ikke helt så meget som normalt, men de sociale medier holder aldrig ikke fri, og dermed heller ikke LinkedIn. Der er helt sikkert også aktivitet på verdens største professionelle sociale medie i løbet af sommeren.

Faktisk har alle, også dem som ikke har ferie, netop lidt bedre tid til at fordybe sig i nyhedsstrømmen på LinkedIn, og læse lidt flere blogindlæg, se videoer eller lytte til podcasts.

Så hvis du tænker, at nu har du endelig lidt ekstra tid til at sætte dig mere ind i LinkedIn og blive lidt bedre til de mange funktioner, eller at du bestemmer dig for, at nu har du muligheden for at få produceret noget indhold, så kan vi da på det varmeste anbefale dig at forfølge den tanke.

Blogindlæg om hvordan du kan lave Out of Office på LinkedInOg selvom mange danskere skriver en ”Out-of-Office” besked og lover kæresten, at de ikke checker mail i ferien, så kan du jo, næsten uden undskyldning, godt bruge tid på at være på de sociale medier i ferien.

Ret sandsynligt bliver der brugt mere tid på Facebook, Instagram, YouTube og Pinterest lige netop i sommerferien. Men når du nu alligevel har brugt lidt tid på det, så kunne du da også liiiige smutte over og se om der skete noget på LinkedIn. Så jo, LinkedIn er aktiv.

Det er netop nu, hvor der er mindre aktivitet, at du har muligheden for at blive lagt ekstra mærke til og det bør du udnytte. Ligeledes har du måske bedre tid til at afprøve forskellige ting, og surfe lidt rundt på LinkedIn for at finde nye features, personer eller firmaer.
 

De 4 ting som du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden

Vi har lavet en liste på 4 ting, som du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperioden:

  1. Skriv statusopdateringer og brug billeder med stopeffekt
  2. Skriv en serie af blogs, som du kan publicere nu og over de næste måneder
  3. Følg dine kunders Company Pages og interager, hvis det er relevant
  4. Giv anbefalinger

Her kommer en uddybning på hvert af de ovenstående punkter:
 

1. Skriv statusopdateringer og brug billeder med stopeffekt

Blogindlæg om 4 ting du med fordel kan gøre på LinkedIn i sommerferieperiodenUdover at du selvfølgelig kan give et ”Like” på andres opdateringer, så kom i gang med at lave dine egne statusopdateringer. Det er nu du har tid til at øve dig i at skrive gode interessante og fængende tekster. Gerne 4-6 linier med ekstra mellemrum imellem (også kendt som ”Whitespacing”).

Husk altid at indsætte et højkvalitets billede med stopeffekt. Minimumsstørrelse skal være 700 x 400 pixels, men brug gerne 2-3 gange højere opløsning, da flere og flere bruger højtopløselige skærme hvor den højere opløsning slår igennem kvalitetsmæssigt.

Upload aldrig et billede uden en tekst og aldrig en tekst uden et billede.

Husk også at have styr på rettighederne til de billeder, som du bruger på LinkedIn uanset om det sker i forbindelse med statusopdateringer eller LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg). Det dur ikke at du bare bruger billeder fra Google. I værste fald kan du risikere at bruge en konkurrents billede i din statusopdatering. Tjek derfor med din marketingafdeling, om du kan få adgang til billedearkiver. Alternativt kan du bruge billededatabasen Pixabay, som har masser af gratis billeder i god opløsning, og hvor du kan bruge billederne lovligt.

Vi har lavet en detaljeret guide til, hvordan du kan skrive den perfekte statusopdatering. Denne guide finder du i linket her.
 

2. Skriv en serie af blogs, som du kan publicere nu og over de næste måneder

Det er i ferien, at folk har tid til at få læst bøger eller blogs, så hvis du kan skrive noget interessant omkring dit ekspertiseområde, er det nu du skal spidse blyanten. Tænk gerne i at skrive en serie af blogs, så du har noget at poste både nu og i de kommende måneder.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlægBrug LinkedIn Pulse, der er LinkedIns blogging-platform, til at publicere dine blogs. Det er super nemt og gratis. Og det gode er, at alle dine Pulse blogs ligger på din LinkedIn profil for fremtiden (modsat statusopdateringer, som forsvinder ned i strømmen).

En anden god ting ved Pulse blogindlæg er, at de bliver indekseret af Google. Det betyder, at hvis du skriver relevante og interessante blogindlæg, og du tænker ord og sætninger, som du ved at dine kunder typiske vil google, ja, så er der en chance for at lige netop dine blogindlæg begynder at komme frem i Google søgningerne.

Når du skriver et Pulse blogindlæg, kan du med fordel bruge en skabelon til at få struktur på selve blogindlægget og skabe relevans for læseren. Vi har selv opfundet en model, som vi kalder for “PL?”. Det står for Problem-Løsning-Spørgsmål.

Den første del handler om, at du skal beskrive en kendt problemstilling som du ved at dine kunder kæmper med. Sæt også gerne ord på, hvilke negative konsekvenser at problemstillingen medfører for virksomheder. Dernæst skal du beskrive, hvordan du mener at problemet kan løses uden at du begynder at tale om din virksomheds produkter.

Sidst, men ikke mindst, så handler spørgsmålsdelen om at du stiller et spørgsmål til læseren med henblik på at skabe engagement og dialog. Det kan være om læseren er enig i dine betragtninger og/eller kan supplere med yderligere viden og indsigt.

Vi har lavet en guide til, hvordan du skriver LinkedIn Pulse blogindlæg og som mere detaljeret beskriver PL?-modellen. Du kan få guiden både som blogindlæg og podcast, hvis du hellere vil have guiden læst op. Du finder begge dele i linket her.
 

3. Følg dine kunders Company Pages og interager, hvis det er relevant

Print din kundeliste ud og sørg for at du følger dine vigtigste kunders Company Pages på LinkedIn. Her kan du følge med i, hvad firmaet poster om, hvis de da gør det. Og du kan se hvilke personer, der arbejder i firmaet. Hvis du ser nogle spændende statusopdateringer på en Company Page, så giv det et like, en kommentar eller del det med dit netværk med en kommentar.
 

4. Giv anbefalinger

Når det gælder networking, så husk princippet om, at du skal give før du kan modtage. Det er derfor en god ide at komme i gang med at give anbefalinger til folk i dit professionelle netværk. Her kan du med fordel bruge anbefalelsesfunktionen på LinkedIn til at give din anbefaling direkte på en persons profil.

Når du skal give en person en anbefaling på LinkedIn, så skal du bare skrive 5-10 linier med noget konkret om hvad opgaven gik ud på, hvordan personen løste opgaven for dig, hvilken værdi du fik ud af det, og at du kan anbefale vedkommende til andre med lignende behov.

Vi har også lavet en guide til, hvad en LinkedIn anbefaling skal indeholde og hvordan du kan gøre det let for andre at give dig en anbefaling. Du finder denne guide i linket her.
 

Prioritér dine LinkedIn sommerindsatser

Ovenstående er ting, der tager lidt længere tid og som måske er svært at lægge ind i en ellers normal travl kalender. Vi vil derfor foreslå, at du prioritere dine LinkedIn sommerferieindsatser således, at du kan høste gevinsten ved dem i løbet af sommeren, og selvfølgelig også derefter.

Så brug de af vores tips som du kan bruge, og lad os gerne vide, hvis der er andre ting på LinkedIn, du bruger tid på i sommerferieperioden. Så kan vi nemlig opdatere guiden og derigennem videregive dine tips.
 

Vi har lavet en video med de 4 ting som du med fordel kan gøre på LinkedIn i løbet af sommeren

Vi har lavet en video af cirka 10 minutters varighed med de 4 ting som du med fordel kan gøre på LinkedIn i løbet af sommerferieperioden. Du finder videoen nedenfor:

 

Vi har også lavet en podcast episode om emnet

Vi har også lavet en podcast episode om emnet. Her går vi mere i dybden med flere detaljer om de 4 trin. Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

 

Må vi bede dig om din hjælp i bare 2 minutter?

Guide til hvordan du giver en podcast en anbefaling og vurderingVi vil gerne udbrede vores social selling podcast til så mange som muligt. Vi vil derfor høre dig, om vi kan bede dig om din hjælp i bare 2 minutter.

Det handler om, at hvis du føler at du får værdi og gavn ud af vores podcast, vil vi blive rigtig glad, hvis du vil gå ind på iTunes på din PC eller Mac eller via podcast app’en på din iPhone, og give Social Selling Radio podcasten en 5-stjernet vurdering. Og hvis du har overskud til det, kan du hjælpe yderligere ved at tilføje et par sætninger til din vurdering, og fortælle hvad du kan li’ ved vores podcast. Det hjælper os nemlig med at få spredt podcasten til nye lyttere via iTunes’ hitlister.

Hvis du vil have hjælp til hvordan du kan give os en 5-stjernet anbefaling, så har vi lavet en visuel guide til, hvordan du helt præcis skal gøre det. Denne guide finder du i linket lige her.

God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 57 og hav en rigtig dejlig sommer :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] of Office” funktionen, der automatisk sender et svar tilbage til dem, som sender dig mails medens du holder ferie eller i det hele taget er væk fra […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company