Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
20. december 2017
20 dec 2017

Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn

Blogindlæg om hvordan du kan få du en god start på dit nye job med LinkedInSådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn er vores bud på en guide med 8 trin til at komme godt i gang med de nye udfordringer ved hjælp af LinkedIn. Idéen er, at du kan få et forspring allerede inden du møder op den første dag.

Det er jo altid spændende at starte i et nyt job. Det betyder ny virksomhed, nye kolleger, nye produkter, nye rutiner og et helt nyt arbejdsmiljø. Det betyder også, at du skal investere ekstra tid og opmærksomhed i din nye rolle. Det er derfor en stor fordel at vide noget om virksomheden, dine fremtidige kolleger og de produkter og services du skal arbejde med inden du tager fat på opgaverne. Og det er her at LinkedIn kommer ind i billedet. LinkedIn er nemlig er et fantastisk værktøj til at søge informationer med.
 

Connect med dine nye kolleger

Mange virksomheder har en såkaldt ”Company Page” på LinkedIn. Her kan du som regel danne dig et hurtigt overblik over, hvad der sker i virksomheden gennem statusopdateringerne på firmasiden. Du kan også se, hvilke personer, der er linket til virksomhedsprofilen, og dermed mange af dine nye kolleger. Vi foreslå at du sender dem en invitation til at connecte med dig på LinkedIn. Husk at skrive en personlig introduktionstekst i din invitation. Det giver et godt og professionelt indtryk af dig.

Blogindlæg om, hvordan du kan få et forspring i dit nye job ved hjælp af LinkedInVed at linke op med dine nye kolleger kan du dels øve dig på deres navne og få en fornemmelse af, hvem de er både fagligt og personligt. Hvis de er flittige til at poste og like/dele på LinkedIn kan du med fordel starte med at følge dem, og måske endda begynde at videreformidle relevant indhold i dit netværk ved at like/dele deres. På den måde får dit netværk på en ikke sælgende måde en introduktion til din nye arbejdsplads.
 

Besøg ledergruppens LinkedIn profiler

Blogindlæg om, hvordan du kan få et forspring i dit nye job ved hjælp af LinkedInVed at besøge ledergruppens LinkedIn profiler kan du dels vise din interesse i dem som personer og samtidig få yderst relevant information om, hvem de er og, hvad deres rolle er i virksomheden. Flere og flere personer skriver nu blogindlæg via LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg), og disse er ofte både interessante og lærerige at læse, og kan indeholde meget værdifuld information.

Du kan derfor med stor fordel bruge LinkedIn som forberedelse til dit nye job. Ved at tage udgangspunkt i denne guide du vil helt sikkert møde yderst forberedt op den første arbejdsdag.

 

De 8 trin er:

  1. Klik “Følg/Follow” på din nye arbejdsplads LinkedIn Company Page.
  2. Se medarbejdere, der er forbundet med virksomheden og link op med de centrale kolleger allerede et par uger før du officielt starter. Husk altid at skrive en personlig introduktionstekst når du connecter uanset hvem det er.
  3. Øv dig i navnene på dine nye kolleger så du kan nævne deres navn når du hilser på dem første dag.
  4. Brug den professionelle overskrift på LinkedIn til at skille dig ud fra mængden af eksempelvis Key Account Managers. Skriv nøgleord og korte sætninger på hvad der kendetegner dig og, hvilken værdi du skaber. Du har 120 tegn at gøre godt med inklusive mellemrum.
  5. Opdater også dit resumé på LinkedIn ved at fortælle om, hvad brænder du for, hvordan vil du hjælpe kunderne i dit nye virke og hvilken værdi du kan skabe for dem. Her har du op til 2.000 tegn at gøre godt med.
  6. Tjek dagligt hvad dine nye kolleger poster af statusopdateringer og blogindlæg. Det vil hjælpe dig med at forstå hvad der generelt sker i virksomheden.
  7. Tjek om der er relevante grupper du bør følge og aktivt deltage i.
  8. Glem ikke at opdatere din nye jobtitel under erfaringsafsnittet på LinkedIn på selve dagen, så omverdenen kan se at du er startet i et nyt job.

Efter første dag begynder en tid hvor du via LinkedIn kan opbygge din ekspertrolle. Du skal nemlig hurtigst muligt i gang med at lave dine egne statusopdateringer, kommentere andres opslag og skrive LinkedIn artikler.

Når du gennem en periode har skrevet om det du brænder for og arbejder med, vil du stille og roligt begynde at blive opfattet som ekspert på dit område. Og det er faktisk lige præcis her at magien på LinkedIn sker, og du vil opleve at kunderne vil begynde at komme til dig.

Et andet sted hvor du kan forberede dig til dit nye job, handler om at LinkedIn bliver i stigende grad brugt til at søge efter leverandører og produkter med. Derfor kan du bruge LinkedIn til at få udvidet din forståelse for, hvad virksomheden tilbyder af produkter og services, samtidig med at du kan finde information om markedet. Det kan også være en god ide at følge grupper indenfor den branche du nu skal arbejde i.

Hvis dit nye job for øvrigt indebærer kundekontakt, så kan du med fordel også bruge LinkedIn til at få bedre kundemøder med. Det har vi skrevet en kort guide til, som du finder i linket lige her.

Rigtig god fornøjelse i opstarten af dit nye job :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] tiltrækker du dit drømmejob med LinkedIn ved at bruge dette relationsværktøj proaktivt. Det kan du gøre ved at positionere […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company