Blogindlæg om hvad forskellen er på et indlæg og en artikel på LinkedIn

Hvad er forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn?

Hvad er forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn? Hvornår skal du bruge skrive det ene eller det andet? Hvad virker bedst? Hvorfor får min artikler ikke særligt mange visninger sammenlignet med mine indlæg? Bliver indlæg og artikler Google-indekseret?

Den slags spørgsmål får vi ofte, når vi afholder social selling foredrag eller kurser. Og det er faktisk helt forståeligt, hvis du ikke kender forskellen. For LinkedIn gør ikke meget ud af at fortælle brugerne, hvornår de skal bruge det ene eller andet.

Der er derfor en del brugere, der bruger de to indholdsformater på LinkedIn på den forkerte måde, og derfor ikke når ud med de budskaber som de ønsker.

Men hvornår skal du så poste henholdsvis et indlæg (også kendt som en statusopdatering på LinkedIn) eller skrive en LinkedIn artikel (tidligere kendt som Pulse blogindlæg), når du vil dele viden og inspiration med dit netværk på LinkedIn? Hvad er der af lighedstegn og hvad er der af forskelle?

Dette og meget andet får du svar på i nedenstående guide.

Hvis du vil se guiden som video

Hvis du vil høre guiden som podcast

KARAKTERISTIKAINDLÆGARTIKEL
FormatTypisk tidsaktuelle emnerTypisk ekspert- og meningsindlæg i artikelform
Formatet er bedst tilAt skabe synlighedAt udstille ekspertise og meninger
LevetidTypisk dageBliver på din profil for altid og kan genbruges
EngagementSom regel nemt at få likesSom regel nemt at få kommentarer
VisningerOpnår som regel mange visninger (tusindvis)Opnår som regel færre men ofte mere relevante visninger (hundredevis)
Anbefalet længdeSå meget der skal til for at du kan komme ud med dit budskabMinimum 300 ord og gerne op til 6-7-800 ord.
Maksimale antal tegn3.000 tegn inklusive mellemrum120.000 tegn inklusive mellemrum
TekstformatteringNejJa (fed, kursiv, understreget, nummerliste, bulletliste samt H1 og H2 overskrifter)
Upload af billederOp til 9 billeder1 primært billede men ikke nogen begrænsning for antallet af billeder i brødteksten
Upload af animeret GIFJa (vises dog ikke på iOS)Ja
Afspilning af videoJa med “native” video eller YouTube/Vimeo linkJa med YouTube/Vimeo link
Undertekster på videoJa, via SRT-fil eller hardcodingSkal hardcodes i video eller tekstes via YouTube
StoriesJaNej
Indlejring af dokumenterJa (PDF, Word og PowerPoint)Ja (SlideShare, Issuu eller Prezi)
Indlejring af lydfilerNejJa (SoundCloud)
HashtagsJa (brug maks. 3 hashtags)Nej, kun som fritekst
TaggingJaNej, men der kan linkes til profiler
AfstemningerJaNej
EventtilmeldingJaNej
Google-indekseresNejJa
Kan postes på personlig profilJaJa
Kan postes på en virksomhedssideJaJa
Mulighed for kladderJa, dog kun på mobilJa
Hvornår tæller en visning?300 ms (mobil), 1.000 ms (desktop)Når der er klikket ind på artiklen

En indlæg er en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med dit netværk på LinkedIn. Det er typisk noget her og nu orienteret og tidsaktuelt.

Det kan eksempelvis være:

  • at du deler et link til et blogindlæg, og hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder dit netværk om at komme med en kommentar.
  • at du fortæller om et kommende arrangement i virksomheden.
  • at du inviterer til et gratis webinar hvor deltagerne få viden og indsigt om et bestemt emne.
  • at du uploader et billede fra arrangementet med en tak til alle dem, der mødte op.
  • at du stiller et spørgsmål til netværket og beder om input fra dem.
  • at I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget.
  • at I flytter domicil og at du deler billeder af de nye lokaler.

Et indlæg kan være på op til 3.000 tegn inklusive mellemrum, links og hashtags. Du kan indsætte op til 9 billeder, en video eller et dokument (PDF, Word eller PointPoint).

Her finder du et eksempel på publicering af LinkedIn indlæg

Så for at opsummere lidt omkring indlæg på LinkedIn, så er de bedst til at skabe synlighed med i dit netværk. Et godt indlæg vil som regel kunne opnå mange visninger (typiske tusindevis) og hvis emnet er relevant og interessant kan der også komme engagement og dialog gennem kommentarer og likes.

Husk altid at bruge billeder eller video som visuel stopeffekt i dine indlæg. Hvis du kun laver et rent tekstopslag, er der stor risiko for at det drukner i mængden af opslag, når dit netværk scroller sig igennem nyhedsstrømmen.

Du har 3.000 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder og links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite. Vær opmærksom på, at hvis du vil have et billede med, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers bliver det weblinket, der bliver fremhævet.

Husk også at tilføje 3 hashtags (LinkedIns egen anbefaling) til sidst i dit indlæg. Brug industritermer og nøgleord med henblik på at få spredt dit budskab ud til andre, der følger de pågældende hashtags. Hvis du mangler inspiration til, hvilke danske hashtags du kan bruge, er der inspiration at hente i vores oversigt over danske LinkedIn hashtags.

Sørg for at skrive indlægget i en skrivestil, der passer til LinkedIn. Hvis du bliver formel i din tone er der risiko for at dit netværk ser det som værende meget “corporate”, og de vil begynde at slå “reklamefiltret” til. Så skriv i en slags talesprog, der passer ind i tonen i dit netvæk.

Husk at det er forbudt at have priser, tilbud og kampagner med i dine indlæg, da dit netværk på LinkedIn ofte reagerer negativt på direkte salgsbudskaber. Du kan læse mere om, hvorfor at det er en dårlig idé at poste salgsopslag i blogindlægget “Kodeordet er UNSELLING“.

Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan skrive et godt indlæg, har min kollega Eva lavet en guide til det. Her deler hun ud af dels idéer til hvad et indlæg kan indeholde (og ikke indeholde), og dels til hvordan du teknisk set opbygger teksten.

Du bliver også introduceret til den såkaldte “white spacing” tankegang, som handler om at øge læsevenligheden og motivere læseren til at fortsætte med at læse din tekst. Formålet er selvfølgelig, at du laver indlæg, der bliver læst og delt af så mange som muligt.

Når du så har skrevet indlægget færdigt og har læst korrektur på teksten, klikker du bare på Opslå (“Post” hvis du har sat systemsproget til engelsk på LinkedIn) knappen. Herefter er indlægget publiceret og går ud til dit netværk på LinkedIn.

Hvad er en LinkedIn artikel? Det er på mange måder noget helt andet end et indlæg. Hvor indlægget er forholdsvis kort og på maksimalt 3.000 tegn, og ofte handler om et tidsaktuelt emne, så er LinkedIn artiklen derimod mere et menings- og/eller ekspertindlæg. Artiklen er som regel også længere, og skal helst være minimum 300 ord, men helst ikke længere end 6-800 ord.

Eksempel på hvordan en LinkedIn artikel ser ud

I en LinkedIn artikel kan du udstille din viden og erfaring, udtrykke faglige meninger, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil. Ergo understøtter det din rolle som ekspert indenfor dit felt.

Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil. Der ligger det som en slags elektronisk dokumentation for, at du er aktiv og vidende indenfor dit område.

Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme på LinkedIn, uddanne dit netværk til at forstå hvad det er du kan hjælpe med og hvilken værdi du skaber samt udvide din digitale egenkapital.

En LinkedIn artikel vil således altid være forbundet med din LinkedIn profil, og forsvinder ikke på samme måde som et indlæg kommer længere og længere ned i nyhedsstrømmen. Det giver også god mening, at en LinkedIn artikel for altid kan findes igen, da det er med til at dokumentere din ekspertise over tid.

Når du har klikket på denne knap, skal du i gang med at komponere artiklen, som skal indeholde følgende elementer:

  • En god og fængende overskrift.
  • Et godt billede, der understøtter overskriften.
  • Beskriv et emne, som du mener kan have din målgruppes interesse.
  • Tænk gerne i at beskrive et problem, som dine kunder har, og kom også med dit bud på, hvordan de kan løse det. Du må på ingen måde omtale din produkter og services, da det vil virke sælgende og det ødelægger idéen med en LinkedIn ekspert-artikel.
  • Teksten skal være minimum 300 ord for at Google får “øje” på det i søgninger.
  • Tilføj gerne 3-6 hashtags i slutningen af din artikel.
  • Teksten skal til gengæld helst ikke være længere end 600-800 ord, da læserne på LinkedIn typisk ikke gider læse meget lange artikler.

Hvis du vil have mere inspiration til, hvordan du opbygger en LinkedIn artikel, så kig forbi guiden “Sådan skriver du en LinkedIn artikel” med tilhørende podcast episode, hvis du hellere vil lytte til guiden.

Som jeg skrev i starten af mit blogindlæg, så spørger rigtig mange til hvorfor at deres artikler får markant færre visninger end indlæg, og om det så er et tegn på at artikler ikke virker.

Som jeg skrev i starten af mit blogindlæg, så spørger rigtig mange til hvorfor at deres artikler får markant færre visninger end indlæg, og om det så er et tegn på at artikler ikke virker.

Lad os lige start med at definere hvad en visning er på LinkedIn:

Indlæg: Når du scroller forbi et indlæg i din nyhedsstrøm med nogenlunde almindelig hastighed (300 millisekunders visning), så tæller faktisk som en visning. Så bare det at du scroller forbi et indlæg tæller som en visning selv om du måske ikke har læst/set/forstået budskabet.

Artikel: En visning af artikel tæller først når du klikker sig ind på selve artikel. Ergo skal du altså ind og kunne se artikels top og noget af brødteksten før at det tæller som en visning.

Ergo er der en ret god forklaring på hvorfor at din artikler får færre visninger end indlæg på LinkedIn.

Til gengæld er kvaliteten af artikelvisninger efter min mening markant højere, da jeg jo har lavet et proaktivt valg ved at have klikket mig ind på din artikel. Det gør jeg jo trods alt kun, hvis jeg har lyst til at læse artiklen.

Så du skal som sådan ikke være ærgerlig over at din artikler får færre visninger end indlæg. Det er faktisk et langt større problem at så mange bare scroller henover dit indlæg uden at at have set det eller endnu vigtigere læst og forstået det ;-)

Her finder du information om vores online LinkedIn kursus "Sådan skriver og poster du indhold til LinkedIn"
close

Abonnér på vores LinkedIn og social selling nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *