Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg om hvad forskellen er på et indlæg og en artikel på LinkedIn

    Hvad er forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn?

    Leif Carlsen2025-05-08T21:56:48+02:00
    By Leif Carlsen

    Hvad er forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn? Hvornår skal du bruge det ene eller det andet? Hvad virker bedst? Hvorfor får min artikler ikke særligt mange visninger sammenlignet med mine indlæg? Bliver indlæg og artikler Google-indekseret?

    Den slags spørgsmål får vi ofte, når vi afholder social selling foredrag eller kurser. Og det er faktisk helt forståeligt, hvis du ikke kender forskellen. For LinkedIn gør ikke meget ud af at fortælle brugerne, hvornår de skal bruge det ene eller andet.

    Der er derfor en del brugere, der bruger de to indholdsformater på LinkedIn på den forkerte måde, og derfor ikke når ud med de budskaber som de ønsker.

    Men hvornår skal du så poste henholdsvis et indlæg (også kendt som en statusopdatering på LinkedIn) eller skrive en LinkedIn artikel (tidligere kendt som Pulse blogindlæg), når du vil dele viden og inspiration med dit netværk på LinkedIn?

    Hvad er der af lighedstegn og hvad er der af forskelle?

    Dette og meget andet får du svar på i nedenstående guide.

      Overblik

    • Hvad er forskellen på indlæg og artikler?
    • Hvad er et indlæg?
    • Sådan skriver du et indlæg
    • Hvad er en LinkedIn artikel så?
    • Du kan også publicere artikler på en virksomhedsside
    • Sådan starter du en artikel
    • Hvorfor får artikler færre visninger?
    • Konklusion

    Hvis du vil høre guiden som podcast

    ► Apple Podcasts   ► Podimo   ► Spotify   

    Hvis du vil se guiden som video

    Video om hvad forskellen er på et indlæg og en artikel på LinkedIn

    Hvad er forskellen på indlæg og artikler?

    KARAKTERISTIKAINDLÆGARTIKEL
    FormatTypisk tidsaktuelle emnerTypisk ekspert- og meningsindlæg i artikelform
    Formatet er bedst tilAt skabe synlighedAt udstille ekspertise og meninger
    LevetidTypisk dageBliver på din profil for altid og kan genbruges
    EngagementSom regel nemt at få likesSom regel nemt at få kommentarer
    VisningerOpnår som regel mange visninger (tusindvis)Opnår som regel færre men ofte mere relevante visninger (hundredevis)
    Anbefalet længdeSå meget der skal til for at du kan komme ud med dit budskabMinimum 300 ord og gerne op til 6-7-800 ord
    Maksimale antal tegn3.000 tegn inklusive mellemrum120.000 tegn inklusive mellemrum
    TekstformatteringNejJa (fed, kursiv, understreget, nummerliste, bulletliste samt H1 og H2 overskrifter)
    Upload af billederOp til 20 billeder1 primært billede men ikke nogen begrænsning for antallet af billeder i brødteksten
    Upload af animeret GIFJaJa
    Afspilning af video“Native” video eller YouTube/Vimeo linkJa med YouTube/Vimeo link
    Undertekster på videoJa, via SRT-fil eller hardcodingSkal hardcodes i video eller tekstes via YouTube
    Dokument embedJa (PDF, Word og PowerPoint)Ja (SlideShare, Issuu eller Prezi)
    Indlejring af lydfilerNejJa (SoundCloud)
    HashtagsJa (brug 3-5 hashtags)Ja (brug 3-5 hashtags)
    TaggingJaJa
    AfstemningerJaNej
    EventtilmeldingJaNej
    Google-indekseresKun i begrænset omfangJa
    Kan postes på personlig profilJaJa
    Kan postes på en virksomhedssideJaJa
    Mulighed for kladderJaJa
    Hvornår tæller en visning?300 ms (mobil), 1.000 ms (desktop)Når der er klikket ind på artiklen

    Hvad er et indlæg så for en størrelse?

    En indlæg er en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med dit netværk på LinkedIn. Det er typisk noget her og nu orienteret og tidsaktuelt.

    Det kan eksempelvis være:

    • at du deler et link til et blogindlæg, og hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder dit netværk om at komme med en kommentar.
    • at du fortæller om et kommende arrangement i virksomheden.
    • at du inviterer til et gratis webinar hvor deltagerne få viden og indsigt om et bestemt emne.
    • at du uploader et billede fra arrangementet med en tak til alle dem, der mødte op.
    • at du stiller et spørgsmål til netværket og beder om input fra dem.
    • at I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget.
    • at I flytter domicil og at du deler billeder af de nye lokaler.

    Et indlæg kan være på op til 3.000 tegn inklusive mellemrum, links og hashtags. Du kan indsætte op til 9 billeder, en video eller et dokument (PDF, Word eller PointPoint).

    Her finder du et eksempel på publicering af LinkedIn indlæg

    Så for at opsummere lidt omkring indlæg på LinkedIn, så er de bedst til at skabe synlighed med i dit netværk. Et godt indlæg vil som regel kunne opnå mange visninger (typiske tusindevis) og hvis emnet er relevant og interessant kan der også komme engagement og dialog gennem kommentarer og likes.

    Husk altid at bruge billeder eller video som visuel stopeffekt i dine indlæg. Hvis du kun laver et rent tekstopslag, er der stor risiko for at det drukner i mængden af opslag, når dit netværk scroller sig igennem nyhedsstrømmen.

    Sådan skriver du et indlæg

    Hvis du vil skrive en indlæg, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Start et indlæg” som du finder i toppen af din nyhedsstrøm (se grafikken nedenfor).

    Sådan starter du et indlæg eller en artikel på LinkedIn

    Du har 3.000 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder og links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite. Vær opmærksom på, at hvis du vil have et billede med, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers bliver det weblinket, der bliver fremhævet.

    Husk også at tilføje 3-5 hashtags til sidst i dit indlæg.

    Brug industritermer og nøgleord med henblik på at få spredt dit budskab ud til andre, der følger de pågældende hashtags. Hvis du mangler inspiration til, hvilke danske hashtags du kan bruge, er der inspiration at hente i vores oversigt over danske LinkedIn hashtags.

    Sørg for at skrive indlægget i en skrivestil, der passer til LinkedIn. Hvis du bliver formel i din tone er der risiko for at dit netværk ser det som værende meget “corporate”, og de vil begynde at slå “reklamefiltret” til. Så skriv i en slags talesprog, der passer ind i tonen i dit netværk.

    Husk at det er forbudt at have priser, tilbud og kampagner med i dine indlæg, da dit netværk på LinkedIn ofte reagerer negativt på direkte salgsbudskaber. Du kan læse mere om, hvorfor at det er en dårlig idé at poste salgsopslag i blogindlægget “Kodeordet er UNSELLING“.

    Du kan for øvrigt overveje, om du skal oprette en såkaldt LinkedIn sandkasse, som er en lukket gruppe, hvor du hvor du og eventuelle kolleger kan “lege” og eksperimentere, og poste indlæg uden at jeres netværk eller andre på LinkedIn kan se med.

    Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan skrive et godt indlæg, har min kollega Eva lavet en guide til det. Her deler hun ud af dels idéer til hvad et indlæg kan indeholde (og ikke indeholde), og dels til hvordan du teknisk set opbygger teksten.

    Du bliver også introduceret til den såkaldte “white spacing” tankegang, som handler om at øge læsevenligheden og motivere læseren til at fortsætte med at læse din tekst. Formålet er selvfølgelig, at du laver indlæg, der bliver læst og delt af så mange som muligt.

    Når du så har skrevet indlægget færdigt og har læst korrektur på teksten, klikker du bare på Opslå (“Post” hvis du har sat systemsproget til engelsk på LinkedIn) knappen.

    Herefter er indlægget publiceret og går ud til dit netværk på LinkedIn.

    Guide: Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

    Hvad er en LinkedIn artikel så?

    Hvad er en LinkedIn artikel? Det er på mange måder noget helt andet end et indlæg. Hvor indlægget er forholdsvis kort og på maksimalt 3.000 tegn, og ofte handler om et tidsaktuelt emne, så er LinkedIn artiklen derimod mere et menings- og/eller ekspertindlæg. Artiklen er som regel også længere, og skal helst være minimum 300 ord, men helst ikke længere end 6-800 ord.

    Eksempel på hvordan en LinkedIn artikel ser ud

    I en LinkedIn artikel kan du udstille din viden og erfaring, udtrykke faglige meninger, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil. Ergo understøtter det din rolle som ekspert indenfor dit felt.

    Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil. Der ligger det som en slags elektronisk dokumentation for, at du er aktiv og vidende indenfor dit område.

    Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme på LinkedIn, uddanne dit netværk til at forstå hvad det er du kan hjælpe med og hvilken værdi du skaber samt udvide din digitale egenkapital.

    En LinkedIn artikel vil således altid være forbundet med din LinkedIn profil, og forsvinder ikke på samme måde som et indlæg kommer længere og længere ned i nyhedsstrømmen. Det giver også god mening, at en LinkedIn artikel for altid kan findes igen, da det er med til at dokumentere din ekspertise over tid.

    Du kan også publicere artikler på en virksomhedsside

    Du har også mulighed for at publicere LinkedIn artikler direkte på en virksomhedsside (også kendt som LinkedIn Company Page), hvis du er registreret som administrator af virksomhedssiden.

    Artikler bliver i så fald publiceret med virksomheden som afsender/forfatter, og bliver spredt ud til følgerne af virksomhedssiden.

    Sådan starter du en LinkedIn artikel

    Hvis du vil i gang med at skrive en LinkedIn artikel, gør du det ved at klikke på “Skriv en artikel” (“Write an article” hvis du har sat dit systemsprog på LinkedIn til engelsk). Den “knap” finder du i toppen af din nyhedsstrøm (se nedenstående grafik).

    Visuel guide, der viser hvordan du skriver og poster en artikel på LinkedIn Visuel guide, der viser hvordan du skriver og poster en artikel på LinkedIn Visuel guide, der viser hvordan du skriver og poster en artikel på LinkedIn Visuel guide, der viser hvordan du skriver og poster en artikel på LinkedIn

    Når du har klikket på denne knap, skal du i gang med at komponere artiklen, som skal indeholde følgende elementer:

    • En god og fængende overskrift.
    • Et godt billede, der understøtter overskriften.
    • Beskriv et emne, som du mener kan have din målgruppes interesse.
    • Tænk gerne i at beskrive et problem, som dine kunder har, og kom også med dit bud på, hvordan de kan løse det. Du må på ingen måde omtale din produkter og services, da det vil virke sælgende og det ødelægger idéen med en LinkedIn ekspert-artikel.
    • Teksten skal helst være på minimum 300 ord og op til 600-800 ord, da læserne på LinkedIn typisk ikke gider læse meget lange artikler.
    • Skriv gerne relevante søgeord ind i din tekst, da Google indekserer LinkedIn artikler.

    Hvis du vil have mere inspiration til, hvordan du opbygger en LinkedIn artikel, så kig forbi guiden “Sådan skriver du en LinkedIn artikel” med tilhørende podcast episode, hvis du hellere vil lytte til guiden.

    Hvorfor får min artikler færre visninger end mine indlæg?

    Som jeg skrev i starten af mit blogindlæg, så spørger rigtig mange til hvorfor at deres artikler får markant færre visninger end indlæg, og om det så er et tegn på at artikler ikke virker.

    Forklaring på hvorfor at artikler får markant færre visninger end indlæg på LinkedIn

    Som jeg skrev i starten af mit blogindlæg, så spørger rigtig mange til hvorfor at deres artikler får markant færre visninger end indlæg, og om det så er et tegn på at artikler ikke virker.

    Lad os lige start med at definere hvad en visning er på LinkedIn:

    Indlæg: Når du scroller forbi et indlæg i din nyhedsstrøm med nogenlunde almindelig hastighed (300 millisekunders visning), så tæller faktisk som en visning. Så bare det at du scroller forbi et indlæg tæller som en visning selv om du måske ikke har læst/set/forstået budskabet.

    Artikel: En visning af artikel tæller først når du klikker sig ind på selve artikel. Ergo skal du altså ind og kunne se artikels top og noget af brødteksten før at det tæller som en visning.

    Ergo er der en ret god forklaring på hvorfor at din artikler får færre visninger end indlæg på LinkedIn.

    Til gengæld er kvaliteten af artikelvisninger efter min mening markant højere, da jeg jo har lavet et proaktivt valg ved at have klikket mig ind på din artikel. Det gør jeg jo trods alt kun, hvis jeg har lyst til at læse artiklen.

    Så du skal som sådan ikke være ærgerlig over at din artikler får færre visninger end indlæg. Det er faktisk et langt større problem at så mange bare scroller henover dit indlæg uden at at have set det eller endnu vigtigere læst og forstået det ;-)

    Konklusion

    Konklusion i.f.m. dette blogindlæg

    Jeg vil runde mit blogindlæg af med en opfordring til, at du bruger dels indlæg og dels LinkedIn artikler på den rigtige måde, som efter min mening er følgende:

    • Indlæg er til de korte og mere her og nu orienterede budskaber, som også typisk har en kort levetid. Jeg vil foreslå at du laver 1-3 indlæg pr. uge for at opnå tilstrækkelig med synlighed i dit netværk
    • LinkedIn artikler er menings- og/eller ekspertindlæg af høj kvalitet og med en længde på mellem typisk 300 og op til 6-800 ord. LinkedIn artikler er altid forbundet med din LinkedIn profil, og udstiller således din ekspertise. Skriv gerne 1-2 LinkedIn artikler pr. måned, hvis muligt
    • Enhver form for kommunikation af priser, kampagner, tilbud og direkte produktbudskaber er forbudt! Du ødelægger ganske enkelt din profil ved at være sælgende i dit LinkedIn netværk. Hjælp i stedet dit netværk ved at svare på spørgsmål, udstil din ekspertise og inspirér dine kunder gennem relevant indhold.
    • Sørg for at køre både indlæg og artikler igennem det, som vi kalder for “Og hvad så?” testen, der handler om at sikre at teksten er relevant og interessant for dine læsere.

    God fornøjelse med at skrive både gode indlæg og LinkedIn artikler fremover 😊

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    I Social Selling Community kan du få online svar på alle dine spørgsmål, adgang til arkiv med over 100 videoer indenfor LinkedIn og social selling samt skabelonbibliotekKlik her for mere information

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.