Hvad er forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn?
Hvad er forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn? Hvornår skal du bruge det ene eller det andet? Hvad virker bedst? Hvorfor får min artikler ikke særligt mange visninger sammenlignet med mine indlæg? Bliver indlæg og artikler Google-indekseret?
Den slags spørgsmål får vi ofte, når vi afholder social selling foredrag eller kurser. Og det er faktisk helt forståeligt, hvis du ikke kender forskellen. For LinkedIn gør ikke meget ud af at fortælle brugerne, hvornår de skal bruge det ene eller andet.
Der er derfor en del brugere, der bruger de to indholdsformater på LinkedIn på den forkerte måde, og derfor ikke når ud med de budskaber som de ønsker.
Men hvornår skal du så poste henholdsvis et indlæg (også kendt som en statusopdatering på LinkedIn) eller skrive en LinkedIn artikel (tidligere kendt som Pulse blogindlæg), når du vil dele viden og inspiration med dit netværk på LinkedIn?
Hvad er der af lighedstegn og hvad er der af forskelle?
Dette og meget andet får du svar på i nedenstående guide.
Hvis du vil høre guiden som podcast
Hvis du vil se guiden som video
KARAKTERISTIKA | INDLÆG | ARTIKEL |
---|---|---|
Format | Typisk tidsaktuelle emner | Typisk ekspert- og meningsindlæg i artikelform |
Formatet er bedst til | At skabe synlighed | At udstille ekspertise og meninger |
Levetid | Typisk dage | Bliver på din profil for altid og kan genbruges |
Engagement | Som regel nemt at få likes | Som regel nemt at få kommentarer |
Visninger | Opnår som regel mange visninger (tusindvis) | Opnår som regel færre men ofte mere relevante visninger (hundredevis) |
Anbefalet længde | Så meget der skal til for at du kan komme ud med dit budskab | Minimum 300 ord og gerne op til 6-7-800 ord |
Maksimale antal tegn | 3.000 tegn inklusive mellemrum | 120.000 tegn inklusive mellemrum |
Tekstformattering | Nej | Ja (fed, kursiv, understreget, nummerliste, bulletliste samt H1 og H2 overskrifter) |
Upload af billeder | Op til 9 billeder | 1 primært billede men ikke nogen begrænsning for antallet af billeder i brødteksten |
Upload af animeret GIF | Ja | Ja |
Afspilning af video | “Native” video eller YouTube/Vimeo link | Ja med YouTube/Vimeo link |
Undertekster på video | Ja, via SRT-fil eller hardcoding | Skal hardcodes i video eller tekstes via YouTube |
Dokument embed | Ja (PDF, Word og PowerPoint) | Ja (SlideShare, Issuu eller Prezi) |
Indlejring af lydfiler | Nej | Ja (SoundCloud) |
Hashtags | Ja (brug 3-5 hashtags) | Ja (brug 3-5 hashtags) |
Tagging | Ja | Ja |
Afstemninger | Ja | Nej |
Eventtilmelding | Ja | Nej |
Google-indekseres | Kun i begrænset omfang | Ja |
Kan postes på personlig profil | Ja | Ja |
Kan postes på en virksomhedsside | Ja | Ja |
Mulighed for kladder | Ja | Ja |
Hvornår tæller en visning? | 300 ms (mobil), 1.000 ms (desktop) | Når der er klikket ind på artiklen |
En indlæg er en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med dit netværk på LinkedIn. Det er typisk noget her og nu orienteret og tidsaktuelt.
Det kan eksempelvis være:
- at du deler et link til et blogindlæg, og hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder dit netværk om at komme med en kommentar.
- at du fortæller om et kommende arrangement i virksomheden.
- at du inviterer til et gratis webinar hvor deltagerne få viden og indsigt om et bestemt emne.
- at du uploader et billede fra arrangementet med en tak til alle dem, der mødte op.
- at du stiller et spørgsmål til netværket og beder om input fra dem.
- at I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget.
- at I flytter domicil og at du deler billeder af de nye lokaler.
Et indlæg kan være på op til 3.000 tegn inklusive mellemrum, links og hashtags. Du kan indsætte op til 9 billeder, en video eller et dokument (PDF, Word eller PointPoint).
Så for at opsummere lidt omkring indlæg på LinkedIn, så er de bedst til at skabe synlighed med i dit netværk. Et godt indlæg vil som regel kunne opnå mange visninger (typiske tusindevis) og hvis emnet er relevant og interessant kan der også komme engagement og dialog gennem kommentarer og likes.
Husk altid at bruge billeder eller video som visuel stopeffekt i dine indlæg. Hvis du kun laver et rent tekstopslag, er der stor risiko for at det drukner i mængden af opslag, når dit netværk scroller sig igennem nyhedsstrømmen.
Hvis du vil skrive en indlæg, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Start et indlæg” som du finder i toppen af din nyhedsstrøm (se grafikken nedenfor).
Du har 3.000 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder og links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite. Vær opmærksom på, at hvis du vil have et billede med, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers bliver det weblinket, der bliver fremhævet.
Husk også at tilføje 3 hashtags (LinkedIns egen anbefaling) til sidst i dit indlæg.
Brug industritermer og nøgleord med henblik på at få spredt dit budskab ud til andre, der følger de pågældende hashtags. Hvis du mangler inspiration til, hvilke danske hashtags du kan bruge, er der inspiration at hente i vores oversigt over danske LinkedIn hashtags.
Sørg for at skrive indlægget i en skrivestil, der passer til LinkedIn. Hvis du bliver formel i din tone er der risiko for at dit netværk ser det som værende meget “corporate”, og de vil begynde at slå “reklamefiltret” til. Så skriv i en slags talesprog, der passer ind i tonen i dit netværk.
Husk at det er forbudt at have priser, tilbud og kampagner med i dine indlæg, da dit netværk på LinkedIn ofte reagerer negativt på direkte salgsbudskaber. Du kan læse mere om, hvorfor at det er en dårlig idé at poste salgsopslag i blogindlægget “Kodeordet er UNSELLING“.
Du kan for øvrigt overveje, om du skal oprette en såkaldt LinkedIn sandkasse, som er en lukket gruppe, hvor du hvor du og eventuelle kolleger kan “lege” og eksperimentere, og poste indlæg uden at jeres netværk eller andre på LinkedIn kan se med.
Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan skrive et godt indlæg, har min kollega Eva lavet en guide til det. Her deler hun ud af dels idéer til hvad et indlæg kan indeholde (og ikke indeholde), og dels til hvordan du teknisk set opbygger teksten.
Du bliver også introduceret til den såkaldte “white spacing” tankegang, som handler om at øge læsevenligheden og motivere læseren til at fortsætte med at læse din tekst. Formålet er selvfølgelig, at du laver indlæg, der bliver læst og delt af så mange som muligt.
Når du så har skrevet indlægget færdigt og har læst korrektur på teksten, klikker du bare på Opslå (“Post” hvis du har sat systemsproget til engelsk på LinkedIn) knappen.
Herefter er indlægget publiceret og går ud til dit netværk på LinkedIn.
Hvad er en LinkedIn artikel? Det er på mange måder noget helt andet end et indlæg. Hvor indlægget er forholdsvis kort og på maksimalt 3.000 tegn, og ofte handler om et tidsaktuelt emne, så er LinkedIn artiklen derimod mere et menings- og/eller ekspertindlæg. Artiklen er som regel også længere, og skal helst være minimum 300 ord, men helst ikke længere end 6-800 ord.
I en LinkedIn artikel kan du udstille din viden og erfaring, udtrykke faglige meninger, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil. Ergo understøtter det din rolle som ekspert indenfor dit felt.
Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil. Der ligger det som en slags elektronisk dokumentation for, at du er aktiv og vidende indenfor dit område.
Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme på LinkedIn, uddanne dit netværk til at forstå hvad det er du kan hjælpe med og hvilken værdi du skaber samt udvide din digitale egenkapital.
En LinkedIn artikel vil således altid være forbundet med din LinkedIn profil, og forsvinder ikke på samme måde som et indlæg kommer længere og længere ned i nyhedsstrømmen. Det giver også god mening, at en LinkedIn artikel for altid kan findes igen, da det er med til at dokumentere din ekspertise over tid.
Du har også mulighed for at publicere LinkedIn artikler direkte på en virksomhedsside (også kendt som LinkedIn Company Page), hvis du er registreret som administrator af virksomhedssiden.
Artikler bliver i så fald publiceret med virksomheden som afsender/forfatter, og bliver spredt ud til følgerne af virksomhedssiden.
Når du har klikket på denne knap, skal du i gang med at komponere artiklen, som skal indeholde følgende elementer:
- En god og fængende overskrift.
- Et godt billede, der understøtter overskriften.
- Beskriv et emne, som du mener kan have din målgruppes interesse.
- Tænk gerne i at beskrive et problem, som dine kunder har, og kom også med dit bud på, hvordan de kan løse det. Du må på ingen måde omtale din produkter og services, da det vil virke sælgende og det ødelægger idéen med en LinkedIn ekspert-artikel.
- Teksten skal helst være på minimum 300 ord og op til 600-800 ord, da læserne på LinkedIn typisk ikke gider læse meget lange artikler.
- Skriv gerne relevante søgeord ind i din tekst, da Google indekserer LinkedIn artikler.
Hvis du vil have mere inspiration til, hvordan du opbygger en LinkedIn artikel, så kig forbi guiden “Sådan skriver du en LinkedIn artikel” med tilhørende podcast episode, hvis du hellere vil lytte til guiden.
Som jeg skrev i starten af mit blogindlæg, så spørger rigtig mange til hvorfor at deres artikler får markant færre visninger end indlæg, og om det så er et tegn på at artikler ikke virker.
Som jeg skrev i starten af mit blogindlæg, så spørger rigtig mange til hvorfor at deres artikler får markant færre visninger end indlæg, og om det så er et tegn på at artikler ikke virker.
Lad os lige start med at definere hvad en visning er på LinkedIn:
Indlæg: Når du scroller forbi et indlæg i din nyhedsstrøm med nogenlunde almindelig hastighed (300 millisekunders visning), så tæller faktisk som en visning. Så bare det at du scroller forbi et indlæg tæller som en visning selv om du måske ikke har læst/set/forstået budskabet.
Artikel: En visning af artikel tæller først når du klikker sig ind på selve artikel. Ergo skal du altså ind og kunne se artikels top og noget af brødteksten før at det tæller som en visning.
Ergo er der en ret god forklaring på hvorfor at din artikler får færre visninger end indlæg på LinkedIn.
Til gengæld er kvaliteten af artikelvisninger efter min mening markant højere, da jeg jo har lavet et proaktivt valg ved at have klikket mig ind på din artikel. Det gør jeg jo trods alt kun, hvis jeg har lyst til at læse artiklen.
Så du skal som sådan ikke være ærgerlig over at din artikler får færre visninger end indlæg. Det er faktisk et langt større problem at så mange bare scroller henover dit indlæg uden at at have set det eller endnu vigtigere læst og forstået det ;-)
Jeg vil runde mit blogindlæg af med en opfordring til, at du bruger dels indlæg og dels LinkedIn artikler på den rigtige måde, som efter min mening er følgende:
- Indlæg er til de korte og mere her og nu orienterede budskaber, som også typisk har en kort levetid. Jeg vil foreslå at du laver 1-3 indlæg pr. uge for at opnå tilstrækkelig med synlighed i dit netværk
- LinkedIn artikler er menings- og/eller ekspertindlæg af høj kvalitet og med en længde på mellem typisk 300 og op til 6-800 ord. LinkedIn artikler er altid forbundet med din LinkedIn profil, og udstiller således din ekspertise. Skriv gerne 1-2 LinkedIn artikler pr. måned, hvis muligt
- Enhver form for kommunikation af priser, kampagner, tilbud og direkte produktbudskaber er forbudt! Du ødelægger ganske enkelt din profil ved at være sælgende i dit LinkedIn netværk. Hjælp i stedet dit netværk ved at svare på spørgsmål, udstil din ekspertise og inspirér dine kunder gennem relevant indhold.
- Sørg for at køre både indlæg og artikler igennem det, som vi kalder for “Og hvad så?” testen, der handler om at sikre at teksten er relevant og interessant for dine læsere.
God fornøjelse med at skrive både gode indlæg og LinkedIn artikler fremover 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar