Blogindlæg med inspiration til 4 ting som gør dine LinkedIn artikler guld værd

4 ting som gør dine LinkedIn artikler guld værd

Dine LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse artikler) kan blive guld værd i forhold til din kommercielle tilstedeværelse på LinkedIn. Det kan artiklerne fordi de kan være med til at kunderne får øje på dig og din ekspertise, og forhåbentlig dermed kommer til dig, når de har brug for lige netop denne form for ekspertise.

Det er det jeg og min kollega Leif Carlsen oplever på regelmæssig basis. Vi bruger artikler på LinkedIn til proaktivt at udstille vores ekspertise overfor vores netværk og netværkets netværk.

Vi bruger også artiklerne målrettet mod enkeltpersoner, som står med en udfordring eller har et spørgsmål, som vi kan besvare ved at dele en allerede publiceret artikel.

Jeg har derfor skrevet nedenstående blogindlæg med 4 konkrete ting, som gør dine LinkedIn artikler til guld.

Eksempel på hvordan en LinkedIn artikel ser ud

Inden jeg beskriver de 4 ting, så lad mig lige starte med at definere hvad en LinkedIn artikel er for en størrelse. En LinkedIn artikel er en indholdstype, der minder om et blogindlæg på et website, men som bliver publiceret på din personlige LinkedIn profil.

LinkedIn artikler er for dig, der gerne vil dele ud af din viden og ekspertise og derigennem inspirere andre på LinkedIn. Du vil sikkert gerne gå mere i dybden og beskrive flere detaljer end du kan med et LinkedIn indlæg, der jo har en begrænsning på 3.000 tegn.

En anden forskel i forhold til indlæg handler om at du har langt bedre muligheder for at arbejde med det visuelle indtryk af en artikel. Du kan eksempelvis bruge fed, kursiv, understreget, bulletlister, citater m.m. i din tekstformattering. Du har også bedre muligheder for at indsætte billeder, video og grafik for både at forstærke dine budskaber og øge læsbarheden.

Hvis du skriver artikler på regelmæssig basis, kan det være med til at positionere dig som ekspert indenfor dit område, og samtidigt uddanne dit netværk til at forstå hvad det er, som du kan hjælpe med og hvilken værdi du skaber.

En anden fordel ved LinkedIn artikler er, at de ikke bare forsvinder i nyhedsstrømmen. Faktisk bliver din seneste artikel vist som en del af din profil og folk kan så klikke sig videre på den og andre af dine artikler. Dermed ligger artiklerne som en slags elektronisk dokumentation for, at du er aktiv og vidende indenfor dit område.

Altså kan du bruge artikler til skabe dit professionelle digitale omdømme på LinkedIn og opbygge din digitale egenkapital.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg også nævne at publicering af artikler vil øge dit Social Selling Index da det påvirker den del, som handler om etablering af dit professionelle brand.

De 4 ting som kan gøre dine artikler til guld

Hvis du arbejder med relationssalg og længerevarende salgscyklusser, så kan LinkedIn artikler være en effektivt måde til at komme tættere på dine potentielle nye kunder.

Det handler om hvordan du kan påvirke potentielle nye kunder, hvor du lykkes i at få et indledende møde med beslutningstageren, men hvor han eller hun endnu ikke har startet sin egen købsproces.

Denne type kunder kan kendes på, at de siger noget i retning af: “Det lyder interessant, men vi kommer tidligst til at kigge på den nye løsning eller måske udskifte nuværende leverandør i starten af det nye år”.

Her har du jo behov for at kunne påvirke den potentielle nye kunde hen over en periode på eksempelvis et halvt års tid, og det er her at artikler kan bruges på en smart og effektiv måde.

Du skal tage udgangspunkt i mødet med den potentielle kunde, og det som han eller hun har fortalt at de har af konkrete udfordringer eller hvilke gevinster, de går efter at hente ved implementering af en ny løsning eller opgradering af den eksisterende platform.

Ud fra dette kan du nu begynde at beskrive en forholdsvis løsning på kundens udfordring. Da andre også kan læse med på LinkedIn, skal artiklen være rimelig objektiv og ikke handle om den specifikke kundes udfordringer, men det som du oplever som en generel tendens i markedet (du har sikkert mødt andre kunder med lignende udfordringer).

Når du har publiceret artiklen på LinkedIn kan du så maile linket til artiklen til beslutningstageren sammen med en kommentar om at du har tænkt mødet igennem, og kan se at der er andre kunder, der kæmper med lignende udfordringer.

Det er vigtigt at artiklen skrives i ikke-sælgende vendinger og uden at du begynder at nævne din virksomheds produkter – ellers bliver det jo salg og ikke det ekspertindlæg som vi ønsker det skal være.

Mange af dem, der i første omgang giver et ”like”, en kommentar eller deler din artikel, er sandsynligvis folk du allerede har i dit netværk. Når dem du har i dit netværk, giver et ”like”, en kommentar eller deler din artikel, kommer det altid ud til deres netværk. Når det sker øges sandsynligheden for, at folk du ikke har i dit netværk, også kan læse din artikel.

Hvis de synes om det de læser, skriver de måske en kommentar til dig eller deler din artikel med deres netværk.

Det giver dig muligheden for at udvide dit netværk med relevante personer. Det handler om at personen, som du ikke har i dit netværk og som har skrevet en kommentar på din artikel, som udgangspunkt er positiv overfor det som du skriver (med mindre der er tale om en negativ kommentar). Måske vil de gerne læse mere af det som du skriver.

Det er derfor en god idé at bruge lejligheden til at invitere sådan personer ind i dit netværk således, at du derigennem kan påvirke dem direkte med dine budskaber.

Husk altid at skrive en personlig tekst når du inviterer folk ind i dit netværk. At folk har kommenteret eller delt en af dine artikler er den perfekte årsag til at du vil invitere folk ind.

Hvis du skriver dine artikler på mere end 300 ord, så bliver de Google-indekseret. Det vil sige at dem som går på Google for at søge efter en løsning på et problem, et bestemt ord eller en sætning, har mulighed for at finde dine artikler, hvis de ord, der bliver søgt på, er i din artikel og at Google ellers synes at din artikel fortjener at komme med blandt de bedste søgeresultater.

Derfor er det en god ide, at du har dine kunder i tankerne, når du skriver dine artikler. Brug meget gerne de spørgsmål som du får under kundemøder eller lignende som inspiration til emner du kan skrive om.

Det kan eksempelvis være:

  • Hvilke udfordringer har de?
  • Er der bestemte løsninger de søger efter?
  • Er de på udkig efter inspiration til andre måder at løse en given problemstilling på
  • Er der eksempelvis nye teknologier, som der er stor interesse omkring?

Brug gerne disse termer i din overskrift og som ord og sætninger i brødteksten til din artikel. Så kan dine artikler blive fundet af folk, der bruger den slags søgetermer på Google og dermed kan de finde frem til dine artikler og få svar fra netop dig.

Eva Sachse signatur i.f.m. blogindlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *