Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
14. oktober 2016
14 okt 2016

Få bedre kundemøder ved hjælp af LinkedIn

Mødeforberedelse og LinkedIn. Hænger det virkelig sammen?

Efter min mening helt klart ja. Du kan få meget bedre kundemøder ved hjælp af LinkedIn.

Det er i hvert fald min påstand.

Giv mig lige et par minutter til at underbygge påstanden.
 

Tid er penge

Tid er en af vores mest knappe ressourcer. På den måde er tid også blevet en af vores mest kostbare ressourcer. Og da tid som bekendt er penge, gælder det virkelig om at få det maksimale ud af tiden.

Det gælder i høj grad også møder med vores kunde.

Hvis der er tale om et førstegangsmøde med en ny potentiel kunde, har vi sandsynligvis kun ét skud i bøssen. Et skud, der skal bruges til at komme videre til næste skridt i salgsprocessen overfor kunden.

Hvis der er tale om et møde med en nuværende kunde, skal mødet bruges til at holde fremdrift i samarbejdet, udvikle det, afklare eventuelle problemstillinger og sikre øget loyalitet i samarbejdet.
 
Blogindlæg om, hvordan du kan få bedre kundemøder ved hjælp af LinkedIn
 
Uanset om det er et førstegangsmøde eller et møde med en eksisterende kunde, så er der ingen tvivl om, at forberedelse er en fundamental forudsætning for at mødet kan afvikles på en ordentlig og professionel måde.

Uden forberedelse er det tilfældigheder, der kommer til at styre mødets udvikling, og med tilfældig styring, kommer der også kun tilfældige resultater ud af mødet.
 

Hvordan forbereder du dig så til mødet?

Der er selvfølgelig forskel på om du skal til et førstegangsmøde eller et statusmøde med en fast kunde. Der er dog alligevel nogle karakteristika, der er fælles for alle møder. Jeg har i den sammenhæng lavet mit bud på emner, som du dels kan forberede dig på inden mødet og dels kan bruge som spørgsmål under mødet:

  • Hvem er virksomheden?
  • Hvordan går det for dem? Vækster de? Omstrukturer de? Hyrer eller fyrer de?
  • Hvad laver de? Fokuserer de på pris, “value for money” eller “premium?
  • Hvor er deres kunder? Hvorfor handler de hos denne virksomhed?
  • Har vi en historik med dem?
  • Hvilke produktområder sælger vi til dem? Hvad er vores “Share of Wallet”?
  • Hvem er mødedeltagerne? Hvad er deres rolle? Hvad er deres succeskriterier? Er de beslutningstagere eller influenter? Hvem er deres nærmeste chefer?
  • Hvad er deres konkrete behov? Hvad er deres succeskriterier?
  • Er der områder, hvor du skal udfordre kunden?
  • Er der områder, hvor du kan inspirere kunden med viden og indsigt?
  • Hvad skal der til for at der bliver truffet de beslutninger, der sørger for at vi kommer videre med kunden/præsentationen/projektet/ordren?

 

Hvor er det så lige, at LinkedIn kommer ind i billedet?

Blogindlæg om, hvordan du kan få bedre kundemøder ved hjælp af LinkedInDu tænker måske, hvor er det så lige at LinkedIn kommer ind i billedet i forhold til det med at få bedre kundemøder? Jo, det handler om, at du skal bruge LinkedIn som en slags “Business Intelligence” værktøj til at indsamle nyttige og værdifulde informationer om virksomheden og de personer som du skal mødes med.

Helt konkret kan du gøre det ved at logge dig på LinkedIn og søge efter relevante informationer, og få svar på eksempelvis:

  • Dato for seneste aktivitet på LinkedIn?
  • Hvad laver de af statusopdateringer?
  • Hvad liker de?
  • Hvad kommenterer de?
  • Har de skrevet LinkedIn artikler?
  • Er der opslået nye stillinger på deres Company Page?
  • Antallet af connections (har de et stort netværk)?
  • Antal followers af deres Company Page (har de et stort publikum)?
  • Er der noget i dit netværk som kan supplere med relevant information?

 

Download din egen LinkedIn Business Intelligence tjekliste

Jeg har lavet en LinkedIn Business Intelligence tjekliste (se nedenfor), som du kan downloade helt gratis i linket lige her. Du er også meget velkommen til at dele med dine kolleger eller dit netværk.
 
Blogindlæg om, hvordan du kan få bedre kundemøder ved hjælp af LinkedIn
 

Husk at følge dine kunder på LinkedIn

Når du nu er i gang med at søge information på LinkedIn, om hvad der rør sig hos dine kunder, så husk at følge kundernes Company Page således at du automatisk får deres statusopdateringer ind i dit newsfeed. Det gør du ved at søge efter deres Company Page og herefter klikke på Følg/Follow knappen i øverste højre hjørne af siden.
 

Har du forslag til yderligere punkter til tjeklisten?

Hvis du har forslag til yderligere punkter til tjeklisten eller en anden vinkel på, hvad man kan gøre for at forberede sig bedre på til kundemøder, så smid gerne en kommentar i kommentarfeltet nedenfor. Så kan vi sammen gøre listen endnu bedre :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , ,
4 Svar
  1. Claus Otto Hilleke says:

    Glimrende initiativ her. Et enkelt ting med at lave en LinkedIn BI tjekliste er måske at få integreret disse oplysninger med oplysninger fra og med andre BI værktøjer, således at man har alle oplysninger centraliseret et enkelt sted – og derigennem opnå mere operative data. For eksempel kunne punktet “Dato for seneste aktivitet” (som jeg læser det, “seneste aktivitet her på LinkedIn”) sammenkædes med “Hvornår har der sidst været kontakt/aktivitet i det benyttede CRM system og andre steder” – hvis der har været det. Initiativet her er godt med en LinkedIn research og tjekliste som angivet ovenfor! – men den bør med mine øjne indgå i den samlede dataindsamling fra anden research også – og placeres centralt i/have interface til det primært benyttede BI værktøj – måske det anvendte CRM system? Med hensyn til det, at opnå bedre kundemøder – så tænker jeg det også er klogt, at stille sig selv et vigtigt alt for ofte glemt spørgsmål forud for mødet: “Hvad forventer jeg, at der skal være aftalt som next step efter dette møde?”. Men det punkt omhandler nok mere ABC’en i generel mødeforberedelse og -eksekvering end det berørte emne her i relation til LinkedIn, mere isoleret set.

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] skal vælge ny leverandør eller samarbejdspartner, når vi skal afholde møde og ønsker at forberede os til mødet, eller for den sags skyld ny […]

  2. […] Hvis dit nye job for øvrigt indebærer kundekontakt, så kan du med fordel også bruge LinkedIn til at få bedre kundemøder med. Det har vi skrevet en kort guide til, som du finder i linket lige her. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company