Blogindlæg om betydningen af at have en professionel og appellerende LinkedIn profil

Har du beskidte sko på til et kundemøde?

Jeg oplever at et stigende antal virksomheder interesserer sig for deres sælgeres brug af LinkedIn som et værktøj til at øge synligheden omkring virksomheden og ikke mindst til at skaffe nye leads med. Nogle virksomheder opfordrer proaktivt deres sælgere til at gå på opdagelse blandt interessante profiler på LinkedIn i håbet om at det er vejen til kundernes hjerte og ikke mindst deres indkøbsbudgetter.

Brugt på den rigtige måde kan det bestemt også være en effektiv måde til at komme tilbage i den indledende del af kundernes købsproces, hvor den moderne beslutningstager nu om dage en stor del af købsrejsen selv før at han eller hun kontakter en virksomhed.

Så der er en stigende interesse for at bruge LinkedIn og social selling metodikken som en del af de salgsindsatser som sælgere skal gennemføre på daglig og ugentlig basis.

Når det er sagt, er det bare ikke det samme som at det digitale salgsarbejde gennemføres på en professionel måde.

For mange halter det gevaldigt med hvordan den enkelte sælgers LinkedIn profil tager sig ud. Faktisk er rigtig mange profiler ikke ajourførte og har måske endda ligefrem et look, der ikke virker professionelt. I værste fald er profilbilledet taget fra Facebook profilen og udstiller sælgeren i festlige lejligheder såsom et bryllup eller fra nytårsaften.

Hvis jeg er til et møde med en virksomhed og har set den slags ikke-professionelle LinkedIn profiler blandt deres sælgere, kan jeg godt finde på at provokere lidt overfor salgschefen eller salgsdirektøren.

Med et glimt i øjet spørger jeg nemlig ind til hans eller hendes holdning til, om sælgerne kan tage beskidte sko på til et kundemøde eller på anden måde ikke være præsentable når de skal stå ansigt til ansigt med kunder.

Blogindlæg om betydningen af at have en professionel og appellerende LinkedIn profil

Det afstedkommer som regel et undrende ansigtsudtryk og mit spørgsmål bliver ofte mødt med et kontraspørgsmål i form af “Øh, hvad mener du?”.

Det handler selvfølgelig ikke om beskidte sko eller om sælgerne møder op i badeshorts. Faktisk går jeg ud fra at langt de fleste sælgere altid er præsentabelt klædt – både hvad angår tøj og sko. Nogle virksomheder har nedfældet politikker på området, men som regel har sælgere helt fint styr på det fordi at de godt ved at det bare er god stil at møde op i et præsentabelt outfit.

Nej, det handler fra min side om at virksomheden har taget stilling til at sælgerne også er præsentable i digital sammenhæng via deres LinkedIn profiler.

"You never get a second chance to make a first impression"

Så hvis du eksempelvis er sælger er det vigtigt at du sender signal om at du er kundeorienteret og tænker i, hvordan du kan udfordre kunderne på deres forretning og inspirere dem eksempelvis i forhold til forretningsudvikling. Hvis du er produktspecialist skal du udstille din ekspertviden, og hvordan du rådgiver og hjælper kunderne.

Du skal i det hele taget være opmærksom på, hvordan din LinkedIn profil repræsenterer den virksomhed, du arbejder for, samtidig med at dine personlig træk skinner igennem.

Når en potentiel kunde ser, at du har været på besøg via LinkedIn skal han/hun hurtigt kunne danne sig et indtryk af dig og blive inspireret til at tage en dialog op. Når du bruger LinkedIn som et moderne salgs- og relationsværktøj, skal du ikke tænke CV som det primære, men i stedet have for øje at du skaber interesse omkring din personlighed, og det der motiverer dig i dit arbejde.

Brug gerne “Om” afsnittet på din profil til at beskrive hvem du er som person, hvad du brænder for, hvordan du kan hjælpe kunder og hvilken værdi du skaber. Vis også gerne lidt af din personlige side.

Endvidere kan du under dit navn på LinkedIn i feltet med din professionelle overskrift udnytte de 220 karakterer til at sætte nogle ord på dig selv, som siger lidt mere end din titel som for eksempel ”Sælger” eller “Salgschef”. Du kan skille dig ud ved at skrive eksempelvis: “Strategisk rådgiver og sparringspartner indenfor CRM-optimering | Forretningsudvikling | Bundlinjeoptimering”.

Blogindlæg om betydningen af at have en professionel og appellerende LinkedIn profil

Tjeklisten ser ud som følger:

  • Det er et profilfoto af dig og kun dig
  • Smil til kameraet og se imødekommende ud
  • Brug den type tøj som du har på i professionel øjemed
  • Undgå elementer og baggrunde som kan virke forstyrrende på dit profilfoto
  • Fotoet skal være aktuelt (under 5 år gammelt)
  • Brug et decideret profilfoto af dit ansigt (alternativt at det beskæres fra albuer og opefter)
  • Det skal være skarpt og i høj opløsning
  • Det skal helst være i farver
  • Undgå skygger og dårlig belysning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *