Blogindlæg om betydningen af at have en professionel og appellerende LinkedIn profil

Har du beskidte sko på til et kundemøde?

Jeg oplever at et stigende antal virksomheder interesserer sig for deres sælgeres brug af LinkedIn som et værktøj til at øge synligheden omkring virksomheden og ikke mindst til at skaffe nye leads med. Nogle virksomheder opfordrer proaktivt deres sælgere til at gå på opdagelse blandt interessante profiler på LinkedIn i håbet om at det er vejen til kundernes hjerte og ikke mindst deres indkøbsbudgetter.

Brugt på den rigtige måde kan det bestemt også være en effektiv måde til at komme tilbage i den indledende del af kundernes købsproces, hvor den moderne beslutningstager nu om dage tager cirka 60 procent af rejsen før at han eller hun kontakter en virksomhed.

Så der er en stigende interesse for at bruge LinkedIn og social selling metodikken som en del af de salgsindsatser som sælgere skal gennemføre på daglig og ugentlig basis.

Når det er sagt, er det bare ikke det samme som at det digitale salgsarbejde gennemføres på en professionel måde.

For mange halter det gevaldigt med hvordan den enkelte sælgers LinkedIn profil tager sig ud. Faktisk er rigtig mange profiler ikke ajourførte og har måske endda ligefrem et look, der ikke virker professionelt. I værste fald er profilbilledet taget fra Facebook profilen og udstiller sælgeren i festlige lejligheder såsom et bryllup eller fra nytårsaften.

Ergo gælder det om at have en LinkedIn profil som er ajourført, appellerende og professionelt i sit udtryk. Så hvis du eksempelvis er sælger er det vigtigt at du sender signal om at du er kundeorienteret og tænker i, hvordan du kan udfordre kunderne på deres forretning og inspirere dem eksempelvis i forhold til forretningsudvikling. Hvis du er produktspecialist skal du udstille din ekspertviden, og hvordan du rådgiver og hjælper kunderne.

Du skal i det hele taget være opmærksom på, hvordan din LinkedIn profil repræsenterer den virksomhed, du arbejder for, samtidig med at dine personlig træk skinner igennem. Når en potentiel kunde ser, at du har været på besøg via LinkedIn skal han/hun hurtigt kunne danne sig et indtryk af dig og blive inspireret til at tage en dialog op. Når du bruger LinkedIn som et moderne salgs- og relationsværktøj, skal du ikke tænke CV som det primære, men i stedet have for øje at du skaber interesse omkring din personlighed, og det der motiverer dig i dit arbejde.

Brug gerne “Om” afsnittet på din profil til at beskrive hvem du er som person, hvad du brænder for, hvordan du kan hjælpe kunder og hvilken værdi du skaber. Vis også gerne lidt af din personlige side.

Endvidere kan du under dit navn på LinkedIn i feltet med din professionelle overskrift udnytte de 120 karakterer til at sætte nogle ord på dig selv, som siger lidt mere end din titel som for eksempel ”Sælger” eller “Salgschef”. Du kan skille dig ud ved at skrive eksempelvis: “Strategisk rådgiver og sparringspartner indenfor CRM-optimering | Forretningsudvikling | Bundlinjeoptimering”.

Blogindlæg om betydningen af at have en professionel og appellerende LinkedIn profil
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Vil du med på et af vores social selling kurser?

Information om vores LinkedIn og social selling online kursus
Information om vores åbne LinkedIn kursus: Sådan sælger du ved hjælp af LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *